Σαρώνει. To All the Light We Cannot See είναι το Νο1 στη λίστα με τις πιο δημοφιλείς σειρές του Netflix αυτήν την εποχή και είναι από τις περιπτώσεις που μια δουλειά αναγνωρίζεται από τον κόσμο – όχι και τους κριτικούς.

Μια άλλη συζήτηση διεξάγεται παραπλέυρως. Και έχει να κάνει με κάτι που μονίμως συμβαίνει όταν μεταφέρεται στην οθόνη, μικρή ή μεγάλη, ένα βιβλίο. Αποδόθηκε σωστά η μετάβαση; Υπήρξε σεβασμός στο πρωτότυπο, στην πρώτη ύλη; Τι διαφορές υπάρχουν; Γιατί;

Λίγο πολύ αυτά τα ερωτήματα επαναλαμβάνονται σε αυτές τις περιπτώσεις. Συνεπώς; Με το All the Light We Cannot See τι έγινε; Πού τοποθετείται δηλαδή σε σύγκριση με το original, ήτοι το ομώνυμο, βραβευμένο με Πούλιτζερ, βιβλίο του Αμερικανού συγγραφέα Άντονι Ντορ, που κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πατάκη (με τίτλο «Όλο το φως που δεν μπορούμε να δούμε»);

Ο σκηνοθέτης Σον Λέβι και ο σεναριογράφος Στίβεν Νάιτ πήραν ένα μεγάλο ρίσκο αποφασίζοντας να μεταφέρουν κινηματογραφικά ένα πολύ απαιτητικό ανάγνωσμα, γραμμένο με λυρικό ύφος και με ιστορία που εκτείνεται σε βάθος 10ετιών. Για να υπηρετήσουν το όραμά τους προτίμησαν αντί για μια 2ώρη ταινία να δημιούργησαν μια μίνι σειρά 4 επεισοδίων – παρεμπιπτόντως ακόμα ένα «συν» για όσους αγαπάνε το binge-watching και δεν έχουν την πολυτέλεια του χρόνου.

Η υπόθεση πάει κάπως έτσι; Η Μαρί-Λορ (την οποία παίζει η πρωτοεμφανιζόμενη Άρια Μία Λομπέρτι), ένα τυφλό κορίτσι από τη Γαλλία και ο πατέρας της, Ντανιέλ Λεμπλάν (Μαρκ Ράφαλο), εγκαταλείπουν το κατεχόμενο από τους Γερμανούς Παρίσι με ένα θρυλικό διαμάντι, προκειμένου αυτό να μην πέσει στα χέρια των Ναζί.

Ενώ τους καταδιώκει ανελέητα ένας σκληρός αξιωματικός της Γκεστάπο που θέλει το πετράδι για δικούς του ιδιοτελείς σκοπούς, βρίσκουν σύντομα καταφύγιο στο Σεν Μαλό, όπου διαμένουν με τον απομονωμένο θείο Ετιέν (Χιου Λόρι) που εκπέμπει παράνομα ραδιοφωνικές εκπομπές ως μέλος της αντίστασης.

Σε αυτήν την άλλοτε ειδυλλιακή παραθαλάσσια πόλη, ο δρόμος της Μάρι-Λορ διασταυρώνεται με μια απρόσμενη αδελφή ψυχή: τον Βέρνερ (Λούις Χόφμαν), έναν πανέξυπνο έφηβο που στρατολογήθηκε από το καθεστώς του Χίτλερ για να εντοπίζει παράνομες εκπομπές…

Κι αφού… γνωριστήκαμε καλύτερα, πάμε να δούμε τις 5 βασικότερες αλλαγές του All the Light We Cannot See σε σχέση με το βιβλίο όπως τις ανέδειξε δημοσίευμα του Vanity Fair. Προσοχή spoiler, ενημερώνουμε εκ των προτέρων. Το καλύτερο θα είναι να ανατρέξετε σε αυτές τις γραμμές αφού πρώτα δείτε τη σειρά…

All the Light We Cannot See: Οι διαφορές ανάμεσα στο βιβλίο και στη σειρά

Παρελθόν… επιλεγμένο

Η σειρά, ειδικά το 2ο και το 3ο επεισόδιο, κάνει συνεχή μπρος-πίσω στο χρόνο για να αποκαλύψει το παρελθόν της Μαρί-Λορ και του πατέρα της. Η πρότερη ιστορία του Βέρνερ αντίθετα, μοιάζει σαν να «ξεπετιέται». Ειδικά το – σημαντικό στο βιβλίο – κεφάλαιο για τη στενή φιλία που είχε με έναν νεαρό ονόματι Φρέντρικ, ενώ ήταν μαζί στο κέντρο εκπαίδευσης.

All the Light We Cannot See

Δεύτεροι ρόλοι

Ο Φρέντικ δεν είναι ο μόνος χαρακτήρας που στη σειρά έχει περιορισμένο χρόνο εμφάνισης σε αντίθεση με το βιβλίο. Το ίδιο ισχύει και για τον λοχαγό Φρανκ «Ο Γίγαντας» Φόλκχαϊμερ. Ενώ αρχικά δείχνει απλά ένας μυώδης «βάρβαρος», σταδιακά αποκαλύπτεται πως είναι μια πολύ αινιγματική προσωπικότητα, που σώζει αρκετές φορές τη ζωή του Βέρνερ, ακόμα κι αν αυτό συνεπάγεται πως πάει κόντρα στις εντολές των Ναζί.

