Ο παγκόσμιος οργανισμός αεροπορικών εταιριών, IΑΤΑ, προειδοποιεί ότι λόγω της αύξησης των τιμών στα καύσιμα, επίκεινται ακριβότεροι αεροπορικοί ναύλοι για την επόμενη δεκαετία.

Η έκτακτη ζήτηση στα ταξίδια από την πανδημία και ύστερα, οδήγησε σε απότομες αυξήσεις ναύλων σε πολλά δρομολόγια και o Iata, υποστηρίζει ότι οι καταναλωτές θα πληρώσουν περισσότερα καθώς οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τη χρήση σπάνιων «πιο πράσινων» καυσίμων αεροσκαφών ως απάντηση στις κυβερνητικές εντολές για μείωση των εκπομπών άνθρακα των αερομεταφορών.

Ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της Iata και πρώην διευθύνων σύμβουλος της British Airways, δήλωσε: «Θα απαιτήσουμε όλο και περισσότερο SAF (αειφόρο αεροπορικό καύσιμο) και αυτό σημαίνει όλο και περισσότερα έξοδα».

Σημείωσε δε, πως ορισμένοι οικονομολόγοι πίστευαν ότι τα βιώσιμα καύσιμα θα μπορούσαν τελικά να γίνουν φθηνότερα από την κηροζίνη.

«Βλέπω βεβαιότητα στα επόμενα 10-15 χρόνια ότι εξετάζουμε μια σημαντική αύξηση στο κόστος των καυσίμων. Αν δεν υπάρξει κάποια αντισταθμιστική μείωση σε άλλα κόστη –και δεν το βλέπω αυτό–, τότε οι άνθρωποι πρέπει να περιμένουν ότι θα υπάρξει αύξηση στους μέσους ναύλους καθώς προχωράμε. Θα σημαίνει υψηλότερους ναύλους, επειδή τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα είναι πιο ακριβά από την παραδοσιακή κηροζίνη».

Το κόστος των αεροπορικών εταιρειών έχει αυξηθεί σημαντικά καθώς οι τιμές του πετρελαίου εκτινάχθηκαν στα ύψη μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς και το υψηλότερο κόστος εργασίας. Ο Walsh επεσήμανε επίσης την περιορισμένη χωρητικότητα λόγω της έλλειψης ανταλλακτικών, γεγονός που δεν επιτρέπει σε ορισμένες αεροπορικές εταιρείες να μην μπορούν να λειτουργήσουν πλήρως τους στόλους τους.

Παρά τα πολύ υψηλότερα κόμιστρα που πρέπει να πληρώσουν οι επιβάτες σε πολλά δρομολόγια αυτό το καλοκαίρι, η Iata είπε ότι η ανάλυσή της έδειξε ότι οι ναύλοι παγκοσμίως εξακολουθούσαν να είναι περίπου στα επίπεδα του 2019 στις αρχές του 2023.

Πέρυσι, η Ryanair δήλωσε ότι η εποχή των εξαιρετικά φθηνών πτήσεων τελείωσε. Οι προβλέψεις πάντως, μαρτυρούν ότι όλο και λιγότεροι άνθρωποι θα πετούσαν τις επόμενες δεκαετίες ως αποτέλεσμα της τιμής.

Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες αναφέρουν αύξηση των δασμών, παρά τις υψηλότερες τιμές.

Ο πρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας Emirates, Sir Tim Clark, δήλωσε ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια που «ανοίγουν τα μάτια», ακόμη και σε καμπίνες premium με υψηλούς ναύλους, αψηφούσε την οικονομική δυσκολία. Πρόσθεσε: «Τον χειμώνα πέρυσι, κάθε εισιτήριο που πουλούσαμε, την ήθελαν άλλα πέντε άτομα… Θα μπορούσαμε να τις βγάζουμε σε δημοπρασία αν το θέλαμε. Οι άνθρωποι που πετούσαν στα παλιά επίπεδα ναύλων συσσωρεύονται στα νέα επίπεδα ναύλων».