Στο πρώτο επεισόδιο του πρίκουελ, Μπρίτζερτον, Βασίλισσα Καρλόττα η δημιουργός της σειράς Σόντα Ράιμς ξεκινά με μια αποποίηση ευθύνης –«υπογεγραμμένη» από το «βαθύ λαρύγγι», Λέιντι Γουιστλντάουν: η σειρά δεν αφορά ένα μάθημα ιστορίας, αλλά αντίθετα μυθοπλασία βγαλμένη από γεγονότα, όπου «όλες οι ελευθερίες που παίρνει ο συγγραφέας είναι αρκετά σκόπιμες».

Παρόλο που η αρχική δήλωση δείχνει αρκετά ξεκάθαρη, η ρομαντική ιστορία που ξετυλίγεται ανάμεσα στη βασίλισσα Καρλόττα και του συζύγου της, Βασιλιά Γεώργιου Γ’ της Αγγλίας, δεν απέχει και πολύ από τους πραγματικούς Βρετανούς μονάρχες, που έφεραν επίσης τα ίδια ονόματα.

Η σεζόν εκτυλίσσεται σε δύο εποχές: Η πρώτη τοποθετείται στην πρώιμη γεωργιανή περίοδο (γύρω στη δεκαετία του 1760), ενώ η δεύτερη την εποχή της Αντιβασιλείας (αρχές του 1800). Οι τηλεθεατές βλέπουν την Βασίλισσα σε δύο διαφορετικές φάσεις της ζωής της: τη δυναμική και μεγαλειώδη βασίλισσα που γνωρίζουν ήδη από τις προηγούμενες σεζόν και την ανεξάρτητη 17χρονη Γερμανίδα πριγκίπισσα, η οποία πρόκειται να παντρευτεί τον Γεώργιο τον Γ’, βασιλιά της Αγγλίας.

Και οι δύο Καρλότες έχουν να αντιμετωπίσουν προκλήσεις – η μεγαλύτερη, παρόλο που έχει γεννήσει 13 κληρονόμους, δεν έχει νόμιμα εγγόνια για να διασφαλίσει ότι η γραμμή αίματος τους θα διαρκέσει, ενώ η νεότερη πρέπει να περιηγηθεί σε μια νέα χώρα, τα μυστήρια του γάμου και ίσως, το πιο πιεστικό, τις εντάσεις που προκύπτουν με τον διαφυλετικό γάμο της, που την κάνει την πρώτη μαύρη βασίλισσα.

Ενώ το Bridgerton, με το αχρωματοψία του, τα σπάνια επικεντρωμένα φυλετικά ζητήματα, η Queen Charlotte, μια αληθινή άρθρωση της Shonda Rhimes, δεν διστάζει να κάνει τη φυλή αναπόσπαστο μέρος πολλών ιστοριών, αντιμετωπίζοντας τα πάντα, από τον χρωματισμό μέχρι τον διαχωρισμό και την ενσωμάτωση. Όμως, ενώ αυτά τα σημαντικά θέματα βοηθούν στο να γίνει η παράσταση ένα συναρπαστικό και προβληματικό ρολόι, υπάρχει σίγουρα μια φιλελεύθερη ασάφεια των γραμμών μεταξύ ιστορίας και φαντασίας στη σειρά.

Έχοντας αυτό κατά νου, ακολουθεί μια ανάλυση του τι είναι γεγονός και τι είναι φαντασία στη Βασίλισσα Σάρλοτ.

Ήταν πραγματικά μαύρη η Βασίλισσα Καρλόττα;

Queen Charlotte: A Bridgerton Story. India Amarteifio as Young Queen Charlotte in episode 105 of Queen Charlotte: A Bridgerton Story. Cr. Liam Daniel/Netflix © 2023

Η απάντηση ακόμη και σήμερα δεν μπορεί να είναι σίγουρη. Ο χαρακτήρας της Καρλότας βασίζεται στην πριγκίπισσα Σοφία Καρλόττα του Mecklenburg-Strelitz, μια φιγούρα της οποίας η φυλετική ταυτότητα αμφισβητείται εδώ και δεκαετίες. Οι αρχικές εικασίες για το ότι η Καρλόττα ήταν μαύρη ή μικτής φυλής ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1940, αφού ο Τζαμαϊκανός-Αμερικανός δημοσιογράφος και ιστορικός Τ.A. Ρότζερς διατύπωσε τη θεωρία στο βιβλίο του Sex and Race: Volume I. Οδηγήθηκε στο συγκεκριμένο συμπέρασμα λόγω του τρόπου με τον οποίον αποτυπωνόταν τα χαρακτηριστικά του προσώπου της στα πορτρέτα, χαρακτηριστικά όπως «ευρεία ρουθούνια και βαριά χείλη».

