Η ψυχολογία πολλές φορές βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα τον εσωτερικό μας κόσμο και άραγε μιλάμε για ένα κόσμο ή για πολλούς;

Οι φιλόσοφοι τον περασμένο αιώνα είχαν συχνά επικεντρωθεί στους «πιθανούς κόσμους» ή παράλληλους κόσμους: στους πολλούς διαφορετικούς τρόπους που θα μπορούσε να είναι ο κόσμος μας ή ακόμη και τους κόσμους που υπάρχουν και κινούνται παράλληλα με αυτόν που εμείς νοούμε.

Για παράδειγμα, ζούμε σε έναν κόσμο όπου υπάρχει πετρέλαιο στη λεκάνη της Πέρμιας, αλλά μπορούμε να φανταστούμε έναν κόσμο ο οποίες θα είχε μόνο νερό;

Οι ψυχολόγοι ενδιαφέρθηκαν πιο πρόσφατα για μια διαφορετική έννοια, η οποία είναι αναμφισβήτητα ακόμη πιο σημαντική: αυτή είναι η ιδέα του «πιθανού εαυτού».

Η ιδέα του «πιθανού εαυτού» εισάγεται σε μια διάσημη πλέον εργασία του 1986 από τους Hazel Markus και Paula Nurius.

Εισάγουν την ιδέα και επιχειρούν να καταγράψουν πώς οι ελπίδες και οι φόβοι μας για τον εαυτό μας δεν είναι αφηρημένες, αλλά συγκεκριμένες και προσωπικές.

Το πρώτο τους παράδειγμα είναι χαρακτηριστικό: ένας αναπληρωτής καθηγητής κουβαλά μαζί του πολύ περισσότερα από έναν σκοτεινό και αδιαφοροποίητο φόβο να μην έχει εργασία.

Αντίθετα, ο φόβος είναι εξατομικευμένος και ο καθηγητής είναι πιθανό να κρύβει έναν καλά επεξεργασμένο πιθανό εαυτό που αντιπροσωπεύει αυτόν τον φόβο –βλέποντας τον εαυτό του σαν αποτυχημένο, σαν να ψάχνει για άλλη δουλειά, σαν πικραμένο.

Οι πιθανοί εαυτοί δίνουν γνωστική αναπαράσταση στις ασαφείς ορμές και παρορμήσεις που ζωντανεύουν τα κίνητρα στις ζωές μας. Αποτελούν επομένως, γράφουν ο Markus και ο Nurius, «τον ουσιαστικό σύνδεσμο μεταξύ της αυτοαντίληψης και του κινήτρου».

Η ιδέα του πιθανού εαυτού, λοιπόν, είναι ότι κάποιος έχει μια σκέψη ή ένα συναίσθημα για τις εναλλακτικές στις καταστάσεις που αντιμετωπίζει και ότι η στάση αυτή κατευθύνεται προς μια μη πραγματική αλλά συγκεκριμένη εκδοχή του εαυτού του.

Αν ελπίζω να είμαι σε καλύτερη φόρμα, η ελπίδα μου στρέφεται προς έναν πιθανό εαυτό -κάποιον σαν τον εαυτό μου, αλλά σε καλύτερη εκδοχή. Αν φοβάμαι να αρρωστήσω, ο φόβος μου κατευθύνεται προς έναν πιθανό εαυτό -κάποιον σαν τον εαυτό μου, αλλά κινούμενο από το σωματικό άγχος της ασθένειας.

Ψυχολογία Πιθανών Εαυτών

Ψυχολογία: Ο πιθανός εαυτός μας

Οι πιθανοί εαυτοί, έτσι κατανοητοί, έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά επιδραστικοί και καρποφόροι στην ψυχολογική έρευνα τις τελευταίες δεκαετίες, λαμβάνοντας υπόψη τα συναισθήματα, τα κίνητρα, την αυτογνωσία και πολλά άλλα.

Ωστόσο η έρευνα είναι πολύ περιορισμένη σε άλλους τομείς, ειδικά σε φιλοσοφικούς τομείς όπου θα περίμενε κανείς ότι η επιρροή τους θα γινόταν ευρύτερα αισθητή.

Δηλαδή στη Φιλοσοφία, ειδικά τη φιλοσοφία του νου, όσο και την κλινική εργασία με φιλοσοφική πληροφόρηση. Ας τα δούμε με τη σειρά…

Ένα διαχρονικό μέλημα στη φιλοσοφία ήταν η κατανόηση των αντικειμένων και των στάσεων. Όταν ελπίζω να γίνω δισεκατομμυριούχος, τι ελπίζω;

Η τυπική ιδέα στη φιλοσοφία ήταν ότι η ελπίδα -όπως συμβαίνει με τα συναισθήματα και τις γνώσεις γενικότερα- είναι μια «προτασιακή στάση».

