Η αλήθεια είναι ότι σκεφτόμουν να ντυθώ φέτος στις Απόκριες Superwoman, αλλά δεν θα ήταν αποκριάτικη στολή, μιας και η συγκεκριμένη ενδυμασία εξελίσσεται σε fashion statement και έτσι άλλαξα γνώμη… Ναι, δεν αστειεύομαι, το χαρακτηριστικό μπλε ένδυμα με τις κόκκινες λεπτομέρειες και το μεγάλο λογότυπο S ανεβαίνει στις πασαρέλες της μόδας και γοητεύει τους πιστούς της.

«Δεν μου φαινόταν τόσο λάγνος, μέχρι που τον είδα με αυτή τη μικρή στολή», δήλωσε η Γούπι Γκόλντμπεργκ στο νέο ντοκιμαντέρ «Super/Man: The Christopher Reeve Story». Η Γκόλντμπεργκ αναφερόταν, φυσικά, στην ηλεκτρική μπλε στολή σώματος από λίκρα και την κόκκινη κάπα που φορούσε ο Ριβ το 1978 στην πρώτη ζωντανή μεταφορά της πρωτοποριακής σειράς κόμικς.

Πώς γίναμε όλοι Superman και Superwoman; - Το αγαπημένο «S» της μόδας

Έκτοτε, το μπλε, κόκκινο και κίτρινο σύνολο που φορούσε το alter ego του Κλαρκ Κεντ παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητο στο πέρασμα των δεκαετιών -ειδικά σε σύγκριση με τους ηρωικούς ομολόγους του.

Ενώ ο Μπάτμαν τελικά εγκατέλειψε το καλσόν του, υπέρ ενός πιο σκοτεινού, πιο μαχητικού τύπου πανοπλίας, ο Σούπερμαν κράτησε γερά την στολή του σαν δεύτερο δέρμα.

Και παρόλο που το «S» σίγουρα το έχουμε δει σε μια ποικιλία μπλε αποχρώσεων -από το ανοιχτό μπλε μέχρι το μπλε του κοβαλτίου, ακόμη και σε μία indigo-πλυμένο εκδοχή που είχε το κουστούμι του Ντιν Κέιν από την τηλεοπτική σειρά «Lois & Clark» του 1990 -η στολή του Superman εξακολουθεί να είναι άμεσα αναγνωρίσιμη σε όλες τις γενιές.

Στην πραγματικότητα, υπάρχει μόνο μία ταινία -το «Man of Steel» του Ζακ Σνάιντερ του 2013- στην οποία ο Superman δεν φοράει το εμβληματικό κόκκινο κορμάκι με ζώνη.

Πώς γίναμε όλοι Superman και Superwoman; - Το αγαπημένο «S» της μόδας

Αυτή η συγκεκριμένη στολή ήταν «βασισμένη στην κουλτούρα του πλανήτη του, του Κρύπτον», δήλωσε ο σχεδιαστής κοστουμιών της ταινίας Μάικλ Γουίλκινσον στο CNN. Ο Γουίλκινσον εμπνεύστηκε από την πανοπλία που μοιάζει με κλίμακα και τη μυώδη σωματική διάπλαση της φυλής των Κρυπτονιανών. «Σχεδιάσαμε πολλές εκδοχές της στολής -μια μέρα κάναμε μία χωρίς το χαρακτηριστικό κόκκινο βρακάκι και φάνηκε να ταιριάζει καλύτερα στο όραμά μας» είπε στο CNN.

Για τον Τζέιμς Γκαν, τον σκηνοθέτη του επερχόμενου remake, «Superman», η αναβίωση του σλιπ για άλλη μια φορά ήταν μια αφοπλιστική τακτική. «Θέλει να είναι ένα σύμβολο ελπίδας και θετικότητας. Έτσι ντύνεται σαν επαγγελματίας παλαιστής», δήλωσε ο Γκαν σε συνέντευξή του στον ιστότοπο ψυχαγωγίας CinemaBlend πέρυσι. «Ντύνεται με τρόπο που κάνει τους ανθρώπους να μην τον φοβούνται» πρόσθεσε.

