Έχουν περάσει 6 χρόνια από τον θάνατο του Χιου Χέφνερ, του ανθρώπου που έχτισε μια τεράστια μυθολογία, η οποία δε θα ήταν δυνατό να μην έχει πολλές σκιές και σκοτεινά σημεία. Το Playboy έγινε ένα παγκόσμιο brand αλλά δεν έλειψαν οι μομφές για σεξισμό και αντικειμενοποίηση του γυναικείου σώματος. Παράλληλα, με τη σειρά ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησε εσχάτως, ο Χιου Χέφνερ παρουσιάστηκε ως ένας σεξιστής, ανώμαλος και επικίνδυνος τύπος για τις γυναίκες που έζησαν στο Playboy Mansion.

Όταν κυκλοφόρησε το ντοκιμαντέρ, είχαν υπάρξει «Κουνελάκια» που είχαν στηρίξει την υστεροφημία του Χιου Χέφνερ, κάτι που δεν είχε κάνει το ίδιο το Playboy και οι άνθρωποι που το διοικούν, οι οποίοι πήραν απόσταση από τον Χέφνερ και στην ουσία υποστήριξαν τις γυναίκες που τον κατηγόρησαν.

Εκείνη η στάση δεν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό και κάτι που απαντούσε στις τότε κατηγορίες. Από τη στιγμή που το Playboy κατήργησε τα γυμνά εξώφυλλα, μετά κατήργησε την έντυπη μορφή και έκανε μια στροφή στο περιεχόμενό του στο digital, έχει διαφανεί μια πορεία απαγκίστρωσης από την τεράστια σκιά του Χιου Χέφνερ.

Για την ακρίβεια το brand θέλει να αγκαλιάσει το κίνημα #MeToo και καθώς τον Δεκέμβριο θα κλείσει 70 χρόνια ζωής, θέλει να αποτελέσει το ορόσημο της μετάβασης σε μια νέα εποχή.

Οι τρεις αλλαγές που «έκλεισαν το μάτι» στο #MeToo

Γύρω από τους γάμους και τις σχέσεις του Χιου Χέφνερ με τα κατά καιρούς «κουνελάκια» υπήρχε πάντα μια περίεργη ατμόσφαιρα. Οι κοπέλες που πήγαιναν να ζήσουν μαζί του, διεκδικούσαν συγκεκριμένα πράγματα, ο Χιου έκανε από ένα σημείο και μετά υποχρεωτικό οι κοπέλες να κάνουν πλαστικές στο στήθος τους και πολλά απ’ όσα έχουν αναφερθεί, είναι αληθινά. Η Χόλι Μάντισον του αποδίδει τοξική συμπεριφορά και χειραγωγία, ενώ στην αυτοβιογραφία της αναφέρει χαρακτηριστικά πως ο Χεφ την αντιμετώπιζε ως κατοικίδιο.

Είναι όμως αληθινό πως στο Playboy γράφτηκε πρώτα στις ΗΠΑ κείμενο υπέρ των αμβλώσεων, συμμετείχε στην χορηγία των πακέτων πρώτων βοηθειών για άτομα που έχουν βιαστεί και σε πολλές περιπτώσεις έδειξε μια πρώιμη μορφή του inclusivity, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την Καρολάιν Κόσι, μια τρανς γυναίκα που μπήκε στο εξώφυλλο τον Ιούνιο του 1981.

Playboy
Ο Χιου Χέφνερ με 3 Κουνελάκια στο Φεστιβάλ Καννών το 1999 (Photo by FocKan/WireImage)

Αυτό το inclusivity έχει πάει προς την εντελώς άλλη κατεύθυνση, μιας και πλέον το προσωπικό που εργάζεται στο Playboy είναι κατά 80% γυναίκες ή άτομα που αναγνωρίζουν εαυτούς ως γυναίκες, ενώ και το μότο που υπήρχε ως το 2019, το «Διασκέδαση για τους άντρες», έχει μετατραπεί σε «Απόλαυση για όλους». Επιπλέον, γίνεται κάθε χρόνο ένας διαμοιρασμός μετοχών ώστε να αυξηθεί το ποσοστό που κατέχουν γυναίκες. Τώρα βρίσκεται στο 40%.

Η κίνηση-έκπληξη που έδειξε ότι όσες αλλαγές εποχών κι αν γίνουν, το Playboy θα είναι πάντοτε ρηξικέλευθο, αφορά στην εφαρμογή Playboy Centerfold, μέσα από την οποία το Playboy συνδέει τους χρήστες με τα accounts που έχουν τα «Κουνελάκια» του στο Onlyfans. Στηρίζει στην ουσία τις ατομικές επιχειρήσεις, έχοντας κάνει σαφώς ένα deal για να παίρνει προμήθεια.