Το αντικείμενο της ελπίδας είναι μια πρόταση ζωής, περίπου η πρόταση που εκφράζεται από το «είμαι δισεκατομμυριούχος».

Υπήρξε κάποια πίεση σε αυτό το οικοδόμημα, ειδικά γύρω από τις στάσεις για τον εαυτό του («de ses attitudes» στη φιλοσοφική γλώσσα), αλλά γενικά έχει τηρηθεί αρκετά καλά.

Οι προτάσεις, με τη σειρά τους, γίνονται κατανοητές με όρους πιθανών κόσμων, τους οποίους εισαγάγαμε στην αρχή.

Το πλαίσιο του πιθανού εαυτού υποδηλώνει μια πολύ διαφορετική εικόνα. Υποδηλώνει ότι συμπεριφορές όπως η ελπίδα, τουλάχιστον στην περίπτωση που περιέγραψα, δεν απευθύνονται σε προτάσεις αλλά σε συγκεκριμένα αλλά μη πραγματικά άτομα: τον πιθανό εαυτό μου. Αυτή είναι μια διαφορετική εικόνα των στάσεων.

Είναι ένα ενδιαφέρον ερώτημα (και απ’ ό,τι γνωρίζω, δεν έχει διερευνηθεί διεξοδικά) πώς συγκρίνεται η αντίληψη των «πιθανών εαυτών» των στάσεων με την προτασιακή αντίληψη που ήταν τυπική στη φιλοσοφία καθώς και τη γλωσσολογία: Είναι αυτές οι αντίπαλες εικόνες; Ή μπορεί κάπως να συμφιλιωθούν;

Ψυχολογία Πιθανών Εαυτών

Ψυχολογία: Ένα πλαίσιο που αποδίδει

Το πλαίσιο του πιθανού εαυτού έχει επίσης τη δυνατότητα να επηρεάσει τη φιλοσοφικά τεκμηριωμένη κλινική εργασία. Τι κάνει κάποιος όταν επιμένει για έναν φόβο για τον εαυτό της ή για μια λύπη;

Το πλαίσιο του πιθανού εαυτού δίνει μια ευθεία απάντηση: Εστιάζει συναισθηματικά σε μια πολύ συγκεκριμένη (αν και, πάλι, μη πραγματική) εκδοχή του εαυτού του.

Το πλαίσιο του πιθανού εαυτού υποδηλώνει ότι ο τρόπος αντιμετώπισης αυτών των συναισθημάτων είναι να αντιμετωπιστούν αυτές οι αναπαραστάσεις -να ρωτήσουμε, για παράδειγμα, εάν είναι ρεαλιστικές ή αν υπάρχουν κοντινοί πιθανοί εαυτοί που είναι πιο πιθανοί να πραγματωθούν και ίσως πιο ελπιδοφόροι.

Αυτά είναι ερωτήματα που ούτως ή άλλως θα κάνει ένας διαισθητικός κλινικός γιατρός, αλλά η ιδέα του πιθανού εαυτού παρέχει μια θεωρητική δομή για να υποστηρίξει μια τέτοια προσέγγιση.

Ο τελικός λόγος όμως για να προσέχουμε πιο προσεκτικά τους πιθανούς εαυτούς δεν είναι η χρησιμότητα αυτού του τρόπου σκέψης για ψυχολογική ή φιλοσοφική έρευνα, αλλά το φως που ρίχνει στη συναισθηματική ζωή του ατόμου.

Όταν κάποιος μετανιώνει για κάτι που αμέλησε να κάνει, για παράδειγμα, είναι χρήσιμο να ρωτήσει: για ποιο λόγο ακριβώς το σκέφτομαι, αφού η επιλογή ή το γεγονός για το οποίο μετανιώνω δεν συνέβη;

Η προσέγγιση του πιθανού εαυτού υποδηλώνει ότι δεν σκέφτομαι μια απουσία, αλλά ένα συγκεκριμένο είδος παρουσίας: ο εαυτός που θα ήμουν, αν δεν είχα κάνει τη μετανιωμένη επιλογή.

Αυτή η επίγνωση δεν αμβλύνει από μόνη της τους πόνους που προκαλείται από λύπη, αλλά μπορεί τουλάχιστον να προσφέρει μία καλύτερη εστίαση, και έτσι ίσως προτείνει έναν τρόπο να μειωθούν τα άγχη ή οι αρνητικές σκέψεις. Αυτή, τουλάχιστον, είναι μια υπόσχεση όταν σκεφτόμαστε με όρους του πιθανού εαυτού μας.

Με πληροφορίες από psychologytoday