Ενώ ο Rogers έθεσε το ζήτημα για να αυτό για να αντιμετωπίσει την προβληματική πίστη σε μια «καθαρή λευκή φυλή», η θεωρία επανεξετάστηκε από τον ιστορικό ιστορικό Mario De Valdes y Cocom σε ένα κομμάτι του 1997 για το PBS Frontline (στο οποίο έγινε αργότερα νέα επιμέλεια λόγω ξεπερασμένης και προσβλητικής γλώσσας), όπου υποστηρίζει ότι η Καρλόττα επειδή έλκει την καταγωγή της μέσω της Margarita de Castro e Souza, την οποία ο Guardian αναφέρει ως «μια Πορτογαλίδα ευγενής του 15ου αιώνα εννέα γενεών, η καταγωγή της οποίας εντοπίζεται στον ηγεμόνα του 13ου αιώνα Αλφόνσο τον Γ’ και την ερωμένη του Μαδραγκάνα, την οποία ο Βαλντές θεωρεί ότι ήταν Μαυριτανή και επομένως μαύρη Αφρικανή».

Ωστόσο, άλλοι ιστορικοί αμφιβάλλουν αν αυτό αποδεικνύει ότι η Καρλόττα ήταν μαύρη ή μικτής φυλής. Σε συνέντευξή της στο The Philadelphia Inquirer, η ακαδημαϊκός Άνια Λούμπα είπε ότι η υπόθεση που θέλει την Καρλόττα μαύρη επειδή η καταγωγή της περιλάμβανε περιγραφές για «Μαυριτανούς» βασίζεται σε μια ανακριβή κατανόηση της ιστορίας.

«Η λέξη «blackamoor» στην εποχή του Σαίξπηρ σήμαινε μουσουλμάνος», είπε η Λούμπα. «Δεν σήμαινε απαραίτητα Μαύρος. Οι Μαυριτανοί θα μπορούσαν να είναι λευκοί από τη Βόρεια Αφρική».

Υπήρξε πραγματικά «Το Μεγάλο Πείραμα»;

Όχι! Και αυτό το όχι είναι κατηγορηματικό. Δεν υπήρξε ούτε καν σαν ιδέα. Ενώ υπήρχαν πολλοί Μαύροι και μικτές φυλές στην Αγγλία κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η βρετανική κοινωνία ήταν ακόμα σε μεγάλο βαθμό διαχωρισμένη. Ακόμη και από την εποχή της Αντιβασιλείας, αυτό θα ήταν εξαιρετικά μη ρεαλιστικό. ενώ η δουλεία καταργήθηκε στη Βρετανική Αυτοκρατορία το 1807, οι σκλάβοι δεν ήταν πλήρως ελεύθεροι στις βρετανικές αποικίες μέχρι το 1838 και οι επιπτώσεις της εξακολουθούν να γίνονται αισθητές μέχρι σήμερα.

Είχαν πραγματικά έναν ευτυχισμένο γάμο η βασίλισσα Καρλόττα με τον Βασιλιάς Γεώργιο Γ’;
Στην τρίτη σεζόν παρακολουθούμε το «συνοικέσιο» μεταξύ της νεαρής Γερμανίδας πριγκίπισσας και του Βασιλιά της Αγγλίας να μετατρέπεται γρήγορα σε έναν ευτυχισμένο γάμο.
Στην πραγματικότητα, το ζευγάρι είχε έναν στοργικό γάμο, ο οποίος για την εποχή θεωρήθηκε επιτυχημένος λόγω των πολλών παιδιών που απέκτησαν. Το ζευγάρι ήταν παντρεμένο για 57 χρόνια, με την Καρλόττα να κατέχει το ρεκόρ της μακροβιότερης γυναίκας-συζύγου στη Βρετανία και του δεύτερου μακροβιότερου συζύγου στη βρετανική ιστορία (ο πρίγκιπας Φίλιππος, Δούκας του Εδιμβούργου, είναι ο πρώτος).

Το ζευγάρι αντιμετώπισε προκλήσεις λόγω των προβλημάτων ψυχικής υγείας του Τζορτζ, που του προκάλεσαν επεισόδια μανίας, τα οποία πύκνωναν καθώς μεγάλωνε. Παρόλα αυτά, η Καρλόττα παρέμεινε μια στοργική και πιστή σύζυγος, που υποστήριζε τον βασιλιά, μέχρι που οι κρίσεις του έγιναν τόσο βίαιες στις αρχές του 1800, που αναγκάστηκαν να ζήσουν χωριστές ζωές για την ασφάλειά της.

