Τον έχεις διαβάσει κάπου τον όρο «digital humans»; Είναι ό,τι πιο καινούργιο κυκλοφορεί πια στο χώρο που ονομάζουμε συνολικά τεχνητή νοημοσύνη. Η πλήρης μετάφραση σημαίνει «ψηφιακοί άνθρωποι», βέβαια, αλλά αυτή δεν φτάνει για να περιγράψει πλήρως την έννοια. Η οποία προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα, από δέος μέχρι τρόμο για το μέλλον.
Τι είναι ένας «digital human»; Αυτές τις πρώτες στιγμές της ύπαρξής του είναι ένα πείραμα, σε εθελοντική βάση. Το οποίο μπορεί να εξελιχθεί σε κάτι που μπορεί να λύσει πάρα πολλά προβλήματα. Αλλά και να δημιουργήσει άλλα, ενδεχομένως μεγαλύτερα.
Ο «ψηφιακός άνθρωπος» είναι το προσωπικό μας αποτύπωμα στην τεχνολογία. Ένα προφίλ ψηφιακό, το οποίο έχουμε οι ίδιοι τροφοδοτήσει με τόσα στοιχεία για τον εαυτό μας, τις προσωπικές μας ιστορίες, τις προτιμήσεις μας, τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αντιδρούμε σε ό,τι μας συμβαίνει, που θα μπορεί πια να σκέφτεται όπως εμείς! Κι όχι μόνο να σκέφτεται σύμφωνα με την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά να επιλέγει προϊόντα που μας αρέσουν, ακόμα και να μας… αντικαθιστά στη δουλειά, αν αυτή δεν έχει να κάνει με χειρωνακτική εργασία.
Αν ασχολείσαι με το διαδίκτυο ενεργά τα τελευταία χρόνια, το’ χεις καταλάβει ότι αυτό έχει ξεκινήσει να συμβαίνει από παλαιότερα. Τα λεγόμενα «customized profiles» (προσαρμοσμένα προφίλ) μας παρότρυναν εδώ και πολύ καιρό να φτιάξουμε ένα δικό μας προφίλ, να προσφέρουμε τα στοιχεία μας (φύλο, ηλικία, τόπος κατοικίας) ώστε να μας «ομαδοποιήσουν» και να χρησιμοποιήσουν το σερφάρισμα και τις ενέργειές μας στο διαδίκτυο για εξαγωγή συμπερασμάτων. Το «digital humans» είναι αρκετά επίπεδα παραπάνω. Η διαδικασία είναι ίδια, αλλά τα στοιχεία πολύ περισσότερα. Τα οποία, φυσικά, θα προσφέρουμε εθελοντικά.
Τι μπορεί να κερδίσεις απ’ αυτό το ηλεκτρονικό φακέλωμα που μεθοδεύει η τεχνητή νοημοσύνη; Υπάρχουν όντως πολλοί τομείς, στους οποίους ο ψηφιακός σου εαυτός μπορεί να σε βοηθήσει. Από τα πιο απλά ως τα πιο περίπλοκα. Από το να εμφανίζονται προϊόντα που δυνητικά σου αρέσουν στις αναζητήσεις σου για ένα ρούχο (άρα θα χρειάζεται πολύ λιγότερος χρόνος έρευνας για να αποφασίσεις τι θέλεις), μέχρι να συμμετέχεις χωρίς να είσαι παρών σε focus groups και να καθοδηγείς την αγορά, ακόμα και το να δοκιμάσεις (ψηφιακά πάντα) φάρμακα και θεραπείες που δεν έχουν τελειοποιηθεί για μια ασθένειά σου, για να δεις ποιο αποτέλεσμα θα έχουν στη βελτίωση της υγείας σου!
Τα συστήματα που έχει αναπτύξει η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να λάβουν δεδομένα για τα ατομικά χαρακτηριστικά ενός ατόμου, όπως η εμφάνιση, οι προτιμήσεις αγορών και το προφίλ υγείας. Στη συνέχεια, θα μπορούν να προβλέψουν πώς θα έδειχναν σε ένα ρούχο, πώς θα απαντούσαν σε μια ερώτηση ή πώς θα επηρεάζονταν από μια ασθένεια.
