Για πολλά χρόνια, το πρόβλημα της κρουαζιέρας και των κρουαζιερόπλοιων στην Αθήνα και τα νησιά ήταν μεγάλο, ειδικά ως προς το λιμάνι του Πειραιά, καθότι υπήρχε το καμποτάζ που δεν επέτρεπε να γίνουν οι προσαρμογές στα λιμάνια για να είναι εναρκτήριοι και τερματικοί σταθμοί σε κρουαζιέρες. Αυτό άλλαξε και, δίχως έκπληξη, είναι 4 νησιά που βρίσκονται ψηλά στη λίστα υποδοχής πλοίων και επιβατών, κάτω φυσικά από το επίνειο της Αθήνας.

Το 2023 ήταν μια χρονιά ανόδου για τις κρουαζιέρες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, ενώ εξίσου ανοδική είναι και το 2024, αφού οι προκρατήσεις δείχνουν αύξηση 10% στις αφίξεις πλοίων και 15% στους επιβάτες.

Το 2023 τα 49 ελληνικά λιμάνια που καταγράφει η ΕΛΙΜΕ, είχαν συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων 5.230, στα οποία επέβαιναν 7.003.150. Αυτή είναι αύξηση κατά 450 πλοία και 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022. Αντίστοιχα, σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 είχαμε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 51,26% στον αριθμό των επιβατών.

Σε επίπεδο κρουαζιερόπλοιων, το προηγούμενο ρεκόρ στα ελληνικά χρονικά είχε γίνει το μακρινό 2011, με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6.121.360 επιβάτες. Βλέπουμε επομένως μια αύξηση κατά 14,4% στα κρουαζιερόπλοια το 2023. Είναι δε χαρακτηριστικό πως τα 5.230 πλοία είχαν μεγάλη πληρότητα επιβατών. Σε κάθε άφιξη αντιστοιχούν 1.339 επιβάτες, περίπου 400 περισσότεροι από το 2022!

Τα 4+1 νησιά και η Σαντορίνη που άφησε πίσω τον Πειραιά

Μετά τον Πειραιά, απ’ όπου πέρασαν 1.500.000 επιβάτες, η Σαντορίνη με 1.298.968, η Μύκονος με 1.192.822 και στη συνέχεια η Κέρκυρα και η Ρόδος είναι τα 4 νησιά που είδαν τη μεγαλύτερη υποδοχή. Σε επίπεδο προσεγγίσεων πλοίων, η Σαντορίνη ξεπερνάει και τον Πειραιά, παίρνοντας την πρώτη θέση με 800 προσεγγίσεις, ακολουθεί ο Πειραιάς με 760, η Μύκονος με 749 και στη συνέχεια η Ρόδος, η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Πάτμος, που κάνει την έκπληξη.

Ως προς το ποιο λιμάνι αποτέλεσε την αρχή και το φινάλε της κρουαζιέρας, ο Πειραιάς είναι πρώτος στο λεγόμενο homeportin με 525 αφίξεις και 880.800 επιβάτες.

Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 194.792 επιβάτες, το Λαύριο με 99 αφίξεις και 123.383 επιβάτες, το Ηράκλειο με 6 αφίξεις και 14.106 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 31 αφίξεις και 10.000 επιβάτες. Βλέπουμε δηλαδή πως η Σαντορίνη και η Μύκονος δεν είναι ακόμα νησιά homeporting.