Τα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη F-16 για την Ουκρανία άρχισαν να φτάνουν σε εκπαιδευτικά κέντρα στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Δανία και τη Ρουμανία. Οι σύμμαχοι του Κιέβου ελπίζουν ότι τα σύγχρονα αεροσκάφη μπορούν να ωθήσουν τα ρωσικά πιο μακριά από τις πρώτες γραμμές, να στοχεύσουν πιο αποτελεσματικά τους πομπούς ραντάρ και να κυνηγήσουν περισσότερους πυραύλους.

Ο Γενικός Διοικητής των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων Valery Zaluzhnyi δήλωσε τον Νοέμβριο ότι τα F-16 θα είναι «λιγότερο χρήσιμα» τώρα από ό,τι θα ήταν πριν από ένα χρόνο, επειδή η Ρωσία είχε χρόνο να βελτιώσει την αεροπορική της άμυνα. Ωστόσο, θα βοηθήσουν στην αντιμετώπιση ενός προβλήματος που παρέμεινε από την έναρξη της εισβολής τον Φεβρουάριο του 2022, στο γεγονός δηλαδή ότι τα πιο σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη της Ρωσίας ήταν δύσκολο για τον στρατό της Ουκρανίας να τα αντιμετωπίσει με τα δικά του, παλαιού τύπου μαχητικά.

Το Reuters εξέτασε τεχνικά έγγραφα και μίλησε με οκτώ στρατιωτικούς εμπειρογνώμονες, συμπεριλαμβανομένων πρώην εκπαιδευτών και πιλότων F-16, σχετικά με τις δυνατότητες, τους περιορισμούς και τον αντίκτυπο που θα μπορούσαν να έχουν στον πόλεμο στην Ουκρανία.

Στις αρχές του πολέμου, η ουκρανική αεράμυνα κατέρριψε πολλά ρωσικά αεροσκάφη κατά τη διάρκεια έντονων επιδρομών εντός της Ουκρανίας. Μετά από λίγους μόλις μήνες, η ρωσική αεροπορία σταμάτησε να πετάει στον αμφισβητούμενο εναέριο χώρο και βασίστηκε σε όπλα μεγάλου βεληνεκούς, όπως βαλλιστικούς πυραύλους. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήθηκαν συστήματα που προμήθευσε η Δύση, συμπεριλαμβανομένων των PATRIOT, ακόμη και βαλλιστικών πυραύλων που εκτοξεύτηκαν από αέρος. Χρησιμοποιεί επίσης μαχητικά αεροσκάφη, κυρίως MiG-29, για να καταρρίψει πυραύλους και drones.

Το να γίνει ο εναέριος χώρος άλλωστε επικίνδυνος για να πετάξει ο εχθρός είναι βασικό μέρος των σύγχρονων στρατιωτικών επιχειρήσεων. Η εκπαίδευση πιλότων και πληρωμάτων υποστήριξης απαιτεί χρόνο. Αλλά αποτελούν μια βελτίωση σε σχέση με το πλησιέστερο αντίστοιχο που έχει η Ουκρανία – το σοβιετικής σχεδίασης MiG-29 – και, μακροπρόθεσμα, θα βοηθήσουν το Κίεβο να ενσωματωθεί με τους δυτικούς στρατιωτικούς συμμάχους και να ξεφύγει από την εξάρτηση από το παλιό υλικό που κατασκεύασε ο εχθρός του.

«Κλειδώνει την Ουκρανία σε μια τεχνολογική πορεία στην οποία βρίσκεται επί του παρόντος το ΝΑΤΟ», δήλωσε ο Robert Farley, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κεντάκι, ο οποίος ειδικεύεται σε στρατιωτικές υποθέσεις και αεροπορική δύναμη. «Αυτό που έχει τώρα η Ουκρανία είναι ένα αδιέξοδο. Δεν πάει πουθενά. Αν θέλετε να έχετε μια αεροπορία σε 10 χρόνια, θα πρέπει να είναι F-16 ή κάτι παρόμοιο».

