Είναι καλοκαίρι του 1997, και η πριγκίπισσα Νταϊάνα φλερτάρει με τον Ντόντι αλ Φαγιέντ, έναν πλέι μπόι και λάτρη της ακριβής ζωής, στο Jonikal, ένα γιοτ που επιπλέει στα αστραφτερά νερά της Μεσογείου.

Η Νταϊάνα, πειράζοντάς τον, τού λέει ότι της αρέσουν οι άντρες που έχουν χείλη με «την ακριβώς σωστή θερμοκρασία».

«Έχουν τα δικά μου τη σωστή θερμοκρασία;» ρωτά ο Ντόντι.

«Δεν ξέρω», λέει η Νταϊάνα: «Πρέπει να το ελέγξω».

Στη συνέχεια, το ζευγάρι φιλιέται, αγνοώντας πως λίγα μόλις μέτρα μακριά, ο Μάριο Μπρένα, ένας επιδέξιος Ιταλός φωτογράφος, βρίσκεται σε μια βάρκα, με μια φωτογραφική μηχανή ευρυγώνιου φακού στραμμένη στο ζευγάρι.

Νταϊάνα: H ιστορία της φωτογραφίας του φιλιού που άλλαξε τη ζωή της

Λίγες μέρες αργότερα, οι φωτογραφίες του Μπρένα με την πριγκίπισσα και τον νέο της αμόρε βρίσκονται στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων σε όλο τον κόσμο.

Αυτή είναι μια κεντρική σκηνή στην έκτη και τελευταία σεζόν του βασιλικού δράματος του Netflix, «The Crown». Είναι επίσης η στιγμή που σηματοδοτεί την έναρξη μιας φρενίτιδας γύρω από το ζευγάρι, από την πλευρά των ταμπλόιντ. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που κατηγορούν τις συγκεκριμένες εφημερίδες για τον θάνατο της Νταϊάνα και του Ντόντι, στις 31 Αυγούστου 1997, σε τροχαίο στο Παρίσι, καθώς οι παπαράτσι τους είχαν πάρει στο κυνήγι.

Στα χνάρια της Νταϊάνα

Ωστόσο, η απεικόνιση απέχει πολύ από το να είναι ακριβής, σύμφωνα με τον Μπρένα, μιλώντας, όπως είπε, για πρώτη φορά σε αγγλόφωνη εφημερίδα (του ΝΥΤ).

Στην αρχή, το «The Crown» έχει τον Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ – τον μεγιστάνα, πατέρα του Ντόντι που πέθανε φέτος – να φαίνεται πως προσλαμβάνει τον Brenna για να τραβήξει τα πλάνα, σε μια προσπάθεια να «δώσει» στο κοινό τη σχέση της Diana και του Dodi, και να φυτεύσει στο ζευγάρι τον σπόρο του γάμου.

Σε ένα email, η Άννι Σουλτζμπέργκερ, επικεφαλής της έρευνας για τη σειρά – είναι επίσης αδερφή του εκδότη των Times, Α. Τζ. Σουλτζμπέργκερ – είπε ότι «υπάρχουν μερικές θεωρίες για το πώς ο Μπρένα κατάφερε να βρει το Jonikal αγκυροβολημένο κάπου στη Μεσόγειο Θάλασσα», αλλά αυτό που η ομάδα βρήκε πιο αξιόπιστο ήταν ότι ένας από τους υπαλλήλους του Αλ Φαγιέντ διέρρευσε την τοποθεσία του σκάφους στον Μπρένα.

Όμως, ο Μπρένα είπε ότι η ιδέα πως ο Αλ Φαγιέντ τον προσέλαβε είναι «παράλογη και εντελώς επινοημένη» και ότι κανείς δεν του διέρρευσε πληροφορίες για το πού βρίσκεται το γιοτ. Κάθε καλοκαίρι εκείνη την εποχή, βρισκόταν στη Σαρδηνία για να μπορεί να τραβήξει φωτογραφίες παπαράτσι με διάσημους ανθρώπους, είπε, και το να συναντήσει την Νταϊάνα και τον Ντόντι ήταν απλώς θέμα «πολύ μεγάλης τύχης».

