Το απόγευμα της Κυριακής, η Εθνική Ομάδα Πόλο Γυναικών έπαιζε στον μικρό τελικό του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος και ήξερε πως με μετάλλιο εξασφάλιζε την πρόκριση στους Ολυμπιακούς του Παρισίου. Εκεί, η Νικόλ Ελευθεριάδου σκόραρε το γκολ που έδωσε τη νίκη και το χάλκινο μετάλλιο, όμως η συζήτηση γύρω από το όνομά της επικεντρώθηκε σε κάτι εντελώς άσχετο με το επίτευγμά της και το άθλημα εν γένει.

Στα μίντια, η διεθνής πολίστρια αποτυπώθηκε στους τίτλους ως «η κοπέλα του Σάσα Βεζένκοφ» και ξεκίνησε μια τεράστια συζήτηση για σεξισμό και για υποτίμηση της αθλήτριας και της ξεχωριστής της υπόστασης.

Κι ενώ όλο αυτό ίσως έχει την ρίζα του σε σεξιστικές αντιλήψεις, στο σήμερα δεν είναι ζήτημα σεξισμού από τη στιγμή που αυτή η τακτική αντιμετώπισης συγκεκριμένων προσώπων δεν γίνεται μόνο προς γυναίκες συντρόφους, αλλά και προς άντρες συντρόφους.

Ο Τράβις Κέλσι δεν θα είναι για πάντα ο σύντροφος της Τέιλορ Σουίφτ;

Ας κάνουμε ένα σενάριο υποθετικό, αλλά όχι πολύ απίθανο. Παίζουν στο Super Bowl οι Kansas Chiefs όπου αγωνίζεται ο Τράβις Κέλσι. Και κατακτούν το NFL. Θα υπάρξουν μετά τίτλοι που θα γράφουν, ιδίως σε γυναικεία σάιτ, ότι το «αγόρι της Τέιλορ Σουίφτ κατέκτησε το πρωτάθλημα»; Αν δε θέλουμε να λέμε ψέματα στους εαυτούς μας, τότε θα συμφωνήσουμε πως θα υπάρξουν.

Καλώς ή κακώς, ζούμε στην εποχή της παντοκρατορίας της Google και των ισχυρών keywords. Και το keyword «Τράβις Κέλσι» είναι πολύ πιο αδύναμο σε σχέση με την Τέιλορ Σουίφτ, διότι αυτή είναι ένα παγκόσμιο icon, αυτήν αναζητούν, αυτή ξέρουν. Ας κατακτήσει 10 Super Bowl ο Κέλσι, ας εφεύρει το φάρμακο για τον καρκίνο, «αγόρι της Σουίφτ» θα τον αποκαλούν. Μήπως ο Τομ Μπρέιντι δεν είχε για χρόνια τη στάμπα «σύζυγος της Ζιζέλ Μπούντχεν»; Πιστεύετε πως αν η Σουίφτ χωρίσει με τον Κέλσι, θα ασχοληθεί κάποιος μαζί του εκτός ΗΠΑ; Μήπως ο Τομ Κάουλιτζ, ο άντρας της Χάιντι Κλουμ, είναι γνωστός με το δικό του όνομα κι επώνυμο;

Αντίστοιχα, στην ελληνική επικράτεια όπου το μπάσκετ είναι πολύ πιο λαοφιλές σπορ σε σχέση με το πόλο και όλα πάνε με τον νόμο της αγοράς, ο Σάσα Βεζένκοφ ως όνομα είναι πιο δυνατό keyword από τη Νικόλ Ελευθεριάδου. Δεν υποστηρίζω πως αυτό είναι σωστό ή ότι δεν υποτιμάει αυτούς που ασχολούνται με κάτι λιγότερο δημοφιλές σε σχέση με τα ταίρια τους.

Αλλά, όπως και να το κάνουμε, οι ιστοσελίδες οφείλουν να ακολουθούν τα κελεύσματα της Google. Να, μετά από αυτόν τον χαμό, θα δείτε αύριο αφιερώματα για το ποια είναι η Νικόλ Ελευθεριάδου και το όνομά της θα γίνει για τα επόμενα 24ωρα πιο δυνατό keyword από αυτό του Βεζένκοφ. Αλλά θα είναι παροδικό. Έτσι λειτουργεί η Google.

Νικόλ Ελευθεριάδου Σάσα Βεζένκοφ πόλο σεξισμός

Ο μπασκετμπολίστας Βεζένκοφ είναι πιο δυνατό keyword στη Google

Εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη αναζήτηση, εκεί θα εστιάσει και ο τίτλος. Αν αύριο κάποιος συγγενής της Νικόλ Ελευθεριάδου γίνει Πλανητάρχης ξέρω γω, μην έχετε καμία αμφιβολία πως στο επόμενο γκολ της ο τίτλος θα λέει «η ανιψιά του Πλανητάρχη σκόραρε το γκολ που έφερε χρυσό στους Ολυμπιακούς για την Ελλάδα». That’s the way the cookie crumbles, που λένε και στο Αμέρικα.

