Η ιστορία του θαυμαστού Πύργου του Eiffel μεταφέρεται στην κινηματογραφική οθόνη μέσα από την ομώνυμη γαλλική ταινία του Martin Bourboulon. Η ιδέα για το πώς κατασκευάστηκε και χτίστηκε το στολίδι πλέον του Παρισιού περιβάλλεται με ένα ρομάντζο που σε γοητεύει. Διαγράφεται μέσα σε μια ανάλαφρη, αλλά όχι λιγότερο σημαντική αφήγηση, το οικονομικό και κοινωνικό υπόβαθρο της εποχής του 1889.

Μέσα από τον ανολοκλήρωτο έρωτα του μηχανικού Gustave Eiffel (Romain Duris) με την Adrienne Bourgès (Emma Mackey), την κόρη ενός πλούσιου, αναδεικνύονται με ένα στερεοτυπικό τρόπο ζητήματα της εποχής. Οι κοινωνικές διακρίσεις, η γραφειοκρατία και οι προκαταλήψεις ενός Παρισιού στο χείλος της αλλαγής, στέκονται εμπόδιο στην σχέση τους.

Το Eiffel διηγείται σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους. Η ιστορία αγάπης τους ξεκινάει το 1860, όταν ο Eiffel καλείται να χτίσει μια γέφυρα στην πόλη Μπορντό. Οι δυο τους μυστηριωδώς επανασυνδέονται χρόνια αργότερα κάτω από δύσκολες συνθήκες. Τον Σεπτέμβριο του 1886 απονέμεται στον Gustave η τιμητική υπηκοότητα των Ηνωμένων Πολιτειών. Το Άγαλμα της Ελευθερίας του έχει δώσει παγκόσμια φήμη.

Η κυβέρνηση της Γαλλίας θέλει να δημιουργήσει κάτι ξεχωριστό για την Παγκόσμια Έκθεση, που θα την φέρει στο προσκήνιο. Ο Gustave σχεδιάζει ένα μετρό για την πόλη, αλλά τότε κυκλοφορούν τα σχέδια για έναν πύργο που θα ξεπερνούσε το Μνημείο της Ουάσιγκτον. Τα σημαντικά κονδύλια που δαπανώνται θα πρέπει να αφορούν κάτι που θα ωφελήσει τον απλό πολίτη.

Δεν ήξερε τότε ότι αυτός πύργος των 300 μέτρων θα ήταν εκείνος που θα τον μεταμόρφωνε σε εθνικό ήρωα. Κάπως έτσι εξιστορείται το πώς η πορεία της αρχιτεκτονικής ιστορίας άλλαξε για το πάθος του για μια «άπιαστη» γυναίκα. Η Adrienne ήταν εκείνη που θεώρησε ότι ένας πύργος τόσο θαυμαστής αρχιτεκτονικής θα αποτελούσε σύμβολο για το Παρίσι, ένα έργο «σταθμός» για την μηχανική. Ο Gustave που ασχολήθηκε με την μετεωρολογία και την αεροδυναμική ήταν ο κατάλληλος για να δώσει σάρκα και οστά στα καινοτόμα σχέδια που παρουσίασε. Ο ίδιος το έβλεπε σαν ένα έργο που θα αναπτερώσει το καταρρακωμένο ηθικό της χώρας.

Το τι συνέβη μεταξύ τους αποκαλύπτεται σε μια συναισθηματική κορύφωση, που εξιτάρει τον θεατή. Ο Gustave δεν μπορεί να απομακρυνθεί από αυτήν καθώς οι επικριτές του «πολιορκούν» το έργο. Ο πύργος για τον οποίο πλέον υπερηφανεύονται οι Γάλλοι, το σήμα κατατεθέν του Παρισιού, κάποτε θεωρούταν μια άσχημη «μαύρη ελιά» για την πόλη. Οι κάτοικοι της περιοχής είναι εξαγριωμένοι με τον τεράστιο πόνο στα μάτια, ενώ οι εργαζόμενοι απαιτούν περισσότερα χρήματα, τα οποία θα δοθούν μόνο μετά την ολοκλήρωση του δεύτερου επιπέδου. Ακόμα και το Βατικανό ήταν αντίθετο στο έργο, καθώς φοβόταν ότι θα επισκίαζε την Παναγιά των Παρισίων.

