Οκτώ ώρες αφότου έχασε επαφή με το Titan προχώρησε στη δήλωση της εξαφάνισης του υποβρυχίου στην ακτοφυλακή η εταιρεία OceanGate στην οποία ανήκει, σύμφωνα με πληροφορίες της Daily Mail.

Το υποβρύχιο Titan της εταιρείας βυθίστηκε στις 8 το πρωί της Κυριακής περίπου 400 μίλια νοτιοανατολικά του Σεντ Τζονς, στη Νέα Γη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στις 9.45 π.μ. – μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση – έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, το Polar Prince.

Ωστόσο, η αναφορά ότι αγνοείται στην αμερικανική ακτοφυλακή δεν έγινε παρά στις 5.40 μ.μ., οκτώ ώρες αργότερα, ενώ η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε ακόμη πιο μετά στις 9.13 μ.μ. το βράδυ της Κυριακής.

«1% πιθανότητα να ζουν οι αγνοούμενοι του υποβρυχίου»

Πλέον, οι ειδικοί αναφέρουν πως οι αγνοούμενοι, για τους οποίους υπολογιζόταν πως τους έμενε οξυγόνο στην καμπίνα για 48 ώρες την Τρίτη το πρωί, πλέον έχουν απειροελάχιστες πιθανότητες να βρεθούν ζωντανοί.

«Αν συμβούλευα τον πρωθυπουργό, θα έλεγα πως οι πιθανότητές τους είναι 1%», είπε ο ο πρώην διοικητής υποβρυχίου για το αμερικανικό ναυτικό, David Marquet, στη Daily Mail.

Η ανακοίνωση της εταιρείας

Η εταιρεία δεν έχει ακόμη εξηγήσει γιατί άργησε τόσο πολύ να ειδοποιήσει την ακτοφυλακή όταν το Titan έχασε τις επικοινωνίες την Κυριακή.

Σε ανακοίνωσή της την Τρίτη, ανέφερε: «Διερευνούμε συνεχώς όλες τις επιλογές για να φέρουμε το πλήρωμα πίσω με ασφάλεια. Όλη μας η προσοχή επικεντρώνεται στα μέλη του πληρώματος στο υποβρύχιο και στις οικογένειές τους.

Είμαστε βαθιά ευγνώμονες για την εκτεταμένη βοήθεια που έχουμε λάβει από διάφορες κυβερνητικές υπηρεσίες και εταιρείες στις προσπάθειές μας να επικοινωνήσουμε με το υποβρύχιο. Εργαζόμαστε για την ασφαλή επιστροφή των μελών του πληρώματος».

Αποκαλυπτική επιστολή: Υπήρχαν προβλήματα από το 2018

Υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου των υποβρύχιων σκαφών ανησυχούσαν τόσο πολύ για την «πειραματική», όπως την αποκαλούσαν, προσέγγιση της OceanGate, της εταιρείας της οποίας το σκάφος έχει εξαφανιστεί, ώστε έγραψαν επιστολή το 2018 προειδοποιώντας για πιθανά «καταστροφικά» προβλήματα με την ανάπτυξη του υποβρύχιου σκάφους και την προγραμματισμένη αποστολή του να περιηγηθεί στα συντρίμμια του Τιτανικού.

Η επιστολή, που περιήλθε στην κατοχή των New York Times, εστάλη στον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας (που υπενθυμίζεται πως είναι ένας από τους πέντε αγνοουμένους του Titan), από την επιτροπή επανδρωμένων υποβρύχιων οχημάτων της Marine Technology Society, ενός εμπορικού ομίλου 60 ετών που έχει ως στόχο την προώθηση της ωκεάνιας τεχνολογίας και την εκπαίδευση του κοινού σχετικά με αυτήν.

Στην εν λόγω επιστολή προειδοποιούσαν πως θα μπορούσε ένα αρνητικό προηγούμενο αναφορικά με τη μη τήρηση των προτύπων ασφαλείας στον τομέα των υποβρυχίων θα μπορούσε να κλονίσει τη φήμη για την ασφάλεια των οχημάτων, που «κερδήθηκε με σκληρό τρόπο», ενώ επέρριπτε ευθύνες στην εταιρία για παραπλανητικό μάρκετινγκ.

Καλούσε, δε, την OceanGate να εξετάσει το να συμβαδίσει με τα πρωτόκολλα ασφαλείας που έχουν παγιωθεί.

Τα μέτρα ασφαλείας του Titan

Το «Titan» πρέπει να αντιμετωπίσει την τεράστια πίεση που ασκεί ο ωκεανός σε τέτοια βάθη. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της OceanGate, διαθέτει σύστημα παρακολούθησης του κύτους του σκάφους σε πραγματικό χρόνο.

