Οι καταναλωτές λατρεύουν να ξοδεύουν πολλά κατά τη διάρκεια της τρομακτικής σεζόν. Ακόμη και εν μέσω οικονομικής αβεβαιότητας, τα χρήματα δεν θα σταματήσουν να ρέουν. Οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ξοδεύουν πολλά για το Halloween, αλλά ο οικονομικός αντίκτυπος των διακοπών στις ΗΠΑ είναι συγκλονιστικός.

Halloween

Σε όλες τις ΗΠΑ, το Εθνικό Ίδρυμα Λιανικής (NRF) αναμένει ότι οι δαπάνες για το Halloween του 2023 θα φτάσουν το ρεκόρ των 12,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ξεπερνώντας το περσινό ρεκόρ των 10,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ενώ οι δαπάνες για το Halloween μπορεί να μην συγκρατούν τις χειμερινές διακοπές του Χάνουκα ή των Χριστουγέννων με επίκεντρο τα δώρα ή τις δαπανηρές οικογενειακές γιορτές της Ημέρας των Ευχαριστιών ή του Eid al-Fitr, οι ειδικοί λένε ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να μην μπορούν να αντισταθούν στο να ξοδέψουν μετρητά κατά τη διάρκεια της τρομακτικής περιόδου.

Τα στοιχεία του NRF δείχνουν ότι οι Αμερικανοί ξοδεύουν κατά μέσο όρο 108 $ ο καθένας σε συνδυασμό κοστουμιών, καραμέλας, διακόσμησης σπιτιού και προμηθειών για πάρτι (αντίθετα, μόνο οι μισοί Καναδοί αναμένουν να ξοδέψουν περισσότερα από 50 C $ φέτος). Για πολλούς ανθρώπους, το Halloween δεν είναι μόνο να περιπλανηθείς στο τετράγωνο για να χαρίσεις για μερικές ώρες ή να παρευρεθείς στο πάρτι ενός φίλου με νοικιασμένη στολή – μπορεί να επεκταθεί σε μια πλήρη σεζόν εκδηλώσεων για ενήλικες και παιδιά.

Οι έμποροι λιανικής επωφελούνται από τη δημοτικότητά του, εφαρμόζοντας μια σειρά από κόλπα κάθε σεζόν για να αυξήσουν τις δαπάνες για καραμέλες, κολοκύθες και κάθε είδους εμπορεύματα.

Το τελετουργικό του Halloween

Πριν από χιλιετίες, η γιορτή γνωστή σε όλο τον δυτικό κόσμο ως Halloween ήταν μια πολύ πιο επίσημη εποχή. Γνωστό στους κελτικούς λαούς ως Σαμχάιν, αντιπροσώπευε το τέλος του καλοκαιριού και μια μέρα που πιστεύεται ότι το φράγμα μεταξύ ζωντανών και νεκρών ήταν στο πιο λεπτό του.

Τα πνεύματα, τόσο καλά όσο και άρρωστα, πιστεύεται ότι περιφέρονται ελεύθερα στη Γη. Το να ντύνονται με κοστούμια και να προσφέρουν φαγητό ήταν ένας τρόπος να κατευνάσουν την πιθανή οργή τους. Σήμερα, αυτές οι τελετουργίες τηρούνται κυρίως από έναν σχετικά μικρό αριθμό Νεοπαγανιστών πιστών.

Αλλά οι εορτάζοντες του Halloween σήμερα, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις, αγοράζουν το Halloween για έναν άλλο λόγο: την εξοικείωση. «Οι άνθρωποι αγαπούν τις τελετουργίες», λέει η Stacy Wood, καθηγήτρια μάρκετινγκ στο Poole College of Management του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, στις ΗΠΑ.

«Τα τελετουργικά δίνουν νόημα στη ζωή μας». Και μια από τις πιο σημαντικές πτυχές μιας τελετουργίας, είτε πρόκειται για θρησκευτική γιορτή είτε για πάρτι, είναι τα «τελετουργικά αντικείμενα». Στις Απόκριες, αυτό σημαίνει κοστούμια, καραμέλες και κολοκύθες. Όλα αυτά τα είδη αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εορτασμού του τελετουργικού των γιορτών, λέει ο Wood, και οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να τα αγοράσουν.

Αυτές οι δαπάνες είναι σε μεγάλο βαθμό ανθεκτικές στην ύφεση και συνεχίζονται σε δύσκολα οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά κλίματα. Ο Wood λέει ότι οι δαπάνες για τελετουργικά αντικείμενα, όπως τα κοστούμια, είναι “αρκετά αδιάφορες ως προς τις τιμές”. οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να ψωνίζουν, ακόμα κι αν οι καιροί είναι κακοί. Αν και η πανδημία άφησε ορισμένα καταστήματα να δυσκολεύονται το 2020, οι δαπάνες για το Halloween παρέμειναν υψηλές ακόμη και κατά τα χειρότερα χρόνια του Covid-19, λέει.

Το 2020, η NRF ανέφερε ότι οι καταναλωτές εξακολουθούσαν να αγόραζαν περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια δολάρια αγαθών για τις διακοπές. Εκείνη τη χρονιά, στη γειτονιά της στο Τσάπελ Χιλ της Βόρειας Καρολίνας, οι κάτοικοι βρήκαν έξυπνους τρόπους για να γιορτάσουν ελαχιστοποιώντας την έκθεσή τους στον ιό. Ένας από τους γείτονες του Γουντ έφτιαξε έναν καταπέλτη για να εκτοξεύσει καραμέλα στα κοντινά παιδιά. «Αυτά είναι ανέκδοτα δεδομένα», λέει, «αλλά τα παιδιά μου επέστρεψαν στο σπίτι με περισσότερες καραμέλες το Halloween του 2020 από ποτέ».

