Το «Argylle» του Μάθιου Βων έγινε η πρώτη μεγάλη εισπρακτική αποτυχία του 2024. Η κωμωδία δράσης, της Apple Original Films που διανέμεται από την Universal Pictures, δεν κατάφερε να ξεπεράσει τα 17 σε εισπράξεις στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του ντεμπούτου της και μπορεί να μην φτάσει καν τα 100 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως μέχρι το τέλος της προβολής της.

Για μια παραγωγή 200 εκατομμυρίων δολαρίων που μπορεί να υπερηφανεύεται για ένα καστ γεμάτο αστέρια με τους Χένρι Καβίλ, Τζον Σίνα, Ντούα Λίπα, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον και άλλους, αυτοί οι αριθμοί box office είναι λίγο πολύ καταστροφικοί.

Οι αρνητικές κριτικές ( από τις 255 κριτικές το 32% είναι αρνητικές) σίγουρα δεν βοήθησαν να γίνει το «Argylle» ένα must-see για το κοινό. Η ταινία εντάσσεται σε μια μακρά λίστα αστοχιών του Χόλιγουντ. Σε πολλές ατυχείς περιπτώσεις, ακόμη και οι μεγάλες ταινίες γίνονται αποτυχίες στο box office.

Ο Μάρτιν Σκορσέζε έγινε viral πριν από αρκετά χρόνια επειδή καταφέρθηκε εναντίον της εμμονής της βιομηχανίας με τα νούμερα του box office, ιδιαίτερα την τάση του Χόλιγουντ να κρίνει τις ταινίες με βάση τη δύναμη των εσόδων του πρώτου Σαββατοκύριακου.

«Από τη δεκαετία του ’80, υπάρχει εστίαση στους αριθμούς. Είναι κάπως αποκρουστικό», είπε κάποτε ο Σκορσέζε. «Το κόστος μιας ταινίας είναι ένα πράγμα. Καταλάβετε ότι μια ταινία κοστίζει ένα συγκεκριμένο ποσό, περιμένουν τουλάχιστον να πάρουν το ποσό πίσω… Η έμφαση δίνεται τώρα στους αριθμούς, το κόστος, το Σαββατοκύριακο των εγκαινίων, πόσα έβγαλε στις ΗΠΑ, πόσα έκανε στην Αγγλία, πόσα έκανε στην Ασία, πόσα έβγαλε σε ολόκληρο τον κόσμο. Ως σκηνοθέτης και ως άνθρωπος που δεν μπορεί να φανταστεί τη ζωή χωρίς σινεμά, πάντα το βρίσκω πραγματικά προσβλητικό».

Από την πλευρά του ο Έντγκαρ Ράιτ  είχε πει: «Οι εισπράξεις για μια ταινία το πρώτο Σαββατοκύριακο δεν είναι πρέπει να τις λαμβάνουνε υπόψιν μας για καμία ταινία. Όσοι αγαπούν το σινεμά δεν πρέπει να πιστεύουν σε αυτή την ιδέα. Οι περισσότερες από τις αγαπημένες μου ταινίες που θεωρούνται κλασικές σήμερα δεν θεωρούνταν επιτυχίες στην εποχή τους».

Ακόμη και ο Κρίστοφερ Νόλαν  δήλωσε πρόσφατα στο AP ότι δεν μπορείς να κρίνεις μια ταινία από τις εισπράξεις που έκανε στο ντεμπούτο της. «Το «Blade Runner» ήταν μια αποτυχία όταν κυκλοφόρησε».

Αυτοί οι καταξιωμένοι σκηνοθέτες έχουν σίγουρα δίκιο, καθώς πολλές από τις πιο αναγνωρισμένες ταινίες αυτού του αιώνα ξεκίνησαν ως αποτυχίες στο box office.

Παρακάτω, το Variety προσφέρει μια επιλογή από υπέροχες ταινίες που απέτυχαν στο box office.