Η πρωτογενής σούπερ στολή του Superman όμως δεν είναι απλώς ένας χαρούμενος «φάρος» για τους θαυμαστές του, αλλά και μια εκπληκτική πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές μόδας και την ποπ κουλτούρα γενικότερα.

Μια χούφτα riche εταιρειών μόδας θεωρούν τον ήρωα κόμικς έμπνευση. Το 2008, το Ινστιτούτο Κοστουμιών του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης διοργάνωσε μια έκθεση για τους υπερήρωες, με τίτλο «Μόδα και φαντασία».
Εκτέθηκαν περίπου 60 κουστούμια, από ταινίες μέχρι σχεδιασμένα από μετρ υψηλής ραπτικής.

Ένα τέτοιο κομμάτι ήταν το 2006 το royal μπλε φόρεμα του Γερμανού σχεδιαστή Μπέρνχαρντ Γουίλχελμ, το οποίο ήταν διακοσμημένο με ένα παραμορφωμένο γκόθικ λογότυπο «S» του Superman.

«Σήμερα, οι εικόνες των υπερηρώων έχουν διαποτίσει σχεδόν κάθε πτυχή της ποπ κουλτούρας», δήλωσε ο επιμελητής του ινστιτούτου, Άντριου Μπόλτον. «Η iconic στολή του σούπερ ήρωα με την κάπα, τη μάσκα και το κορμάκι βρίσκει πολλές μοντέρνες μεταμορφώσεις.

Αλλά ο εναγκαλισμός του υπερήρωα από τη μόδα επεκτείνεται πέρα από την εικονογραφία, σε ζητήματα ταυτότητας, σεξουαλικότητας και εθνικισμού». Πρόσθεσε ότι η μόδα μοιράζεται με τον υπερήρωα «μια εγγενή μεταφορική πλαστικότητα που τροφοδοτεί τη γοητεία της με την ιδέα και το ιδεώδες του υπερήρωα».

https://youtu.be/8u2icznj4LE

Λίγα χρόνια αργότερα, ο Αμερικανός σχεδιαστής μόδας Τζέρεμι Σκοτ δημιούργησε ένα royal μπλε μακρυμάνικο εφαρμοστό μάξι φόρεμα με παγιέτες για τη συλλογή Φθινόπωρο-Χειμώνας 2011 του Moschino.

Στο μπροστινό μέρος υπήρχε ένα επανασχεδιασμένο λογότυπο «S» -το γράμμα είχε αντικατασταθεί με ένα ερωτηματικό, έμοιαζε με ψευδαίσθηση του «S»- ενώ ένα μέτρο από κόκκινο τούλι ήταν προσαρτημένο στο φόρεμα και προσομοίαζε σαν μία κόκκινη κάπα.

«Πρέπει να διασκεδάζεις με τη μόδα», δήλωσε τότε ο Σκοτ στη Vogue. Παρουσίασε επίσης ένα μπλε ηλεκτρίκ μπλουζάκι με το ίδιο στυλιζαρισμένο ερωτηματικό.

Την επόμενη χρονιά, η Chanel διοργάνωσε την επίδειξη πασαρέλας Φθινόπωρο-Χειμώνας 2012 μέσα σε ένα στυλιζάρισμα που ο Τύπος παρομοίασε με το Φρούριο της Μοναξιάς -το κρυστάλλινο κρησφύγετο του Superman. Τα μοντέλα περπάτησαν γύρω από γιγάντιες μοβ και μαύρες γεωδίνες που προεξείχαν από το δάπεδο, το οποίο ήταν καλυμμένο με λευκή άμμο.

