Τροφοδοτούμενα από την ανάπτυξη που καταγράφει η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός, τα ελληνικά ξενοδοχεία σημείωσαν τους δύο πρώτους μήνες του έτους επιδόσεις υψηλότερες, σε σχέση με πέρυσι, τόσο σε επίπεδο πληρότητας, όσο και σε επίπεδο μέση τιμής.

Αύξηση 22% καταγράφεται ήδη από τις αρχές του έτους στη μέση τιμή δίκλινου δωματίου σε σύγκριση με πέρσι: από 63 ευρώ που ήταν τον Φεβρουάριο του 2023, η μέση τιμή έφτασε φέτος στα 71 ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων.

Αντίστοιχα, η πληρότητα στα ξενοδοχεία από 38% που ήταν πέρσι τον Ιανουάριου, κυμάνθηκε φέτος στο 41%.

ξενοδοχεία

Photo Credit: itep.gr

Ετήσια Έρευνα για τον Ξενοδοχειακό Κλάδο 2023: Με δυναμική αλλά και υπαρκτές προκλήσεις ο ξενοδοχειακός κλάδος

Τα σημαντικότερα συμπεράσματα της Έρευνας, στην οποία αποτυπώνονται όλα τα βασικά μεγέθη που συνθέτουν την οικονομική πραγματικότητα για το ελληνικό ξενοδοχείο σήμερα, είναι:

  1. Παρατηρείται σταθερή εικόνα στους μήνες λειτουργίας των εποχικών ξενοδοχείων – κατά μέσο όρο 5, 7 μήνες το 2023, με 5,6 μήνες το 2022 – ενώ παρουσιάζεται και ομοιογένεια ανάμεσα στις κατηγορίες.
  2. Καταγράφεται αύξηση στη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων κατά τους μήνες Μάιο (53% το 2023 από 47% το 2022) και Οκτώβριο (49% το 2023 από 44% το 2022) γεγονός που αποτυπώνει την προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.
  3. Το ίδιο συμπέρασμα ενισχύεται και από το γεγονός πως τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο, σημειώνεται αύξηση της μέσης τιμής διάθεσης δίκλινου δωματίου κατά περίπου 11% μεταξύ των ετών 2023 και 2022.
  4. Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να ληφθούν υπόψη δύο παράμετροι. Πρώτον, σε ετήσια βάση τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή κάτω των 130 ευρώ και δεύτερον, κατά τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο η αυξημένη πληρότητα αφορά κυρίως στα ξενοδοχεία των μεγαλύτερων κατηγοριών, ενώ παραμένει χαμηλή για τα ξενοδοχεία ενός ( Μάιος 28%, Οκτώβριος 20%) και δύο αστέρων ( Μάιος 39%, Οκτώβριος 31%)
  5. Ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2023 αυξήθηκε κατά 23% σε σχέση με το 2022 και έφτασε τα 10,5 δις ευρώ. Η αύξηση αυτή διαφοροποιείται αισθητά ανάμεσα στα ξενοδοχεία συνεχούς ( + 9,4%) και εποχικής (+27,4%) λειτουργίας.
  6. Η απασχόληση αυξήθηκε κατά 12,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και ξεπέρασε τις 208.000 θέσεις εργασίας.
  7. Η αύξηση του τζίρου και της απασχόλησης συνδέεται και με επενδύσεις των ξενοδόχων που
    για το 2023 ανήλθαν συνολικά σε 761 εκατ. και το 13% αυτών αφορούσε δράσεις βιωσιμότητας.
  8. Τα προβλήματα των ξενοδοχείων, όπως καταγράφονται στην Έρευνα, παραμένουν η εύρεση προσωπικού, το κόστος της ενέργειας και συνολικά το λειτουργικό κόστος, η μειωμένη πληρότητα εκτός των μηνών αιχμής και ο ανταγωνισμός από τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Η δυναμική του ξενοδοχειακού κλάδου

Η άνοδος της τιμής δείχνει τη δυναμική που καταγράφει και τη φετινή χρονιά ο τουρισμός. Υπενθυμίζεται, σύμφωνα με την ΤτΕ, πως τον Ιανουάριο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 27,1% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, φτάνοντας στα 278,3 εκατ. ευρώ από 219 εκατ. πέρσι. Παράλληλα, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση διαμορφώθηκε σε 737,3 χιλ. ταξιδιώτες, αυξημένη κατά 16% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023.

Όπως είχε δείξει επίσης η ετήσια έρευνα του ΙΤΕΠ για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος για το 2023, καταγράφεται αύξηση στη μέση πληρότητα των ξενοδοχείων κατά τους μήνες Μάιο (53% το 2023 από 47% το 2022) και Οκτώβριο (49% το 2023 από 44% το 2022) γεγονός που αποτυπώνει την προοπτική επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Το ίδιο συμπέρασμα ενισχύεται και από το γεγονός πως τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο, σημειώνεται αύξηση της μέσης τιμής διάθεσης δίκλινου δωματίου κατά περίπου 11% μεταξύ των ετών 2023 και 2022.

Σύμφωνα επίσης με την έρευνα, σε ετήσια βάση τα μισά δωμάτια του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού διατέθηκαν σε τιμή κάτω των 130 ευρώ και δεύτερον, κατά τους μήνες Μάιο και Οκτώβριο η αυξημένη πληρότητα αφορά κυρίως στα ξενοδοχεία των μεγαλύτερων κατηγοριών, ενώ παραμένει χαμηλή για τα ξενοδοχεία ενός ( Μάιος 28%, Οκτώβριος 20%) και δύο αστέρων ( Μάιος 39%, Οκτώβριος 31%).

Σημειώνεται πως ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2023 αυξήθηκε κατά 23% σε σχέση με το 2022 και έφτασε τα 10,5 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή διαφοροποιείται αισθητά ανάμεσα στα ξενοδοχεία συνεχούς (+9,4%) και εποχικής (+27,4%) λειτουργίας. Την ίδια ώρα, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 12,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και ξεπέρασε τις 208.000 θέσεις εργασίας.