All the Light We Cannot See

Η Γιούτα, η μικρότερη αδερφή του Βέρνερ που μεγάλωσε μαζί του στο ορφανοτροφείο, παρουσιάζεται νωρίς στη σειρά, όταν ανησυχεί μήπως ο Βέρνερ πάει στο ναζιστικό ινστιτούτο. Αυτός της γράφει γράμματα, όπως ακριβώς κάνει και στο βιβλίο. Αλλά στο μυθιστόρημα, η ιστορία της Γιούτα συνεχίζεται, αποκαλύπτοντας ένα βίαιο επεισόδιο που κόπηκε από τη σειρά. Η Γιούτα επιστρέφει επίσης στο τέλος του βιβλίου για να διασταυρωθεί με τη Μαρί-Λορ, κάτι που δεν συμβαίνει στη σειρά.

Νέα πρόσωπα

Αρκετοί νέοι χαρακτήρες δημιουργήθηκαν για τις ανάγκες της σειράς, ιδιαίτερα μια χούφτα Ναζί που ο σκηνοθέτης Σον Λέβι εξήγησε πως μπήκαν στην πλοκή για  να «εκδηλώσουν το σατανικό πρόσωπο του ναζιστικού κόμματος».

Σε αυτούς περιλαμβάνονται ο Λοχαγός Μίλερ (Τζάκομπ Ντιλ) και ο Σμιντ (Φέλιξ Κάμερερ). Αμφότεροι απειλούν τον Βέρνερ και την επιθυμία του να προστατεύσει τη Μαρί-Λορ. Ούτε ερωμένη του Ράινχολντ φον Ρούμπελ υπάρχει σε κάποια σελίδα του βιβλίου, σε αντίθεση δηλαδή με ό,τι συμβαίνει στη σειρά All the Light We Cannot See.

Μαντάμ Μανέκ

Η Μαντάμ Μανέκ εμφανίζεται τόσο στο μυθιστόρημα όσο και στη σειρά, την οποία υποδύεται η Μάριον Μπέιλι. Αλλά στο βιβλίο είναι απλώς η οικονόμος του Ετιέν, ενώ στη σειρά είναι αδελφή του.

Και στις δύο βερσιόν, είναι κρυφά μέλος της γαλλικής αντίστασης. Στο βιβλίο, προσπαθεί να πείσει τον αδερφό της να εμπλακεί, ενώ στη σειρά συμμετέχει ήδη. Πεθαίνει και στις δύο εκδοχές της ιστορίας με μια διαφορά ως προς την αιτία: Από πνευμονία στο βιβλίο (κάτι που ωθεί τον Ετιέν να εμπλακεί στην αντίσταση στη θέση της) και από καρδιακή προσβολή στη σειρά.

Και ο θάνατος της Μαντάμ Μανέκ δεν είναι ο μόνος που άλλαξε σημαντικά για τη σειρά. Ο Ετιέν, ο οποίος επιζεί στο μυθιστόρημα και τελικά ξανασυναντά τη Μαρί-Λορ, στη σειρά πεθαίνει και λίγο πριν συμβεί αυτό, ζητά από τον Βέρνερ να προσέχει τη Μαρί-Λορ.

All the Light We Cannot See

Το φινάλε

Με την υγεία του εξασθενημένη, ο Ράινχολντ φον Ρούμπελ δεν θα σταματήσει μπρος σε τίποτα προκειμένου να βρει το σπανιότατο μπλε διαμάντι, που πιστεύει ότι μπορεί να τον θεραπεύσει.

Τόσο στο βιβλίο όσο και στη σειρά, βρίσκει το δρόμο για το κρησφύγετο της Μαρί-Λορ. Στο μυθιστόρημα, είναι ο Βέρνερ που τον σκοτώνει. Στη σειρά πάλι, είναι η Μαρί-Λορ που του δίνει τη χαριστική βολή.

Τόσο στη σειρά όσο και στο μυθιστόρημα, η Μαρί-Λορ και ο Βέρνερ επιλέγουν να χωρίσουν αφού οι Συμμαχικές δυνάμεις ελευθερώσουν τον Σεν Μαλό, με τον Βέρνερ να παραδίδεται. Η σειρά ολοκληρώνεται με τη Μαρί-Λορ να πετάει το μπλε διαμάντι στον ωκεανό, φαινομενικά σπάζοντας την κατάρα του.

Το μυθιστόρημα του Άντονι Ντορ εκτείνεται πολύ πέρα από εκείνες τις στιγμές στο Σεν Μαλό, ακολουθώντας τον Βέρνερ καθώς αρρωσταίνει και τελικά σκοτώνεται σε ένα ναρκοπέδιο. Ο Λέβι εξήγησε πως ότι ήθελε να τελειώσει τη σειρά All the Light We Cannot See του Netflix «με μια υπόσχεση ελπίδας» – κάτι που τον οδήγησε να κόψει μερικές από τις πιο σκοτεινές ιστορίες του επιλόγου του original υλικού.