Κατακλύστηκε το διαδίκτυο τις τελευταίες εβδομάδες με ειδήσεις που αφορούν περιορισμούς για το TikTok. Ειδικά η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που απαγορεύει στο εξής στους υπαλλήλους της να χρησιμοποιούν την εφαρμογή και τους καλεί να την απεγκαταστήσουν από τα κινητά τους σχολιάστηκε ποικιλοτρόπως. Στον ίδιο δρόμο βαδίζουν και οι ΗΠΑ, αν και δεν έχει ανακοινωθεί κάτι επίσημα.

Τι κάνει, όμως, το ίδιο το TikTok; Παρακολουθεί απλώς τις δυσάρεστες εξελίξεις χωρίς να επεμβαίνει; Κάθε άλλο, υποστηρίζει το Politico. Με εκτενές άρθρο του για το θέμα το περιοδικό εξετάζει πολύ προσεκτικά τους τρόπους που έχει επιλέξει η διοίκηση του ΜΚΔ ώστε να αντικρούσει οτιδήποτε αρνητικό και να διαβεβαιώσει ότι πίσω από την (εθιστική, πράγματι) εφαρμογή δεν κρύβεται κάποιο μυστικό σχέδιο.

Οι τρόποι αντίδρασης είναι συγκεκριμένοι: Συμφωνίες με υψηλόβαθμους «λομπίστες» της Ουάσιγκτον, που επηρεάζουν γνώμες και αποφάσεις της εξουσίας στις ΗΠΑ, προσλήψεις βαρβάτων στελεχών που σχετίζονται με τη διαφήμιση και τις δημόσιες σχέσεις, ώστε να αποκαταστήσουν το προφίλ του μέσου, αλλά και κατ’ ιδίαν επαφές των διοικητικών του στελεχών με εκπροσώπους τόσο του Λευκού Οίκου, όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Oι εσωτερικές συμβουλές στον Τσου

Στις 23 Μαρτίου, ο διευθύνων σύμβουλος του TikTok Σου Ζι Τσου κατέθεσε ενώπιον επιτροπής του Κογκρέσου των ΗΠΑ. Δεν ήταν μόνος του. Προετοιμάστηκε από πρώην στελέχη της επιτροπής και βοηθούς του προέδρου Κέβιν Μακάρτθι και της πρώην προέδρου Νάνσι Πελόζι. Με λίγα λόγια, έλαβε αυτό που λέμε «εσωτερικές συμβουλές» για το τι πρέπει να πει και κυρίως πώς να το πει, ώστε να αγγίξει ευαίσθητες χορδές. Πριν την κατάθεσή του ο Τσου συναντήθηκε με μέλη του Κογκρέσου, όπως ο Ρεπουμπλικανός Τζεφ Ντένχαμ, ο Δημοκρατικός Μπαρτ Γκόρντον και ο Τζο Κρόουλι, ο οποίος κάποτε ήταν ανώτερο μέλος της ηγεσίας των Δημοκρατικών.

Το γνώριζε, προφανώς, ότι τα πράγματα ήταν δύσκολα. Απέναντί του δεν είχε τους εκπροσώπους ενός κόμματος, αλλά μια διάχυτη καχυποψία. Το αν κέρδισε κάτι θα φανεί σε λίγο καιρό, όταν το Κογκρέσο θα αποφασίσει αν θα επιβάλλει περιορισμούς στη χρήση του TikTok στις ΗΠΑ και ποιοι θα είναι αυτοί. Αν θα αφορούν, δηλαδή, μόνο στελέχη ή θα επεκταθούν και στον πληθυσμό.

Η TikTok προσπάθησε να ξεπεράσει τις επιφυλάξεις με τον γνωστό τρόπο: Πληρώνει οποιονδήποτε μπορεί να της φανεί χρήσιμος για να επηρεάσει τα πρόσωπα που παίρνουν αποφάσεις. Υπάρχουν καταγγελίες ότι τουλάχιστον 35 πρώην γερουσιαστές ή και νυν μέλη της Βουλής των Αντιπροσώπων προσπάθησαν να ασκήσουν θετική πίεση για το TikTok μόνο στο τελευταίο τρίμηνο του 2022.

Μη φανταστείτε, πάντως, κάποιον πολυπληθή στρατό στελεχών και υπαλλήλων δημοσίων σχέσεων. Οι άνθρωποι που απασχολεί το TikTok για να το υπερασπιστούν δεν υπερβαίνουν τους 40. Είναι, όμως, διασπαρμένοι σε καίρια σημεία της Ευρώπης (Βρυξέλλες, Λονδίνο, Δουβλίνο,  Παρίσι, Μιλάνο) και φυσικά στην Ουάσιγκτον. Εκεί η δουλειά γίνεται με τη βοήθεια της SKDK, την εταιρεία δημοσίων υποθέσεων που δεν κρύβει τις σχέσεις της με το Δημοκρατικό Κόμμα και ανώτερα στελέχη στην κυβέρνηση Μπάιντεν. Η συμφωνία μεταξύ TikTok και SKDK υπάρχει από το 2020.

