Στο φως της δημοσιότητας ήρθαν την Τρίτη (07/03) τόσο οι τραγικές ελλείψεις και παραλείψεις του σταθμάρχη Λάρισας, που κατηγορείται για το δυστύχημα στα Τέμπη το οποίο συνέβη πριν από μία εβδομάδα και κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 57 ανθρώπους.

Ειδικότερα, όπως μετέδωσε ο ALPHA στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων, ο σταθμάρχης Λάρισας δεν φαίνεται να τήρησε το προβλεπόμενο πρωτόκολλο ασφαλείας. Ο σταθμάρχης υπηρεσίας δεν παρέδωσε στον μηχανοδηγό της μοιραίας αμαξοστοιχίας το δελτίο ειδοποίσης, το οποίο πρόκειται για ένα χειρόγραφο που δίνει σαφείς οδηγίες για το ποια γραμμή και κατεύθυνση θα ακολουθήσει το εκάστοτε τρένο.

Μάλιστα, είναι ένα έγγραφο που δίνεται σε όλους τους μηχανοδηγούς από τους σταθμάρχες αφού φέρει, άλλωστε, και την υπογραφή των τελευταίων. Στην προκειμένη περίπτωση που αφορά στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, το συγκεκριμένο έγγραφο δεν δόθηκε, αλλά εστάλη μόνο φωνητικό μήνυμα, που ήταν και αυτό ασαφές μιας και δεν καθοριζόταν η γραμμή που έπρεπε να ακολουθήσει η επιβατική αμαξοστοιχία.

Μαρτυρία-κλειδί: «Δεν φταίει μόνο ο σταθμάρχης Λάρισας»

Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που επέλεξε τον 60χρονο και τον τοποθέτησε ως σταθμάρχη Λάρισας, θα κληθεί από τις δικαστικές Αρχές να καταθέσει, όπως έγινε γνωστό την Τρίτη (07/03).

Εντούτοις, ο Γιώργος Ζήνδρος, σταθμάρχης Λάρισας, που βρέθηκε πριν από όλους δίπλα στον προφυλακισμένο συνάδελφό του τη νύχτα της τραγωδίας στα Τέμπη, κατέθετε για περισσότερες από δύο ώρες στην ανακρίτρια, σύμφωνα με το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ALPHA.

Μάλιστα, πρόκειται για τον πρώτο μάρτυρα που κλήθηκε από τις Αρχές και ο ίδιος δήλωσε, χωρίς να απαλλάσσει τον συνάδελφό του, περιμένει από τους πραγματογνώμονες να αναζητήσουν και αλλού ευθύνες βάσει στοιχείων. «Αν ήταν μόνο του σταθμάρχη, δεν θα γινόταν το λάθος» είπε ο Γιώργος Ζήνδρος και συμπλήρωσε: «Πρέπει να κάνουν πολλοί λάθη για να γίνει ένα ατύχημα στον ΟΣΕ».

«Δεν μπορούμε να τα φορτώσουμε όλα στον σταθμάρχη, όχι επειδή είμαι σταθμάρχης και εγώ» είπε, επίσης, ο μάρτυρας – κλειδί. Στη συνέχεια, ο ίδιος πρόσθεσε: «Δεν φταίει μόνο ο σταθμάρχης, να αναζητηθούν ευθύνες, θα τα βρουν οι πραγματογνώμονες».

Πώς έμαθε ο σταθμάρχης για την τραγωδία στα Τέμπη

Ένας φύλακας ενημέρωσε τον σταθμάρχη Λάρισας για τη σύγκρουση των δύο τρένων, μίας εμπορικής και μίας επιβατικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη, όπως έγινε γνωστό την Τρίτη (07/03).

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του OPEN, λίγα λεπτά μετά την τραγωδία στον σταθμό της Λάρισας έφτασε ο έμπειρος σταθμάρχης που είχε υπηρεσία στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου. Ήθελε να πάρει το αυτοκίνητό του, αλλά πριν φύγει, πέρασε να χαιρετήσει τον συνάδελφό του. Αμέσως, όμως, κατάλαβε πως κάτι δεν πήγαινε καλά.

