Γυναίκα κυριευμένη από δαίμονες, εργάτρια, μετανοημένη γυναίκα που τον ακολούθησε, γυναίκα που έπλυνε τα πόδια του Ιησού με τα δάκρυά της και τα σκούπισε με τα μαλλιά της, αυτή που βρέθηκε δίπλα του μέχρι τις τελευταίες στιγμές της επίγειας ζωής του και μια από αυτές που θρήνησαν στον τάφο του, η Μαρία Μαγδαληνή συκοφαντήθηκε όσο λίγες άλλες γυναίκες που αναφέρονται στις γραφές με την αλήθεια να απέχει αρκετές φορές από αυτές τις θεωρίες και δοξασίες.

Διαχωρίζοντας την πραγματικότητα από τη μυθοπλασία

Η Μαρία Μαγδαληνή αναφέρεται ονομαστικά δώδεκα φορές στα κανονικά Ευαγγέλια, περισσότερο από τους περισσότερους αποστόλους και περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη γυναίκα, εκτός από την οικογένεια του Ιησού.

Ωστόσο τα κανονικά Ευαγγέλια δεν τα συμφωνούν πάντα σε λεπτομέρειες για τη ζωή της. Ο Λουκάς, για παράδειγμα, ισχυρίζεται ότι οι δαίμονες την κατείχαν, ενώ άλλοι ισχυρίζονται ότι ήταν μάρτυρας της σταύρωσης του Ιησού.

Επιπλέον, τα μη κανονικά Ευαγγέλια – πρώιμα χριστιανικά γραπτά που δεν αποτελούν μέρος της Καινής Διαθήκης – παρέχουν διαφορετικές αφηγήσεις για τη σχέση της Μαρίας με τον Ιησού, συμπεριλαμβανομένων υπαινιγμών ενός ισχυρού δεσμού. Μερικά από αυτά τα εδάφια τονίζουν ότι «οι άνδρες μαθητές την απορρίπτουν επειδή είναι γυναίκα», λένε οι Τζέιμς Ρ. Στρέιτζ, Τσάρλς Τζάκσον Γκαράντε και η Ελίζαμπεθ Ντόναλτ Γκαράντε καθηγήτρια στην Καινή Διαθήκη στο Πανεπιστήμιο Σάμφορντ στην Αλαμπάμα.

Ποιες άλλες πληροφορίες μπορούν να αντλήσουν οι μελετητές από αυτά τα κείμενα; Η Ελίσαμπεθ Σκάντερ Πολσζεκ, επίκουρη καθηγήτρια της Καινής Διαθήκης στο Πανεπιστήμιο Βιλανόβα, παρατηρεί ότι, «Η Μαρία η Μαγδαληνή δεν κατονομάζεται ποτέ σε σχέση με έναν άνδρα, όπως πολλές άλλες γυναίκες. Αυτό υποδηλώνει ότι η Μαρία ήταν μια ανεξάρτητη γυναίκα».

Αυτή η έλλειψη βεβαιότητας στα βιβλικά κείμενα σχετικά με τη ζωή της Μαρίας της Μαγδαληνής έχει τροφοδοτήσει μύθους, παρανοήσεις και εικασίες. Μεταξύ αυτών: ήταν εργάτρια του σεξ.

Αυτός ο μύθος χρονολογείται από το 591, όταν ο Πάπας Γρηγόριος Α ́ μπέρδεψε λανθασμένα τη Μαρία με μια φιγούρα που το Ευαγγέλιο του Λουκά προσδιόρισε ως «αμαρτωλή». Δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι είναι αλήθεια – αλλά αυτός ο μύθος ήταν δύσκολο να κλονιστεί.

Ψάχνοντας για αρχαιολογικά στοιχεία σε βιβλικές χώρες

Ωστόσο, οι μελετητές δεν βασίζονται μόνο σε κειμενικά στοιχεία για να εξετάσουν το παρελθόν. Η αρχαιολογία έχει αποφέρει σημαντικές ανακαλύψεις του κόσμου που περιγράφεται στη Βίβλο, ακόμη και όταν έρχεται με προκλήσεις.