1. Killers of the Flower Moon

Το νέο πόνημα του θρυλικού Μάρτιν Σκορσέζε με προϋπολογισμό 200 εκατομμύρια δολάρια έβγαλε μόλις 67 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ και 156 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο ως Έρνεστ Μπέρκχαρτ, ένας κάτοικος της Οκλαχόμα που παντρεύεται τη Μόλι Κάιλ (Λίλι Γκλάντστοουν), μια ιθαγενής γυναίκα που έχει κληρονομήσει μια τεράστια περιουσία πετρελαίου. Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο υποδύεται τον θείο του Έρνεστ, Γουίλιαμ Χέιλ, έναν κτηνοτρόφο που εμπλέκεται στη συνωμοσία για την κλοπή της γης και του πλούτου των Όρας. Τέλος, ο Τζέσι Πλίμονς  παίζει έναν πρώην Τέξας Ρέιντερ, ο οποίος αποστέλλεται από τον ζέι Έντγκαρ Χούβερ  για να ερευνήσει την υπόθεση για λογαριασμό του νεοσύστατου FBI.

2. Beau Is Afraid 

Το Beau Is Afraid του Άρι Άστερ  είναι μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της A24 – είναι Αμερικανική ανεξάρτητη εταιρεία που παράγει και διανέμει ταινίες και τηλεοπτικές παραγωγές, με την βάση της στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης.

Έκανε μια περιορισμένη κυκλοφορία στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής στις 14 Απριλίου, κάνοντας την ευρεία της κυκλοφορία την επόμενη εβδομάδα, από την A24. Έλαβε γενικά θετικά σχόλια από τους κριτικούς αλλά είναι εισπρακτική αποτυχία, εισπράττοντας 11 εκατομμύρια δολάρια απέναντι σε έναν προϋπολογισμό 35 εκατομμυρίων δολαρίων.

Πρωταγωνιστούν οι Χοακίν Φίνιξ, Πάτι Λουπόν, Νέιθαν Λέιν, Έιμι Ράιαν, Κάιλι Ρότζερς, Πάρκερ Πόσεϊ, Στίβεν Χέντερσον, Μάικλ Γκαντολφίνι, Ζόε Λίστερ Τζόουνς, και Ρίτσαρντ Κάιντ.[3]

3. Are You There God? It’s Me, Margaret.

Παρά τις διθυραμβικές κριτικές και το γεγονός ότι βασίζεται στο αγαπημένο μυθιστόρημα της Τζούντι Μπλουμ, η κινηματογραφική μεταφορά του από τη σεναριογράφο-σκηνοθέτιδα Κέλι Φρέμον Κρεγκ  απέτυχε στο box office. Οι εισπράξεις ήταν 21 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως με προϋπολογισμό 30 εκατομμυρίων δολαρίων.

Στην ταινία πρωταγωνιστήσουν η Ρέιτσελ ΜακΆνταμς και η Κάθι Μπέιτς.

Οι παραγωγοί Τζέιμς Λ. Μπρους της Gracie Films και Κέλι Φρίμον Κρεγκ είχαν αγοράσει τα δικαιώματα για τη μεταφορά του βιβλίου στον κινηματογράφο.

Η ταινία διαδραματίζεται την δεκαετία του 1970. Η Μάργκαρετ πρέπει να μετακομίσει με την οικογένεια της στο Νιου Τζέρσι. Αυτό δεν είναι εύκολο για την μικρή κοπέλα γιατί έτσι χάνει τους φίλους της, και την ζωή που είχε χτίσει στο Μανχάταν. Με μόνη παρηγοριά τον «θεό», η Μάργκαρετ προσπαθεί να κάνει ξανά φίλους, να τα πηγαίνει καλά στο σχολείο και να βρει τις παρέες της. Ωστόσο, οι πολλές απορίες της την μπερδεύουν, και έτσι καταλήγει να ζητάει συμβουλές από τον «θεό» 

4. Dumb Money 

Το Dumb Money είναι μια αμερικανική βιογραφική κωμωδία-δραματική ταινία του 2023 σε σκηνοθεσία Κρεγκ Γκιλέσπι  και σενάριο Λόρεν Σούκερ Μπλουμ και Ρεμπέκα Άντζελο. Βασίζεται στο βιβλίο του 2021 The Antisocial Network του Μπεν Μέζριχ και εξιστορεί τη σύντομη συμπίεση του GameStop τον Ιανουάριο του 2021.

