Ο Μανούσος Μανουσάκης δεν είναι πια εδώ. Πέθανε και άφησε ανολοκλήρωτο το έργο του για τη σειρά Το Δίχτυ, που, όπως είχε πει, αποτελούσε μια ανάγκη του να σχολιάσει και να αναδείξει κάποια κοινωνικά ζητήματα, παρά να κάνει κάποιου είδους υψηλή τέχνη. Ήθελε να το βγάλει από μέσα του. Δυστυχώς, ο θάνατος τον πρόλαβε. Φυσικά, αυτές είναι σκέψεις που κάνουν πάντα όσοι μένουν πίσω. Ο ίδιος, μάλλον πλήρης έφυγε. Και πώς να είναι αλλιώς όταν για μια γεμάτη 15ετία ήταν στους 2-3 πιο επιτυχημένους δημιουργούς στην ελληνική τηλεόραση.

Θέλετε να τα καταγράψουμε ένα προς ένα; Τμήμα Ηθών. Ταύρος Με Τοξότη. Ψίθυροι Καρδιάς. Άγγιγμα Ψυχής. Σύνορα Αγάπης. Η Αγάπη Ήρθε Από Μακριά. Το Παιχνίδι Της Συγγνώμης. Μη Μου Λες Αντίο. Κρυφά Μονοπάτια. Πιο πρόσφατα, το Κόκκινο Ποτάμι.

Κι ενώ η συντριπτική πλειοψηφία θυμάται τις δραματικές του σειρές, τους έρωτες γεμάτους αντιθέσεις, με κοινωνικό σχολιασμό, όπως ο Αλβανός με την Ελληνίδα ή ο Τούρκος με την Ελληνίδα, κατά τη γνώμη μας είναι μια σειρά που δεν αναφέρθηκε πιο πάνω, αυτή που απέδειξε το εύρος του, την προσαρμοστικότητα του, την καλλιτεχνική του ισχύ, ακριβώς επειδή ήταν η εξαίρεση στον κανόνα της τηλεοπτικής του πορείας.

Πόσοι θυμάστε τη σειρά Για Μια Γυναίκα Κι Ένα Αυτοκίνητο; Σίγουρα αρκετοί, μα, πιθανώς, δεν την είχατε τόσο συνδεδεμένη με τον Μανουσάκη. Κι αυτό γιατί ο Μανουσάκης εκεί ξέφυγε από το δράμα και πάτησε στη μαύρη κωμωδία. Θα λέγαμε πως ο Μανουσάκης «ενέπνευσε» με αυτή τη σειρά τους δημιουργούς της σειράς Μαύρα Μεσάνυχτα.

Μια υποτιμημένη κωμωδία που, αν ρωτήσουμε 10 ανθρώπους, δε θα την τοποθετήσουν στην 20άδα με τις καλύτερες της ελληνικής τηλεόρασης. Αδίκως.

Ο Μανουσάκης έδειξε πόσο χαμαιλέων είναι

Κατ’ αρχάς, ο Μανουσάκης σε αυτή τη σειρά μας σύστησε το ωραιότερο πλάσμα που έχει βγάλει η τηλεόραση, τη Λίνα Σακκά. Αυτό και μόνο αρκεί για να μπει στο πάνθεον της διαδρομής του. Ο δε χαρακτήρας που υποδύθηκε, δε μας το βγάζετε από το μυαλό, έδωσε υλικό στον ρόλο της Μακρυπούλια στο Παρά Πέντε.

Μετά από αυτό, μιλάμε για μια πραγματικά πολύ καλή κωμωδία, πολύ ευφυές χιούμορ, με την τεχνική να σπάει ο 4ος τοίχος και οι ηθοποιοί να γυρίζουν να απευθύνονται στο κοινό, κάτι πολύ πρωτοποριακό για το 2001, όταν κυκλοφόρησε η σειρά, και με ένα εξαίρετο καστ.

Εκτός της Σακκά, ο Μανουσάκης καθοδήγησε τους Πάνο Μιχαλόπουλο, Γιώργο Χρανιώτη, Δημήτρη Τζουμάκη και είχε και τους Αθηνόδωρο Προύσαλη-Τασσώ Καββαδία για το μεγάλο πρεστίζ.

Μανούσος Μανουσάκης: Η σειρά που έκανε τους πάντες να υποκλιθούν - Έκανε τηλεθέαση που σήμερα θα τη ζήλευαν όλες οι σειρές

Η υπόθεση της σειράς ήταν ο έρωτας της νεαρής τραγουδίστριας Καίτης, με τον Αντρέα. Μόνο που ο έρωτας αυτός πρέπει να μείνει κρυφός, διότι την Καίτη έχει ερωτευτεί ο Κοσμάς ο Εφτάψυχος, ιδιοκτήτης νυχτερινού κέντρου, άνθρωπος της νύχτας με όλη τη σημασία, Κρητικός, που την κάνει πρώτο όνομα και της βγάζει και δίσκο. Κι ο Αντρέας, αντί να το παρατήσει, πάει και προσλαμβάνεται στην ομάδα έμπιστων του Κοσμά και γίνεται μέρος του υποκόσμου. Μόνος σύμμαχος του Αντρέα, η γιαγιά του Κοσμα που δεν θέλει την Καίτη διότι δεν είναι Κρητικιά.

Ο Μανουσάκης έδειξε σε αυτή τη σειρά πως δεν είναι μόνο βαρύ δράμα και πως μπορεί να κάνει το πιο δύσκολο, να πει πράγματα μέσα από την κωμωδία. Το Για Μια Γυναίκα Κι Ένα Αυτοκίνητο ολοκληρώθηκε στα 33 επεισόδια τον Ιούνιο του 2002, με την τηλεθέασή του να είναι τέτοια που σήμερα θα καθιστούσε τη σειρά την πιο επιτυχημένη στην τηλεόραση. Όμως, τότε, οτιδήποτε έκανε κάτω από 30%, ετίθετο υπό αμφισβήτηση.

Εννοείται πως σε αυτό εδώ το κείμενο, εκφράζεται η προσωπική μου άποψη, γιατί ήταν και παραμένει μια από τις αγαπημένες μου σειρές και ταιριάζει πιο πολύ στα δικά μου γούστα επειδή από τότε δε μπορούσα το τόσο δράμα. Μου άρεσε πολύ και το Η Αγάπη Ήρθε Από Μακριά, αλλά τις άλλες, τις βαριές δραματικές, δε μπορούσα να τις δω εύκολα.

Ο Μανούσος Μανουσάκης ήταν σπουδαίος ακριβώς γιατί ταίριαξε με όλους και όποιος είδε σειρά του, την έβαλε στην καρδιά του.

* Photo illustration: Πέγκυ Δαδάκη