Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν, λέει η παροιμία, και οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποδειχτεί εξαιρετικά… φρόνιμες τις τελευταίες δεκαετίες. Οι προβλέψεις τους για τις βασικές ανάγκες του κοινού τους, το οποίο οδηγούσε και τις πωλήσεις τύπων αυτοκινήτων, αποδείχτηκαν κάτι παραπάνω από ακριβείς. Το station wagon της δεκαετίας του 1960 αντικαταστάθηκε από το minivan τη δεκαετία του 1980. Τα σπορ αυτοκίνητα κυριάρχησαν το 2000 και μετά το 2015 ζούμε τη χρυσή εποχή των SUV. Μετά το SUV, τι; Το ερώτημα μόνο ρητορικό δεν είναι.

Είναι αλήθεια ότι ο τύπος του οχήματος SUV πουλάει τρελά, και στις ΗΠΑ, αλλά και παγκοσμίως. Στην κυριολεξία έχει καταβροχθίσει την αμερικανική αγορά αυτοκινήτου, καθώς αντιπροσωπεύει πλέον σχεδόν το 60% των νέων οχημάτων που πωλούνται! Αλλά οι συνεχώς διευρυνόμενες επιλογές, μαζί με τα υψηλότερα επιτόκια, βγάζουν πολύ κόσμο εκτός μάχης όσον αφορά την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου. Η μέση τιμή του νέου αυτοκινήτου στις ΗΠΑ είναι τώρα σχεδόν 50.000 δολάρια (λίγο πάνω από 40.000 ευρώ). Οπότε η ώρα να πάμε σε κάτι καινούργιο μοιάζει να φτάνει.

Τα αυστηρότερα πρότυπα απόδοσης των νέων οχημάτων οχημάτων και η ώθηση των κυβερνήσεων (όχι μόνο των ΗΠΑ) προς την ηλεκτροκίνηση θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν την υπεροχή του SUV, που είναι ένας βαρύς και απαιτητικός τύπος οχήματος. Οι σχεδιαστές πλέον λένε ότι έχουν φτάσει στα όριά τους. Δεν μπορούν να προσθέσουν καμία καινοτομία στο SUV. Και βαριούνται.

Τα νέα σχέδια που έχουν στα συρτάρια τους είναι πρωτοποριακά σε σχέση μ’ αυτό που έχουμε συνηθίσει. Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν χρειάζονται καπό, καθώς οι μπαταρίες τους είναι συνήθως τοποθετημένες στο πάτωμα και οι κινητήρες τους βρίσκονται κοντά στους τροχούς. Επίσης έχουν ξεκινήσει να σχεδιάζουν και αυτόνομα οχήματα, τα οποία δεν χρειάζονται ούτε οδηγό, προφανώς ούτε τιμόνι, ούτε και ταμπλό. Πάμε προς μια μεγιστοποίηση του ωφέλιμου χώρου και του χώρου φορτίου για επιβάτες και αποσκευές, κάτι σαν στρογγυλό ή παραλληλόγραμμο κουτί στηριγμένο σε τέσσερις τροχούς.

Το ευρύχωρο σχήμα εμπνέει εμπιστοσύνη

Εσωτερικές έρευνες μεταξύ των εταιρειών προεξοφλούν ότι αυτό το ευρύχωρο σχήμα αυτοκινήτου εμπνέει περισσότερη εμπιστοσύνη στους επιβάτες-αγοραστές. Έχουν επικεντρωθεί και στον σχεδιασμό της μάσκας του αυτοκινήτου, ώστε να μοιάζει πιο «χαρούμενη». Ό,τι κι αν σημαίνει αυτό.

Οι αμερικανικές αυτόνομες νεοσύστατες εταιρείες EV Zoox, Cruise και Canoo προσπάθησαν όλες να πουλήσουν ένα όραμα για ένα μέλλον, με παρόμοιους τύπους οχημάτων που τους ονομάζουν «one box». Η τάση αυτή προέρχεται από την Κίνα, αν και σχεδιαστές έχουν δουλέψει στο παρελθόν για τη Ferrari, τη Maserati και την Cadillac κι έχουν εκπαιδευτεί να παρουσιάζουν εντυπωσιακά σχέδια.

Η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, συχνά πυροδοτεί σημαντικές τάσεις και οδηγεί την κούρσα σε σχέση με τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τις προβλέψεις Κινέζων σχεδιαστών, τα ηλεκτρικά ρομποταξί φορτηγά θα μπορούσαν να κυκλοφορούν ακόμα και με μουσαμά (!) εκεί που βρίσκονται τώρα τα πλαστικά κομμάτια του σασί και παλαιότερα η λαμαρίνα. Αυτό θα σήμαινε χαμηλότερες ταχύτητες, αλλά και πολύ μειωμένο κόστος. Τα φορτηγά, επίσης, που καλύπτουν μεγαλύτερες αποστάσεις θα μπορούσαν να σχεδιαστούν με μεγαλύτερη αεροδυναμική, ώστε να μειώσουν το καύσιμο.

Όπως και στη μόδα, οι τάσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας μπορούν να ανακυκλώνονται, κάτι να έρχεται στο προσκήνιο και κάτι να απομακρύνεται. Αυτό που διαφαίνεται, κατά τους ειδικούς των εταιριών, είναι το ανανεωμένο ενδιαφέρον για τα σπορ αυτοκίνητα και τα κάμπριο οχήματα. Επίσης το κοινό εκτιμά πια τα φθηνά αλλά και αξιόπιστα αυτοκίνητα, αυτά που στην αργκό της αυτοκινητοβιομηχανίας περιγράφονται ως «τέσσερις τροχοί, ένα τιμόνι και ένα βύσμα USB».

Οι σχεδιαστές πια επικεντρώνονται σε τρεις βασικούς τύπους οχημάτων: ένα station wagon, ένα van κι ένα διθέσιο pickup αυτοκίνητο πόλης. Εννοείται ότι όλα αυτά τα μοντέλα θα προσφέρονται και με ηλεκτροκίνηση.

Όσο για τα SUV; Ορισμένοι λένε ότι μπορεί να έχουμε φτάσει σε ένα τέρμα στη σχεδίαση αυτοκινήτων και ο συγκεκριμένος τύπος ικανοποιεί απόλυτα τις ανάγκες των οδηγών. Κάποιοι επιμένουν ότι τα SUV θα συνεχίσουν να πωλούνται, με τις αναγκαίες αλλαγές της τεχνολογίας, για τα επόμενα 20 χρόνια. Κάποια από τα στοιχεία τους, όμως, όπως το αυξημένο ύψος οδήγησης, φουσκωτά φτερά και ελαστικά παντός εδάφους ενδέχεται να μεταφερθούν σε άλλους τύπους οχημάτων. Μπορούν και τα SUV να βγουν ηλεκτροκίνητα, αλλά με βελτιωμένη απόσταση από το έδαφος, προστατευτική επένδυση κάτω από το αμάξωμα και σύστημα τετρακίνησης, είναι έτοιμα για παραγωγή.

Πώς, λοιπόν, θα συνδυαστούν οχήματα που διατηρούν υψηλότερη θέση καθίσματος, αλλά έχουν χαμηλότερο σώμα; Θα έχουν αργότερα πιο έξυπνες πόρτες, διαφορετική μάσκα και όγκο. Τα υλικά και η κατασκευή ελαφρύτερου βάρους,  συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ανακυκλώσιμων πλαστικών για τα πάνελ του αμαξώματος και για τα παράθυρα θα μπορούσαν επίσης να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του SUV στην αγορά.

** Με πληροφορίες από Wall Street Journal.