Η ταινία κόστισε 30 εκατομμύρια δολάρια ενώ τα χρήματα από που έβγαλε ήταν μόλις 13 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ και 20 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

5. The Covenant

Ο κριτικός κινηματογράφου του Variety Όουεν Γκέιμπερμαν έγραψε ότι το “The Covenant” ήταν μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς στα μέσα του 2023, αλλά οι πολύ καλές κριτικές από τους κριτικούς δεν ήταν αρκετές για να σώσουν την πολεμική ταινία από την αποτυχία. Η ταινία έβγαλε μόλις 21 εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box office, ένα απογοητευτικό ποσό για μια πολεμική ταινία που είχε προϋπολογισμό 50 εκατομμυρίων δολαρίων.

6. Tár

To Tár είναι μια κινηματογραφική ταινία ψυχολογικού δράματος του 2022, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Τοντ Φιλντ. Πρωταγωνιστεί η Κέιτ Μπλάνσετ ως Lydia Tár, μια διάσημη μαέστρος που κατηγορείται για σεξουαλική παρενόχληση.

Το Tár έκανε πρεμιέρα στο 79ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας τον Σεπτέμβριο του 2022, όπου η Μπλάνσετ κέρδισε το Κύπελλο Βόλπι Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας. Η ταινία, ξεκινώντας από τις 7 Οκτωβρίου 2022, είχε περιορισμένη κινηματογραφική διανομή στις ΗΠΑ, ενώ η ευρύτερη διανομή της ξεκίνησε στις 28 Οκτωβρίου, από τη Focus Features.

Στα 95α Βραβεία Όσκαρ, το Tár ήταν υποψήφιο για έξι βραβεία, μεταξύ των οποίων τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας. Για την ερμηνεία της, η Μπλάνσετ κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στα Βραβεία Κινηματογράφου της Βρετανικής Ακαδημίας BAFTA, τις Χρυσές Σφαίρες και τα Κινηματογραφικά Βραβεία Επιλογής Κριτικών, ενώ ήταν επίσης υποψήφια στα Βραβεία Όσκαρ και τα Βραβεία Σωματείου Ηθοποιών.

Η παραγωγή της ταινίας κόστισε 30 εκατομμύρια δολάρια. Οι εισπράξεις που έκανε ήταν απογοητευτικές. Μόλις 6 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ και 24 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

7. The Fabelmans

Το αυτοβιογραφικό οικογενειακό δράμα του Στίβεν Σπίλμπεργκ «The Fabelmans» κέρδισε διθυραμβικές κριτικές από κριτικούς κινηματογράφου και 7 υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων καλύτερης ταινίας και καλύτερης σκηνοθεσίας, αλλά η ταινία ακολούθησε τον ίδιο δρόμο με τη διασκευή του «West Side Story» αποτυγχάνοντας να μετατρέψτε τον σεβασμό της βιομηχανίας σε αριθμούς εισιτηρίων. Το δράμα που είχε αναλάβει την παραγωγή του η Universal κόστισε 40 εκατομμύρια δολάρια, αλλά κέρδισε μόνο 17 εκατομμύρια δολάρια στο box office των ΗΠΑ, ενώ παγκοσμίως έβγαλε 42 εκατομμύρια δολάρια.

8. Babylon 

Η ταινία «Babylon» διαδραματίζεται κατά τη δεκαετία του 1920, επικεντρώνεται στην προσαρμογή του Χόλιγουντ στον κινηματογράφο και μοιάζει με συνδυασμό των ταινιών «The Great Gatsby» του Μπαζ Λούρμαν και «Once Upon a Time in Hollywood» του Κουέντιν Ταραντίνο χάρη στη «δυνατή μουσική, τα εκθαμβωτικά κοστούμια και το μακιγιάζ επόμενου επιπέδου μακιγιάζ».

Η Paramount φέρεται να ξόδεψε τουλάχιστον 80 εκατομμύρια δολάρια για την παραγωγή και στη συνέχεια ακόμα περισσότερα εκατομμύρια στο μάρκετινγκ.

Τα χρήματα που έβγαλε ήταν μόλις 15 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ και 63 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Πρόκειται για μια τεράστια αποτυχία αν φανταστεί κανείς ότι στην ταινία του Ντάμιεν Σαζέλ πρωταγωνιστούν ο Μπραντ Πιτ και η Μάργκοτ Ρόμπι.

