Είναι στιγμή-ορόσημο. Δείχνει ενσυναίσθηση, φανερώνει υπευθυνότητα. Γιατί ναι, μπορεί για τους περισσότερους το να παίζουν στοίχημα να είναι κάτι που κάνουν με σύνεση και μέτρο, αλλά δεν είναι για όλους έτσι. Και κάτι τόσο γκράντε όσο η Premier League πρέπει να σκέφτεται και αυτούς που δεν μπορούν να ελέγξουν το πάθος με συνέπεια αυτό να γίνεται (αυτό)καταστροφή. Γιατί όταν απευθύνεσαι σε τόσο μεγάλο κοινό παγκοσμίως όπως συμβαίνει με την ελίτ του αγγλικού ποδοσφαίρου, οι λίγοι γίνονται πολλοί…

Αρχής γενομένης από το 2026 λοιπόν, οι σύλλογοι της Premier League δεν θα μπορούν να διαφημίζουν στο μπροστινό μέρος των φανελών τους, εταιρείες στοιχήματος. Οι χορηγοί θα συνεχίσουν να «φαίνονται» σε μανίκια και φωτεινές πινακίδες των γηπέδων, αλλά ως εκεί. Για κάτι παραπάνω θα ισχύει το «απαγορεύεται».

Αρκετοί θεωρούν πως η Premier League δεν πάει όσο μακριά θα έπρεπε – Δεν παύει όμως να είναι γενναία απόφαση

Πάντως υπάρχουν αρκετοί που δήλωσαν πως ενώ αυτό που αποφασίστηκε είναι σίγουρα κάτι, απέχει παρασάγγες από το να χτυπάει στη ρίζα του το πρόβλημα. Οι συγκεκριμένοι ήταν υπέρ της καθολικής απαγόρευσης και θεωρούν «μεσοβέζικη» τη λύση που επιλέχτηκε.

Ωστόσο, είναι μια γενναία πρωτοβουλία την οποία δεν πρέπει να υποβαθμίζουμε. Οι ομάδες κερδίζουν πολλά λεφτά από αυτές τις διαφημίσεις. Δέχονται εκούσια να κάνουν ένα βήμα πίσω κι αυτό ούτε απλό ούτε δεδομένο ήταν.

Στην παρούσα χρονική στιγμή, 8 από τις 20 της ελίτ (Μπόρνμουθ, Μπρέντφορντ, Έβερτον, Φούλαμ, Λιντς, Νιούκαστλ, Σάουθαμπτον και Γουέστ Χαμ) διαφημίζουν στοιχηματικές εταιρείες στο μπροστινό μέρος της φανέλας τους, με συμβόλαια που συνολικά ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Αστον Βίλα και Γουλβς επίσης, έχουν τέτοιου είδους διαφήμιση στα μανίκια, άρα αν ίσχυε από τώρα η αλλαγή, δεν θα ‘χαν κάποια επίπτωση.

Φαίνεται συνεπώς πως τα κλαμπ της ελίτ κατανοούν ότι υπάρχει πρόβλημα και ότι κάποιοι άνθρωποι παθαίνουν κακό σε πολλαπλά επίπεδα από τον αλόγιστο στοιχηματισμό, όταν δηλαδή πέφτουν στην παγίδα του εθισμού.

Βέβαια η θυσία δεν είναι για όλους η ίδια. Η Νιούκαστλ, που στην ουσία ανήκει στη Σαουδική Αραβία, μόνο πρόβλημα δεν θα ‘χει να βρει νέο χρυσοφόρο συμβόλαιο. Αλλά οι μικρότερες ομάδες θα δυσκολευτούν να βρουν άτι ανάλογο, αυτό θα πρέπει μάλλον να θεωρηθεί δεδομένο. Οι στοιχηματικές εταιρείες τους δίνουν τα διπλά από τα συνηθισμένα κι αυτό δεν φαίνεται τρόπος να καλυφθεί.

Τα τρία χρόνια «άπλα» πάντως, το ως το 2026 δηλαδή, δίνονται ως χρόνος προσαρμογής προς όλους, αλλά και για να μην σπάσουν εν ισχύ συμβόλαια.

Έρχονται μεγάλες αλλαγές στο νόμο περί στοιχηματισμού στη Μεγάλη Βρετανία

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λούσι Φρέιζερ χαιρέτισε την απόφαση προσθέτοντας ότι «η συντριπτική πλειοψηφία των ενήλικων που στοιχηματίζουν το κάνουν με ασφάλεια αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι ποδοσφαιριστές είναι πρότυπα για τα νέα παιδιά και έχουν τεράστια επιρροή πάνω τους».

Το προσεχές διάστημα αναμένεται να καθαρογραφτούν οι αλλαγές του νόμου Gambling Act 2005, όπως για παράδειγμα ο περιορισμός στοιχηματισμού στους κάτω των 25 ετών.

Ο εν λόγω νόμος είχε περάσει επί κυβέρνησης Τόνι Μπλερ και ουσιαστικά για πρώτη φορά επέτρεψε στις στοιχηματικές εταιρείες να διαφημίζουν το περιεχόμενό τους σε τηλεόραση και ραδιόφωνο.

Μέχρι το τέλος του χρόνου επίσης, θα υπάρχουν 15 ειδικά κέντρα του NHS (Εθνικό Σύστημα Υγείας της Αγγλίας) με στόχο στη στήριξη των ανθρώπων που είναι εθισμένοι στο στοιχηματισμό.

Εννοείται πάντως ότι το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στο Νησί. Και ειδικά η Premier League, ως παγκόσμιο προϊόν, επιβάλλεται να είναι όσο περισσότερο γίνεται «υπόδειγμα» και σε κομμάτια πέραν του αθλητικού. Ήτοι σε λειτουργία, μηνύματα, ευαισθησία και πάει λέγοντας.