Η ανεπάρκεια μιας εταιρείας με την οποία συνεργάζεται το ίδιο το κράτος και τόσα χρόνια την έχει ανεξέλεγκτη, δε γίνεται παρά να σκάσει ως ευθύνη και στο ίδιο το κράτος τη στιγμή που μια κακοκαιρία μαίνεται. Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, διά στόματος του υπουργού κ. Στυλιανίδη, έριξε δύο φορές το φταίξιμο στην ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε., αλλά δε γίνεται να παραμεριστούν και οι δικές του ευθύνες, οι ευθύνες της πολιτείας που 5 μήνες μετά τις πυρκαγιές του Αυγούστου που έφεραν αλλαγή του κ. Χαρδαλιά με τον κ. Στυλιανίδη, φανερώνει καθυστερημένη αντίδραση.

Δεν έχουν γίνει γνωστές ακόμα οι συζητήσεις ανάμεσα στην Αττική Οδό και το υπουργείο, αλλά σίγουρα όταν ο στρατός και οι επιχειρησιακές δυνάμεις βγαίνουν στους δρόμους μετά από 7 και 8 ώρες, τότε δεν το λες και άμεση αντίδραση του κράτους.

Έχουν περάσει 22 ώρες από τη στιγμή που ξεκίνησε το κομφούζιο στην Αττική Οδό και έφερε ακινητοποίηση σε χιλιάδες οχήματα και ανθρώπους, με την ουρά να φτάνει τα 18 χιλιόμετρα σύμφωνα με κάποιες μαρτυρίες. Σε αυτό το διάστημα, πάρα πολλοί εγκατέλειψαν τα οχήματα τους και βγήκαν στους δρόμους περπατώντας προς την κατεύθυνση του σπιτιού τους, άλλοι μεταφέρθηκαν από τον στρατό σε ένα ξενοδοχείο ή στο αεροδρόμιο (!) και σε κάποιους μοιράστηκαν φαγητό και νερό.

Αττική Οδός: Μια ανακοίνωση-ντροπή και μια συγγνώμη δίχως αντίκρυσμα

Ακόμα και τώρα υπάρχουν άνθρωποι που δεν τους δόθηκε καμία οδηγία για το πού να κατευθυνθούν, οι οποίοι πέρασαν το βράδυ μέσα στο αμάξι τους και ευτυχώς να λέμε που δεν έπαθαν κάτι από το κρύο. Χαρακτηριστική η περίπτωση του 75χρονου κ. Χρήστου που μίλησε στον ΣΚΑΪ.

«Ακούμε πως ο στρατός μοιράζει φαγητά και κουβέρτες, εδώ δεν ήρθε κανείς, τρέμουμε από το κρύο. Ενας συνάδελφος μού έδωσε νερό να πιω τα χάπια μου, πετρέλαιο δεν έχω, δεν μπορώ τρέμω, θα μείνω. Ενας άλλος κύριος εδώ έχει άσθμα τι να τον κάνω. Είναι δυνατόν να μην έρχονται; Σας παρακαλώ, πείτε τους να δείξουν έλεος, δεν μπορείτε να φανταστείτε τι συμβαίνει εδώ, είναι φοβερό. Ανθρωποι τρέμουν. Δεν υπάρχουμε για αυτούς εμείς; Σας παρακαλώ, σώστε μας».

Λίγη ώρα αργότερα, σήμερα το πρωί, ο κ. Χρήστος έκανε και μια περιγραφή που φανερώνει τεράστια ανευθυνότητα από την Αττική Οδό.  «Τώρα είδα να υπάρχει κινητικότητα, αλλά που ήταν όλοι αυτοί τόσες ώρες. Ημουν 22 ώρες εγκλωβισμένος. Μας άφησαν να μπουμε στην Αττική Οδό, έπρεπε να μας πουν ότι είναι κλειστή, άφηναν μέχρι και βυτιοφόρα να περνούν.  Οταν μπήκαμε στην Αττική Οδό, δεν μας ρωτούσαν ούτε αν έχουμε αλυσίδες, δεν καταφέραμε να κάνουμε ούτε 500 μέτρα. Δεν έπρεπε να μας αφήσουν.  Ηταν χιλιάδες οδηγοί εγκλωβισμένοι και οχήματα παρατημένα. Λες και είμαστε σε άλλο αιώνα».

Αν λοιπόν φτάνει το κράτος και η Αττική Οδός έναν άνθρωπο που είναι σε αυτή την ηλικία και πληρώνει καθημερινά τα διόδια, να φωνάζει «σώστε μας», τότε πρέπει και αποζημιώσεις να μεριμνηθούν προς αυτόν και τους υπόλοιπους παθόντες και να υπάρξουν κυρώσεις προς την εταιρεία, αλλά και αλλαγές σε δομές του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Ήδη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε αποζημίωση 2.000 ευρώ για κάθε εγκλωβισμένο στην Αττική Οδό, ποσό που θα πληρώσει η Αττική Οδός μετά από συνομιλία που είχε μαζί τους. Τις σχετικές ανακοινώσεις κάνει σε λίγη ώρα ο κ. Στυλιανίδης.