Φέτος, ο Philip Rist, αναλυτής λιανικής με έδρα τις ΗΠΑ και εκτελεστικός αντιπρόεδρος στρατηγικής στην Prosper Insights & Analytics, αναμένει ότι η συμμετοχή στο Halloween θα είναι η υψηλότερη εδώ και χρόνια. Για παράδειγμα, τα στοιχεία του NRF δείχνουν ότι περίπου το 32% των ερωτηθέντων λέει ότι σκοπεύει να οργανώσει ή να παρευρεθεί σε ένα πάρτι για το Χάλοουιν.

«Η τελευταία φορά που αυτός ο αριθμός ήταν κάπου εκεί κοντά», λέει ο Rist, «ήταν το 2019, ακριβώς πριν από την πανδημία». Οι Αμερικανοί αναμένεται επίσης να ξοδέψουν 3,9 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος μόνο για διακόσμηση σπιτιού – περίπου το ένα τρίτο όλων των αγορών για το Halloween. Μερικά από τα διακοσμητικά αντικείμενα μπορούν να προσθέσουν έως και εκατοντάδες, ακόμη και χιλιάδες δολάρια μόνο, λέει ο αναλυτής λιανικής Bruce Winder.

Ο σκελετός μήκους 12 ποδιών του Home Depot – γνωστός ευρέως ως “Skelly” – έχει ήδη εξαντληθεί τρεις φορές φέτος, ακόμη και με την τιμή των 300 $.

«Κόλπα για λιχουδιές»

Οι έμποροι λιανικής σε όλο τον κόσμο κατανοούν τη συγκίνηση της τρομακτικής σεζόν και τη χρησιμοποιούν προς όφελός τους για να κρατήσουν τους καταναλωτές να ψωνίζουν. Ο Winder, ο οποίος υπηρέτησε επίσης ως υπεύθυνος εμπορίας εποχιακών ειδών στην καναδική αλυσίδα εκπτωτικών καταστημάτων Zellers, επισημαίνει ότι το τύμπανο του Halloween ξεκινά πολύ πριν από τις 31 Οκτωβρίου. «Η ιδέα, από τη σκοπιά του λιανοπωλητή, δεν αφορά μόνο την αύξηση των πωλήσεων, αλλά τη δημιουργία μιας «από πάνω» ευαισθητοποίησης για τους καταναλωτές», λέει. Μεταξύ του στρωσίματος των σπιτιών και του εφοδιασμού με καραμέλες όλο τον μήνα, οι καταναλωτές πραγματοποιούν αγορές που σχετίζονται με το Halloween εβδομάδες πριν, όταν βλέπουν προϊόντα στα ράφια.

Αναμένει ότι οι δαπάνες για είδη με μεγαλύτερα εισιτήρια μπορεί να είναι λίγο πιο ήπιες το 2023 λόγω της τρέχουσας ταραχώδους οικονομίας, αλλά οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να ξοδεύουν πολλά χρήματα σε λιχουδιές και κοστούμια. Τα καταστήματα δολαρίων, τα καταστήματα λιανικής πώλησης και άλλοι έμποροι λιανικής λιανικής θα κερδίσουν πολλά από τις πωλήσεις του Halloween, ακόμη και με τον πληθωρισμό και τα υψηλά επιτόκια που συνεχίζουν να κλονίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

Δημιουργικές λύσεις όπως αυτές βοηθούν να γίνει το Halloween “λίγο απομονωμένο από την οικονομική ύφεση”, λέει ο Winder. «Όπως κάθε γιορτή, μπορείς να το κάνεις και να ξοδέψεις πολλά, ή μπορείς να το κάνεις λίγο φτηνά». Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν επίσης να αυξήσουν τις πωλήσεις, καθώς οι χρήστες μοιράζονται τις αποκριάτικες ιστορίες, τις διακοσμήσεις και τα κοστούμια τους. Η Katherine Cullen, αντιπρόεδρος του κλάδου και των καταναλωτικών πληροφοριών στο NRF, λέει ότι μεγάλο μέρος της δημοτικότητας του Halloween προέρχεται από τους νέους που δημοσιεύουν σχετικά με τις εμφανίσεις τους για να δει ο κόσμος.

«Είναι, ξαφνικά, πολύ εύκολο για τους ανθρώπους να μοιραστούν τη δημιουργικότητά τους ευρύτερα όταν πρόκειται για πελάτες και να δουν τι κάνουν οι άλλοι», λέει. «Νομίζω ότι συνέχισε να δίνει ζωή στις διακοπές και τις κράτησε στην πρώτη γραμμή για πολλούς καταναλωτές». Προσθέστε μαζί αυτούς τους παράγοντες, και το αποτέλεσμα είναι μια μάγισσα καταναλωτικών δαπανών – ακόμη και όταν οι καταναλωτές περιορίζουν τους προϋπολογισμούς τους με το αυξανόμενο κόστος ζωής.

Η οικονομική αβεβαιότητα οδηγεί τους καταναλωτές να προσκολλώνται σε τελετουργίες, συμφωνούν οι ειδικοί, ειδικά σε εκείνα που δεν απαιτούν τις μεγάλες δαπάνες και τις οικογενειακές προσδοκίες των πιο θρησκευτικών εορτών. Και σε έναν τρομακτικό κόσμο αυξήσεων των επιτοκίων και πολιτικής αναταραχής, μια μέρα με επίκεντρο την φαντασία μπορεί να είναι ένα ευπρόσδεκτο βάλσαμο για ενήλικες.

Πηγή: BBC

Photo credits: Unsplash