Ένα ξεκάθαρο φαβορί, πολλά αουτσάιντερ με κρυφές προσδοκίες και ένας παρουσιαστής (Jimmy Kimmel) που θα φροντίσει να επουλώσει τις πληγές που άφησε η περσινή διοργάνωση, με το χαστούκι του Will Smith στον Chris Rock! Προς το παρόν, οι στοιχηματικές εταιρίες δεν έχουν δώσει απόδοσεις για πρόσωπα που μπορεί να εμπλακούν σε καβγά, αν και θεωρείται πολύ πιθανό να δούμε ένα νέο επεισόδιο στην επική “διένεξη” του παρουσιαστή με τον Matt Damon.

Καλύτερη Ταινία: Ένα το φαβορί, “βαριά χαρτιά” τα αουτσάιντερ

Ο θεσμός που εν πολλοίς καθορίζει το πλαίσιο της βραδιάς των Oscar είναι τα Βραβεία του Σωματείου των Σκηνοθετών (Directors Guild Awards). Στα 75 χρόνια πορείας του συγκεκριμένου θεσμού, μόλις οκτώ φορές ο νικητής του δεν κατάφερε να κερδίσει το Όσκαρ.

Ο θρίαμβος του Everything, Everywhere, All at Once στα συγκεκριμένα βραβεία βάζει την ταινία των Daniel Kwan και Daniel Scheinert -aka The Daniels, στην pole position της βραδιάς. Στην 75χρονη ιστορία του συγκεκριμένου σωματείου, οκτώ νικητές δεν κατάφεραν να κατακτήσουν στη συνέχεια το Όσκαρ, με πιο πρόσφατη αυτή του 2020, την ήττα του 1917 από το Παράσιτα.

Τα φιλμ που φιλοδοξούν να κάνουν το break, ακολουθώντας το μονοπάτι που χάραξε το Παράσιτα, είναι αρκετά. Από το τέλος της περασμένης άνοιξης, όταν το φαντασμαγορικό Elvis του Baz Luhrmann αποθεωνόταν στις Κάννες και έμοιαζε για ακλόνητο -αν και πρόωρο- φαβορί, πολλά συνέβησαν. Παλιοί γνώριμοι ήρθαν στο προσκήνιο για να στρέψουν τα φώτα πάνω τους, (Tom Cruise με το Top Gun: Maverick, το Avatar: The Way of Water), αλλά προέκυψαν και εκπλήξεις που σταδιακά απέκτησαν δυναμική: Το Triangle of Sadness, (που υποστηρίζουμε όχι μόνο λόγω του ελληνικού σκηνικού), το Κανένα Νέο από το Δυτικό Μέτωπο του Netflix, το The Banshees of Inisherin (σάρωσε στο Φεστιβάλ Βενετίας), την ημι-βιογραφική ταινία ενηλικίωσης του Steven Spielberg, The Fabelmans, για να έρθει εντελώς καθυστερημένο και να στριμωχτεί ανάμεσα στα άλλα, το Tár, με την Cate Blancett να βάζει τις βάσεις για έναν ακόμη προσωπικό θρίαμβο.

Tip: Αν έπρεπε οπωσδήποτε να ποντάρουμε ένα ευρώ κοντρά στο φαβορί, τότε το The Banshees of Inisherin θα ήταν η επιλογή μας.

Καλύτερης Σκηνοθεσίας: Κι όμως, ο Spielberg δεν είναι φαβορί!

Ο δις βραβευμένος με Oscar, Steven Spielberg, θα πρέπει να κάνει την υπέρβαση, καθώς οι The Daniels είναι και εδώ το φαβορί! Αν συμβεί αυτό, ο εμβληματικός auteur θα προσθέσει τον τρίτο του θείο Όσκαρ στην τροπαιοθήκη του, ισοφαρίζοντας τον William Wyler. Η συγκυρία είναι ιδιαίτερη, καθώς η ταινία του, το Fabelsman, είναι ένα ημι-αυτοβιογραφικό φιλμ ενηλικίωσης. Θα ψηφίσουν συναισθηματικά τα μέλη της Ακαδημίας; Δεν θα είναι η πρώτη φορά! Οι υπόλοιποι τρεις είναι τα απόλυτα outsiders: O Todd Field με το Tár, ο Martin McDonagh με το The Banshees of Inisherin και ο Ruben Östlund με το Triangle of Sadness.

