Σήμερα μπορεί να χρησιμοποιούμε τον όρο «πόρνη» προσβλητικά και να έχουμε εφεύρει και το «που…α», αλλά στην αρχαιότητα επρόκειτο για αξιοσέβαστα μέλη της κοινωνίας. Δεν ήταν βέβαια σαν τις εταίρες που συμμετείχαν στα συμπόσια και ακολουθούσαν τους συντρόφους τους στις συνελεύσεις, αλλά ήταν ισότιμες σε σχέση με άλλους ιδιώτες.

Η πόρνη δεν ήταν η μόνη που προσέφερε σεξουαλικές υπηρεσίες στην αρχαιότητα. Υπήρχε η εταίρα, που παρείχε αυτό που σήμερα θα λέγαμε «girlfriend experience» ή το Onlyfans της αρχαιότητας, υπήρχε και η ιερόδουλη, που ήταν συνήθως νεαρή κοπέλα που βρισκόταν σε κάποιο ιερό και εξυπηρετούσε μεταξύ άλλων και με σεξουαλικό τρόπο τους πιστούς που κατέφταναν σε έναν ναό για να διαπράξουν την λατρεία τους προς το θείο.

Κι ενώ αν τις γνώριζες, οι διαφορές μεταξύ των τριών ήταν εμφανείς και προσδιορίζονταν κι από τον τόπο που θα τις πετύχεις, η πόρνη στην αρχαία Ελλάδα είχε ένα πολύ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό από το οποίο γινόταν αντιληπτή χωρίς καν να χρειαστεί να μιλήσει με έναν άντρα.

Η πόρνη έκρυβε το μυστικό στα σανδάλια της

Η πόρνη φυσικά φορούσε πολύ έντονο μακιγιάζ, το ψιμύθιο, όπως το έλεγαν τότε, αλλά πολλές φορές οι εταίρες ήταν έντονα βαμμένες. Θυμάμαι λοιπόν να είμαι Τρίτη Λυκείου, στο φροντιστήριο, κι ο καθηγητής αρχαίων, νέων και Ιστορίας, ο κ. Λυμπερόπουλος, να αναφέρει με αφορμή ένα άγνωστο κείμενο αυτή τη λεπτομέρεια.

Η ειδοποιός διαφορά βρισκόταν στα σανδάλια που φορούσαν. Σε αυτά, αναγραφόταν στο πίσω μέρος η φράση «ἀκολουθοῖμι», που είναι η ευκτική του ρήματος ακολουθέω-ακολουθώ, προσκαλούσαν δηλαδή τον άντρα να πάει μαζί τους. Αυτή η πρόσκληση αποτυπωνόταν στο έδαφος με κάθε βήμα που έκανε η πόρνη κι έτσι όποιος το έβλεπε και ήθελε, ήξερε ότι αυτή είναι. Μάλιστα, τα γράμματα ήταν γραμμένα ανάποδα, ώστε να αποτυπωθεί σωστά η λέξη στο έδαφος.

Από αυτό το χαρακτηριστικό έμεινε και η λέξη «χαμαιτυπείον», δηλαδή το αποτύπωμα χαμαί, στο έδαφος. Γι’ αυτό και η πόρνη στην αρχαιότητα λεγόταν συχνά και χαμαιτύπη.

* Photo credits: Pompei.org