Περιεχόμενα
Από τον Χρήστο Βακαλόπουλο μέχρι τον Άρθουρ Σοπενχάουερ και με μία λοξή αλλά ουσιώδη ματιά σε ενδιαφέροντα βιβλία της hardboiled λογοτεχνίας…
Η γραμμή του ορίζοντος
του Χρήστου Βακαλόπουλου
Εκδόσεις: ΕΣΤΙΑ 2024
Η ταυτότητά της γράφει Ρέα Φραντζή, ελαφρά ντυμένη, έχει μερικά λεφτά, κάθεται με την πλάτη ακουμπισμένη στον τοίχο του μικρού μαγέρικου, στην πλατεία του Άνω Κάμπου, απέναντι από την άσπρη εκκλησία, χιλιάδες χρόνια μετά την Αποκάλυψη, εννιακόσια χρόνια από τότε που ο μοναχός Χριστόδουλος έχτισε ένα μοναστήρι εκεί που ήταν ο ναός της Αρτέμιδος, τρεις μέρες από τότε που χώρισε με τον άντρα της.
Η άσπρη εκκλησία τρυπάει τον γαλάζιο ουρανό, για πρώτη φορά βλέπει ζωντανή μπροστά στα μάτια της την ελληνική σημαία. Κάτω από τη σημαία παρελαύνει πάνοπλος ο ξανθός κόσμος, πηγαίνει να ψηθεί, πηγαίνει για μπάνιο, τρέχει να ξεκουραστεί.
Κανείς δεν προσέχει τη σημαία που στέκει αόρατη, μόνο μια γυναίκα που μόλις χώρισε είναι σε θέση να την αντιληφθεί, βγάζει τα μαύρα γυαλιά και ο ήλιος την τυφλώνει. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η τέχνη να έχεις πάντα δίκιο
Του Άρθουρ Σοπενχάουερ
Μτφρ. Κωνσταντούρου Μαίρη
Εκδόσεις: ΚΑΚΤΟΣ 2024
«Όπως είναι φανερό, μόνο με το ένα τοις εκατό των ανθρώπων αξίζει να έρθετε σε αντιπαράθεση. Τους υπόλοιπους αφήστε τους να λένε ό,τι θέλουν. Άλλωστε όλοι έχουν δικαίωμα στην ανοησία».
Η τέχνη να έχεις πάντα δίκιο είναι μια δριμεία και δηκτική πραγματεία που γράφτηκε από τον Γερμανό φιλόσοφο Άρθουρ Σοπενχάουερ με σαρκαστικό χιούμορ.
Στο συγκεκριμένο δοκίμιο ο φιλόσοφος εξετάζει και μας παρουσιάζει τριάντα οχτώ τεχνάσματα που μπορούν να βοηθήσουν κάποιον να πείσει τον αντίπαλό του γι’ αυτά που λέει και να κερδίσει σε μια αντιπαράθεση.
Με μια πιο βαθιά ανάλυση, ωστόσο, ο αναγνώστης καταλαβαίνει πως ο Σοπενχάουερ επιδιώκει να μας γνωρίσει τις διάφορες μορφές δημαγωγίας και τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι ανά τον κόσμο δημαγωγοί. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η βία της αποτυχίας
του Πέτρου Μάρκαρη
Εκδόσεις: ΚΕΙΜΕΝΑ 2024
Η Αθήνα αλλάζει όψη κάτω από τις νέες οικονομικές συνθήκες και η βία εξαπλώνεται ανάμεσα στους νέους. Η δολοφονία ενός καθηγητή οικονομικών της ΑΣΟΕ μέσα στον χώρο του πανεπιστημίου φέρνει τον διευθυντή Ασφάλειας Αττικής Κώστα Χαρίτο και την αστυνόμο Αντιγόνη Φερλέκη αντιμέτωπους με μία από τις πιο δύσκολες υποθέσεις.