Καλύτερου Α’ Ανδρικού Ρόλου: Από τον George of the Jungle αγκαλιά με το αγαλματίδιο!

Αν είχε γραφτεί manual για το “Πώς να κερδίσεις ένα Oscar”, ρόλοι σαν αυτός που ερμηνεύει ο Brendan Fraser στο The Whale θα περιγραφόταν ως ο ιδανικός! Στο ήδη βραβευμένο δράμα του Darren Aronofsky, το οποίο αφηγείται την προσπάθεια ενός παχύσαρκου και απομονωμένου δασκάλου να επανασυνδεθεί με την έφηβη κόρη του (Sadie Sink), ο Fraser ξεδιπλώνει πτυχές του ταλέντου του άγνωστες στο ευρή κοινό. Ο πολυεπιπέδος χαρακτήρας του ρόλου και η ανθρώπινη ανάγκη να ανταπεξέλθει σε ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει σχεδόν το σύνολο της ανθρώποτητας, δίνει την ευκαιρία στον Fraser να λάμψει. Είναι το θριαμβικό του comeback, άλλωστε, έπειτα από σχεδόν μια δεκαετία πόνου, μια σειρά εγχειρίσεων και ενός επεισοδιακού διαζυγίου. Όταν αποφάσισε να μιλήσει, το 2016,  αποκάλυψε την αιτία των δεινών του: Ήταν το 2003, στο απόγειο της φήμης του, όταν το μέλος της Ένωσης Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ του επιτέθηκε σεξουαλικά. Αυτή ήταν η αρχή της κατηφόρας, η οποία του πήρε χρόνια για να ανακόψει.  Κι αν κάτι αρέσει σίγουρα στο Χόλιγουντ, είναι αυτού του είδους τα αφηγήματα. Όπως και οι μεταμορφώσεις για τις ανάγκες ενός ρόλου. 

Το standing ovation διάρκειας έξι λεπτών στο τέλος της προβολής της ταινίας στο Φεστιβάλ της Βενετίας, η ομιλία του κατά τη βράβευσή του στα Βραβεία Critics Choice Awards η οποία έπαιξε από όλα τα παγκόσμια media outlets βοήθησαν πολύ στην εδραίωση του ως το απόλυτο φαβορί. Τι και αν στη λίστα υπάρχει η δαιμονική ερμηνεία του Austin Butler στο Elvis -θα μας απασχολεί τα επόμενα χρόνια, o Colin Farrell στην καλύτερη στιγμή της καριέρας του στο The Banshees of Inisherin, o 73χρονος λατρεμένος Bill Nighy με την πρώτη του υποψηφιότητα στο Living και τέλος ο Paul Mescal στο Aftersun -άλλο ένα πρόσωπο που θα συναντήσουμε πολύ στο μέλλον.

Αν περιμένουμε κάποια έκπληξη; Η καρδιά θα χτυπάει για τον Butler, αλλά προφανώς έχουμε αδιαφιλονίκητο φαβορί. Όποιος πάει για την έκπληξη, ας κοιτάξει προς τον Colin.

Καλύτερου Α’ Γυναικείου Ρόλου: Μόνο ο φάκελος θα ξέρει…

Μια από τις πιο αμφίρροπες βραβεύσεις θα ξετυλιχθεί μπροστά στα μάτια των τηλεθεατών των Oscar για τη συγκεκριμένη κατηγορία, αφού η Cate Blanchett ως λεσβία μαέστρος στο Tár και η Michelle Yeoh ως η ηλικιωμένη ιδιοκτήτρια πλυντηρίου στο Everything Everywhere All at Once είναι οι δύο υποψήφιες που θα πρέπει να κάνουν τις πιο εντατικές πρόβες για τη νικητήρια τους ομιλία.

