Κάποτε στα αεροπλάνα, το 1950, στο πιλοτήριο βρίσκονταν πέντε άνθρωποι. Δύο πιλότοι, ένας ασυρματιστής, ένας πλοηγός και ένας μηχανικός πτήσης. Με την πάροδο των χρόνων, οι οι τεχνολογικές εξελίξεις μείωσαν την ανάγκη για ένα τόσο πολυπληθές πιλοτήριο, με αποτέλεσμα να χρειάζονται μόλις δύο άτομα. Ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του αεροπλάνου.

Αυτός ήταν ο κανόνας στον κλάδο της επιβατικής αεροπορίας για περίπου 30 χρόνια. Σύντομα, όμως, θα αλλάξει, όπως γράφει το CNN. Βέβαια, ήδη έχουμε δει μικρότερα αεροπλάνα ή στρατιωτικά αεροσκάφη, να έχουν μόνο έναν πιλότο.

«Η μετάβαση από ένα πιλοτήριο των δύο πιλότων σε ένα πιλοτήριο ενός πιλότου θα είναι πολύ πιο δύσκολη σε σχέση με τη μετάβαση από ένα πιλοτήριο των πέντε ατόμων σε ένα πιλοτήριο των δύο ατόμων» αναφέρεται σε μια πρόσφατη μελέτη της NASA.

Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, θα μπορούσε αυτή η μετάβαση να προσφέρει εξοικονόμηση κόστους, διατηρώντας ταυτόχρονα το επίπεδο ασφάλειας.

https://www.intronews.gr/gia-poio-logo-synechizoun-oi-aeroporikes-na-petoun-akoma-kai-choris-epivates/tech/perivallon/

Πώς μπορεί να γίνει με ασφάλεια

Ένας τρόπος είναι να αυξηθεί η αυτοματοποίηση στο πιλοτήριο, με τους υπολογιστές να αναλαμβάνουν μεγαλύτερο φόρτο εργασίας. Ένας δεύτερος τρόπος, είναι οι ίδιες οι εργασίες, αντί για το πιλοτήριο, να εκτελούνται από το έδαφος μέσω της λεγόμενης απομακρυσμένης βοήθειας.

Η τελευταία προσέγγιση, σύμφωνα με τους ειδικούς, φαίνεται πιο εφικτή, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Σε ένα σενάριο εργασίας της NASA, ο πιλότος θα υποστηρίζεται από έναν «σούπερ αποστολέα» στο έδαφος, δηλαδή έναν δεύτερο πιλότο, οι οποίος θα επιβλέπει πολλές διαφορετικές πτήσεις ταυτόχρονα. Αυτός ο «σούπερ αποστολέας», μάλιστα, θα έχει την ικανότητα να ελέγχει πλήρως το αεροπλάνο εξ αποστάσεως, σε περίπτωση που κάτι συμβεί στον πιλότο.

Μια άλλη επιλογή αφορά τον λεγόμενο «πιλότο του λιμανιού», έναν πιλότο, ο οποίος θα είναι εξειδικευμένος σε ένα συγκεκριμένο αεροδρόμιο και ο οποίος θα μπορούσε να προσφέρει βοήθεια σε πολλαπλά αεροπλάνα κατά την απογείωση ή την προσγείωση τους.

Η ύπαρξη μόνο ενός πιλότου στο αεροσκάφος θα εξοικονομούσε μετρητά από τις αεροπορικές με, με την προϋπόθεση δε, ότι οι χειριστές εδάφους και τα προηγμένα υπολογιστικά συστήματα και η ανώτερη αυτοματοποίηση δεν θα κοστίζουν επιπλέον, είπε η NASA.

Μειωμένο πλήρωμα

Υπάρχει, επιπλέον, μία άλλη λύση για την υλοποίηση λειτουργιών ενός χειριστή, αλλά αφορούν αποκλειστικά σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, οι οποίες προς το παρόν απαιτούν έναν τρίτο πιλότο που αναλαμβάνει τα ηνία, όταν ένας από τους δύο ξεκουράζεται.

Σε αυτή την πτήση, ο τρίτος πιλότος μπορεί κάλλιστα να μην υπάρχει και οι υπόλοιποι δύο, να κάνουν εναλλασσόμενα διαλείμματα, κατά τη διάρκειά της.