Ο προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας μιλούσε με την Πυροσβεστική Υπηρεσία και στην αρχή πίστεψε ότι το τρένο συγκρούστηκε με νταλίκα, που έπεσε από την παρακείμενη Εθνική Οδό. Μέσα σε λίγα λεπτά, ο 60χρονος σταθμάρχης ενημερώθηκε από την Πυροσβεστική Υπηρεσία για τη σύγκρουση των δύο τρένων, αλλά δεν το πίστεψε.

Στη συνέχεια, ο έμπειρος σταθμάρχης τηλεφώνησε στον φύλακα ενός φυλακίου, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου ενός χιλιομέτρου από τον σταθμό της Λάρισας, και τον ρώτησε σε ποια γραμμή κινήθηκε η επιβατική αμαξοστοιχία. Η απάντηση που έλαβε, ήταν πως το IC62 κινήθηκε στη γραμμή καθόδου.

Ποιες είναι οι δικλείδες ασφαλείας όταν δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε το βράδυ της Τρίτης (28/02) στα Τέμπη, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 57 νεκροί να χάσουν τη ζωή τους, έχει ξεσηκώσει μεγάλη κουβέντα για την τηλεδιοίκηση, αλλά και τις δικλείδες ασφαλείας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ρεπορτάζ που μεταδόθηκε τη Δευτέρα (06/03) στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, υπάρχουν 7 δικλείδες ασφαλείας. Αν ο σταθμάρχης αποφασίσει να βάλει ένα τρένο σε γραμμή αντίθετης κυκλοφορίας, προβλέπεται να βγει στην αποβάθρα και να παραδώσει το υπόδειγμα με το κόκκινο φωτόσημο κυκλοφορίας στον μηχανοδηγό του εν λόγω τρένου.

Επίσης, ο σταθμάρχης υποχρεούται να δει την αλλαγή στην πορεία του τρένου. Την ίδια δουλειά μπορεί να κάνει και με το ραδιοτηλέφωνο, όπως συνέβη και με τον σταθμάρχη στη Λάρισα, καθώς μπροστά του έχει έναν πίνακα, στον οποίο μπορεί να δει το τρένο ότι κινείται στη γραμμή καθόδου. Μάλιστα, παρών στις διαδικασίες πρέπει να είναι και ο κλειδούχος που διαπιστώνει την κατεύθυνση του τρένου.

Ο μηχανοδηγός που βρίσκεται πάνω στο τρένο, με τη σειρά του, οφείλει να κάνει ανακοίνωση ότι η αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό με κόκκινο φωτόσημο εισόδου από τη γραμμή ανόδου. Αν είχε συμβεί αυτό στην εθνική τραγωδία των Τεμπών, αυτή την αναγγελία – τουλάχιστον θεωρητικά – θα μπορούσε να την είχε ακούσει και η εμπορική αμαξοστοιχία, που κινείτο στην ίδια γραμμή.

Ακόμα, κάθε μηχανοδηγός έχει χαρτί με τα δρομολόγια και ξέρει περίπου τι θα δει άρα οφείλει – βάσει του κανονισμού – να το αναφέρει με τον τίτλο της αμαξοστοιχίας του. Ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας κοιτάζει από το παράθυρο του τρένου για να δει πού πάει το τρένο, αλλά και τα κλειδιά στην κατεύθυνσή του, και παρεμβαίνει εάν χρειαστεί.

Ο σταθμάρχης Λάρισας, στην περίπτωση του δυστυχήματος των Τεμπών, θα έπρεπε να είχε ενημερώσει τον σταθμάρχη Νέων Πόρων, λέγοντάς του ότι το τρένο έχει λανθασμένη κατεύθυνση. Επίσης, όλα δείχνουν, πως δεν υπήρχε τηλεγράφημα διακοπής της κυκλοφορίας στη γραμμή ανόδου.

Φωτογραφία κειμένου: SOOC | Konstantinos Tsakalidis