Ευάλωτα δεδομένα και καχυποψία

Η εφαρμογή είναι τόσο δημοφιλής που μέχρι και ο Λευκός Οίκος την έχει αναγνωρίσει ως αναπόφευκτο κανάλι για πολιτικές επικοινωνίες. Η εταιρεία, πάντως, δεν κατάφερε να κατευνάσει τις ανησυχίες των νομοθετών ότι η ιδιοκτησία του TikTok θα μπορούσε να καταστήσει τα δεδομένα χρηστών Αμερικανών και Ευρωπαίων ευάλωτα στο Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα, όσο κι αν αρνείται κατηγορηματικά κάτι τέτοιο.

Η Ουάσιγκτον δεν έχει πειστεί. Η ορμή αναπτύσσεται στο Καπιτώλιο για νομοθεσία που θα μπορούσε να επιτρέψει στον Μπάιντεν να απαγορεύσει την εφαρμογή. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, τα στελέχη της εταιρείας τυφλώθηκαν από την είδηση ότι το TikTok είχε αποκλειστεί από τις συσκευές εργασίας του προσωπικού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στελέχη του TikTok στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους με Αμερικανούς αξιωματούχους προσπαθούν να παρομοιάσουν την εκστρατεία εναντίον του μέσου με αυτήν της ποτοαπαγόρευσης, πριν από έναν αιώνα! Τότε οι ΗΠΑ τα’ χαν βάλει με το αλκοόλ, ένα εξαιρετικά εθιστικό καταναλωτικό προϊόν που θεωρήθηκε επικίνδυνο από ομοσπονδιακούς νομοθέτες. Η απαγόρευση του αλκοόλ διήρκεσε περίπου 14 χρόνια και προκάλεσε τεράστια αντίδραση από τους ψηφοφόρους.

Μήπως αυτό είναι κι ένα έμμεσο μήνυμα; Περισσότεροι από 150 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ απολαμβάνουν την εφαρμογή TikTok και πιθανότατα δεν θα δουν με καλό μάτι κάποιον περιορισμό, έστω κι αν κάποιοι θα προσπαθήσουν να τους πείσουν ότι είναι για το καλό τους.

Λομπίστες από τους Δημοκρατικούς

Από τις προεδρικές εκλογές του 2020, η TikTok είχε πολύ μεγαλύτερη επιτυχία στρατολογώντας λομπίστες και εταιρείες με στενούς δεσμούς με το Δημοκρατικό Κόμμα. Εκτός από την απόφαση της SKDK να εργαστεί για την TikTok, η εταιρεία έχει στρατολογήσει την FGS Global, μια άλλη υπηρεσία δημοσίων σχέσεων με δεσμούς με το πολιτικό δίκτυο του Μπάιντεν. Διατήρησε επίσης τον κολοσσό δημοσίων σχέσεων Edelman, μια ισχυρή εταιρεία με διακομματικές σχέσεις. Εκπρόσωπος της εταιρείας είναι ο Τζαμάλ Μπράουν, πρώην εθνικός γραμματέας Τύπου στην εκστρατεία του Μπάιντεν, ο οποίος πρόσφατα ήταν αναπληρωτής γραμματέας Τύπου στο Πεντάγωνο.

Ο Τσου εμφανίστηκε πριν λίγες εβδομάδες στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός και περιόδευσε στις Βρυξέλλες για να συναντηθεί με ευρωπαίους φορείς χάραξης πολιτικής. Στο Βέλγιο, συναντήθηκε με περίπου δύο δωδεκάδες Ευρωπαίους νομοθέτες και στελέχη πολιτικής από την Επιτροπή της ΕΕ σε μια συνεδρίαση κεκλεισμένων των θυρών στο Ντε Βαράντε, μια ελίτ λέσχη μόνο για μέλη που βρίσκεται κοντά στο βασιλικό παλάτι του Βελγίου και την αμερικανική πρεσβεία. Προσπάθησε να στείλει ένα καθησυχαστικό μήνυμα στην εκδήλωση. Μπορεί η εφαρμογή να απαγορεύτηκε στην Κομισιόν, όμως οι άνθρωποι του TikTok λένε ότι γλύτωσαν τα χειρότερα. Και συνεχίζουν τη δουλειά τους.