Πώς γίναμε όλοι Superman και Superwoman; - Το αγαπημένο «S» της μόδας

Και δεν ήταν μόνο τα μοντέλα που φορούσαν εκδοχές του εμβληματικού λογότυπου. Στις δεκαετίες του 1990 και του 2000, το «S» του Superman έγινε μια ειρωνική στολή για όσους ήταν μέσα στο zeitgeist.

Ο frontman των Smashing Pumpkins Billy Corgan φορούσε ένα μαύρο πουλόβερ με το έμβλημα αποτυπωμένο σε ροζ και κίτρινο χρώμα σε μια συναυλία του 1993 στο Σικάγο (στα μανίκια έγραφε «Superslut»). Το συγκρότημα συμπεριέλαβε το εμβληματικό «S» ακόμη και στη δική του σειρά εμπορευμάτων, ενώ ο Eminem δημιούργησε τη δική του ανάποδη έκδοση «Super-E» το 2002.

Αυτό απείχε πολύ από την παραδοσιακή εικόνα του άψογου ανδρισμού που διακινούσε ο Κρίστοφερ Ριβ τη δεκαετία του 1970 -ο οποίος γυμναζόταν αρκετές ώρες την ημέρα για να αποκτήσει όγκο ως Superman και να μη δίνει την εικόνα του «ψιλόλιγνου».

Αλλά μέχρι την αλλαγή του αιώνα, ο χαρακτήρας των κόμικς είχε υιοθετηθεί από λεγεώνες μουσικών και δημιουργών -οι οποίοι ήταν περισσότερο καλλιτεχνικοί, παρά αθλητικοί. «Όταν έκανα έρευνα για τη στολή του Superman στο πλαίσιο της προετοιμασίας του σχεδιασμού μου, συνειδητοποίησα πόση απήχηση έχει η στολή», δήλωσε ο Γουίλκινσον.

«Τόσοι πολλοί άνθρωποι πήραν τη στολή και της έδωσαν τη δική τους εκδοχή, τη χρησιμοποίησαν για να βοηθήσουν να αφηγηθούν τη δική τους ιστορία από τη δική τους οπτική γωνία -είτε είναι ευλαβική, είτε ειρωνική, είτε στέκεται κάπου ενδιάμεσα. Νομίζω ότι η στολή του Superman προκαλεί συζήτηση σχετικά με την έννοια του “ιδανικού”, της “τελειότητας” -μια έννοια που έχει γοητεύσει τους δημιουργικούς καλλιτέχνες εδώ και χιλιάδες χρόνια».

Σήμερα, φαίνεται ότι γινόμαστε μάρτυρες μιας ακόμη ενδυματολογικής ανόδου της μόδας των υπερηρώων. Το περασμένο καλοκαίρι, ο Marc Jacobs επανακυκλοφόρησε μια ανανεωμένη έκδοση ενός κλασικού κασμιρένιου πουλόβερ με ένα ανάγλυφο «S», το οποίο είχε αρχικά κατασκευαστεί στα τέλη της δεκαετίας του 1990.

Το εκσυγχρονισμένο πουλόβερ -που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τον σχεδιαστή streetwear Nigo- είναι κατασκευασμένο από μείγμα μαλλιού αλπακά και μερινό και διατίθεται για 495 δολάρια.

Πώς γίναμε όλοι Superman και Superwoman; - Το αγαπημένο «S» της μόδας

Όσοι γνωρίζουν, θα έχουν εντοπίσει το πουλόβερ ανάμεσα στους καλεσμένους της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου την περασμένη σεζόν. Ομοίως, μπλουζάκια Superman με vintage εμφάνιση εθεάθησαν έξω από την επίδειξη της Coach για το φθινόπωρο-χειμώνα 2024 στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης.

Οπότε όχι, δεν πρόκειται για πουλί ή αεροπλάνο. Το πιο πιθανό είναι να είναι το λογότυπο του Superman που βλέπετε -ειδικά αν βρίσκεστε σε μια επίδειξη πασαρέλας.

Πηγή: CNN