Ο επιθετικός μιμητισμός, μερικές φορές αποκαλούμενος μιμητισμός Peckhamian, είναι ο όρος που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες όταν περιγράφουν τα αρπακτικά ζώα που καμουφλάρονται για να προσελκύσουν το θήραμα, να μειώσουν καταφέρουν να μειώσουν την άμυνά του και τελικά να το εξουδετερώσουν και να το κατασπαράξουν.

Η ορχιδέα δελεάζει δυστυχισμένα έντομα μέσω της ομοιότητάς της με ένα ροζ, πλούσιο σε νέκταρ λουλούδι. Η αγριόγατα του Αμαζονίου, γνωστή ως margay, μιμείται το ουρλιαχτό μωρών πιθήκων, που καλεί τους ανήσυχους γονείς τους να τρέξουν να το σώσουν -και να μην επιστρέψουν ποτέ.

Οι πυγολαμπίδες Photuris χρησιμοποιούν τη γοητεία του σεξ, αναβοσβήνουν τα φωτεινά σώματά τους για να ταιριάζουν με τα σήματα ζευγαρώματος των αντίπαλων ειδών… και στη συνέχεια κανιβαλίζουν κάθε ερωτευμένο ελπιδοφόρο που πλησιάζει.

Ο αδίστακτος δολοφόνος πρίγκιπας του Όστιν Μπάτλερ, Feyd-Rautha, λειτουργεί σχεδόν με τον ίδιο τρόπο. Είναι απόκοσμος, σίγουρα, αλλά φαίνεται επίσης να είναι σαγηνευτικός, ακόμη και όμορφος, σε όσους τον βλέπουν -συνήθως πριν καταλήξουν να γίνουν θύματά του.

Στο επερχόμενο «Dune: Part Two», ο σταρ του Έλβις υποδύεται τον πιο τρομερό πολεμιστή που έχει αναδυθεί από τη φυλή των κακών Χάρκονεν, η οποία αποτελείται κυρίως από βίαιους, άρρωστους χλωμούς δράκους, των οποίων η ίδια η βιολογία έχει μολυνθεί από τον τοξικό κόσμο τους, τον Giedi Prime.

Αντίθετα, ο Rautha μοιάζει με ένα αναγεννησιακό γλυπτό που έχει ζωντανέψει, με τέλεια λαξευμένη μαρμάρινη σωματική διάπλαση, αινιγματικό χαμόγελο και τάση να πετά τα ρούχα του.

Η γοητεία που αποπνέει ήταν σκόπιμη, λέει ο σκηνοθέτης Ντενίς Βιλνέβ. «Είναι πιθανώς το σεξ σύμβολο του Giedi Prime», λέει ο Βιλνέβ στο Vanity Fair. «Έψαχνα για αυτό το είδος φυσικής ελκυστικότητας. Θα δείτε ένα δυνατό, ισχυρό σεξουαλικό αποτέλεσμα στον Feyd-Rautha».

Αφού συζήτησε αυτά τα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα με τον σκηνοθέτη, ο Μπάτλερ λέει ότι ξεκίνησε αμέσως ένα έντονο πρόγραμμα φυσικής κατάστασης με ένα πρώη μέλος σε ομάδα Navy SEAL για να ωθήσει την ήδη τονισμένη του φόρμα στο επόμενο επίπεδο.

«Αυτό αλλάζει τον τρόπο που περπατάς, αλλάζει τον τρόπο που νιώθεις στο σώμα σου», λέει ο Μπάτλερ. «Και μετά άρχισα να κάνω πολλή προπόνηση με μαχαίρια. Επιπλέον, κοιτούσε ζώα, κοιτούσε έναν πάνθηρα και ένα φίδι και έβλεπε πώς χρησιμοποιούν τα μάτια τους και στιγμές ακινησίας σε απρόβλεπτες στιγμές, όπου μπορεί να χτυπήσουν. Όλα αυτά ήταν το θεμέλιο για μένα» εξηγεί.

Ο Μπάτλερ υιοθέτησε περίφημα, και διατήρησε, το νότιο «παιχνίδι» του Έλβις Πρίσλεϋ, αλλά αυτή τη φορά μιμήθηκε τη φωνή του βαρώνου Χάρκονεν του Στέλαν Σκάρσγκαρντ, του σαδιστή επικεφαλής του διαστρικού καρτέλ που υπηρετεί ο Feyd-Rautha.

«Συνειδητοποίησα ότι ο Feyd-Rautha μεγάλωσε με τον Βαρόνο να είναι το άτομο που έχει τη μεγαλύτερη δύναμη. Καταλήγουμε εγγενώς να προσλαμβάνουμε χαρακτηριστικά εκείνων που μεγαλώσαμε», λέει ο ηθοποιός.

