Τα διαμάντια τα γνωρίσαμε ανέκαθεν ως είδος πολυτελείας. Κάτι που λίγοι έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν και οι κοινοί θνητοί (από οικονομικής πλευράς) σπεύδουν να αποκτήσουν κάποιο για να συμβολίσουν ιδιαίτερες στιγμές στη ζωή τους, έναν γάμο, μια γέννηση, τέτοια. Διαμάντια και πολυτέλεια πάνε μαζί, όπως και η τιμή. Για πολλά χρόνια οι τιμές των (ακατέργαστων) διαμαντιών έπαιρναν μόνο την ανιούσα. Και θεωρούνταν μια από τις πιο σταθερές επενδύσεις που μπορεί να κάνει κάποιος, αν θέλει να είναι ήσυχος για την σταθερότητα της περιουσίας του.

Όλα αυτά μέχρι τις αρχές του 2023. Από τότε οι διεθνείς δείκτες που μετρούν την αγοραία αξία των ακατέργαστων διαμαντιών (όπως π.χ. ο Zimnisky Global Rough Diamond Index), οι τιμές άρχισαν να κατεβαίνουν. Οι αναλυτές του κλάδου αποδίδουν την πτώση στην μείωση της ζήτησης στα κοσμηματοπωλεία. Κάτι που η συγκεκριμένη αγορά δεν μπορούσε με τίποτα να προβλέψει.

Για την ακρίβεια, όλοι περίμεναν ότι μετά την πανδημία του COVID-19 η συσσώρευση χρημάτων θα οδηγούσε πολλούς σε ακριβά δώρα. Κι όμως, αυτό που δείχνει η παγκόσμια τάση είναι ότι οι άνθρωποι, τα τελευταία χρόνια, προτιμούν να αγοράσουν εμπειρίες παρά κοσμήματα.

Τα διαμάντια, όπως και οποιοδήποτε άλλο ορυκτό, έχουν μια τιμή. Σε αντίθεση, όμως, με άλλα αγαθά, ακόμα κι αυτά που θεωρούνται πολύτιμα όπως ο χρυσός, η τιμή των διαμαντιών εξαρτάται απόλυτα από τον καταναλωτή.

Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο η μείωση στην τιμή των ακατέργαστων διαμαντιών δεν σημαίνει ότι θα μετακυλήσει στην βιτρίνα του κοσμηματοπώλη. Οι έμποροι λιανικής συνήθως δεν προσαρμόζουν τις τιμές τους στο κατάστημα με βάση την αγορά ακατέργαστων διαμαντιών βραχυπρόθεσμα, ανεξάρτητα από το αν τα προϊόντα γίνονται φθηνότερα ή ακριβότερα στο πίσω μέρος, όπου βρίσκεται το εργαστήριό τους. Κι αυτό, διότι θεωρούν ότι η συγκεκριμένη αγορά μπορεί να ξαποσταίνει για λίγο καιρό, αλλά πάλι τραβά προς τη δόξα της ανόδου.

Διαμάντια: Τιμή από 2.000 ως 16.000 δολάρια το καράτι

Το βάρος των διαμαντιών μετριέται σε καράτια. Υπάρχουν, όμως, μεγάλες διαφορές σχετικά με την τιμή τους. Τα διαμάντια βάρους ενός καρατίου μπορεί να στοιχίζουν από 2.000 δολάρια ως και 16.000 δολάρια. Υπάρχουν πολλές παράμετροι, που ξεκινούν από τον τόπο εξόρυξης, το συνολικό βάρος του διαμαντιού, το χρώμα του, την καθαρότητά του και, κυρίως, το τι προορίζεται να γίνει. Προφανώς τα διαμάντια που έχουμε μάθει να αποκαλούμε «βιομηχανικά» έχουν μικρή αξία, ευτελή θα’ λεγε κανείς, σε σχέση με τα ογκώδη διαμάντια, από τα οποία δημιουργήθηκαν οι πολύτιμοι λίθοι που κοσμούν τα βασιλικά στέμματα.

Οι αναλυτές του κλάδου αναμένουν να δουν άλμα στις λιανικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών διακοπών και στις αρχές του 2024. Οι χειμερινοί μήνες είναι η περίοδος αιχμής των προτάσεων γάμου, όπου τα κοσμηματοπωλεία ανά τον κόσμο κάνουν χρυσές δουλειές. Τα Χριστούγεννα και η Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου είναι συνήθως πολύ προσοδοφόρες περίοδοι για τις εταιρείες κοσμημάτων. Με λίγα λόγια, ο χειμώνας θα καθορίσει και τις εξελίξεις. Αν παρατηρηθεί πτώση και σ’ αυτή την περίοδο, όπου παραδοσιακά στηρίζεται ο κλάδος για να ανθεί, τότε το πρόβλημα θα διογκωθεί ακόμα περισσότερο.

Υπάρχουν και απαισιόδοξες φωνές. Η De Beers, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαμαντιών στον κόσμο με έδρα τη Νότια Αφρική, προβλέπει ότι συνολικά θα υπάρχει πτώση, αν εξετάσουμε τα στοιχεία σε ετήσια βάση το 2023 σε σχέση με το 2022. Η συγκεκριμένη εταιρεία μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα διαχειριζόταν σχεδόν το 80% της παγκόσμιας αγοράς διαμαντιών, οπότε ο λόγος της μετράει.

Και πώς θα αντιπαρέλθουν οι κοσμηματοπώλες τις αναδουλειές; Έχει πέσει στο τραπέζι μέχρι και διαφημιστική καμπάνια. Μια από τις ελάχιστες που έχουν εκπονηθεί ποτέ, αφού τα διαμάντια δεν χρειάζονται προώθηση. Είναι το προϊόν τέτοιο που διαφημίζεται από μόνο του. Παρ’ όλα αυτά, οι μεγάλες εταιρίες σκέφτονται να ρίξουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια στην αγορά, προκειμένου να πείσουν τους καταναλωτές που έχουν γερά πορτοφόλια να επιστρέψουν στις συνήθειές τους. Ούτως ή άλλως, τα διαμάντια είναι παντοτινά.

** Με πληροφορίες από CNN.