Έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που η Disney ήταν ο Μίκι Μάους, ο Ντόναλντ, ο Γκούφι και οι υπόλοιποι αγαπημένοι ήρωες, σε ταινίες με ωραίες μουσικές που έδιναν χαρά σε μικρούς και μεγάλους. Τα όνειρα και τα σχέδια του Γουόλτ Ντίσνεϊ, προέβλεπαν μια ολοκληρωμένη διασκέδαση, μια ολιστική εμπειρία για τον κόσμο. Και όλο αυτό μετουσιώθηκε της τελευταίες δεκαετίες σε ταινίες, εξαγορά καναλιών και πλατφορμών, θεματικά πάρκα σε όλο τον κόσμο, κρουαζιέρες και παραγωγές ταινιών και σειρών.

Μόνο που ο ανταγωνισμός είναι αδυσώπητος, η οικονομική κρίση έχει χτυπήσει φυσικά και τη Disney, η πανδημία δημιούργησε προβλήματα και απώλειες εσόδων, η απεργία των σεναριογράφων και των ηθοποιών έβαλε στον πάγο επί 6 μήνες όλες τις παραγωγές και το καράβι μπάζει νερά. Μεγάλα καράβια βέβαια, μεγάλες φουρτούνες – αλλά αναζητείται ο κατάλληλος καπετάνιος και το πιο ικανό πλήρωμα, οι οποίοι προφανώς δεν έχουν βρεθεί – δεν εξηγείται διαφορετικά το γεγονός ότι ο Μπομπ Άιγκερ, παρότι συνταξιοδοτήθηκε πριν περίπου έναν χρόνο, επανήλθε στο πόστο του εσπευσμένα για να σώσει ό,τι σώζεται. Κι όλα αυτά, στη γιορτή των 100 χρόνων της εταιρείας, που δεν μοιάζει τόσο μεγαλοπρεπής και ανέφελη όσο θα ήλπιζαν οι άνθρωποί της.

Disney: Λεφτά με ουρά (σαν του Μίκι)

Είναι αλήθεια ότι η Disney είναι ένα «κοπτήριο χρήματος»: τον τελευταίο αιώνα, η εταιρεία έχει εξελιχθεί σε μία από τις μεγαλύτερες εισηγμένες εταιρείες μέσων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας στον κόσμο, με κεφαλαιοποίηση άνω των 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αλλά η μετοχή της έχει πέσει στα 84 δολάρια, ιστορικό χαμηλό των τελευταίων δέκα ετών. Έχει μειωθεί κατά 8% από τότε που ο CEO Μπομπ Άιγκερ επέστρεψε ως Διευθύνων Σύμβουλος τον περασμένο Νοέμβριο και έχει μειωθεί κατά 3% από την αρχή του έτους. Κι αν συγκρίνει κανείς τη μετοχή της Disney με τον ανταγωνισμό, θα διαπιστώσει ότι η μετοχή της Comcast αυξήθηκε περισσότερο από 18% φέτος και η τιμή της μετοχής της Warner Bros. Discovery, η οποία κατέχει το CNN, αυξήθηκε κατά 22%. Όλοι αντιμετώπισαν πάνω – κάτω τα ίδια προβλήματα.

Πώς λοιπόν εκείνοι τα κατάφεραν τόσο πολύ καλύτερα από τη Disney;

Ένα από τα βασικά θέματα που αντιμετωπίζουν όλες οι εταιρείες που δημιουργούν περιεχόμενο και κατέχουν τηλεοπτικούς σταθμούς και στούντιο παραγωγών, είναι ότι ο κόσμος γυρνά την πλάτη στη γραμμική τηλεόραση, την «παραδοσιακή» τηλεόραση όπως την γνωρίσαμε οι μεγαλύτεροι. Υπάρχουν οι συνδρομητικές πλατφόρμες, υπάρχει το TikTok και το Youtube, υπάρχει η «πειρατεία». Κι όλα αυτά σημαίνουν ότι ο Άιγκερ, εξετάζει δραστικά μέτρα – δηλαδή περικοπές, απολύσεις και τα γνωστά. Είναι άλλωστε πιο εύκολο να διώξεις κόσμο, παρά να παραδεχτείς τα λάθη σου: το τελευταίο «Ιντιάνα Τζόουνς» δεν δικαίωσε τις υψηλές προσδοκίες, το «Ant-Man and the Wasp: Quantumania» επίσης. Και μιλώντας για Marvel, εδώ έχουμε ένα ξεχωριστό πρόβλημα.

Μετά το «Avengers: Endgame», η Marvel ψάχνει τα πατήματά της, οι σειρές και οι ταινίες που ακολούθησαν δεν έχουν ενθουσιάσει τα πλήθη και πλανάται ένα τεράστιο «γιατί»: Γιατί βρε παιδιά αγοράσατε τη Marvel αλλά βάλατε στον πάγο κάθε τι «ενήλικο προϊόν», όπως είναι ο «Punisher» ή ο «Daredevil»; Γιατί τόσος δισταγμός και σκεπτικισμός για το «Deadpool», που πραγματικά ήταν εξαιρετικός στις δυο πρώτες ταινίες; Βάλτε σήμανση 18+ σε ό,τι κάνει «τζιζ» και αφήστε τα να πάρουν το δρόμο τους, για όλους αυτούς που τα αγαπούν.

