Τόσο καιρό ακούμε να λέγεται ότι οι Influencers, Youtubers, Tik Tokers και όλα τα συναφή είναι το επάγγελμα του μέλλοντος. Μήπως όμως αυτό το μέλλον για το οποίο μιλάμε είναι -ήδη- παρελθόν; Η τεχνολογία είναι ένα βήμα πιο μπροστά από εμάς τους επίδοξους Influencers και παρότι συνέβαλε στην ανάδειξή τους έρχεται για να τους πάρει πίσω τη δόξα. Feel betrayed στην τοποθεσία my home. Ήρθαν οι virtual influencers που κάνουν τα πάντα.

Είναι γνωστό ότι η αγορά των influencer ανήκει σε μια βιομηχανία αξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων. Μερικές φιλόδοξες προβλέψεις υποστηρίζουν ότι αυτή θα μπορούσε να ανέλθει στα 15 δισ. δολάρια μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Αν λάβουμε υπόψιν την πρόβλεψη της International Data Corporation ότι οι παγκόσμιες δαπάνες για τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περισσότερα από 35 δισ. δολάρια, δεν είναι δύσκολο να φανταστούμε πώς οι εταιρείες που συνδυάζουν τους δύο κλάδους θα μπορούσαν να ανατρέψουν τα πάντα.

Μπορεί να νομίζετε ότι πρόκειται για ένα νέο φαινόμενο, ωστόσο υπάρχουν ανάμεσά μας εδώ και χρόνια. Η Hatsune Miku, μια εικονική μουσικός, δημιουργήθηκε το 2007 στην Ιαπωνία και έχει κυκλοφορήσει πολλά πρωτότυπα άλμπουμ, ενώ έχει εμφανιστεί σε διαφημίσεις για πολλές μάρκες.

Οι πρώτοι virtual influencers είναι γεγονός. Ποιος θα το φανταζόταν ότι θα έκαναν business στο διαδίκτυο και θα έκλειναν δουλειές πιο εύκολα από άνθρωπο. Είναι σαν να βάζεις τους SIMS που έχεις εσύ δημιουργήσει στο χώρο της μόδας και του θεάματος και να καταλήγουν να βγάζουν περισσότερα από εσένα τον ίδιο.

Οι virtual influencers είναι συνήθως κινούμενοι ή βασισμένοι σε CGI χαρακτήρες που χρησιμοποιούνται στο μάρκετινγκ ως υποκατάστατο των ανθρώπων. Πίσω τους σαφώς και κρύβεται ένας ή μια ομάδα ανθρώπων, που διαχειρίζονται τα social media του χαρακτήρα και παραμένουν ανώνυμοι. Για να μην πηγαίνουμε και πολύ μακριά, κάτι αντίστοιχο κάνει και η Soula Glamorous στην Ελλάδα, με την διαφορά ότι δεν πρόκειται για CGI χαρακτήρα. Ωστόσο, είναι μια φανταστική περσόνα που μετρά 423.000, ακόλουθους στο Instagram.

Ποιοι είναι οι virtual influencers

Πλέον μονοπωλούν το ενδιαφέρον μεγάλων καμπάνιων του εξωτερικού, σημειώνοντας παράλληλα μια αξιοζήλευτη καριέρα. Η Lil Miquela δημιουργήθηκε από την Brud, μια εταιρεία AI. Διαθέτει τρία εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram, κάνει καμπάνιες για την Calvin Klein με την Bella Hadid, την Samsung και την Prada και κερδίζει 8.500 δολάρια ανά χορηγούμενη ανάρτηση. Έχει φωτογραφηθεί για περιοδικά μόδας, μεταξύ των οποίων και η Vogue.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Miquela (@lilmiquela)

Oι virtual influencers είναι σαν κανονικοί άνθρωποι, έχουν ηλικία, ενδιαφέροντα και αναπτύσσουν σχέσεις με άλλους. Όλα αυτά τα ορίζει σαφώς το άτομο που βρίσκεται από πίσω. Η Rozy για παράδειγμα που δημιουργήθηκε από την Sidus Studio X είναι μία 22χρονη Κορεάτισσα που ασχολείται με την μόδα και ντύνεται σαν millennial kid. Της αρέσει η yoga, το τρέξιμο και τα ταξίδια. Έχει συγκεντρώσει πάνω από 102.000 followers. Ήδη μετρά πάνω από 100 χορηγούς που ενδιαφέρονται να προβάλλουν τα προϊόντα τους μέσω του προφίλ της και τα έσοδά της αναμένονται να φτάσουν φέτος το 1 δις κορεατικά γουάν (€720.000). Στόχος των υπεύθυνων της είναι να την συμπεριλάβουν σε ταινίες και σειρές, ενώ πρόσφατα συμμετείχε σε διαφημιστικό video για μία ασφαλιστική με 11 εκατομμύρια προβολές στο YouTube.