Οι φοιτητικές διαδηλώσεις και οι συγκρούσεις με την αστυνομία βοηθούν τους δράστες να καλύψουν τα ίχνη τους. Μια ανακοίνωση αποκαλύπτει τους λόγους, αλλά το κίνητρο είναι βαθύτερο.
Η δολοφονία ενός γραμματέα μέσης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας που ακολουθεί και η σύνδεση των δύο φόνων περιπλέκει την έρευνα για την εξιχνίασή τους. Οι κινήσεις του τμήματος Ανθρωποκτονιών δεν οδηγούν πουθενά.
Μια απρόσμενη ανατροπή όμως θα ρίξει φως στην υπόθεση. Μια ανατροπή που ενισχύει τη συνέχεια του κύκλου της βίας. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η υπόθεση Αλάσκα Σάντερς
του Τζόελ Ντίκερ
Μτφρ. Στρίγκος Γιάννης
Εκδόσεις: ΠΑΤΑΚΗΣ 2024
Απρίλης του 1999. Το Μάουντ Πλέζαντ, ήρεμη κωμόπολη του Νιου Χαμσάιρ, συγκλονίζεται από τη δολοφονία της Αλάσκα Σάντερς, νεαρής επίδοξης ηθοποιού, που βρίσκεται βάναυσα δολοφονημένη στην όχθη μιας λίμνης.
Ο υπαστυνόμος Γκαχάλογουντ και οι συνεργάτες του δεν αργούν να εντοπίσουν τους βασικούς υπόπτους. Ο ένας καταλήγει νεκρός, ο δεύτερος ομολογεί, η υπόθεση κλείνει. Έντεκα χρόνια αργότερα μια ανώνυμη επιστολή θα ανατρέψει τα πάντα.
Ο διάσημος συγγραφέας και ερασιτέχνης ντετέκτιβ Μάρκους Γκόλντμαν, παλιός φίλος του Γκαχάλογουντ από την εποχή της εμβληματικής «Υπόθεσης Χάρρυ Κέμπερτ» θα πιάσει από την αρχή το νήμα της υπόθεσης.
Ο υπαστυνόμος είναι αποφασισμένος να ξανανοίξει τον φάκελο και να αποκαταστήσει την αλήθεια, ξετυλίγοντας το κουβάρι μιας ιστορίας που κρύβει πολλές ανατροπές και εκπλήξεις για όλους. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Η ζωή δεν είναι χρήσιμη
του Αΐλτον Κρενάκ
Μτφρ. Βλάχου Ελένη
Εκδόσεις: CARNIVORA 2024
Μπορεί να γίνει διανοητός ένας τρόπος ύπαρξης που δεν θα είναι βασισμένος σε έννοιες όπως η παραγωγικότητα, η εργασία, η κατανάλωση, αλλά και πάσης φύσεως προσπάθειες να νοηματοδοτηθεί η ζωή μέσω της απόδοσης χρησιμότητας σε αυτήν;
Στα δοκίμια που απαρτίζουν το «Η Ζωή δεν είναι χρήσιμη», ο Αΐλτον Κρενάκ ασκεί κριτική στη χρησιμοθηρική προσέγγιση απέναντι στη ζωή και το περιβάλλον, προβληματοποιώντας τον ορισμό εννοιών όπως η «ανθρωπότητα» ή τον υποτιθέμενο διαχωρισμό μεταξύ των ανθρώπινων όντων και του περιβάλλοντος.
Τα δοκίμια, που έχουν ως βάση τους συνεντεύξεις και ομιλίες του Κρενάκ, χαρακτηρίζονται από πλούσιες, ζωντανές εικόνες και αφηγήσεις, και από την ενάργεια και την αμεσότητα ενός ώριμου προφορικού λόγου.
Σε αυτά, η σκέψη και η παράδοση ιθαγενών λαών συνδυάζονται με τις ευρείες πολιτισμικές αναφορές του συγγραφέα, ενώ παράλληλα συνομιλούν με την πολιτική, κοινωνιολογική και περιβαλλοντική θεωρία. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)