Το 2014 ένα μεγάλο σκάνδαλο απασχόλησε τα βραβεία Oscars και συζητήθηκε εκτενώς στα μέσα ενημέρωσης. H Ακαδημία απέρριψε τη συμμετοχή του τραγουδιού «Alone Yet Not Alone» από την ομότιτλη ταινία, διότι διαπιστώθηκε πως ο στιχουργός Bruce Broughton – μέλος της Ακαδημίας επίσης – είχε στείλει mail σε άλλα μέλη ώστε να έχουν στα υπόψιν τους το τραγούδι. Αυτό, φυσικά, παραβίαζε τους αυστηρούς κανόνες της Ακαδημίας, με την ενέργεια αυτή να χαρακτηρίζεται ως αντισυμβατική.

Το εν λόγω περιστατικό βγήκε από το σκοτάδι στο φως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις που τείνουν να επισκιάσουν τον θεσμό. Κι αν όχι να τον επισκιάσουν, να θέσουν μια νέα νόρμα στον τρόπο που επιλέγονται οι υποψηφιότητες. Η 95η απονομή, που θα διεξαχθεί στις 12 Μαρτίου, έχει ήδη προκαλέσει αίσθηση μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων και συγκεκριμένα αυτής για τον Α΄Γυναικείο Ρόλο της Andrea Riseborough.

Η ηθοποιός πρωταγωνιστεί στην ταινία «To Leslie», αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές για την ερμηνεία της. Την χαρακτήρισαν ως μία από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας της, για την ακρίβεια. Και στην ουσία, αυτό δεν είναι τα Oscars; Για κάποιους ναι, για κάποιους άλλους όχι. Διότι πολλοί ήταν εκείνοι που αναρωτήθηκαν πώς έφτασε η Riseborough να έχει μία θέση στις υποψηφιότητες, όταν το όνομα της δεν είχε ακουστεί ούτε στις Χρυσές Σφαίρες, ούτε στα βραβεία Screen Actors Guild.

Πόσω δε μάλλον όταν δεν είδαμε και την ίδια να προωθεί την ταινία της. Δεν έκανε συνεντεύξεις σε ενημερωτικές εκπομπές, δεν φωτογραφήθηκε για μεγάλα περιοδικά, δεν έγινε σούσουρο γύρω από την ερμηνεία της. Κι όμως, έγινε μεγάλος ντόρος. Γιατί; Γιατί ενώ η παραγωγή δεν είχε το budget για να προωθήσει την ταινία, έπαιξε το δυνατό χαρτί των social media. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, ο σκηνοθέτης Michael Morris πήρε τα ηνία και επικοινώνησε με μεγάλους αστέρες, ζητώντας τους να παρακολουθήσουν την ταινία και στη συνέχεια να την προωθήσουν στα προφίλ τους.

Ανάμεσα σε αυτούς που το έκαναν πράξη, ήταν οι Susan Sarandon, Charlize Theron, Jennifer Aniston, Courteney Cox, Gwyneth Paltrow, Amy Adams, και Kate Winslet. Σίγουρα η αναφορά σε μια ταινία δεν εμπίπτει σε παράβαση, αλλά το γεγονός ότι πολλοί έκαναν παρόμοιες αναρτήσεις με την διατύπωση «μικρή ταινία με τεράστια καρδιά», έκαναν την Ακαδημία να πονηρευτεί. Υποκριτικό από μεριάς της, αλλά συνέβη.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με ένα mail που είχε σταλεί στα Μέσα, ζητώντας την προώθηση της ταινίας, οδήγησαν τελικά να τεθεί σε έρευνα η υποψηφιότητα της Andrea Riseborough. Απαγορεύεται ρητά από την Ακαδημία, η επικοινωνία για να προωθηθεί μια ταινία, πόσω μάλλον όταν αφορά τα μέλη της.

Να σημειωθεί εδώ πως η Ακαδημία ανακοίνωσε την εν λόγω έρευνα, χωρίς να κατονομάζει την ταινία ή την ηθοποιό, αλλά όλοι γνωρίζουν πως πρόκειται για την Riseborough.