«Η φωνή καταλήγει να γίνει αυτό το δακτυλικό αποτύπωμα της ψυχής κατά κάποιο τρόπο. Και αλλάζει τον τρόπο που αναπνέεις και οι ρυθμοί που σκέφτεσαι είναι ακόμη διαφορετικοί. Και έτσι αυτό κατέληξε να γίνει ένα πραγματικό κλειδί για μένα».

Ο σκηνοθέτης ενθάρρυνε τον Μπάτλερ να σκεφτεί τον αιμοδιψή δολοφόνο του ως μια διασημότητα. «Πάντα λέω ότι ο Όστιν έφερε λίγη από τη φασαρία του Μικ Τζάγκερ στον χαρακτήρα», λέει ο Βιλνέβ.

«Ξέρετε όταν ο Τζάγκερ μπαίνει σε ένα δωμάτιο, όλοι στο δωμάτιο έλκονται από τον Τζάγκερ. Είναι το ίδιο με τον χαρακτήρα του Όστιν».

Όταν ο David Lynch σκηνοθέτησε μια προσαρμογή του Dune το 1984, επέλεξε να υποδυθεί τον Feyd-Rautha ένας ροκ σταρ: Ο Sting, που ως γνωστόν εντάχθηκε στην ταινία φορώντας μόνο ένα θωρακισμένο string. («Ακόμα το έχω», αστειεύτηκε ο μουσικός το 2019. «Είναι πολύ δύσκολο να φορέσεις το παντελόνι σου από πάνω»).

Δεν υπάρχει καμία υπερβολή στον Feyd-Rautha του Μπάτλερ, απλώς ένας ανησυχητικός στωικισμός και ένα ιδιαίτερο είδος ηρεμίας. «Ένα άγριο ζώο είναι πάντα είτε σε επίθεση είτε σε εγρήγορση γιατί θα μπορούσε να υπάρχει ένα αρπακτικό στη γωνία ανά πάσα στιγμή», λέει ο Μπάτλερ. «Υπάρχει αυτή η έντονη παρουσία που έχουν».

Ο Βιλνέβ ανακάλυψε ένα είδος αντιδιαισθητικής έλξης στην αυτοπεποίθηση που απεικόνισε ο Μπάτλερ, αφού η αλαζονεία μπορεί να θεωρηθεί ως δύναμη σε όσους αισθάνονται αδύναμοι ή φοβισμένοι.

«Υπάρχει κάτι πολύ ειλικρινές σε αυτόν τον χαρακτήρα», λέει ο σκηνοθέτης. «Αυτό που βλέπετε είναι αυτό που παίρνετε. Είναι πολύ σκληρός. Είναι ψυχοπαθής, αλλά εξακολουθεί να έχει κάποιο είδος ηθικής με τον τρόπο που έχει έναν κώδικα τιμής και σέβεται τους ανθρώπους που είναι καλοί μαχητές. Είναι ένας χαρακτήρας με πολύ ενδιαφέρουσα ψυχή».

Η απεικόνιση του Μπάτλερ διαφέρει από τον τρόπο που εμφανίστηκε ο Feyd-Rautha στο πρωτότυπο μυθιστόρημα του Φρανκ Χέρμπερτ του 1965, το οποίο χαρακτήριζε τον δολοφόνο ως «ένα μελαχρινό νεαρό περίπου 16 ετών, με στρογγυλό πρόσωπο και βουρκωμένα μάτια».

Το Dune: Part Two, αντίθετα, παρουσιάζει τον Feyd-Rautha ως έναν άγγελο του σκότους, που κυριολεκτικά αναδύεται από τις σκιές για να σκοτώσει αβοήθητα θύματα σε μια αρένα, ενώ ορδές πιστών του Harkonnen ζητωκραυγάζουν κάτω από τον μονόχρωμο φωτισμό του μαύρου ήλιου του πλανήτη.

Οι ταινίες Dune του Βιλνέβ απεικονίζουν επίσης τους Harkonnens ως άτριχους, κάτι που είναι περισσότερο μια σκόπιμη επιλογή, παρά ένα βιολογικό χαρακτηριστικό.

Πρόκειται για έναν λαό που επιδιώκει να αποστασιοποιηθεί από την ανθρώπινη φύση. «Μου άρεσε η ιδέα ότι οι Harkonnens είναι μια κοινωνία που δεν της αρέσουν τα μαλλιά», λέει ο Βιλνέβ.