Σύμφωνα με τον Στρέιτζ, «Τα αρχαιολογικά στοιχεία για την ύπαρξη μιας αρχαίας μορφής πρέπει να είναι μια επιγραφή, ας πούμε, στο ψηφιδωτό δάπεδο μιας συναγωγής ή σε μια σαρκοφάγο. Όπως μπορείτε να φανταστείτε, συνήθως βρίσκουμε ονόματα πλουσίων ή ισχυρών ή και των δύο χαραγμένα σε αρχαία αντικείμενα.

Έχει γίνει τέτοια ανακάλυψη για τη Μαρία Μαγδαληνή;

Το λογικό σημείο εκκίνησης για μια εξερεύνηση του κόσμου της Μαρίας θα ήταν η ανασκαφή του τόπου από τον οποίο προέρχεται.

Παραδοσιακά, πολλοί έχουν πάρει το όνομα «Μαγδαληνή» που σήμαινε τον τόπο γέννησης της Μαρίας: Μάγδαλα. Ως αποτέλεσμα, συχνά αναφέρεται ως «Μαρία των Μαγδάλων». Πού ακριβώς ήταν τα Μάγδαλα; Οι πρώτοι θεολόγοι δεν ήξεραν με βεβαιότητα.

Μπορεί να ήταν κοντά στη Θάλασσα της Γαλιλαίας. Η αρχαιολόγος Μαρσέλα Ζαπάτα- Μέζα , διευθύντρια του Αρχαιολογικού Προγράμματος Μαγκντάλα από το 2010 έως το 2024, επισημαίνει ότι «υπάρχουν ιστορίες προσκυνητών που ισχυρίζονται ότι ήταν στο σπίτι της Μαρίας Μαγδαληνής στις ακτές της Θάλασσας της Γαλιλαίας», την περιοχή όπου δραστηριοποιήθηκε ο Ιησούς.

Μέχρι τον έκτο αιώνα, οι πρώτοι Χριστιανοί άρχισαν να αναφέρονται σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία ως «Μάγδαλα»: τα ερείπια μιας αρχαίας πόλης που βρισκόταν στη δυτική πλευρά της Θάλασσας της Γαλιλαίας.

Ωστόσο, η Σκάντερ Πολσζεκ, μαζί με την ιστορικό Ζοάν Ε. Τέιλορ, υποστήριξαν ότι δεν υπάρχουν στοιχεία ότι αυτή η τοποθεσία ήταν το σπίτι της Μαρίας.

«Κατά τη διάρκεια του πρώτου αιώνα, αυτή η τοποθεσία ήταν γνωστή ως «Ταριχαία», λέει η Σκάντερ Πολσζεκ. «Δεν ήταν γνωστή ως Μάγδαλα όσο ζούσε ο Ιησούς».

Και προσθέτει: «Είναι παρανόηση να την αναφέρουμε ως «Μαρία των Μαγδάλων», επειδή κανένας συγγραφέας ευαγγελίου δεν αναφέρεται ποτέ στη Μαρία Μαγδαληνή με αυτόν τον τρόπο.

Απεναντίας, οι συγγραφείς των ευαγγελίων την αποκαλούν συνεχώς «Μαρία Μαγδαληνή» ή «Μαρία της Μαγδαληνής».

Τα αρχαιολογικά στοιχεία θα μπορούσαν θεωρητικά να θέσουν τέρμα σε αυτά τα ερωτήματα. Και οι ανασκαφές στα Μάγδαλα αποκαλύπτουν χρήσιμες πληροφορίες για τον κόσμο της Μαρίας. Το 2009, οι ερευνητές αποκάλυψαν μια αρχαία συναγωγή εκεί, μαζί με μια λαξευτή πέτρα που απεικονίζει μια μενορά, απεικονίζοντας πώς οι κάτοικοι του πρώτου αιώνα των Μαγδάλων μπορεί να είχαν ως εκκλησία. Έχουν επίσης βρει την παρουσία κλιμακωτών εγκαταστάσεων νερού σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, οι οποίες μπορεί να έχουν χρησιμοποιηθεί για τελετουργικό καθαρισμό στην εβραϊκή κοινότητα – και σίγουρα θα ήταν πολυτέλεια. «Όλες αυτές οι εγκαταστάσεις έχουν υπόγεια ύδατα και αυτό τις καθιστά τις πιο αγνές σε όλο το Ισραήλ», λέει ο Ζαπάτα-Μέζα.