Στην εφαρμογή μάλιστα, τα μοντέλα έχουν την ευκαιρία να ορίσουν οι ίδιες πώς θα φαίνονται, πώς θα ποζάρουν, την εικόνα τους συνολικά, κάτι που είναι μια στροφή 180 μοιρών για το Playboy, που δείχνει να αδιαφορεί πια για τον άντρα αναγνώστη και χρήστη.

«Αν είσαι άντρας μεταξύ 18 και 80, αυτό προορίζεται για σένα. Αν είσαι η αδερφή κάποιου, η γυναίκα, η πεθερά του και μας αγοράσεις κατά λάθος, σε παρακαλούμε να μας περάσεις στον πιο κοντινό άντρα στη ζωή του και να επιστρέψεις στο Ladies Home Companion». Αυτό έγραφε η ιδρυτική διακήρυξη του Playboy πριν 70 χρόνια. Με τα σημερινά κριτήρια πρόκειται για μια τοποθέτηση που θα σήκωνε cancel. Τότε όμως, ήταν άλλες εποχές.

Girls Next Door και Girls Next Level

Τα κορίτσια του Playboy, που πια δεν είναι κορίτσια, αλλά ώριμες γυναίκες, έχουν πάρει πλέον τη ζωή τους στα χέρια τους, χάρη και στην αλλαγή πλεύσης του Playboy. H Χόλι Μάντισον, η Κέντρα Γουίλκινσον και η Μπριτζέτ Μαρκάρντ είναι τρεις γυναίκες που πίσω στο 2004 πρωταγωνίστησαν στο ριάλιτι για τις ζωές τους ως κορίτσια του Χέφνερ στη σειρά The Girls Next Door.

H συγκεκριμένη σειρά που ήταν ένα ντοκιμαντέρ για την καθημερινότητα τους, ήταν μια από τις περιπτώσεις όπου οι τρεις τους ένιωσαν να τις καταπιέζουν, να τις υποβιβάζουν, αλλά παρόλα αυτά, κέρδισαν σε φήμη και χρήμα απ’ αυτό. Κατάφεραν επίσης να απελευθερώσουν σε έναν βαθμό την καταπιεσμένη σεξουαλικότητα αρκετών γυναικών. Μέχρι που ο Χιου Χέφνερ έδωσε εντολή να αλλάξει η προσέγγιση του ριάλιτι και να γίνει male-driven.

Τόσο η Γουίλκινσον όσο και η Μάντισον, έχουν αναφέρει στις αυτοβιογραφίες τους πως η παραγωγή αρνήθηκε να τους δώσει λεφτά για την πρώτη σεζόν και δεν τις ανέφερε με το όνομά τους μέχρι την 4η σεζόν, ενώ έδωσε υλικό με τα γυμνά τους σώματα σε μέσα εκτός Αμερικής και σε DVD χωρίς να τις ρωτήσει.

Γι’ αυτό από τον περασμένο Αύγουστο ξεκίνησαν ένα podcast η Μάντισον και η Μαρκάρντ, με τίτλο Girls Next Level, όπου παίρνουν συνεντεύξεις από Playmates και κάνουν recap των τότε επεισοδίων, αποκαλύπτοντας λεπτομέρειες από τα γυρίσματα. Το συγκεκριμένο podcast σαρώνει και έχει φτάσει τα 10 εκατομμύρια downloads.

Η νέα εποχή του Playboy όμως δεν έχει κόψει εντελώς τους δεσμούς με το παρελθόν. Μπορεί να χαρακτήριστηκε ως σεξιστικό, αλλά το περιεχόμενο του δεν ακυρώνεται εντελώς. Όχι μόνο στις μέσα σελίδες όπου φιλοξενήθηκαν άρθρα που ήταν πρωτοποριακά στην εποχή τους. Αλλά και η προσέγγιση στις φωτογραφίες. Το τότε γυμνό στέκει μέχρι σήμερα, απλώς φιλτράρεται αλλιώς και παραδίδεται στα χέρια των γυναικών που θέλουν να δείξουν τα σώματα τους με τον τρόπο που κρίνουν οι ίδιες. Ή, τουλάχιστον, οι γυναίκες που τρέχουν κατά βάση το digital περιεχόμενο του Playboy.

H σκιά του Χέφνερ πάντως δεν θα σβηστεί εύκολα. Πάντοτε θα υπάρχουν αυτοί που θέλουν να γίνουν οι νέοι HH. Και δεν είναι απαραίτητο πως θα είναι πάλι άντρες!