«Καταργούν τα πάντα. Θέλουν να είναι όσο το δυνατόν πιο μακριά από οποιοδήποτε μέρος του παρελθόντος τους, απ’ όπου προέρχονται. Υπάρχει θέληση αγνότητας».

Ωστόσο, ο Μπάτλερ δεν χρειάστηκε να ξυριστεί. «Υπάρχουν δύο καλύμματα στο κεφάλι μου», λέει ο Μπάτλερ. «Ένα που περνάει πάνω από τα μαλλιά και μετά υπάρχει το γλυπτό καπέλο που κολλάει κάπως εκεί που ήταν τα βλέφαρά μου, ακριβώς στην πτυχή των βλεφάρων μου. Αυτό πάει μέχρι πίσω».

Μετά από αυτό, η ομάδα μακιγιάζ έκανε ρετούς στο εκτεθειμένο σώμα του με μπογιά κιμωλίας για να αποτυπώσει την χαρακτηριστική ωχρότητα του Harkonnens.

Ενώ ο Feyd-Rautha προτιμά να κυκλοφορεί χωρίς πανοπλία όποτε είναι δυνατόν, ο ήλιος στον κόσμο της ερήμου του Arrakis, όπου διαδραματίζεται μεγάλο μέρος της ιστορίας, είναι πολύ σκληρός για το ευαίσθητο δέρμα των Harkonnens.

«Προέρχονται από έναν κόσμο όπου το φως του ήλιου είναι το αντίθετο του Arrakis», λέει ο Βιλνέβ. «Όταν περπατούν στο Arrakis, είναι σαν τα ψάρια έξω από το νερό. Χρειάζονται εξοπλισμό. Χρειάζονται πράγματα για να προστατευτούν από το φως του ήλιου και τη θερμότητα κάτι που δεν χρειάζονται άλλοι χαρακτήρες».

Αυτό που άντλησε ο Μπάτλερ από το βιβλίο ήταν η ιδέα ότι το Harkonnen, όπως ο Paul Atreides του Timothée Chalamet, είχε κατασκευαστεί σε μια κατάσταση θανατηφόρου τελειότητας. «Όταν διάβαζα το μυθιστόρημα, υπήρχε το στοιχείο ότι ήταν μέρος του προγράμματος γενετικής αναπαραγωγής», λέει ο Μπάτλερ.

«Αυτός και ο Paul είναι μια άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, γιατί είναι δυνητικά ο Εκλεκτός. Αυτή η σκέψη στάθηκε ο οδηγός μου “χτίζοντας” τον Feyd-Rautha. Υπάρχει η αίσθηση ότι είσαι πιο δυνατός και πιο μοχθηρός και πιο βάναυσος και πιο έξυπνος από οποιονδήποτε άλλο, ακόμα κι αν αυτό δεν ισχύει απαραίτητα για τους άλλους ανθρώπους. Νομίζω ότι είναι αλήθεια αυτή η ψευδαίσθηση στο μυαλό του Feyd-Rautha».

Ο Μπάτλερ ένιωσε ότι ήταν ο λόγος που ο δολοφόνος κουβαλά τον εαυτό του με μια τέτοια αίσθηση ανωτερότητας, η οποία συνορεύει με την περιφρόνηση ή την αηδία για σχεδόν όλους τους άλλους γύρω του.

Dune: Part Two

«Η αίσθηση της αυτοαγάπης και του να κρατιέμαι ψηλά σε ένα βάθρο, είναι Feyd. Ο τρόπος που φροντίζεις το σώμα σου, ο τρόπος που εκτιμάς τον εαυτό σου ως τον δικό σου ναό -και δεν εκτιμάς τόσο τη ζωή των άλλων ανθρώπων μέσα σε αυτή τη νοοτροπία της βαρβαρότητας και της κακίας που μεγάλωσε ανάμεσα στους Harkonnens».

Ο Βιλνέβ βρέθηκε ανάμεσα σε αυτούς που ερωτεύτηκαν τον κακοποιό που δημιούργησε ο Μπάτλερ. «Όταν κάνεις καστ, είναι πάντα ένα στοίχημα», λέει ο σκηνοθέτης. «Όταν άρχισα να γυρίζω την κάμερα για πρώτη φορά στον Feyd-Rautha, ήταν σαν μια έκρηξη χαράς στην καρδιά μου να βλέπω ότι ο Austin ήταν απολύτως τέλειος.

Του έφερε ακόμη περισσότερες ζωικές ιδιότητες, όπως κάποιο είδος σαύρας, τον τρόπο που κινούνταν, τον τρόπο που κινούσε το σαγόνι του. Ήταν χωρίς φόβο. Είναι ένας ατρόμητος ηθοποιός».

Με πληροφορίες από Vanity Fair