H Shudu έχει προσελκύσει έναν στρατό 218 χιλιάδων θαυμαστών. Υπέγραψε συμβόλαιο μοντέλου με την ψηφιακή εταιρεία supermodel TheDiigital.com και εντάχθηκε στην οικογένεια του Balmain. Καταλαβαίνουμε ότι τα κάνουν όλα. Είναι μοντέλα, ηθοποιοί, τραγουδιστές και ό,τι άλλο τους προγραμματίσεις…αρκεί να πουλά.

Πολλοί είναι αυτοί που δεν καταλαβαίνουν ότι πρόκειται για CGI. Ακόμα και brands πέφτουν στην παγίδα. Το 2018 για παράδειγμα το brand της Rihanna, Fenty Beauty, αναδημοσίευσε το περιεχόμενό της Shudu, χωρίς να γνωρίζουν ότι είναι virtual. Έτσι την εξέθεσε σε πάνω από 8,1 εκατομμύρια followers και από τότε που ζωντάνεψε.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Shudu (@shudu.gram)

Ο μικρόκοσμος τους δεν είναι ασύνδετος. Αναπτύσσουν σχέσεις μεταξύ τους, χωρίζουν, κάνουν block o ένας τον άλλο, όπως ακριβώς συμπεριφέρεται και ένας άνθρωπος στα social media. Το πιο περίεργο; Είναι και πολιτικοποιημένοι και έχουν την δική τους τους προσωπικότητα.

Η Bermuda είναι μια από τις πιο αμφιλεγόμενες και πρόκειται για το κλασικό Αμερικανάκι που τρέφεται με McDonalds και Starbucks. Πρόκειται για μια πρώην υποστηρίκτρια του Τραμπ που έχει αλλάξει από τις πολιτικές της απόψεις. Πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε από την Cain Intelligence, ηγέτιδα στο machine learning και την τεχνητή νοημοσύνη.

Μάλιστα, πολλοί πίστευαν ότι χάκαρε το προφίλ της Βραζιλιάνας Lil Miquela, καθώς αναρτήθηκαν φωτογραφίες της Bermuda στο προφίλ της Lil. Η αντιμαχία ξεκίνησε διότι η Lil Miquela-παρόλο που προφανώς δημιουργήθηκε από υπολογιστή-γενικά προσποιείται ότι είναι πραγματικός άνθρωπος, ενώ η Bermuda εξ αρχής έχει ξεκαθαρίσει ότι πρόκειται για ένα εικονικό πρόσωπο.

Ο χαρακτήρας της είναι αυτός που την κάνει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, ενώ έχει συγκεντρώσει 282 χιλιάδες ακόλουθους. Άλλωστε, είχε απασχολήσει λόγω της σχέσης της με τον επίσης virtual influencer, Blawko (ναι, φτάσαμε στο σημείο τα CGI να έχουν καλύτερη ερωτική από εμάς τους ίδιους και μάλιστα να ασχολούμαστε με αυτήν). Δυστυχώς, δεν τους είδαμε να αποκτούν παιδιά καθώς οι δύο τους χώρισαν και άφησαν τον κόσμο του Instagram συγκλονισμένο.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Bermuda (@bermudaisbae)

O Blawko από την Brud

Ο Blawko, λοιπόν, έχει στιλ τράπερ και είναι γεμάτος τατουάζ. Όπως και η Lil Miquela, έτσι και ο Blawko δημιουργήθηκε από τη Brud που έχει έδρα στο LA. Ο ίδιος – οι δημιουργοί του βασικά- περιγράφει τον εαυτό του ως «σύμβολο του σεξ» λόγω του στιλ του. Είναι ίσως ο πιο μυστηριώδης από όλους λόγω της μάσκας που καλύπτει το ήμισυ του προσώπου του. Φαίνεται να ακολουθούν και τα μέτρα προστασίας κατά του κορονοϊού λοιπόν. Δεν θα μπορούσαν να μείνουν και ανεπηρέαστοι από την πανδημία εδώ που τα λέμε, καθώς θα φαίνονταν τελείως εκτός πραγματικότητας.

