Μετάβαση σε πιο αυστηρές ποινές για την κλοπή και κλεπταποδοχή σιδηροδρομικού υλικού είχε προαναγγείλει πριν λίγα 24ωρα ο νέος Υπουργός Υποδομών, ο κ. Γεραπετρίτης, και σε συνεννόηση με τον Υπουργό Δικαιοσύνης, που έχει και την αρμοδιότητα, προχώρησαν στην μετατροπή σε κακούργημα από πλημμέλημα της παράνομης αυτής πράξης.

Η κλοπή και κλεπταποδοχή σιδηροδρομικού υλικού έχει στερήσει πολλά σε επίπεδο ασφάλειας και φυσικά προϋπολογισμού στο ελληνικό κράτος, ιδίως όταν υπήρξαν προσπάθειες να εφαρμοστούν κάποιοι εκσυγχρονισμοί, ιδίως ως προς το Wifi, στα τρένα, αλλά η κατ΄εξακολούθηση κλοπή οπτικών ινών, ανάγκασε την προσπάθεια σε παραίτηση πίσω στο 2010.

Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, κ. Κώστας Τσιάρας προχώρησε σε δηλώσεις σχετικά με την μετατροπή του πλημμελήματος σε κακούργημα και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, εφόσον η παράνομη πράξη οδηγεί σε απώλεια ζωών, να τιμωρείται με ισόβια κάθειρξη ο ένοχος.

«Τελειώνουμε λοιπόν με όλη αυτή την ιστορία. Οι ποινές-χάδια οι οποίες -δυστυχώς- επιβάλλονταν και που τελικά κόστισαν και στην ασφάλεια αλλά ενδεχομένως και στη ζωή δεκάδων συνανθρώπων μας, πλέον θα αντικατασταθούν με άλλες ποινές. Θα υπάρχει νομίζω πρόβλεψη ότι όταν το ατύχημα αφορά σε απώλεια ανθρώπινων ζωών, θα επιβάλλεται μέχρι και ισόβια κάθειρξη. Oι διατάξεις είναι σχεδόν έτοιμες, νομίζω ότι τις επόμενες μέρες θα τις δούμε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο».

Ο κ. Τσιάρας εξήγησε πως δεν πρόκειται για δεσμεύσεις που θα γίνουν, αλλά για διατάξεις που βρίσκονται κοντά στην ολοκλήρωσή τους.

«Όλα αυτά αποτελούν διατάξεις που επεξεργαζόμαστε, είμαστε κοντά στην ολοκλήρωσή τους, βεβαίως σε συνεργασία πάντα με το αρμόδιο υπουργείο, και στο επόμενο χρονικό διάστημα θα τα δούμε».

Περιστατικά δολιοφθοράς και κλοπής σιδηροδρομικού υλικού

Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό πως στο παρελθόν έχουν υπάρξει περιπτώσεις εργαζομένων στον ΟΣΕ που «λαδώνονταν» από φυλές Ρομά για να επιτρέπουν την κλοπή. Πριν μερικές ημέρες, ο Σταύρος Μπαλάσκας, αστυνομικός εκπρόσωπος, είχε αποκαλύψει στην εκπομπή της Καινούργιου ότι από το 2000 έχουν «χαθεί» υλικά αξίας 25 δισ. ευρώ. Μάλιστα, είχαν υπάρξει και συλλήψεις διευθυντών του ΟΣΕ που έμειναν έγκλειστοι για 6-8 μήνες και μετά αφέθηκαν ελεύθεροι.

Πίσω στο 2011, στην Πελοπόννησο, αναβλήθηκε η επέκταση του σιδηροδρόμου, ακριβώς γιατί είχε καταληστευτεί το δίκτυο.

«Πετούν ένα σίδερο στα καλώδια, προκαλούν βραχυκύκλωμα και στη συνέχεια αφαιρούν με τον γερανό τον μετασχηματιστή», είχε δηλώσει το 2007 ο Δημήτρης Μπελίδης, τότε δήμαρχος Κουφαλίων Θεσσαλονίκης, στα Νέα.

«Μπορεί τα κέρδη των κακοποιών να μην υπερβαίνουν τα 700 ευρώ, αλλά η ζημιά για τη ΔΕΗ και τον δήμο φτάνει τις 30.000 ευρώ, χώρια την ταλαιπωρία των κατοίκων», είχε εξηγήσει.

Μάλιστα, το 2010 είχαν γίνει δύο συλλήψεις στην περιοχή του Άδενδρου και των Κουφαλίων, με δύο αλλοδαπούς 25 και 26 ετών να συλλαμβάνονται με τανάλιες και κουλούρες καλωδίων ανά χείρας.

Τον Μάιο του 2011, η αστυνομία Μεγάρων είχε συλλάβει συμμορία που είχε κλέψει σιδηροδρομικό υλικό αξίας 100.000 ευρώ.

Τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, στη Λιβαδειά αυτή τη φορά, οι συλλήψεις αφορούσαν σε 4 άνδρες που είχαν πιαστεί στα πράσα με καλώδια 1800 μέτρων, η αξία των οποίων εκτιμήθηκε στα 20.000 ευρώ.

Πίσω στο 2012, υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Λευτέρης Οικονόμου είχε αναφέρει στη Βουλή ότι στην Κόρινθο, κατά το χρονικό διάστημα από 1/3/2011 έως 25/3/2012 η αστυνομία είχε εξιχνιάσει 16 κλοπές, είχε συλλάβει 24 άτομα και είχε κατασχέσει 6.500 κιλά χαλκού.

Τον Σεπτέμβριο του 2021 οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ εντόπισαν ότι σε ένα τμήμα 15 μέτρων κοντά στη Θήβα, έλειπαν οι βίδες από τις ράγες. Στην περιοχή εκείνη την περίοδο δρούσε, σύμφωνα με μαρτυρίες, ομάδα Ρομά 10 ατόμων, με αρκετούς ανήλικους.

Το ερώτημα προς τον ΣΥΡΙΖΑ

Ο κ. Τσιάρας, εκτός της ανακοίνωσης για την μετατροπή σε κακούργημα, απηύθυνε προς τον ΣΥΡΙΖΑ ερώτημα, ζητώντας εξηγήσεις που στην θητεία του ως κυβέρνηση, η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού είχε μετατραπεί από κακούργημα σε πλημμέλημα.

«Εδώ πρέπει να μας εξηγήσει η αξιωματική αντιπολίτευση το λόγο για τον οποίο οι κλοπές υλικού που αφορούσαν συγκοινωνίες, από κακούργημα που ήταν μέχρι το 2019, μετατράπηκαν σε πλημμέλημα. Δυστυχώς, τον Ιούνιο του 2019, με την παράταση κατά μία εβδομάδα της λειτουργίας του Κοινοβουλίου, με μόνο ενδεχομένως λόγο να ψηφιστεί ο νέος Ποινικός Κώδικας, δημιουργήθηκε ένα εντελώς ασαφές τοπίο σε σχέση με ποινές οι οποίες είχαν υποβαθμιστεί.

Κυρίως όμως δημιουργήθηκαν ερωτήματα σε σχέση με το πώς και γιατί η τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε να κάνει τόσο μεγάλες εκτεταμένες αλλαγές απομειώνοντας ποινές. Άρα εδώ περιμένουμε ακόμα την αξιωματική αντιπολίτευση να βγει και να μας πει γιατί το κακούργημα που αφορούσε στις κλοπές υλικών που είχαν να κάνουν με την ασφάλειά τους έγινε πλημμέλημα».