9. Women Talking

Η SΣάρα Πόλλεϊ κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου με το «Women Talking». Στην ταινία βλέπουμε κάποιες γυναίκες μιας απομονωμένης θρησκευτικής κοινότητας να παλεύουν να συμβιβάσουν την πραγματικότητά τους με την πίστη τους. Παρόλο που πολλές διαφωνούν μεταξύ τους σε βασικά πράγματα, πρέπει να αποφασίσουν πώς θα μπορούσαν να προχωρήσουν μαζί για να χτίσουν έναν καλύτερο κόσμο για τις ίδιες και τα παιδιά τους.

Οι κριτικές για την ταινία ήταν διθυραμβικές, ωστόσο μόλις ξεπέρασε το όριο των 5 εκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ και δεν πέρασε τα 10 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

10. She Said

Το She Said είναι μια αμερικανική δραματική ταινία του 2022 σε σκηνοθεσία Μαρία Σρέιντερ και σενάριο Ρεμπέκα Λένκιεβιτς, βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο του 2019 των ρεπόρτερ Τζόντι Κάντορ και Μέγκαν Τουόι.

Οι δυο ρεπόρτερ των New York Times προσπαθούν να βρουν την άκρη σε μια σκοτεινή ιστορία του σύγχρονου Χόλιγουντ που έχει αρνητικό πρωταγωνιστή τον χολιγουντιανό παράγοντα Χάρβεϊ Γουάινστιν. Όμως οι πρώτες μαρτυρίες γυναικών που έχουν υποστεί τη σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση από τον πάλαι ποτέ ισχυρό άντρα της Miramax, πέφτουν πάνω σε ένα τοίχο προκατάληψης, άρνησης, φόβου και δυσπιστίας.

Η Universal Pictures δαπάνησε 30 εκατομμύρια δολάρια για την παραγωγή του “She Said”, στο οποίο πρωταγωνιστούν οι Κάρεϊ Μάλιγκαν και Ζόι Καζάν.

Το κοινό αγνόησε ως επί το πλείστον την ταινία, καθώς κέρδισε 5,8 εκατομμύρια δολάρια στο box office των ΗΠΑ και εισπράττει μόνο 13 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

11. Armageddon Time

Τοποθετημένο στο Κουίνς το ‘80 όπου και ο Τζέιμς Γκρέι -σκηνοθέτης της ταινίας μεγάλωσε-, το «Armageddon Time» εστιάζει στον Πολ Γκραφ (Μπανκς Ρεπέτα), έναν πιτσιρικά μεσοαστικής οικογενείας, χαμηλών τόνων μεν, με ανήσυχο πνεύμα γεμάτο καλλιτεχνικές ανησυχίες δε, το οποίο όμως δεν κάθεται καλά ούτε στους γονείς (Στρονγκ, Χάθαγουεϊ) που θέλουν κάτι πιο σίγουρο για το μέλλον του μικρού, ούτε στο σχολείο που αψηφά κάθε κλίση εκτός νόρμας.

Η μοναδική υποστήριξη για τον Πολ έρχεται από τον αγαπημένο του παππού (Χόπκινς) και τον Τζόνι, τον αφροαμερικανό συμμαθητή του που όλο μπλέκει σε μπελάδες παρέα με τον ήρωά μας.

Η Focus Features δαπάνησε 15 εκατομμύρια δολάρια για την παραγωγή της ταινίας η οποία είχε 1,8 εκατομμύρια εισπράξεις στις ΗΠΑ και 6 εκατομμύρια παγκοσμίως.

12. Three Thousand Years of Longing

Η ζωηρή φαντασία του Τζορτζ Μίλερ, δημιουργού του «Mad Max», δεν αρκεί για να προσδώσει σε τούτη την παράξενη μεταφυσική περιπέτεια το άγγιγμα μιας πραγματικά σπουδαίας ταινίας.

Στην ταινία ένα Τζίνι (Ίντρις Έλμπα) αποκαλύπτεται στα μάτια βρετανίδας ακαδημαϊκού (Τίλντα Σουίντον) που βρίσκεται για επιστημονικό ημερίδα στην Κωνσταντινούπολη και υπόσχεται να πραγματοποιήσει τρεις ευχές της.