«Είναι ο σκοπός της Ακαδημίας να σιγουρέψει πως ο διαγωνισμός των βραβείων πραγματοποιείται με έναν δίκαιο και ηθικό τρόπο και δεσμευόμαστε να το βεβαιώσουμε σε μία συμπεριληπτική διαδικασία βραβείων. Θα διεξάγουμε μία έρευνα σχετικά με τις διαδικασίες προώθησης γύρω από τους φετινούς υποψηφίους, για να επιβεβαιώσουμε πως κανένας κανόνας δεν παραβιάστηκε και να ενημερωθούμε αν χρειάζονται αλλαγές στους κανόνες σε μία εποχή που κυριαρχούν τα social media και η ψηφιακή επικοινωνία. Έχουμε εμπιστοσύνη στην ακεραιότητα των διαδικασιών υποψηφιοτήτων και ψηφοφορίας και υποστηρίζουμε τις αυθεντικές απλές προωθήσεις για καταπληκτικές ερμηνείες», αναφέρει στην ανακοίνωση η Ακαδημία.

Είναι η μοναδική περίπτωση αυτή με την Andrea Riseborough;

Εδώ η απάντηση είναι όχι. Και δεν αναφερόμαστε στο περιστατικό του 2014, αλλά σε αυτό που έλαβε χώρα περίπου δέκα χρόνια πριν με την ηθοποιό Melissa Leo, που είχε προταθεί για βραβείο Β’ Γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στο «The Fighter». Τότε η Leo είχε σκηνοθετήσει την φωτογράφισή της και είχε κυκλοφορήσει τις δικές της διαφημίσεις γράφοντας «Προς ενημέρωσή σας». Όμως και τότε δεν είχε διεξαχθεί έρευνα, όπως στην περίπτωση της Riseborough.

Στο φινάλε, όμως, είναι παράλογο να θέλεις να προωθήσεις την ταινία σου; Ειδικά όταν ζούμε στην εποχή των social media; Όχι, ειδικά όταν υπάρχει χαμηλό budget. Είναι αυτό το εύκολο βήμα της δημοσιότητας που στο δίνουν απλόχερα. Δεν έχουν όλοι δηλαδή τις διασυνδέσεις της Riseborough, που ξαφνικά γνώρισε αλματώδη άνοδο. Χωρίς να κουνήσει το μικρό της δαχτυλάκι. Υπάρχουν και γυναίκες ηθοποιοί που πρωταγωνίστησαν σε ταινίες με περισσότερες εισπράξεις, αλλά δεν είχαν αυτή την προώθηση στα social media.

Ναι, είναι μεγάλο αβαντάζ να σε προωθούν διάσημοι αστέρες, αλλά από την άλλη, δεν αξίζουν την αναγνώριση μόνο οι παραγωγές που έχουν το budget. Ή ονόματα ηθοποιών που έχουν γράψει ιστορία. Το ζήτημα είναι τα Oscars να αναδεικνύουν το ταλέντο, κάτι που η Riseborough έχει άπλετο. Πάντως, η υποψηφιότητά της δεν θα ακυρωθεί και ίσως να κερδίσει και το βραβείο με τόσο ντόρο.

Η υπόθεση της ταινίας «To Leslie»

Στην ελληνική μετάφραση, είναι «όσα φέρνει η ζωή». Επικεντρώνεται στην Leslie, μια Τεξανή ανύπαντρη μητέρα που κερδίζει 190.000 δολάρια στο λαχείο. Με αυτά τα χρήματα θέλει να αγοράσει ένα σπίτι και να φροντίσει τον γιο της. Αλλά όταν από το μηδέν αποκτάς τόσα χρήματα, δεν είναι εύκολη η διαχείρισή τους. Εν ολίγοις, έξι χρόνια μετά τα χρήματα έχουν γίνει καπνός. Ο εθισμός της στο αλκοόλ έπαιζε σημαντικό ρόλο.

Μένει χωρίς σπίτι και ζητά τη βοήθεια του γιου της, ο οποίος της τη δίνει μόνο αν σταματήσει το αλκοόλ. Όμως η Leslie τον απογοητεύει ξανά. Και οι ευκαιρίες της δείχνουν να τελειώνουν.

Γενικά πρόκειται για ένα αμερικανικό δράμα που εξυψώνει την άνοδο με την πτώση. Ένα πολύ κλασικό φαινόμενο της ζωής.