Την 1η Αυγούστου 1997, ο Μπρένα είπε ότι πλησίασε το γιοτ της Νταϊάνα με μια γρήγορη φουσκωτή βάρκα αφού παρεξήγησε μια ξανθιά γυναίκα που έκανε ένα τηλεφώνημα στο πάνω κατάστρωμά της με μια παλιά γνώριμή του. Καθώς πλησίαζε, έμεινε έκπληκτος όταν συνειδητοποίησε ότι ήταν η πριγκίπισσα.

Ο Μπρούνο Μάλκα, ο ατζέντης του Μπρένα τότε, ο οποίος βοήθησε να πουληθούν οι εικόνες στο περιοδικό Paris Match, είπε σε ένα email ότι πίστευε ότι ο Μπρένα ήταν εξοικειωμένος με το γιοτ, «χωρίς να γνωρίζει ότι επέβαιναν σε αυτό η Νταϊάνα και ο Ντόντι» εκείνη την ημέρα. O Μπρένα ήταν επιτυχημένος, πρόσθεσε o Malka, επειδή δούλευε επί πολλά χρόνια στη συγκεκριμένη περιοχή.

Νταϊάνα

Αφού εντόπισε το ζευγάρι, ο Μπρένα είπε ότι πέρασε τις επόμενες μέρες παρακολουθώντας το σκάφος, ενώ χρειάστηκε να σκαρφαλώσει σε έναν γκρεμό για να έχει καλύτερη θέα. Από εκείνη την υπερυψωμένη θέση, περίπου 400 μέτρα μακριά από την Νταϊάνα, τράβηξε αρκετές φωτογραφίες που απεικονίζουν την πριγκίπισσα και τον Ντόντι αγκαλιασμένους. Οι λήψεις ήταν σχεδόν θολές, είπε ο Μπρένα, εξαιτίας της ομίχλης από τη ζέστη, κάτι που τον έκανε να παλεύει για να εστιάσει στο ζευγάρι.

Ωστόσο, ήξερε αμέσως ότι είχε εξασφαλίσει «μια ιστορική φωτογραφία». Είχε επίσης τραβήξει μια εικόνα που «έλυσε τα προσωπικά και οικογενειακά μου προβλήματα», όπως λέει, σε μια εποχή που έπαιρνε διαζύγιο ως εκ τούτου, «δεν κολυμπούσα στα πλούτη».

Ξεφόρτωσε τα ρολά φιλμ από την κάμερα και μετά τα έθαψε για να βεβαιωθεί ότι δεν θα εκτεθούν στον ήλιο καθώς προσπαθούσε να τραβήξει όσο περισσότερες φωτογραφίες μπορούσε. Επίσης, φοβόταν ότι κάποιος ανταγωνιστής τον είχε δει να φωτογραφίζει και θα προσπαθούσε να του κλέψει τη φωτογραφική μηχανή, για να αποκτήσει τις φωτογραφίες που κάθε άλλος φωτογράφος στη Μεσόγειο ήλπιζε να πάρει πρώτος.

Νταϊάνα: H ιστορία της φωτογραφίας του φιλιού που άλλαξε τη ζωή της

Στις 10 Αυγούστου, η Sunday Mirror, μια βρετανική ταμπλόιντ, δημοσίευσε τη φωτογραφία του Μπρένα στο πρωτοσέλιδο. «Το φιλί», έγραφε ο τίτλος. Σύντομα, είπε ο Μπρένα, πουλούσε τις φωτογραφίες σε όλο τον κόσμο. Τους επόμενους έξι έως οκτώ μήνες, είπε, έβγαλε περίπου 2,1 εκατομμύρια δολάρια, από τις φωτογραφίες του ζευγαριού.

Οι φωτογραφίες του Μπρένα – και οι τιμές που πλήρωσαν τα ειδησεογραφικά μέσα – προκάλεσαν φρενίτιδα. Το 2013, ο Τζέισον Φρέιζερ, ένας Βρετανός φωτογράφος που βοήθησε τον Μπρένα να πουλήσει τις φωτογραφίες του, είπε στην Daily Mail ότι μετά τη δημοσίευσή τους, περισσότεροι από 2.000 φωτογράφοι έφτασαν στη Μεσόγειο ελπίζοντας να εξασφαλίσουν τις δικές τους φωτογραφίες με τη Νταϊάνα και τον Ντόντι. «Ένιωσα ότι όλο το πράγμα ήταν εκτός ελέγχου», είπε ο Φρέιζερ. Εβδομάδες αργότερα, το ζευγάρι πέθανε.