H Cate Blanchett έχει κερδίσει ήδη δύο Oscar και με ένα τρίτο θα ισοφαρίσει τις Anne Bancroft, Audrey Hepburn and Simone Signore. Θα ήταν πολύ εύκολο να συμβεί αν απέναντί της δεν έβρισκε την Michelle Yeoh, η οποία θα γίνει η πρώτη Ασιάτισσα που κερδίζει Oscar A’ Γυναικείου Ρόλου. Πέρα από το δημογραφικό, η υποψηφιότητά της ακουμπάει και το ηλικιακό, αφού θα γίνει μόλις η ενδέκατη γυναίκα άνω των 60 που θα τοποθετήσει τον Θείο Όσκαρ σε μια προθήκη του σπιτιού της.

Τα αουτσάιντερ στη συγκεκριμένη κατηγορία δεν μπορούν να τρέφουν προσδοκίες. Μπορεί η Ana de Armas (Blonde) να μας χάρισε μια ερμηνεία αναντίστοιχη με τη νεαρή ηλικία της, για τη “νευρωτική” Marilyn του Andrew Dominik, αλλά δυστυχώς θα πρέπει να κάνει υπομονή. Είναι θέμα χρόνου και σωστής επιλογής ρόλων η βράβευσή της. Ευτυχώς η Κουβανή είναι μόλις 34. Η επιτυχία της υποψηφιότητας σε Oscar είναι ήδη τόσο μεγάλη που λογικά θα αποτρέψει τις Andrea Riseborough (To Leslie) και Michelle Williams (The Fabelmans) από τη στεναχώρια.

Καλυτερη Ερμηνεία Β’ Ανδρικού Ρόλου: Ένας άλλα Λέων

Η αίσθηση πως τα πάντα είναι ξεκάθαρα υπάρχει εδώ και εβδομάδες. Ο Ke Huy Quan είχε ενσαρκώσει τον 11χρονο βοηθό του Harrison Ford, στο Indiana Jones and the Temple of Doom (1984), προβάρει εντατικά την ομιλία του μπροστά στον καθρέφτη. Η ερμηνεία του στο Everything Everywhere All at Once έχει χαιρετιστεί ως μια από τις καλύτερες της σεζόν και αν πρέπει να ανησυχεί για κάτι -πέρα από το κοστούμι που θα φορέσει, είναι οι υποψηφιότητες των Brendan Gleeson (The Banshees of Inisherin) και Judd Hirsch (The Fabelmans).

Μηδαμινές είναι οι πιθανότητες των Barry Keoghan (The Banshees of Inisherin) και Brian Tyree Henry (Caseway) για βραβείο, αλλά πάρα πολλές να έχουν πολύ καλές επαγγελματικές προτάσεις στο μέλλον.

Καλύτερη Ερμηνεία Β’ Γυναικείου Ρόλου: Τιτανομαχία για δύο

Δύο αξιοσέβαστα μεγέθη του Χόλιγουντ, η Jamie Lee Curtis και η Angela Basset θα διεκδικήσουν το πρώτο Oscar στη μακρόχρονη καριέρα τους. Η πρώτη έχει σνομπαριστεί κατά συρροή από την Ακαδημία και έπρεπε να μπει σε μια νέα φάση καριέρας για να αναγνωριστεί το ταλέντο της με την ερμηνεία της στο Everything Everywhere All at Once. Αντίστοιχα η δεύτερη, έπειτα από το μακρινό 1993 όταν είχε κερδίσει υποψηφιότητα για το ρόλο της ως “Tina Turner” επανακάμπτει στον γαλαξία της Ακαδημίας, με ταινία της Marvel παρακαλώ, το Black Panther: Wakanda Forever.

Στην απίθανη περίπτωση που το δίδυμο “σπάσει”, τότε προφανώς η υποψηφιότητα της Kerry Condon φαντάζει ως ο τρίτος πόλος, με την ερμηνεία της στο The Banshees of Inisherin. Στην ίδια λίστα φιγουράρει και το όνομα της Stephanie Hsu (Everything Everywhere All at Once) και της Hong Chau (The Whale), οι οποίες θα προσέλθουν χαρούμενες στο Dolby Theatre, στο Los Angeles.