Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε την Τρίτη ότι η Meta έκανε λάθος που συγκέντρωσε χρήσιμα δεδομένα σχετικά με τη διαδικτυακή δραστηριότητα ανθρώπων για να τους στοχεύσει με εξατομικευμένες διαφημίσεις με βάση το «νόμιμο συμφέρον» της εταιρείας και χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή τους.

Το ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ υποστήριξε επίσης τη γερμανική αρχή ανταγωνισμού στη στάθμιση πιθανών παραβιάσεων της ιδιωτικής ζωής βάσει του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (GDPR) από τον ιδιοκτήτη του Facebook Meta Platforms στην υπόθεση της κατά των συμπράξεων.

Τα δύο κύρια συμπεράσματα της απόφασης είναι ένα σημαντικό πλήγμα για τη μητρική εταιρεία του Facebook και του Instagram, τη Meta, η οποία βλέπει όλο και περισσότερο τον κλοιό της ιδιωτικής ζωής της Ευρώπης να σφίγγει γύρω από το επικερδές επιχειρηματικό της μοντέλο. Η εταιρεία Silicon Valley το 2022 πραγματοποίησε έσοδα από διαφημίσεις άνω των 133 δισεκατομμυρίων δολαρίων (121,9 δισεκατομμυρίων ευρώ) — παρακολουθώντας εκατομμύρια ανθρώπους στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης της και γενικότερα στο διαδίκτυο, για να τους δείχνει διαφημίσεις.

Η Meta επιβλήθηκε πρόστιμο τον Ιανουάριο —συνολικού ύψους 390 εκατομμυρίων ευρώ— από την κύρια ρυθμιστική αρχή απορρήτου της στην Ιρλανδία για παράνομη συλλογή τμημάτων δεδομένων χρηστών του Facebook και του Instagram για να τους στοχεύσει με διαφημίσεις με βάση τους όρους παροχής υπηρεσιών.

Έτοιμη να σκληρύνει την στάση της η Ε.Ε. απέναντι στο big tech

Ο τεχνολογικός γίγαντας έλαβε επίσης εντολή να βρει μια νέα νομική βάση για την προβολή εξατομικευμένων διαφημίσεων. Η εταιρεία άσκησε έφεση κατά της απόφασης και τόνισε τότε ότι δεν προέβλεψε ότι θα έπρεπε να βασιστεί στη συναίνεση των χρηστών. Το Facebook και το Instagram τον Απρίλιο άρχισαν να χρησιμοποιούν τη βάση του έννομου ενδιαφέροντος για τη συλλογή δεδομένων στις πλατφόρμες τους, πράγμα που σημαίνει ότι τα δεδομένα των Ευρωπαίων χρηστών θα χρησιμοποιούνται για στοχευμένες διαφημίσεις εκτός εάν αρνηθούν μέσω μιας ηλεκτρονικής φόρμας.

Ωστόσο, η προσφυγή του Meta και η νέα νομική οδός για τα σχέδια στόχευσης φαίνονται τώρα στην καλύτερη περίπτωση αδύναμες και στη χειρότερη καταδικασμένες να αποτύχουν, σύμφωνα με ορισμένους δικηγόρους.

Meta 1

«Ο ρόλος της Ιρλανδίας [Επιτροπής Προστασίας Δεδομένων] θα είναι να επιβάλει την απόφαση που εκδόθηκε από το Δικαστήριο της ΕΕ», δήλωσε ο Olivier Proust, συνεργάτης στην ομάδα τεχνολογίας και δεδομένων στο γραφείο της Fieldfisher στις Βρυξέλλες. «Η Meta θα πρέπει είτε να σταματήσει να κάνει στοχευμένες διαφημίσεις για τους Ευρωπαίους χρήστες της ή εάν συνεχίσει να το κάνει, θα πρέπει να λάβει προηγούμενη συγκατάθεσή τους».

Η ιρλανδική αρχή προστασίας της ιδιωτικής ζωής — η οποία επιβλέπει τη Meta επειδή η έδρα της στην ΕΕ βρίσκεται στη χώρα — είπε ότι «επί του παρόντος αξιολογεί» τη νομική βάση της Meta για στοχευμένες διαφημίσεις μαζί με άλλες υπηρεσίες προστασίας της ιδιωτικής ζωής της ΕΕ και θα λάβει υπόψη την απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου της ΕΕ, σύμφωνα με τον Graham Doyle.

Η Meta είναι μόνο η αρχή

Πέρα από το Meta, η απόφαση πρόκειται να έχει πολύ ευρύτερη επίδραση στις διαφημιστικές λειτουργίες άλλων μεγάλων διαδικτυακών πλατφορμών.

«Όλοι οι μεγάλοι παίκτες που έχουν στοχευμένες διαφημιστικές δραστηριότητες με βάση τη συλλογή τεράστιου όγκου προσωπικών δεδομένων από τους χρήστες τους – Google ή Tiktok και άλλα παρόμοια – είναι πιθανό να πρέπει να ζητήσουν συναίνεση», δήλωσε η Dessislava Savova.

Αρκετοί νέοι ευρωπαϊκοί νόμοι για την τεχνολογία θα θέsουν επίσης νέους περιορισμούς τον επόμενο μήνα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας παρακολουθούν τους ανθρώπους στο διαδίκτυο για να τους προβάλλουν εξατομικευμένες διαφημίσεις. Σύμφωνα με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, 19 μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης — από το Instagram και το Facebook έως την Google — θα απαγορεύεται να χρησιμοποιούν ευαίσθητες πληροφορίες ανθρώπων, όπως δεδομένα υγείας και σεξουαλικό προσανατολισμό, για να τους στοχεύουν από τα τέλη Αυγούστου. Η στόχευση εφήβων και παιδιών θα είναι επίσης εκτός ορίων.

Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας που ορίζονται ως gatekeepers βάσει του νόμου για τις ψηφιακές αγορές θα απαγορεύεται επίσης να παρακολουθούν χρήστες εκτός των υπηρεσιών τους για στοχευμένες διαφημίσεις χωρίς τη συγκατάθεσή τους από τον Φεβρουάριο του 2024.

Η Meta αρνήθηκε να σχολιάσει τον αντίκτυπο της απόφασης του ΔΕΕ στη νομική βάση της για στοχευμένη διαφήμιση.