Αλλά «δεν υπάρχουν αρχαιολογικά στοιχεία για τη Μαρία Μαγδαληνή», λέει ο Ζαπάτα-Μέζα. Και ενώ άλλοι ερευνητές έχουν ισχυριστεί ότι έχουν εντοπίσει τα λείψανα της Μαρίας στη Γαλλία ή σε έναν τάφο του πρώτου αιώνα στην Ιερουσαλήμ, αυτοί οι ισχυρισμοί έχουν μικρή αξιοπιστία στην ακαδημαϊκή κοινότητα. 

Συμπλήρωση των κενών

Ωστόσο, οι μελετητές συνεχίζουν να αποκαλύπτουν δελεαστικά στοιχεία για τη ζωή και το έργο της Μαρίας Μαγδαληνής, καθώς έρχονται στο φως αρχαία κείμενα που έχουν χαθεί εδώ και καιρό.

Στα τέλη του 2023 κυκλοφόρησε το P.Oxy 5577, ένα κομμάτι παπύρου από την Αίγυπτο που μπορεί να αποκαλύψει κρίσιμες πληροφορίες. «Η Μαρία Μαγδαληνή μπορεί κάλλιστα να ήταν μία από τις πιο στενές μαθήτριες του Ιησού», λέει η Σκάντερ Πολσζεκ, «και αυτό το πρόσφατα δημοσιευμένο απόσπασμα παπύρου υποστηρίζει αυτή την πιθανότητα επειδή ο Ιησούς διδάσκει μια γυναίκα που ονομάζεται Μαρία πώς να γίνει «εικόνα του αιώνιου άφθαρτου φωτός». Ωστόσο, ο πάπυρος δεν προσδιορίζει ρητά τη γυναίκα ως Μαρία Μαγδαληνή.

Ωστόσο, προσθέτει η Σκάντερ Πολσζεκ, οι βασικές λεπτομέρειες της ζωής της παραμένουν ασαφείς. «Υπάρχουν πολλά που δεν θα γίνουν ποτέ γνωστά για τη Μαρία Μαγδαληνή. Δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι πού γεννήθηκε, ποια ήταν η οικογένειά της, την ηλικία της τη στιγμή της σταύρωσης ή τι της συνέβη μετά τα γεγονότα του πρωινού του Πάσχα».

Γιατί λοιπόν οι ερευνητές συνεχίζουν να ερευνούν το μυστήριο της Μαρίας της Μαγδαληνής; Επειδή η ιστορία της προσφέρει αναλαμπές στην ιστορία του Χριστιανισμού – και επειδή ήταν παρεξηγημένη για τόσο πολύ καιρό. Ενώ η έλλειψη αποδεικτικών στοιχείων για τη ζωή της επέτρεψε στους μύθους να πολλαπλασιαστούν για εκατοντάδες χρόνια, η Σκάντερ Πολσζεκ λέει ότι «το θετικό είναι ότι η Μαρία έχει υπηρετήσει ως προστάτιδα των εργαζομένων του σεξ και των «ξεπεσμένων γυναικών» καθ ‘όλη τη διάρκεια των αιώνων».

Πράγματι, η Μαρία η Μαγδαληνή έχει συνδεθεί με ανθρώπους που έχουν ιστορικά περιθωριοποιηθεί, όπως οι λεπροί. Τα μεσαιωνικά και πρώιμα σύγχρονα λεπροκομεία μερικές φορές πήραν το όνομά της. Πολλοί συνεχίζουν να τη βλέπουν ως κάποια που αντιπροσωπεύει εκείνους που η κοινωνία παραμελεί, απορρίπτει ή παραβλέπει.

«Η Μαρία Μαγδαληνή έχει μεγάλη απήχηση σε πολλούς ανθρώπους που αισθάνονται ότι οι φωνές και οι ιστορίες τους δεν έχουν ακουστεί ή εκτιμηθεί», λέει η Σκάντερ Πολσζεκ. «Φέρνοντας τη Μαρία στο φως, μπορεί να ανακτήσουμε κρίσιμες και παραμελημένες πτυχές του οράματος του Ιησού για την ανθρωπότητα».

Πηγή: National Geographic

Photo Credit: Shutterstock