Τι ξέρουμε για την «τρέλα» του Γεωργίου Γ’;

Ενώ η ιστορία έχει καταγράψει τον Γεώργιο τον Γ’, ως τον τρελό βασιλιά που έχασε τις αμερικανικές αποικίες, η βασίλισσα Καρλόττα τον περιγράφει ως έναν περίπλοκο αλλά αγαπητό άνθρωπο με βαθύ ενδιαφέρον για την επιστήμη και την αστρολογία, του οποίου οι πολύ πραγματικοί αγώνες με την ψυχική υγεία αλλάζουν το εύρος της ζωής του. Στην πραγματικότητα, η ζωή του Γεωργίου του Γ’ ήταν παράλληλη με αυτήν την εμπειρία. Ήταν ένας αφοσιωμένος και στοργικός σύζυγος και ένας ηγεμόνας γνωστός για το ενδιαφέρον και την υποστήριξή του για τον πολιτισμό, την επιστήμη, την αστρολογία και τη γεωργία. Ήταν υπεύθυνος για την αγορά αυτού που είναι σήμερα γνωστό ως Παλάτι του Μπάκιγχαμ και άνοιξε μια βιβλιοθήκη που ήταν δωρεάν για τους μελετητές, αλλά η κληρονομιά του ως βασιλιάς έχει καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από την ευαίσθητη ψυχική του υγεία.

Σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο της Βρετανικής Βασιλικής Οικογένειας, ο Γεώργιος Γ’ είχε σοβαρά επεισόδια «ασθένειας» το 1788-89 και το 1801, προτού διαταραχθεί οριστικά το 1810, καθιστώντας τον εντελώς ανίκανο διανοητικά να κυβερνήσει την τελευταία του δεκαετία ως βασιλιάς. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο μεγαλύτερος γιος του, Γεώργιος, ενεργούσε ως Πρίγκιπας Αντιβασιλέας, ξεκινώντας από το 1811.

Από τη δεκαετία του 1960, ορισμένοι ιστορικοί της ιατρικής υπέθεσαν ότι η ψυχική του ασθένεια μπορεί να προκλήθηκε από μια κληρονομική σωματική διαταραχή, που ονομάζεται «Πορφυρία» και επηρεάζει κυρίως το δέρμα ή το νευρικό σύστημα. Ωστόσο, με τα χρόνια, άλλοι ιστορικοί και ιατροί – ερευνητές υποστήριξαν ότι η συμπεριφορά του Γεωργίου του Γ’ συνάδει με τη διπολική διαταραχή, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει και κρίσεις μανίας.

Πόσα παιδιά στην πραγματικότητα είχαν η βασίλισσα Σάρλοτ και ο βασιλιάς Γεώργιος Γ’;

Στην πραγματική ζωή, η βασίλισσα Καρλόττα και ο βασιλιάς Γεώργιος ο Γ’ είχαν μια μεγάλη οικογένεια. Το ζευγάρι απέκτησε δεκαπέντε παιδιά κατά τη διάρκεια του -έξι δεκαετιών- γάμου τους, τα δεκατρία από τα οποία έζησαν μέχρι την ενηλικίωση (τόσο ο πρίγκιπας Οκτάβιος όσο και ο πρίγκιπας Άλφρεντ πέθαναν σε παιδική ηλικία). Από τα παιδιά τους, δύο κυβέρνησαν την Αγγλία — ο Γεώργιος, ο Πρίγκιπας της Ουαλίας (αργότερα Βασιλιάς Γεώργιος Δ’) και ο Πρίγκιπας Γουίλιαμ (αργότερα ο Βασιλιάς Γουλιέλμος Δ’).

Το δίλημμα της εξασφάλισης ενός νόμιμου κληρονόμου που η βασίλισσα Καρλόττα αντιμετωπίζει αργότερα στη ζωή της στην τρίτη σεζόν, ήταν ένα πολύ πραγματικό πρόβλημα για την πραγματική Καρλόττα. Όταν η εγγονή της, πριγκίπισσα Καρλόττα, πέθανε στη γέννα, ήταν το μόνο νόμιμο εγγόνι και κληρονόμος της οικογένειας, παρά τα πολλά παιδιά που είχε αποκτήσει το βασιλικό ζευγάρι.
Μετά το θάνατο της πριγκίπισσας, οι γιοι της βασίλισσας, που ήταν διαβόητοι για τα νόθα παιδιά που απέκτησαν με τις ερωμένες τους, αναζήτησαν τα κατάλληλα ταίρια για να γίνουν οι βασιλικές σύζυγοι – δημιουργώντας έτσι πολλούς νόμιμους κληρονόμους, συμπεριλαμβανομένου ενός κοριτσιού που ονομαζόταν Βικτώρια, αυτή που θα γινόταν τελικά όχι απλά βασίλισσα, αλλά η δεύτερη μακροβιότερη μονάρχης στη βρετανική ιστορία.

Δείτε τις σειρές του Netflix που κυκλοφορούν αυτόν τον μήνα πατώντας εδώ.

Με πληροφορίες από το Time.