Το Eiffel είναι απλά μια ευχάριστη ταινία χωρίς ιδιαίτερες προσδοκίες

Ο Τύπος και οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι άρχισαν να παίρνουν πίσω την υποστήριξή τους προς αυτόν. Όλα αυτά οδήγησαν τελικά σε έλλειψη κεφαλαίων, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την απεργία των εργαζομένων στο εργοτάξιο και η κατασκευή σταμάτησε. Η ταινία σκιαγραφεί τον Gustave ως έναν ένθερμο υποστηρικτή της εργατικής τάξης, που την εμπνέει και παλεύει για τα δικαιώματά της, ενώ το έργο του σαμποτάρετε από την ελίτ της χώρας.

Η μάχη του με τον τύπο είναι ανεξέλεγκτη και μπορεί να τον καταστρέψει μια για πάντα. Αυτός που κινεί τα νήματα αποδεικνύεται ότι είναι ο σύζυγος της Andrienne, ο Antoine, που μετατρέπεται σε ορκισμένος του αντίπαλος. Κάποια στιγμή η Andrienne βρίσκεται σε ρήξη με τον Antoine, που ξέρει καλά πώς να την χειραγωγήσει και να την κρατήσει στο πλευρό του. Έτσι, θα έρθει στο δίλημμα να ακολουθήσει την καρδιά της ή να διαλύσει μια για πάντα το όραμα του Gustave; Το διακύβευμα είναι τεράστιο.

Το Eiffel μπορεί να επικριθεί για την παρωχημένη προσέγγιση και τις φανταστικές ιστορίες που ξεφεύγουν από το πλαίσιο της πραγματικότητας. Αν και μια ρομαντική ταινία έχει συνήθως happy ending, εδώ τα συναισθήματα μένουν μετέωρα. Από τη μια έχει εκπληρώσει το όνειρό του, αλλά έχει χάσει τη γυναίκα της ζωής του. Διοχετεύει όλη την ενέργεια και τα συναισθήματά του στην κατασκευή του Πύργου του Eiffel, ο οποίος παίρνει το σχήμα Α από το αρχικό του ονόματός της.

Δεν υπάρχει, λοιπόν, καμία ιστορική απόδειξη για την παρουσία οποιασδήποτε γυναίκας σαν την Andrienne στη ζωή του, παρά το γεγονός ότι ο άνδρας είχε καταγράψει σημαντικούς «σταθμούς» της ζωής του. Ούτε ήταν τόσο ταξικά συνειδητοποιημένος όπως τον απεικονίζει η ταινία. Ωστόσο, λέγεται ότι πίσω από το μονόγραμμα μπορεί να κρύβεται και το όνομα της αγαπημένης του ξαδέρφης, Alice. Είναι κατανοητό και καθόλου κατακριτέο, καθώς ο σκηνοθέτης παίρνει τη δική του δημιουργική ελευθερία να αφηγηθεί μια φανταστική ιστορία αγάπης για έναν ιστορικό άνθρωπο. Δεν πρόκειται για βιογραφία, αλλά για μυθοπλασία, που μπορείτε να την δείτε αρκετά ευχάριστα.

Διαβάστε επίσης στο intronews.gr:

Sex Education: Όλες οι αλλαγές στο καστ και στην πλοκή της 4ης σεζόν – Αποχωρεί και η Emma Mackey;

Leonardo diCaprio και Martin Scorsese ετοιμάζουν πολλά υποσχόμενη ταινία για λογαριασμό του Apple TV

Δε μας έφτανε το Creed, τώρα θα έχουμε και spin-off για τον Ivan Drago