Μια νέα κρίση ξεσπά σε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές αρτηρίες του κόσμου, που απειλεί να ραγίσει τις αλυσίδες εφοδιασμού και να ανεβάσει τις τιμές του πετρελαίου και τον ευρύτερο πληθωρισμό σε μια περίοδο επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης.

Η πρόσφατη κλιμάκωση των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία από τους μαχητές Χούθι της Υεμένης οδήγησε τον πετρελαϊκό γίγαντα BP και τέσσερις από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, να σταματήσουν τη διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει επίσης να αποφύγουν την κρίσιμη Διώρυγα του Σουέζ.

Περίπου το 10-15% του παγκόσμιου εμπορίου, καθώς και το 30% του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων, διέρχεται από την πλωτή οδό που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο Θάλασσα. Ορισμένα πλοία έχουν ήδη επαναδρομολογηθεί γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής και ένα παρατεταμένο αποτελεσματικό κλείσιμο της Διώρυγας του Σουέζ θα αυξήσει το κόστος μεταφοράς και τους χρόνους παράδοσης.

«Η Ερυθρά Θάλασσα, ειδικά με τη Διώρυγα του Σουέζ, είναι σαν ένας αυτοκινητόδρομος για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που συνδέει διάφορα μέρη του κόσμου, ιδιαίτερα την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική», δήλωσε ο Christian Roeloffs, Διευθύνων Σύμβουλος της Container xChange, μιας πλατφόρμας που διευκολύνει τη μίσθωση εμπορευματοκιβωτίων. «Ένα τεράστιο ποσό του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης, φοινικέλαιου και σιτηρών προέρχεται από την πλωτή οδό της διώρυγας του Σουέζ».

Είναι τόση η σημασία της διαδρομής που οι Ηνωμένες Πολιτείες ξεκίνησαν μια ναυτική αποστολή τη Δευτέρα με εννέα άλλες χώρες για την προστασία της εμπορικής ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια κρίσιμη πλωτή οδός που ήταν απαραίτητη για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και ένας σημαντικός εμπορικός διάδρομος που διευκολύνει το διεθνές εμπόριο», δήλωσε ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν καθώς ανακοίνωσε την πρωτοβουλία.

«Ως αποτέλεσμα αυτών των επιθέσεων, οι ναύλοι και οι τιμές ασφάλισης έχουν ήδη αυξηθεί και οι τιμές του πετρελαίου ανεβαίνουν».

Οι ναυτιλιακές λωρίδες στην Ερυθρά Θάλασσα «είναι ζωτικής σημασίας για τη σταθερότητα της παγκόσμιας οικονομίας», πρόσθεσε.

Οι τιμές του πετρελαίου εκτινάσσονται μετά από εβδομάδες πτώσης

Οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν σχεδόν 2% τη Δευτέρα, αφού η BP ανακοίνωσε ότι θα αναστείλει όλες τις αποστολές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Ο βελγικός ναυτιλιακός όμιλος Euronav, ένας από τους μεγαλύτερους μεταφορείς αργού πετρελαίου στον κόσμο, δήλωσε επίσης ότι «θα αποφύγει την περιοχή μέχρι νεωτέρας».

Αν και οι τιμές έκτοτε υποχώρησαν, η άνοδος της Δευτέρας σηματοδότησε μια αξιοσημείωτη αλλαγή κατεύθυνσης. Οι τιμές του πετρελαίου μειώθηκαν για επτά συνεχόμενες εβδομάδες πριν από τις επιθέσεις της περασμένης εβδομάδας στη βασική πλωτή οδό, τη μεγαλύτερη έκταση αδιάλειπτης πτώσης από τα τέλη του 2018.

Η Ευρώπη είναι η πιο εκτεθειμένη περιοχή σε διαταραχές των ροών μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, με το ένα τέταρτο όλων των εισαγωγών προϊόντων διύλισης (πετρελαίου) να φθάνουν μέσω του καναλιού», έγραψε σε σημείωμα τη Δευτέρα ο Μάθιου Ράιτ, αναλυτής της Kpler.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με αναλυτές της Goldman Sachs, η διαταραχή «είναι απίθανο να έχει μεγάλες επιπτώσεις» στις τιμές του αργού πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) δεδομένων των επιλογών για αλλαγή δρομολόγησης πλοίων.

Οι τιμέςστην Ευρώπη για το φυσικό αέριο υποχώρησαν απότομα την Τρίτη, αντιστρέφοντας τα προηγούμενα κέρδη. «Η τρέχουσα κατάσταση προκαλεί κάποια νευρικότητα στην αγορά, αλλά οι επιπτώσεις στα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς θα είναι περιορισμένες», δήλωσε ο Massimo Di Odoardo, αντιπρόεδρος της Wood Mackenzie για την έρευνα φυσικού αερίου και LNG.

Ο μεγαλύτερος μοχλός για τις ευρωπαϊκές και ασιατικές τιμές παραμένουν οι θερμότερες από τις μέσες θερμοκρασίες, οι οποίες συνεχίζουν να ασκούν πίεση στη ζήτηση και τις τιμές».

Ευρύτερο πρόβλημα για τη ναυτιλία, τις αλυσίδες εφοδιασμού

Μια μεγάλης κλίμακας αλλαγή δρομολόγησης του εμπορίου θα κινδύνευε να φράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού βραχυπρόθεσμα και να αυξήσει το κόστος μεταφοράς, το οποίο θα μπορούσε να τροφοδοτήσει τις τιμές καταναλωτή. Περισσότερο από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών διακινείται δια θαλάσσης και η κυκλοφορία μέσω της ζωτικής σημασίας Διώρυγας του Παναμά είναι ήδη περιορισμένη λόγω της έντονης ξηρασίας.

«Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έρχεται εν μέσω μειωμένων διελεύσεων στη Διώρυγα του Παναμά, φέρνοντας ταυτόχρονα στο προσκήνιο τα δύο σημεία ασφυξίας», δήλωσε ο Ράιτ του Kpler.

Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου – συμπεριλαμβανομένων των MSC, Maersk, Hapag-Lloyd και CMA CGM – στέλνουν ήδη ορισμένα πλοία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Αυτό θα προσθέσει εβδομάδες στους χρόνους διέλευσης και θα αυξήσει το κόστος, «το οποίο φιλτράρεται άμεσα στο τελικό κόστος εισαγωγής», δήλωσε ο υπουργός Άμυνας Austin.

Μια απόφραξη στη Διώρυγα του Σουέζ το 2021 ανέδειξε τη σημασία των μεγάλων ναυτιλιακών λωρίδων. Όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given προσάραξε στην πλωτή οδό τον Μάρτιο του ίδιου έτους και το αποτέλεσμα ήταν καθυστερημένες αποστολές καταναλωτικών αγαθών από την Ασία στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και μια έξαρση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Τότε, τα λιμάνια ήταν ήδη συμφορημένα και οι ναύλοι ήταν υψηλοί, εν μέρει λόγω της άνευ προηγουμένου ζήτησης για αγαθά από Αμερικανούς καταναλωτές που βρίσκονταν έγκλειστοι κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19.

Αλλά οι μεγαλύτεροι χρόνοι παράδοσης θα μπορούσαν να έχουν αρνητικά αποτελέσματα. «Όλες οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι βελτιστοποιημένες στο μέγιστο, επομένως αυτό θα οδηγήσει σε κυματώδη αποτελέσματα», δήλωσε στο CNN ο Rico Luman, ανώτερος οικονομολόγος στην ολλανδική τράπεζα ING.

«Όλα εξαρτώνται από το πόσο θα διαρκέσει αυτό».