Η εταιρεία κρουαζιέρας Hurtigruten Norway που προσφέρει αποστολές στην Ανταρκτική και την Αρκτική, καθώς και παράκτιες κρουαζιέρες κατά μήκος της εκπληκτικής νορβηγικής ακτής, αποκάλυψε σήμερα σχέδια για ένα ηλεκτρικό κρουαζιερόπλοιο μηδενικών εκπομπών αερίων με ανασυρόμενα πανιά καλυμμένα με ηλιακούς συλλέκτες, το οποίο πρόκειται να ανοίξει τα πανιά του το 2030.

Η εταιρεία διαθέτει σήμερα στόλο οκτώ πλοίων, το καθένα με χωρητικότητα 500 επιβατών, που ταξιδεύουν κατά μήκος της νορβηγικής ακτής από το Όσλο έως τον Αρκτικό Κύκλο.

Αν και είναι μια σχετικά μικρή εταιρεία, η διευθύνουσα σύμβουλος Hedda Felin ελπίζει ότι αυτή η καινοτομία «μπορεί να εμπνεύσει ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία».

Το έργο, με την ονομασία «Sea Zero», ανακοινώθηκε αρχικά τον Μάρτιο του 2022 και έκτοτε, η Hurtigruten Norway, μαζί με 12 θαλάσσιους εταίρους και το ερευνητικό ινστιτούτο SINTEF με έδρα τη Νορβηγία, διερευνά τεχνολογικές λύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίτευξη θαλάσσιων ταξιδιών χωρίς εκπομπές αερίων.

Ο σχεδιασμός που θα προκύψει, θα λειτουργεί κυρίως με μπαταρίες 60 μεγαβάτ που μπορούν να φορτιστούν στο λιμάνι με καθαρή ενέργεια, καθώς οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν το 98% του ηλεκτρικού συστήματος της Νορβηγίας.

Ο Gerry Larsson-Fedde, SVP των θαλάσσιων επιχειρήσεων της Hurtigruten Norway, ο οποίος είχε την ιδέα ενός πλοίου μηδενικών εκπομπών αερίων, εκτιμά ότι οι μπαταρίες θα έχουν διάρκεια από 300 έως 350 ναυτικά μίλια, που σημαίνει ότι για ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής, διάρκειας 11 ημερών, μια γραμμή θα έπρεπε να φορτίσει περίπου επτά ή οκτώ φορές.

Για να μειωθεί η εξάρτηση από την μπαταρία, όταν φυσάει, τρία ανασυρόμενα πανιά -ή φτερά- θα σηκωθούν από το κατάστρωμα, φτάνοντας σε μέγιστο ύψος τα 50 μέτρα.

Μπορούν να προσαρμοστούν ανεξάρτητα και να συρρικνωθούν για να περάσουν κάτω από γέφυρες ή να αλλάξουν τη γωνία τους για να πιάσουν τον πιο δυνατό άνεμο, εξηγεί ο Larsson-Fedde.

Προσθέτει ότι τα πανιά θα καλύπτονται από συνολικά 1.500 τετραγωνικά μέτρα ηλιακών συλλεκτών που θα παράγουν ενέργεια για την πλήρωση των μπαταριών κατά την πλεύση -και τα επίπεδα της μπαταρίας θα εμφανίζονται στην πλευρά του πλοίου.

«Στη Νορβηγία, αν και μπορεί μερικές φορές να είναι σκοτεινά το χειμώνα, έχουμε ακόμα ήλιο στα νότια. Και έχουμε ήλιο όλο το 24ωρο το καλοκαίρι. Θα μας τροφοδοτήσει ο ήλιος του μεσονυκτίου περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο», λέει.

Το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με 270 καμπίνες για να χωράει 500 επισκέπτες και 99 άτομα πλήρωμα και το βελτιωμένο σχήμα του θα έχει ως αποτέλεσμα λιγότερη αντίσταση στον αέρα, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση της χρήσης ενέργειας.

Πάνω στο σκάφος, οι επισκέπτες θα κληθούν να ελαχιστοποιήσουν τις δικές τους επιπτώσεις στο κλίμα μέσω μιας διαδραστικής εφαρμογής για κινητά που θα παρακολουθεί την προσωπική τους κατανάλωση νερού και ενέργειας.

«Θέλουμε να τους κάνουμε να συνειδητοποιήσουν περισσότερο πόση ενέργεια καταναλώνουν περνώντας 10 λεπτά παραπάνω στο ντους ή έχοντας τον κλιματισμό σε συνεχή λειτουργία», λέει ο Larsson-Fedde.

Η «πράσινη» ναυτιλία

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιπροσωπεύει περίπου το 3% των παγκόσμιων ανθρωπογενών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, σύμφωνα με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), τον οργανισμό του ΟΗΕ που ρυθμίζει την παγκόσμια ναυτιλία.

Το 2018, ο ΙΜΟ εισήγαγε έναν στόχο να μειώσει τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της βιομηχανίας τουλάχιστον κατά το ήμισυ έως το 2050.

Αυτό οδήγησε σε ένα νέο κύμα σχεδίων για φιλικά προς το περιβάλλον ιστιοπλοϊκά πλοία, από τον υπερατλαντικό αερομεταφορέα Oceanbird έως διάφορα φορτηγά πλοία με αναδιπλούμενα πανιά, μέχρι το υπεργιότ Black Pearl της Oceanco και το κρουαζιερόπλοιο του Chantiers de Atlanique με πτυσσόμενα πανιά.

Αλλά τα περισσότερα από αυτά θα βασίζονται επίσης σε κινητήρες που εξαντλούν τα ορυκτά καύσιμα.

Ο Larsson-Fedde σημειώνει ότι ενώ το σχέδιο της Hurtigruten Norway θα έχει έναν εφεδρικό κινητήρα για λόγους ασφαλείας, θα εξαντλήσει πράσινα καύσιμα, όπως αμμωνία, μεθανόλη ή βιοκαύσιμα.

Ο ευρύτερος όμιλος Hurtigruten διαφημίζει εδώ και καιρό τη βιώσιμη ναυτιλία. Το 2019, η Hurtigruten Expeditions ξεκίνησε το πρώτο υβριδικό κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο με υποστήριξη μπαταρίας και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη διαδικασία μετατροπής του υπόλοιπου στόλου αποστολής σε υβριδική ισχύ μπαταρίας.

«Εξαρτόμαστε από τον ωκεανό και το περιβάλλον. Αυτό είναι το προϊόν μας: καθαροί ωκεανοί, καθαρά λιμάνια, τοπικοί προμηθευτές», λέει ο Felin. «Θέλουμε να πιέσουμε και να είμαστε ο ηγέτης στη βιωσιμότητα, καθώς πιστεύουμε ότι ο κλάδος μας είναι πολύ αργός και όχι αρκετά φιλόδοξος».

Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, η Hurtigruten Norway θα δοκιμάσει τις προτεινόμενες τεχνολογίες της πριν ολοκληρώσει τον σχεδιασμό το 2026 και στοχεύει να ξεκινήσει την παραγωγή ναυπηγείων το 2027. Το πρώτο σκάφος πρόκειται να εισέλθει στα νορβηγικά ύδατα το 2030. Έπειτα από αυτό, η εταιρεία ελπίζει να μεταμορφώσει σταδιακά ολόκληρο το στόλο της σε πλοία μηδενικών εκπομπών αερίων.

Φωτογραφία: hurtigruten.com