Διαθέτει αισθητήρες για την ανάλυση των επιπτώσεων της αλλαγής της πίεσης στο υποβρύχιο καθώς καταδύεται, προκειμένου να εκτιμηθεί η ακεραιότητα της κατασκευής.

Πριν το υποβρύχιο ξεκινήσει την κατάδυσή του, μια ομάδα υποστήριξης κλειδώνει το πλήρωμα μέσα κλείνοντας την καταπακτή από έξω και κλείνοντάς την με 17 μπουλόνια.

Το OceanGate λέει ότι είναι ένα πειραματικό σκάφος και όταν το CBS ταξίδεψε με αυτό, ο ανταποκριτής έπρεπε να υπογράψει μια παραίτηση αποδεχόμενη ότι «δεν έχει εγκριθεί ή πιστοποιηθεί από κανένα ρυθμιστικό φορέα και θα μπορούσε να οδηγήσει σε σωματικό τραυματισμό, αναπηρία, συναισθηματικό τραύμα ή θάνατο».

Σε ένα δελτίο τύπου το 2019 , η εταιρεία εξήγησε γιατί το Titan δεν είχε ταξινομηθεί από ανεξάρτητο φορέα. «Η επιτάχυνση μιας εξωτερικής οντότητας σε κάθε καινοτομία προτού τεθεί σε πραγματικές δοκιμές είναι ανάθεμα για την ταχεία καινοτομία», ανέφερε.

Σε ένα διαφημιστικό βίντεο, ο ειδικός σε θέματα ασφάλειας λογισμικού της OceanGate Expeditions, Aaron Newman, λέει στους υποψήφιους πελάτες ότι το ταξίδι με το sub «δεν είναι μια βόλτα στη Disney, ξέρετε».

«Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος και υπάρχουν πολλές προκλήσεις», λέει.

Ο δικηγόρος που σώθηκε από θαύμα

Ο Ντέιβιντ Κόνκανον δικηγόρος και εξερευνητής που ξεκίνησε τις καταδύσεις σε ηλικία 14 ετών είχε δηλώσει συμμετοχή για το ταξίδι στα χνάρια του Τιτανικού με το χαμένο σκάφος, αλλά έπρεπε να ακυρώσει την τελευταία στιγμή

Ένας δικηγόρος με σχεδόν 40 χρόνια εμπειρίας στην αυτόνομη κατάδυση είχε τύχη βουνό όπως αποδεικνύεται καθώς επρόκειτο να ταξιδέψει με το υποβρύχιο Titan που χάθηκε στα βάθη του Ατλαντικού.

Λόγω της εξαφάνισης του υποβρυχίου και καθώς επρόκειτο να συμμετάσχει στο ταξίδι, θέλησε να ενημερώσει πως τελικά ακύρωσε τη συμμετοχή του και γλίτωσε από την περιπέτεια. Χαρακτηριστικά, αναφέρει ότι ακύρωσε το ταξίδι του λόγω επαγγελματικών του υποχρεώσεων, λέγοντας ότι «συμφώνησε αμέσως» όταν τον κάλεσαν και του ζήτησαν να παράσχει βοήθεια για τις προσπάθειες ανάκαμψης.

Η ανακοίνωση που έβγαλε:

«Αγαπητοί φίλοι, σχετικά με το θέμα του υποβρυχίου Titan, όπως έγραψα την περασμένη εβδομάδα, υποτίθεται ότι θα συμμετείχα σε αυτή την αποστολή και, πράγματι, ήταν να συμμετάσχω σε αυτή την κατάδυση, αλλά έπρεπε να το ακυρώσω για να ασχοληθώ με ένα άλλο επείγον θέμα με πελάτη.

Χθες το βράδυ, μου τηλεφώνησαν και μου ζήτησαν να παράσχω όποια βοήθεια μπορούσα για να εξασφαλίσω την ασφαλή επιστροφή όλων όσων βρίσκονταν στο υποβρύχιο. Φυσικά, συμφώνησα αμέσως.

Ξέρω ότι ανησυχείτε για την ασφάλειά μου και όλων όσοι βρίσκονται στη θάλασσα, αλλά ΠΑΡΑΚΑΛΩ να σταματήσετε να τηλεφωνείτε και να στέλνετε μηνύματα κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου. Παρεμποδίζετε τις πιο σημαντικές επικοινωνίες που πρέπει να γίνουν για να επιλυθεί αυτή η κατάσταση όσο το δυνατόν γρηγορότερα και ασφαλέστερα. Σας ευχαριστώ!».