Μη νομίζεις ότι περιγράφουμε κάτι από το μέλλον. Αυτό το περιεχόμενο AI, που μερικές φορές αναφέρεται ως το «ψηφιακό δίδυμο», χρησιμοποιείται ήδη γι’ αυτές τις εργασίες.
Τεχνητή νοημοσύνη στα ρούχα και την υγεία
Η startup εταιρεία AI Fashion που εδρεύει στο Λος Άντζελες χρησιμοποιεί φωτογραφίες πραγματικών μοντέλων για να δημιουργήσει εντελώς νέες εικόνες βασισμένες στην τεχνητή νοημοσύνη τους να μοντελοποιούν διάφορα ρούχα για καμπάνιες μόδας και ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου. Στην πλήρη ανάπτυξή του, το ψηφιακό προφίλ σου θα μπορεί να κατηγοροποιεί τα ρούχα που σου αρέσουν, να τα δοκιμάζει (!), να προεπιλέγει αυτά που θα σου άρεσαν και σου παρουσιάζει μόνο αυτά.
Μια άλλη startup, η Brox AI, δημιούργησε ψηφιακές εκδόσεις 27.000 ατόμων, με πληροφορίες σχετικά με τις προτιμήσεις της επωνυμίας τους και τις αγοραστικές τους συνήθειες. Αυτή η πραγματική βάση δεδομένων επιτρέπει στις εταιρείες να κάνουν ερωτήσεις τύπου AI focus group για μια σειρά από θέματα, κυρίως εμπορικού ενδιαφέροντος. Από γεύσεις ψωμιού και γλυκών μέχρι χρώμα αυτοκινήτου.
Η Unlearn, εταιρεία που εδρεύει στο Σαν Φρανσίσκο, χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσει ψηφιακά δίδυμα ανθρώπων με βάση τα δεδομένα υγείας τους. Με αυτά τα δεδομένα η ιατρική προβλέπει πώς μία ασθένεια μπορεί να εξελιχθεί με την πάροδο του χρόνου για αυτά τα άτομα, με στόχο να κάνει τις κλινικές δοκιμές πιο αποτελεσματικές και αποτελεσματικές. Αυτές οι προβλέψεις μπορεί να απέχουν ακόμα αρκετά από το να χαρακτηριστούν απόλυτα ακριβείς, αλλά αναμένεται να ωθήσουν την ιατρική σε πολύ πιο γρήγορα στάδια ανάπτυξης φαρμάκων.
Αυτές οι εταιρείες λένε ότι οι άνθρωποι συνεχίζουν να διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο και μπορούν να αποζημιωθούν για την προθυμία τους να μοιραστούν τα δεδομένα τους για τη δημιουργία διδύμων AI. Για τις επιχειρήσεις, οι ψηφιακοί άνθρωποι είναι ένας τρόπος να αντιληφθούν γρηγορότερα το βασικό ερώτημα «τι θέλει ο κόσμος» και να εξοικονομήσουν τεράστιο κόστος, που θα πήγαινε σε έρευνες και συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Η εταιρεία συμβούλων Gartner, η οποία έχει αναπτύξει μοντέλα που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, ήταν η πρώτη που αποκάλεσε αυτή τεχνολογία ως «ψηφιακοί άνθρωποι» (digital humans). Οι άνθρωποί της εκτιμούν ότι σε πέντε έως δέκα χρόνια οι εταιρείες μπορεί να έχουν ακόμη και ψηφιακά δίδυμα για κάθε έναν από τους πελάτες τους. Δηλαδή όλοι θα έχουμε κι από έναν «ψηφιακό εαυτό», μια αδελφή ψυχή, στο διαδίκτυο.
** Με πληροφορίες από Wall Street Journal.