Τα γραμμικά περιουσιακά στοιχεία της Disney, είναι το ABC, το Disney Channel, το FX και το National Geographic. Κι επειδή οι απολύσεις και οι περικοπές πιθανότατα δεν φτάνουν, στο τραπέζι είναι και το ενδεχόμενο πώλησης κάποιου ή κάποιων απ’ αυτά. Φυσικά υπάρχει και το ESPN, συνεχίζει να στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, καθώς οι λάτρεις των σπορ δεν χάνουν ποτέ το ενδιαφέρον τους. Αλλά ακόμα και το ESPN «πιέζεται» εσχάτως – πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν άλλα μέσα και άλλες πλατφόρμες για να ενημερωθούν για τα αθλητικά.

Disney Marvel αποτυχία

Πονάει χέρι; Αυξάνει συνδρομή

Τον Οκτώβριο, η Disney αύξησε την τιμή της συνδρομής της στο Disney+ χωρίς διαφημίσεις στα 13,99 δολάρια το μήνα, ενώ διατήρησε σταθερή την τιμή στα 7,99 δολάρια το μήνα, για το πακέτο που περιλαμβάνει διαφημίσεις. Το Disney+ εξακολουθεί να «μπαίνει μέσα» και οι αισιόδοξες προβλέψεις των στελεχών της εταιρείας, κάνουν λόγο για κέρδη που θα φανούν στους ισολογισμούς μέχρι το τέλος του 2024. Μόνο που ενώ οι συνδρομητές της το προηγούμενο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 2%, στις ΗΠΑ και τον Καναδά μειώθηκαν. Και αυτές είναι δυο αγορές που «πονάνε»: τι να το κάνουν αν ανεβαίνεις π.χ. στην Ελλάδα ή την Αυστρία, αλλά «αιμορραγείς» εντός έδρας;

Η αύξηση της μηνιαίας συνδρομής, θα φανεί προσεχώς αν θα «διώξει» κι άλλους συνδρομητές. Εναλλακτικά, η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να ακολουθήσει τα βήματα του Netflix και να παύσει τη δυνατότητα κοινής χρήσης κωδικού πρόσβασης στο Disney+. Κοινώς, θέλεις να δεις κι εσύ και το παιδί σου που μένει σε άλλο σπίτι; Θα πληρώσεις εις διπλούν…Και εκτός από το Disney+, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο να εξαγοράσουν το 1/3 της Comcast στο Hulu για 8,61 δισεκατομμύρια δολάρια, πράγμα που σημαίνει ότι η Disney θα κατέχει πλέον το 100% της υπηρεσίας ροής. Από δω κόβουν, από εκεί ράβουν, παραπέρα αυξάνουν συνδρομές, αλλά τα δισεκατομμύρια για εξαγορές δεν τα λυπούνται – είναι λες και το «Succession» ζωντάνεψε ξαφνικά και μπήκε στην πραγματική ζωή.

Disney: Καλά και κακά νέα

Η απεργία των σεναριογράφων και των ηθοποιών επιτέλους τελείωσε και οι «μηχανές» πήραν και πάλι μπρος. Το περασμένο τρίμηνο, το τμήμα πάρκων της εταιρείας ήταν ένα αποκορύφωμα, με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 13%, στα 8,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Disney είπε ότι το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξής της τροφοδοτήθηκε από διεθνή πάρκα όπως το Shanghai Disney Resort και το Hong Kong Disneyland Resort. Τον Σεπτέμβριο, η Disney ανακοίνωσε ότι θα στραφεί περισσότερο στην επιχείρηση θεματικών πάρκων της, διπλασιάζοντας τις κεφαλαιουχικές δαπάνες τα επόμενα 10 χρόνια σε περίπου 60 δισεκατομμύρια δολάρια. Η εταιρεία σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει αυτά τα χρήματα για να επεκτείνει τα εγχώρια και διεθνή πάρκα και τη χωρητικότητα της γραμμής κρουαζιέρας.

Αλλά από αγκάθι βγαίνει ρόδο κι από ρόδο βγαίνει αγκάθι: στη Φλόριντα, όπου υπάρχει beef με τον Κυβερνήτη Ντε Σάνκτις (και υποψήφιο για το χρίσμα των Ρεπουμπλικανών) το Disney World Resort στη Φλόριντα δυσκολεύεται αρκετά τους τελευταίους μήνες. Ο Άιγκερ, για να χρυσώσει το χάπι, έκανε λόγο για συνολική ύφεση του τουρισμού στην Κεντρική Φλόριντα. Αλλά η αλήθεια, είναι ότι έχει παίξει ρόλο και η νομική διαμάχη με τη Φλόριντα για τον έλεγχο της περιοχής που περιέχει το Disney World.

Τελικά, μετά τον Άιγκερ, ποιος;

Σχεδόν ένα χρόνο πριν, ο Άιγκερ βγήκε απροσδόκητα από τη συνταξιοδότηση για να αναλάβει το ρόλο του CEO της Disney για άλλη μια φορά, αφού το διοικητικό συμβούλιο απέλυσε απροσδόκητα τον διάδοχό του, Μπομπ Τσάπεκ. Η επί χρόνια CFO της Disney, Κριστίν Μακ Κάρθι, άφησε τη θέση της τον Ιούνιο και την διαδέχθηκε ο Χιου Τζόνσον, πρώην οικονομικός διευθυντής της PepsiCo. Ο Άιγκερ έχει δεσμευθεί ότι σε αυτή τη δεύτερη θητεία του, είναι «εντατικά επικεντρωμένος» στην εύρεση ενός Διευθύνοντος Συμβούλου που θα πάρει τη θέση του όταν λήξει η σύμβασή του στο τέλος του 2026, αν και δεν είναι σαφές εάν η αναζήτηση νέου CEO έχει αποφέρει αποτελέσματα. μέχρι τώρα.