Το ξημέρωμα της Δευτέρας, η Τέιλορ Σουίφτ ήταν το πρώτο θέμα παγκοσμίως, τόσο φωτογραφικά όσο και ρεπορταζιακά. Η νίκη των Kansas City Chiefs στον τελικό του Super Bowl, η νίκη δηλαδή της ομάδας του Τράβις Κέλσι, του συντρόφου της, και το φιλί και οι αγκαλιές που αντάλλαξαν μέσα στο γήπεδο στα επινίκια, έκαναν τον γύρο του κόσμου. Και σε αυτόν τον γύρο του κόσμου, η θέση του Τράβις Κέλσι ξέρετε ποια ήταν; Του β’ ρόλου.

Σε μια βραδιά δηλαδή που αυτός ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές, η Τέιλορ Σουίφτ πήρε πάνω της όλα τα φώτα και σε όλα τα media προβάλλονταν οι πανηγυρισμοί της στα touchdowns, στη λήξη, μετά στον αγωνιστικό χώρο, όλα όσα έκανε η Τέιλορ Σουίφτ ήταν σε πρώτο πλάνο.

Είναι παράλογο αυτό; Όχι προφανώς. Μιλάμε για το μεγαλύτερο pop icon παγκοσμίως, για την πιο επιτυχημένη τραγουδίστρια όλων των εποχών, για μια καλλιτέχνιδα που η σκιά της υπερβαίνει τη σκιά του 99% των celebrities παγκοσμίως.

Αυτό όμως που προσωπικά μου κάνει αίσθηση είναι ότι μέσα όπως το Hollywood Reporter ή το BBC κάνουν αναρτήσεις στα social media όπου αποκαλούν τον Τράβις Κέλσι «Taylor Swift’s boyfriend» πριν από το δικό του όνομα. Ενώ δηλαδή στο Super Bowl είναι αυτός ο πρωταγωνιστής, τον ετεροκαθορίζουν.

Σαν να έγραφαν μια εβδομάδα πριν, που η Σουίφτ πήρε Grammy, ότι η «Travis Kelce’s girlfriend» κέρδισε βραβείο. Αν κάτι τέτοιο συνέβαινε, η Τέιλορ Σουίφτ πρώτη θα είχε βγει να μιλήσει για σεξισμό και υποτίμησή της επειδή είναι γυναίκα. Τώρα όμως, όλα καλά γιατί στον κόσμο των celebrities, το ορόσημο θα είναι πάντα ο δημοφιλέστερος σε ένα ζευγάρι.

Χμμ…μου φαίνεται οικεία αυτή η συνθήκη. Α ναι, πριν ένα μήνα δεν ήταν που η Νικόλ Ελευθεριάδου είχε αναφερθεί σε κάποια σάιτ ως «σύντροφος του Σάσα Βεζένκοφ» και είχε γίνει χαμός στα social media με συζητήσεις για σεξισμό;

Θα ήξερες τον Τράβις Κέλσι αν δεν ήταν η Τέιλορ Σουίφτ;

Δεν πέρασαν παρά μερικές εβδομάδες για να έρθει το ντουέτο Τέιλορ Σουίφτ-Τράβις Κέλσι να αποδείξει πως δεν ήταν σεξισμός. Διότι αν κάτι συμβαίνει προς όλα τα φύλα δε μπορεί να είναι σεξισμός. Είναι άσχημο να ετεροκαθορίζεται κάποιος; Ναι. Αυτός όμως είναι ο κόσμος και το κοινό σε αναγνωρίζει με βάση το πιο δυνατό σου χαρακτηριστικό. Και – κοιτάξτε να δείτε – το είχα γράψει τότε πως αυτό ακριβώς θα γίνει τώρα με τον Τράβις Κέλσι. Γνώριζα εκ των προτέρων ότι κάποιοι είναι σεξιστές; Όχι. Απλώς γνώριζω πως λειτουργεί η Google.

Για την πλατιά μάζα η Νικόλ Ελευθεριάδου είναι αναγνωρίσιμη, δυστυχώς, πρωτίστως λόγω της σχέσης της με τον Βεζένκοφ. Για την ακόμα πιο πλατιά μάζα, παγκοσμίως, ο Τράβις Κέλσι είναι αναγνωρίσιμος περισσότερο απ’ όλα λόγω της σχέσης του με την Τέιλορ Σουίφτ. Εγώ δηλαδή που δεν ασχολούμαι με το NFL, αν δεν υπήρχε η Τέιλορ Σουίφτ, ούτε που θα τον γνώριζα τον Τράβις Κέλσι.

Αν, επομένως, συζητάμε για σεξισμό στην πρώτη περίπτωση, γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και στη δεύτερη; Γιατί τα άτομα που φωνάζουν πως μάζονται για να επέλθει η ισότητα, δεν εκνευρίζονται το ίδιο στην περίπτωση του Κέλσι; Επειδή είναι λευκός άντρας και του αξίζει να ετεροκαθορίζεται γιατί οι λευκοί άντρες είναι η πηγή όλων των κακών;

Βλέπουμε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, δύο περιπτώσεις να οδηγούν στο συμπέρασμα πως καλό θα είναι να μην βγάζουμε την πιπίλα του σεξισμού όπου μας βολεύει, ακόμα κι εκεί που δεν έχουμε ιδέα το πώς λειτουργούν τα πράγματα. Καλό είναι, πριν φτάσουμε να κατηγορήσουμε κάποιον για κάτι τόσο σοβαρό, όπως ότι είναι σεξιστής, να εξετάσουμε το πώς θα λειτουργούσε και στην αντίθετη περίπτωση, να του δώσουμε το δικαίωμα στην απόδειξη της καθαρής του θέσης, να μην τα φορτώνουμε όλα στην πατριαρχία και στον «κακό άντρα» που αυτός τα επιβάλλει όλα.

Προφανώς, πολλά πράγματα εγκαταστάθηκαν λόγω της πατριαρχίας. Αλλά δεν εξακολουθούν να υπάρχουν λόγω αυτής.

Είναι σαν το ζήτημα με το ανδρικό μόριο. Η κοροϊδία και ο εξευτελισμός κάποιου για το μέγεθος του πέους του, ξεκίνησε από άντρες που διαγωνίζονταν ποιος είναι ο μεγαλύτερος, αλλά όταν συζητάνε σε μια παρέα γυναικών περιπαικτικά για το πέος κάποιου και κάνουν αισχρό bodyshaming, δε μπορεί κι εκεί να φταίει η πατριαρχία; Δεν διαιωνίζει η πατριαρχία την κοροϊδία ενός ανθρώπου για ένα μέρος στην εξωτερική του εμφάνιση;

* Εικονογράφηση: Πέγκυ Δαδάκη