Για να γίνει λίγο πιο κατανοητό και να ξεφύγουμε λίγο από τη μανία μας να τα χαρακτηρίζουμε όλα ως σεξιστικά και να αποζητάμε τις αυτοεκπληρούμενες προφητείες, ρωτήστε έναν SEO specialist για άλλες λέξεις-κλειδιά που δεν αφορούν πρόσωπα. Για παράδειγμα η λέξη-κλειδί «πίτσες». Επειδή η αναζήτηση τους στην Google είναι συνηθέστερη ως «πιτσεσ», δηλαδή χωρίς τόνο και σίγμα τελικό, ο specialist θα σου πει να την γράψεις έτσι στο keyword πλαίσιο και στο tag της φωτογραφίας του κειμένου.

Κι αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, αλλά ισχύει παντού. Απλά στις αγορές που κοιτάζουμε, δηλαδή Αγγλία, Γαλλία, ΗΠΑ κτλ., δεν είναι τόσο έντονο γιατί τα media τους που είναι στον αφρό, επειδή είναι στον αφρό δεν ορίζονται από τη Google, αλλά ορίζουν αυτά τη Google.

Να πω ένα άλλο παράδειγμα. Αν ήσασταν συντάκτης σε σάιτ που απευθύνεται σε οπαδούς του Ολυμπιακού, ποιος τίτλος θα είχε μεγαλύτερη απήχηση: «Η κοριτσάρα του Θρύλου έφερε το χάλκινο και έστειλε την Ελλάδα στο Παρίσι», «Η Νικόλ Ελευθεριάδου έστειλε την Εθνική Πόλο στους Ολυμπιακούς» ή «Το κορίτσι του Βεζένκοφ έφερε το χάλκινο και έστειλε την Εθνική Πόλο στο Παρίσι»;

Νικόλ Ελευθεριάδου Σάσα Βεζένκοφ πόλο σεξισμός

Οι σύντροφοι των δημοφιλέστερων θα ζουν πάντοτε στη «σκιά»

Ας είμαστε ειλικρινείς. Αυτή δεν είναι μια περίπτωση σεξισμού. Ή, αν είναι, τότε θα πρέπει να αναγνωρίζουμε πως ισχύει και ανάποδα. Αν δηλαδή είναι θέμα σεξισμού ο τρόπος που αποτυπώνεται η Νικόλ Ελευθεριάδου, είναι και ο τρόπος που αποτυπώνεται ο Τράβις Κέλσι ή ο Βασίλης Μπισμπίκης στο ξεκίνημα της σχέσης του με τη Βανδή. Ή ο σύζυγος της Μπέτυς Μαγγίρα, που έχει δοξάσει την Ελλάδα στο πόλο, δεν είναι σύζυγος της Μπέτυς Μαγγίρα για τα media; Είναι Δημήτρης Μάζης; Ο Ετεοκλής Παύλου δεν είναι στη σκιά της Ελένης Χατζίδου;

Είναι η μοίρα των πραγμάτων, τα πιο λαοπρόβλητα πρόσωπα επισκιάζουν τους συντρόφους τους. Εδώ η Αμάλ Αλαμουντίν, που έχει τόσα επιτεύγματα διεθνούς κύρους, με τρομερό ανθρωπιστικό χαρακτήρα, και πέρασαν κάμποσα χρόνια για να φύγει από τη σκιά του Κλούνεϊ στην αποτύπωση. Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν άπειρα. Ο Μάκης Παντζόπουλος δεν είναι ο σύζυγος της Ελένης Μενεγάκη; Ο Αλμπέρτο Μποτία δεν είναι ο σύζυγος της Φουρέιρα; Αν αύριο η Φαίη Σκορδά τα έφτιαχνε με καρδιοχειρούργο που έκανε την πρώτη μεταμόσχευση καρδιάς, πιστεύετε ότι δεν θα τον ανέφεραν ως σύντροφο της Σκορδά;

Οπότε, υποτίμηση ναι, σεξισμός όχι, γιατί όταν κάτι γίνεται προς πάσα κατεύθυνση, δεν είναι σεξισμός, δεν είναι διάκριση, είναι απλά ο τρόπος που λειτουργούν τα πράγματα. Άσχημο, το ξέρω, αλλά αυτά να τα βρείτε με τη Google και με τις διαφημιστικές που κοιτάζουν τα clicks. Και τα media στην Ελλάδα, ειδικά τα ψηφιακά, μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι δεν είναι New York Times ή Guardian. Άρα, θα ακολουθήσουν πιστά τις οδηγίες της Google.