Ο Blawko μετράει 146.000 ακόλουθους, έχει εμφανιστεί σε πολλές διαδικτυακές συνεντεύξεις, απέκτησε το δικό του κανάλι στο YouTube, ενώ έστησε ένα δικό του DJ set στο ραδιόφωνο NTS.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη ?️LAWKO (@blawko22)

Τέλος η Imma εμπνέει χιλιάδες κόσμο χάρη στο ιδιαίτερο στιλ της και οι 352 χιλιάδες followers την ακολουθούν λόγω του κουρέματός της και της αισθητικής της. Δημιουργήθηκε από την εταιρεία CG Modeling Cafe με έδρα το Τόκιο. Εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του περιοδικού CG World τον Ιούλιο του 2019. Έκτοτε, συνέχισε να προκαλεί και έχει εμφανιστεί σε πολλά άρθρα σχετικά με την άνοδο των virtual influencers.

Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι βρισκόμαστε σε μια νέα περίοδο και η τεχνολογία προχωρά πιο γρήγορα από ποτέ. Σίγουρα δεν ζούμε ακόμα στην εποχή που ρομπότ θα περπατάνε δίπλα μας στον δρόμο, ωστόσο μιλάμε για μια νέα πραγματικότητα στην οποία θα αναγκαστούμε να προσαρμοστούμε.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη imma (@imma.gram)

Τι παραπάνω μπορούν να προσφέρουν από ένα κοινό Influencer;

Μπορούν να έχουν πολύ θετικό αντίκτυπο για τις εταιρείες και τις μάρκες που επιλέγουν να προωθήσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους στα κοινωνικά δίκτυα. Το γεγονός ότι υπάρχει μια ομάδα εμπειρογνωμόνων πίσω από αυτούς τους λογαριασμούς σημαίνει ότι οι εταιρείες που αποφασίζουν να συνεργαστούν μαζί τους είναι σίγουρες ότι θα κάνουν ό, τι μπορούν για να διασφαλίσουν ότι το περιεχόμενό τους δεν θα θέσει σε κίνδυνο την εικόνα του brand. Με απλά λόγια οι virtual influencers δεν θα μπλεχτούν σε σκάνδαλα, καθώς δεν έχουν δική τους βούληση, οπότε είναι αδύνατο η εταιρεία που συνεργάστηκαν να αποκτήσει κάποια κακή φήμη ή να διατρέξει κάποιο κίνδυνο.

Στην τελική οι χρήστες ενδιαφέρονται περισσότερο να βρουν το περιεχόμενο που ψάχνουν και λιγότερο για το ποιος βρίσκεται πίσω από τον λογαριασμό. Ακόμα υπάρχει μια πληθώρα να διαλέξεις και ο καθένας από αυτούς αντιπροσωπεύει μια διαφορετική κουλτούρα, που μπορεί να ταιριάζει στο ύφος και στις ανάγκες του brand.

Μπορούν να βρίσκονται οπουδήποτε ανά πάσα στιγμή, να φωτογραφίζονται με οποιονδήποτε τρόπο και να μην έχουν καπρίτσια. Οι προσωπικότητές τους μπορούν να προσαρμοστούν ώστε να ταιριάζουν με τις αξίες και τα ιδανικά της μάρκας που εκπροσωπούν, αντανακλώντας ταυτόχρονα την τέλεια προσωπικότητα τους που εμπνέει τους followers.

Έχουν ήδη εμφανιστεί μερικοί διαφορετικοί τρόποι δημιουργίας εσόδων. Ενώ εκείνοι με χαμηλότερο προϋπολογισμό ενδέχεται να ελέγχονται πλήρως από κάποιον, υπάρχουν και εκείνοι που μπορείς να τους νοικίασεις. Στην δεύτερη κατηγορία ανήκει για παράδειγμα η Lil Miquela που την νοικιάζουν για να αυξήσουν την φήμη μιας μάρκας.

Ωστόσο, δεν πρέπει να μην παραδεχτούμε ότι η ζημιά που προκαλείται από influencers που προωθούν μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς θα μπορούσε να ενισχυθεί από τους virtual influencers, οι οποίοι είναι αψεγάδιαστοι. Κατά πόσο είναι σωστό να συνεχίσουν να επεκτείνονται στον χώρο των media δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να γίνεται γνωστό ότι είναι ψεύτικοι, καθώς μπορεί να βλάψει την μάρκα, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι είναι δικαίωμα του κοινού να ξέρει ποιον ακολουθεί και με ποιον αλληλοεπιδρά. Προσοχή στις virtual παρέες σας, λοιπόν!

Από το δεύτερο τεύχος του Νitro