Ήταν στις 24 Οκτωβρίου 2003 όταν ένα από τα θρυλικά Concorde της British Airways έκανε την τελευταία πτήση. Από τότε έχουν περάσει σχεδόν είκοσι χρόνια και πολυάριθμοι διεκδικητές του θρόνου – υπερηχητικά, υδρογονοκίνητα, με τεχνολογία anti-boom – συρρέουν, τουλάχιστον εννοιολογικά, αλλά πολλά από αυτά τα έργα που υπόσχονται απρόσκοπτα εξαιρετικά γρήγορα ταξίδια έχουν σταματήσει ή καθυστερήσει.

Τώρα μια startup από την Ευρώπη ξεκινάει, υποσχόμενη δελεαστικές ώρες ταξιδιού, όπως από τη Φρανκφούρτη στο Σίδνεϊ σε 4 ώρες και 15 λεπτά, από το Μέμφις στο Ντουμπάι σε τρεισήμισι ώρες ή από την Φρανκφούρτη στο Ντουμπάι σε μόλις 90 λεπτά.

Η ιδέα της Destinus είναι πτήση υδρογόνου με πέντε φορές την ταχύτητα του ήχου, μειώνοντας τη διάρκεια πτήσης σε λιγότερο από το ένα τέταρτο των τρεχόντων εμπορικών αεροπορικών ταξιδιών.

Με έδρα την Ελβετία, μια ομάδα περίπου 120 εργαζομένων στην Ισπανία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, η Destinus* ιδρύθηκε το 2021. Τα δύο πρώτα πρωτότυπά του πραγματοποίησαν επιτυχημένες δοκιμαστικές πτήσεις και πρόκειται να ξεκινήσουν δοκιμαστικές πτήσης με υδρογόνο. Το τρίτο πρωτότυπο – Destinus 3 – πρόκειται να πραγματοποιήσει την εναρκτήρια πτήση του μέχρι το τέλος του έτους.

Όπως εξηγεί η Μαρτίνα Λέφκιστ, διευθύντρια επιχειρηματικής ανάπτυξης της εταιρείας, σε αντίθεση με άλλους, προχωρούν απευθείας σε αυτόνομες πτήσεις. Η στρατηγική είναι να «αναπτύξουμε drones μικρότερου μεγέθους προτού το αναβαθμίσουμε ώστε να γίνουμε μια μεγάλη αεροπορική εταιρεία μεταφοράς επιβατών με πιλότους».

υπερηχητικό αεροπλάνο

Το καύσιμο

Το υδρογόνο είναι το καύσιμο της επιλογής του Destinus, επειδή είναι μια καθαρή, ανανεώσιμη πηγή ενέργειας και η παραγωγή του είναι ολοένα και πιο φθηνή. Οι αερομεταφορές που κινούνται με υδρογόνο είναι ακόμη στα σπάργανα, με τους κινητήρες αεριωθούμενου υδρογόνου να μην έχουν εισέλθει ακόμη σε εμπορική χρήση. Η Airbus αναπτύσσει έναν κινητήρα τζετ υδρογόνου που λέει ότι θα ξεκινήσει τις πτητικές δοκιμές το 2026.

«Προσπαθούμε να κάνουμε πολύ μεγάλες αποστάσεις και να πετάξουμε από την Ευρώπη μέχρι την Αυστραλία με ταχύτητα 5 Mach. Η χρήση κηροζίνης σημαίνει ότι το όχημα θα βαρύνει αρκετά, ενώ το υδρογόνο είναι πολύ ελαφρύ συγκριτικά. Το υδρογόνο έχει επίσης υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα από τα παραδοσιακά καύσιμα αεριωθουμένων» λέει η Λέφκιστ.

Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι να λειτουργήσει πλήρως με υδρογόνο και μηδενικές εκπομπές.

Ο σχεδιασμός

Τα πρωτότυπα του Destinus είναι αεροπλάνα με μικτό σώμα σε σχήμα waverider – ένα υπερηχητικό σχέδιο που σχεδιάστηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1950 αλλά δεν έφτασε ακόμη στην παραγωγή – με την ελβετική/γαλλική προέλευση της εταιρείας να αντικατοπτρίζεται σε βαφή εμπνευσμένη από τις Άλπεις. Το κλασικό πλέον σχήμα έχει «μελετηθεί για πολλά, πολλά, πολλά χρόνια», λέει η Λέφκιστ.

Φυσικά, με κάθε νέο πρωτότυπο, το Destinus βελτιώνει και προσαρμόζει τη σχεδίαση. Σε δύο δεκαετίες από τώρα, η ομάδα αναμένει ότι τα σχέδια με τα οποία εργάζεται θα είναι λίγο διαφορετικά από τα μοντέλα που δοκιμάζει τώρα.

υπερηχητικό αεροπλάνο

Το επερχόμενο πρωτότυπο, Destinus 3, θα είναι υπερηχητικό και ελπίζουν να πετύχει υπερηχητική πτήση με υδρογόνο το 2024.

Το προσδοκώμενο χρονοδιάγραμμα είναι ότι μέχρι τη δεκαετία του 2030 η εταιρεία θα είναι σε θέση να λανσάρει ένα αεροσκάφος μικρότερης κλίμακας, χωρητικότητας περίπου 25 επιβατών, το οποίο θα έχει κάποιο περιορισμό όσον αφορά την εμβέλεια και θα επικεντρώνεται πλήρως σε πελάτες business class.

Μέχρι τη δεκαετία του 2040, η πλήρως κλιμακούμενη έκδοσή του θα έχει πολλές κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής. Ελπίζουν ότι μέχρι τότε «οι τιμές του υδρογόνου θα μειωθούν σημαντικά, ώστε να μπορέσουμε στη συνέχεια να μειώσουμε σημαντικά τις τιμές των πτήσεων, επίσης, για αυτές τις πτήσεις εξαιρετικά μεγάλης εμβέλειας».

Χρηματοδότηση

Τα σχέδια της εταιρείας εξαρτώνται αρκετά από τις ιδιοτροπίες της αγοράς υδρογόνου, την οποία η Λέφκιστ παραδέχεται ότι δεν ελέγχει, αλλά ειδικοί εντός και εκτός της εταιρείας εκτιμούν ότι οι τιμές θα μειωθούν.

Τον περασμένο μήνα η Destinus εξαγόρασε την ολλανδική εταιρεία OPRA, που τώρα ονομάζεται Destinus Energy.«Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να έχουμε έσοδα ήδη φέτος», λέει η Λέφκιστ.


  • Η Destinus είναι μια ιδιωτική αεροδιαστημική εταιρεία με έδρα το Payerne, Φρίμπουργκ, Ελβετία. Η Destinus είναι μια εταιρεία λύσεων αεροδιαστημικής, άμυνας και ενέργειας, που ασχολείται με την υπερηχητική και υπερηχητική αεροναυπηγική, τις τεχνολογίες υδρογόνου και τους προηγμένους αεροστρόβιλους και τουρμπίνες ισχύος.