Μέσα σε 2 εβδομάδες έγιναν τόσα πολλά γύρω από το Facebook. Τόσα που σαν να χάθηκε το μέτρημα. Δεν είναι μόνο οι αποκαλύψεις της Haugen, ούτε το #FacebookDown. Είναι κι ότι στις χώρες όπου η αγγλική γλώσσα ή έστω η ισπανική δεν είναι βασική, ο κολοσσός μοιάζει να αδιαφορεί για τη διασπορά του hate speech και των fake news. Γι΄αυτό η επένδυση στην Ευρωπαϊκή Ένωση για 10.000 θέσεις εργασίας ως το 2026, προκαλούν απορία.

Την πρόθεσή του να φτιάξει το δικό του metaverse ανέλυσε το Facebook διά στόματος Nick Clegg, του αντιπροέδρου της εταιρείας στις διεθνείς σχέσεις. Ο Clegg αναφέρθηκε σε μια επένδυση 50 εκατομμυρίων δολαρίων, η οποία θα προσφέρει τη δυνατότητα στους Ευρωπαίους να περνάνε περισσότερο χρόνο σε μια εικονική πραγματικότητα, είτε σε επαγγελματικό είτε σε κοινωνικό επίπεδο.

Η Facebook θέλει να προωθήσει την συσκευή εικονικής πραγματικότητας Oculus Rift και να ακολουθήσει τα χνάρια του Pokemon Go, στήνοντας ένα περιμβάλλον AR, μια εμβύθιση δηλαδή σε έναν πλαστό κόσμο. Ζούμε δηλαδή σε αυτή την εποχή πια, που ένας από τους 2-3 μεγαλύτερους κολοσσούς του πλανήτη, λέει ανοιχτά ότι θέλει να οδηγήσει τους 3.5 δισεκατομμύρια χρήστες του σε μια επίπλαστη πραγματικότητα.

Μάλιστα, δεν θέλει να διαφοροποιηθεί από την Google ή την Apple. Θέλει να συνεργαστεί με τα δικά τους περιβάλλοντα και να συνδεθούν μεταξύ τους, σαν ένα τεχνολογικό multiverse.

Λειψανδρία moderators του Facebook σε όλη την Αφρική

Ο Clegg εξέφρασε με περηφάνια την επένδυση με τις 10.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, εξάροντας τη Γερμανία για την πρόοδο στα mRNA εμβόλια και τη Σουηδία για τη μετάβαση σε μια κοινωνία δίχως μετρητά, ώστε να δικαιολογήσει την επιλογή της Ευρώπης.

Την ίδια στιγμή όμως, μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα προς κάθε άλλη κατεύθυνση, υπάρχει μια εταιρική ευθύνη υπό τη μορφή ανευθυνότητας. Σε πάρα πολλές αγορές, όσες δεν χρησιμοποιούν αγγλικά ή ισπανικά, δεν υπάρχουν moderators για να ελέγχουν το περιεχόμενο που αναρτάται και είναι πλέον πολλές οι αναρτήσεις μίσους και ψεύδους που δημιουργούν μια κοινωνική πόλωση.

Στην Αιθιοπία για παράδειγμα, όπου στα βόρεια μαίνεται ένας λιμός και εμφυλιακή κατάσταση, το Facebook βασίζεται στην εθελοντική προσφορά για καταγραφή των προφίλ που διασπείρουν ψεύδη και κηρύσσουν το μίσος. Μιλώντας στη Guardian, η Μπέρχαν Ταγιέ εξηγεί πως καθημερινά κάνει monitoring της κατάστασης και βρίσκει τριπλάσιο αριθμό αναρτήσεων στο Facebook που προωθούν το μίσος.

Το Facebook μπορεί να διατείνεται για την αφοσίωση του σε όλες τις αγορές και την επένδυση 13 δισ. δολαρίων εκτός ΗΠΑ, με 15.000 θέσεις εργασίας για moderators σε 50 διαφορετικές γλώσσες και 20 locations, όμως στην Αιθιοπία και στις περισσότερες αγορές της Αφρικής, η κατάσταση είναι όπως την περιγράφει η Ταγιέ.

Το 70% του επιλήψιμου περιεχομένου που αποστέλλεται στην εταιρεία, αφαιρείται, αλλά μετά από μια εβδομάδα κι αφού στο ενδιάμεσο έχει υπάρξει ένα feedback του στυλ «μπορείτε να το μεταφράσετε αυτό για εμάς;».

«Η Facebook αποτυγχάνει κάθε φορά να δράσει αποτελεσματικά. Δεν θέλουν να επενδύσουν στα ανθρώπινα δικαιώματα, να επενδύσουν στις πηγές, να επενδύσουν σε γλώσσες που δεν τους αποφέρουν ιδιαίτερο κέρδος» λέει με ενόχληση η Ταγιέ.