Ο αντίκτυπος

Τα μαχητικά θα αντικαταστήσουν τον στόλο της Ουκρανίας των MiG-29, Su-24 και Su-25

Η Ουκρανία έχει βρει νέους τρόπους για να ενσωματώσει δυτικά όπλα σε αυτά τα αεροσκάφη. Τα F-16 θα επιτρέψουν στον στρατό της Ουκρανίας να αποσπάσει περισσότερες επιδόσεις από τέτοια συστήματα, δήλωσε ο Brynn Tannehill, πρώην πιλότος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ που βοήθησε στην εκπαίδευση πιλότων F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας της χώρας του.

Ένα παράδειγμα είναι ο προηγμένος πύραυλος αέρος μέσου βεληνεκούς AIM-120 (AMRAAM), τον οποίο η Ουκρανία χρησιμοποιεί σε αντιαεροπορικό ρόλο εκτόξευσης από εδάφους. Τα μοντέλα AMRAAM C και D που κατευθύνονται προς την Ουκρανία μπορούν να επιτεθούν σε στόχους πέρα ​​από την οπτική εμβέλεια, αλλά πιο σημαντικό είναι εάν ο πιλότος πρέπει να σπάσει την κλειδαριά ραντάρ με έναν στόχο, το ραντάρ του πυραύλου να τον καθοδηγήσει.

Από τότε που παρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970, το F-16 έχει αναβαθμιστεί για να εκτελεί πολλές αποστολές. Μέχρι τον Πόλεμο του Κόλπου το 1990, τα F-16 εκτελούσαν τακτικές αποστολές επίθεσης εδάφους με πυραύλους, βόμβες και όπλα κατά των ραντάρ. Αν και το MiG-29 μπορεί να κάνει κάποιες στοιχειώδεις αποστολές αέρος-εδάφους, δεν είναι φτιαγμένο για αυτό το έργο, είπε ο Peter Layton, επισκέπτης συνεργάτης στο Ινστιτούτο Griffith Asia και πρώην αξιωματικός της Βασιλικής Αυστραλιανής Πολεμικής Αεροπορίας.

Το F-16 μπορεί να μεταφέρει περισσότερα όπλα από τα MiG-29, Su-27 και Su-25 και περίπου όσα το τακτικό βομβαρδιστικό της Ουκρανίας, το Su-24. Οι εκδόσεις που αποστέλλονται στην Ουκρανία πιθανότατα έχουν μια αναβαθμισμένη έκδοση του ραντάρ AN/APG-66, δήλωσε η Kelly Grieco, ανώτερος συνεργάτης στο Stimson Center. Μπορεί να παρακολουθεί στόχους στον αέρα και στο έδαφος, με εμβέλεια αέρος άνω των 100 χιλιομέτρων.

Τα ρωσικά αεροσκάφη μπορούν να εντοπίσουν τα MiG-29 της Ουκρανίας «πολύ πιο μακριά από ό,τι οι Ουκρανοί μπορούν να εντοπίσουν ρωσικά αεροσκάφη», είπε ο Grieco. Τα πιο ισχυρά ραντάρ F-16 θα μειώσουν το μειονέκτημα του ραντάρ αλλά «δεν θα το κλείσουν», είπε.

Τα F-16 και γενικά τα δυτικά αεροσκάφη, τείνουν να είναι πιο φιλικά προς τους πιλότους, με έξυπνα χειριστήρια και οθόνες.

Η εκπαίδευση αρκετών πιλότων και πληρώματος υποστήριξης για τη λειτουργία του νέου στόλου θα διαρκέσει πολλούς μήνες.