«Η κακοκαιρία ήρθε με μεγαλύτερη σφοδρότητα απ΄αυτή που περιμέναμε», δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος

Εντύπωση προκάλεσαν σε κάθε περίπτωση και οι υπεύθυνοι της Αττικής Οδού με τις δηλώσεις τους στην πρωινή εκπομπή του ΣΚΑΪ, αλλά και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Οικονόμου.

Ο κ. Φάνης Παπαδημητρίου, διευθυντής κυκλοφορίας της Αττικής Οδού ανέφερε στον ΣΚΑΪ ότι είναι ακόμα 200-300 άνθρωποι και 1.000 αυτοκίνητα ακινητοποιημένα.

«Οι περισσότεροι οδηγοί έχουν απεγκλωβιστεί από χθες το βράδυ και νωρίς σήμερα το πρωί. Είχαμε κάποια μεμονωμένα περιστατικά χθες το βράδυ, που τα λύσαμε με την Πυροσβεστική και την αστυνομία. Είμαι σίγουρος ότι στο κέντρο λειτουργίας έχουν υπ΄όψιν για τους ηλικιωμένους που έχουν εγκλωβιστεί σε μια έξοδο. Η παρέμβαση μας είναι πάντοτε άμεση όταν γνωρίζουμε τι συμβαίνει. Από το πρωί της Κυριακής ως το ξημέρωμα της Δευτέρας, κάναμε την πρώτη οργανωμένη επιχείρηση. Ισχύει ότι βάζαμε διόδια να πληρώνουν και τους λέγαμε ότι η κυκλοφορία παρακάτω είναι ομαλή. Ίσχυσε για μεγάλο διάστημα αυτό. Στις 14:00 έγινε απαγόρευση φορτηγών».

Όταν οι παρουσιαστές ρώτησαν τον κ. Παπαδημητρίου γιατί δε σταμάτησαν νωρίτερα την κυκλοφορία αφού είδαν πως από τις 09:00 το πρωί η κατάσταση γινόταν δύσκολη, εκείνος απάντησε πως στην αρχή τα περιστατικά ήταν διαχειρίσιμα και πως ο δρόμος δεν μπορεί να κλείσει από μια ιδιωτική εταιρεία.

«Θα συμφωνήσω μαζί σας ότι έγιναν αργότερα οι παρεμβάσεις μας. Είμαστε προετοιμασμένοι για αξιώσεις πολιτών. Δεν αδικών κανέναν», ολοκλήρωσε.

«Οι ευθύνες αυτών που είχαν τη διαχείριση του δρόμου, θα αποδοθούν. Ό,τι πρέπει να γίνει για τις κυρώσεις που πρέπει να αποδοθούν και για την αποζημίωση του κόσμου, όλα θα γίνουν. Υπήρχαν χιλιάδες κόσμου εγκλωβισμένοι στα αυτοκίνητα. Τους οφείλουμε κατ΄αρχάς τη συγγνώμη μας. Δεύτερον, πέρα από τις εξηγήσεις και την απόδοση ευθυνών, η προτεραιότητα μας είναι να φτάσουν στα σπίτια τους και η επαναφορά του ρεύματος σε περιοχές που δεν έχουν ρεύμα. Με δεδομένο ότι σήμερα είναι αργία και οι δρόμοι είναι άδειοι, γίνεται μια τιτάνια προσπάθεια να καθαριστούν.

Η Πολιτική Προστασία θα οργανώσει με τον προαστιακό τακτικά δρομολόγια για να μπορεί να φύγει ο κόσμος από εκεί. Βιώσαμε ένα πρωτοφανές κύμα κακοκαιρίας και χιονιά. Αποδείχτηκε για ακόμα μια φορά ότι δε μπορούσε να αντιμετωπιστεί αυτό το κύμα του χιονιά. Η πραγματικότητα είναι ότι ξεπεράστηκαν οι όποιες προβλέψεις.

Η πληροφόρηση ήταν για ένα χιόνι που θα ερχόταν αργότερα και όχι τόσο έντονο. Μπήκε με σφοδρότητα και νωρίτερα και δημιούργησε τα προβλήματα που δημιούργησε, με βασικό την αδυναμία της Αττικής Οδού που παρέλυσε τελείως. Όταν υπάρχουν αυτής της τάξης τα προβλήματα, αποδεικνύεται ότι ο σχεδιασμός δε λειτούργησε. Το γιατί δε λειτούργησε, θα εξηγηθεί στον κόσμο. Και το εννοώ με την ουσία της λέξης».

Μετά λοιπόν τις πυρκαγιές του Αυγούστου. Μετά τον περασμένο Φεβρουάριο που περιοχές στα βόρεια έμειναν 3 μέρες χωρίς ρεύμα. Μετά από τόσες περιπτώσεις που το επιτελικό κράτος έχει πιαστεί εξ απήνης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος βγαίνει να ρίξει το φταίξιμο, όπως το έκανε η Αττική Οδός, στον καιρό.

Πολλές φορές, καλό είναι κάποιος να μένει στη συγγνώμη χωρίς «ναι μεν, αλλά».