Στο «The Crown», o Μπρένα (που τον ενσαρκώνει ο Έντσο Τσιλέντι) εξηγεί τις μεθόδους του στην κάμερα. Για να συλλάβεις διασημότητες να συμπεριφέρονται άσχημα, εξηγεί ο ρόλος του Μπρένα, πρέπει να ρισκάρεις. Οι παπαράτσι πρέπει επίσης να συμπεριφέρονται σαν «κυνηγοί… δολοφόνοι».

Ο Μπρένα είπε στη συνέντευξή του στους ΝΥΤ ­-μέσω email, ότι δεν συμμεριζόταν αυτή τη γνώμη για το έργο του («Δεν ταυτίζομαι με τον όρο «δολοφόνος») και ότι ποτέ δεν επικοινώνησε μαζί του κανένας από το «The Crown» για να μάθει για τις εμπειρίες του. Το Netflix δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό).

Μετά το θάνατο της Νταϊάνα και του Ντόντι, ο Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ μήνυσε τον Φρέιζερ, τον Βρετανό φωτογράφο, επειδή τράβηξε φωτογραφίες του ζευγαριού σε μια βάρκα, υποστηρίζοντας πως αυτό αποτελούσε παραβίαση της ιδιωτικής τους ζωής.

Ο Μπρένα είπε ότι δεν αντιμετώπισε κανένα νομικό θέμα, προσθέτοντας ότι οι εικόνες του ήταν νόμιμες καθώς «λήφθηκαν σε εξωτερικούς χώρους, σε δημόσιο χώρο». Εξέφρασε, επίσης, τη λύπη του για την καταστολή της ιδιωτικής ζωής που συνέβη έκτοτε, με τις κυβερνήσεις και τους σταρ να προσπαθούν να εμποδίσουν τους παπαράτσι από το να τραβήξουν φωτογραφίες: «Υπάρχει ακόμα το δικαίωμα το ρεπορτάζ», σημείωσε.

Σήμερα, ο Μπρένα ζει κοντά στη λίμνη Κόμο, στην Ιταλία, όπου είπε ότι φωτογράφισε διασημότητες όπως ο Τζορτζ Κλούνεϊ, Μάιλι Σάιρους και η Μπιγιόνσε, παρόλο που η επικράτηση των social media είχε επηρεάσει σημαντικά το επάγγελμά του, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών ανταμοιβών του.

Ο Μπρένα είπε ότι αυτός και η οικογένειά του απόλαυσαν την επιτυχία των φωτογραφιών του όλο τον Αύγουστο του 1997. Στη συνέχεια, όμως, η Νταϊάνα σκοτώθηκε. Όταν άκουσε τα νέα, είπε ο Μπρένα, «δεν μπορούσε να το πιστέψει» και έκλαψε, κυρίως επειδή είχε και ο ίδιος δύο παιδιά και έτσι μπορούσε να καταλάβει τι θα σήμαινε ο θάνατός του για τα αγόρια της Νταϊάνα. Έτσι, πήρε την απόφαση «να μην μιλήσει ή να αποκαλύψει τίποτα για την ιστορία των φωτογραφιών έως ότου ο Ουίλιαμ και ο Χάρι ενηλικιωθούν».

Η σκέψη και μόνο ότι οι εικόνες του «θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στο να φουντώσει το κυνήγι της Νταϊάνα και του Ντόντι προφανώς με θλίβει», είπε ο Μπρένα. Αλλά δεν πίστευε ότι το έργο του αύξησε σημαντικά τη μανία γύρω από την πριγκίπισσα.

«Αν δεν ήμουν εγώ», πρόσθεσε, «κάποιος άλλος σίγουρα θα είχε απαθανατίσει αυτές τις εικόνες».