Οκτώ πιλότοι και 65 από το προσωπικό υποστήριξης βρίσκονται στα πρώτα στάδια της εκμάθησης ώστε να χειρίζονται το F-16 στη Δανία. Άλλα βρίσκονται στην Αριζόνα και στην πόλη Fetesti της νοτιοανατολικής Ρουμανίας.

Για τους άπειρους πιλότους, το πρώτο βήμα είναι η εξοικείωση με το νέο αεροσκάφος στο έδαφος και ο χρόνος του προσομοιωτή. Το επόμενο βήμα είναι αφού οι βασικές πτήσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες των εκπαιδευτών, οι μαθητές να περνούν σε νυχτερινές ώρες, κακές καιρικές συνθήκες και πτήσεις με όργανα.

Η αεροπορική μάχη θα ερχόταν στη συνέχεια, με έξι έως οκτώ εβδομάδες διδασκαλίας. Η εκπαίδευση αέρος-εδάφους θα διαρκέσει άλλους δύο μήνες, είπε. Μετά τη βασική εκπαίδευση, οι πιλότοι των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ ξοδεύουν μήνες μαθαίνοντας πώς να εκτελούν πιο εξειδικευμένες αποστολές.

Ακόμη και για έμπειρους πιλότους, η εκμάθηση νέων συστημάτων μπορεί να είναι δύσκολη, είπε ο Grieco.

Η γλώσσα θα μπορούσε να είναι ένα πρόβλημα για τους ταξιδιώτες χωρίς μεγάλη εμπειρία στα αγγλικά. «Πολλοί» πιλότοι και δεκάδες προσωπικό συντήρησης λαμβάνουν γλωσσικές οδηγίες πριν από την εκπαίδευση στις Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσε το Πεντάγωνο.

Τα ανταλλακτικά, τα εγχειρίδια και οι προμήθειες για τα F-16 θα πρέπει να είναι άφθονα και το τζετ είναι ακόμα σε παραγωγή, είπε ο Farley. Μόνο περίπου 1.600 MiG-29 κατασκευάστηκαν ποτέ και τα αεροσκάφη είναι καθ’ οδόν ακόμη και στη Ρωσία, σύμφωνα με έκθεση του Royal United Service Institute (RUSI) το 2020.

Τα όπλα

Το 2022, οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν να προμηθεύουν στην Ουκρανία AGM-88 High-Speed ​​Anti-Radiation Missiles (HARM), ένα όπλο που έχει σχεδιαστεί για να ενσωματώνει και να καταστρέφει εχθρικά συστήματα ραντάρ. Παρουσιάστηκε τη δεκαετία του 1980, δεν προοριζόταν ποτέ να χρησιμοποιηθεί με οτιδήποτε άλλο εκτός από δυτικά αεροσκάφη.

Είχε γρήγορο αντίκτυπο, αιχμαλωτίζοντας τους Ρώσους χειριστές ραντάρ και αναγκάζοντάς τους, για πρώτη φορά στον πόλεμο, να προσέχουν πότε και πού επιχειρούσαν, είπε ο Tannehill. Αλλά τα HARM έπρεπε να προγραμματιστούν στο έδαφος για να πετάξουν σε ορισμένες συντεταγμένες. Αν δεν υπήρχε τίποτα για να κλειδώσουν όταν έφτασαν, οι πύραυλοι προσγειώθηκαν ακίνδυνα.

Το μέλλον

Η Ρωσία έχει προειδοποιήσει κατά της παράδοσης F-16 στην Ουκρανία, με τον πρεσβευτή της στη Δανία να λέει τον Αύγουστο ότι κάτι τέτοιο θα φέρει «κλιμάκωση της σύγκρουσης».

Τα πιο σημαντικά αποτελέσματα, είπε ο Tannehill, θα ήταν εμφανή όχι σε μήνες, αλλά σε χρόνια.

«Τα F-16 πιθανότατα θα είναι απαραίτητα για να συνεχίσουμε να έχουμε μια βιώσιμη αεροπορία στο μέλλον», πρόσθεσε.