Οι παγίδες που συνοδεύουν την πραγματοποίηση των τριών ευχών είναι το κατάλληλο τέχνασμα για τον Αυστραλό ώστε να ξετυλίξει μια χιουμοριστική και χορταστική περιπέτεια που μπαίνει κάπως αδέξια στη συγκινητική – και κάπως διδακτική – τελική ευθεία όταν το πραγματικό μήνυμα του σεναρίου (ο έρωτας ως αντίδοτο στη μίζερη και μοναχική ζωή) βρίσκει την ολοκληρωτική μορφή του. 

Η ταινία η οποία ήταν μια παραγωγή των Amazon Studios είχε ένα ασήμαντο box office που έφτασε τα 2 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ.

13. Bros

Το «Bros» είναι μια ταινία από το στούντιο της Universal, σε σενάριο του Μπίλι Αίχνερ, ο οποίος και πρωταγωνιστεί, και σε σκηνοθεσία του Νίκολας Στόλερ, γνωστός από τις ταινίες «Neighbors» και «Forgetting Sarah Marsall».

Η ταινία είχε εισπράξεις μόλις 4,8 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ.

14. Nightmare Alley

Ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο συνυπογράφει μαζί με τη σύζυγό του, Kιμ Μόργκαν, τη σεναριακή διασκευή του μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Λίντσεϊ Γκρέσαμ, «Nightmare Alley», σε κάτι παραπάνω από ένα γοητευτικό film noir – όπως είναι η ταινία του 1947 από τον Εντμουντ Γκούλντινγκ, με πρωταγωνιστές τους Τάιρον Πάουερ και Τζόαν Μπλοντέλ. Ο ντελ Τόρο το κάνει δικό του: ένα θρίλερ τεράτων, μόνο που το τέρας είναι ο άνθρωπος.

Η ταινία είχε προϋπολογισμό 60 εκατομμύρια ενώ κέρδισε 37 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

15. West Side Story

Το West Side Story είναι μια δραματική ρομαντικη ταινία μιούζικαλ του 2021. Την σκηνοθεσία της ταινίας ανέλαβε ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, ενώ την συγγραφή του σεναρίου της ανέλαβε ο Τόνι Κούσνερ. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μιούζικαλ του 1957, και είναι η δεύτερη κινηματογραφκή του προσαρμογή.Το συγκεκριμένο μιούζικαλ, στο οποίο είναι βασισμένη η συγκεκριμένη ταινία, είναι εμπνευσμένο απο το έργο Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Γουίλλιαμ Σαίξπηρ. Πρωταγωνιστούν ο Άνσελ Έλγκορτ, η Αριάνα ΝτεΜπόουζ, η Ρέιτσελ Ζέγκλερ, στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο, ο Μάικ Φαιστ, η Ρίτα Μορένο, και ο Ντέιβιντ Άλβαρεζ.

Η Ρίτα Μορένο, η οποία έπαιξε ρόλο και στην κινηματογραφική προσαρμογή του 1961, επίσης αναμείχθηκε σε ρόλο εκτελεστικού παραγωγού μαζί με τον Τόνι Κούσνερ. Η ταινία εστιάζει σε έναν απαγορευμένο έρωτα μεταξύ του Τόνι και της Μαρία, άτομα τα οποία είναι μέλη δυο διαφορετικών ομαδών, της ομάδας Τζετ και της ομάδας Σαρκς (Καρχαρίες), αφού οι δυο αυτές ομάδες είναι σε εχθρότητα μεταξύ τους.

Στην 94η Απονομή των Βραβείων Όσκαρ, η ταινία κέρδισε το βραβείο Β´ Γυναικείου Ρόλου για την Αριάνα ΝτεΜπόουζ, ενώ προτάθηκε και για άλλα έξι βραβεία, ανάμεσα στο οποία ήταν και Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Η ταινία έχει προϋπολογισμό για την παραγωγή της 100.000 δολάρια. Η ταινία απέφερε μόλις 38 εκατομμύρια δολάρια στο box Office των ΗΠΑ και 73 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

Μπορείτε να δείτε τις υπόλοιπες 23 στο Variety.com