Κατάρρευση! Το προτελευταίο επεισόδιο του Succession ήταν ένα φαντασμαγορικό σόου αλλεπάλληλων καταρρεύσεων, σε διαφορετικά πεδία, με κάθε πιθανό τρόπο. Το γύρισμα του επεισοδίου είναι με την κλασική συνταγή του επεισοδίου 3 της 4ης σεζόν, καθώς ο Mylod σκηνοθετεί σαν να πρόκειται για τηλεοπτική κάλυψη ενός μεγάλου γεγονός.

Η αρχή των καταρρεύσεων συμβαίνει με τον Ρόμαν που «σπάει» στη θέα του φέρετρου του πατέρα του, αδυνατώντας να εκφωνήσει τον επικήδειο. «Είναι πραγματικά εκεί μέσα;» ρωτάει συντετριμμένος τα αδέλφια του που προσπαθούν να τον συνεφέρουν. «Να τον βγάλουμε έξω», λέει με αναφιλητά. (Το επεισόδιο κλείνει με τον Ρόμαν να επιτίθεται σε διαδηλωτές που κάνουν πορεία εναντίον του Μένκεν, που εκείνος «έστεψε» Πρόεδρο).

https://www.youtube.com/watch?v=qULmmuQtLNs

Τελευταίο -χρονικά- θύμα ο Τομ, ο οποίος μοιάζει έρμαιο των διαθέσεων της εγκύου Σιβ, η οποία δείχνει να θριαμβεύει στον επαγγελματικό τομέα και με αυτήν την ορμή προσπαθεί να συνθλίψει όποιον μπαίνει στο διάβα της, ακόμη και την εγωίστρια μητέρα της («ποτέ δεν είχα σκεφτεί αυτό το ενδεχόμενο» της λέει εκείνη όταν καταλαβαίνει πως η κόρη της είναι έγκυος).

Succession

Οι εξελίξεις που αναμένονται στο τελευταίο επεισόδιο του Succession εξυφαίνονται ήδη, καθώς ο Μάτσoν παίρνει την «ευλογία» του «εν αναμονή» Προέδρου για την εξαγορά της Waystar, με CEO τη Σιβ, η οποία δηλώνει ευκίνητη σαν τον πατέρα της, όταν ο Μένκεν της υπενθυμίζει πως δεν είναι υποστηρίκτριά του.

Αν και τα γεγονότα είναι τόσο πυκνά, πάντοτε στο Succession η φαιδρότητα και η ειρωνεία βρίσκουν τον τρόπο να αναδειχτούν. Σε μια από τις κορυφαίες στιγμές του επεισοδίου, αλλά και της σειράς, η Καρολάιν παίρνει την τελευταία γραμματέα και ερωμένη του Λόγκαν, Κέρι, και τη βάζει να καθίσει στη δεύτερη σειρά, δίπλα στη χήρα του, Μάρσια. «Τουλάχιστον απόψε δεν θα τρίζει τα δόντια του» ακούγεται να λέει εκείνη, πιάνοντας το χέρι της Κάρι, που μια εβδομάδα πριν είχε πετάξει έξω από το σπίτι της. Succession at its best!

Succession

Οι επικήδειοι – «ταφόπλακα»

«Βρες το αδύναμο σημείο και χτύπα. Χτύπα όσο πιο δυνατά μπορείς». Η τακτική της οικογένειας Ρόι είναι ξεκάθαρη, τόσο σε κάθε μέλος, όσο και στους τηλεθεατές του Succession. Τι γίνεται όμως με τις δικές τους αδυναμίες. Μπορούν να τις διαχειριστούν; Ο Λόγκαν γνώριζε πως να τις κρύβει ή να τις μετατρέπει σε πλεονέκτημα! Όσο για τα παιδιά του, όσο και αν θέλουν να φαίνονται οι συνεχιστές του, η αλήθεια που αποκαλύπτεται κατά τη διάρκεια κάθε κρίσης φανερώνει πόσο ολίγιστοι είναι.

Από τον Ρόμαν, που δεν καταφέρνει να ανταποκριθεί στις ειδικές απαιτήσεις -αν και ο ίδιος απαίτησε να είναι εκείνος από τα παιδιά που θα εκφωνήσει τον επικήδειο αναζητώντας τα φώτα και την ειδική σύνδεση με τον πατέρα του.

Το «ολίγιστος» ήταν η λέξη – κλειδί που χρησιμοποίησε ο αδελφός του, Γιούαν, στον επικήδειό του για να δικαιολογήσει τα δεινά που έφερε στην ανθρωπότητα ο Λόγκαν. Τα παιδιά του θανόντα δεν ήθελαν ο θείος τους να εκφωνήσει επικήδειο. Εκείνος ανέβηκε παρά την προσπάθεια του εγγόνου του, Γκρεγκ, να τον αποτρέψει. «Τι είδους άνθρωποι θα εμπόδιζαν έναν άνθρωπο να μιλήσει στην κηδεία του αδελφού του, για χάρη της τιμής μιας μετοχής;» μονολογεί μπροστά στο μικρόφωνο καθώς ξετυλίγει το χαρτί με τις σημειώσεις.

Succession

Ο Γιούαν ξεκινά τον επικήδειό του με μια ιστορία που ούτε καν τα ανίψια του φαίνεται να γνωρίζουν, διηγούμενος την περιπέτεια των δύο αδελφών Ρόι -όταν ήταν 4 και 5,5 χρόνων αντίστοιχα, οι οποίοι εγκαταλείπουν την φλεγόμενη από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο Ευρώπη για την ασφάλεια των ΗΠΑ. «Μας είπαν, στα παιδιά, ότι αν μιλούσαμε, βήχαμε ή μετακινούμασταν μια ίντσα, τα υποβρύχια θα εντόπιζαν τους κραδασμούς και θα πεθαίναμε ακριβώς εκεί, στο αμπάρι. Τρεις νύχτες και δύο μέρες μείναμε ήσυχοι. Ένα τετράχρονο και ένα πεντέμισι χρονών μιλούσαμε μόνο με τα μάτια μας. Λοιπόν, να μια μικρή συγκινητική ιστορία».

Συγκινητική και διδακτική για τον χαρακτήρα του Λόγκαν: Η ψυχραιμία και η αυτοπειθαρχία στις δύσκολες στιγμές είχαν ήδη εγκατασταθεί στον σκληρό δίσκο του από μικρή ηλικία. Είχαν γίνει συνώνυμο της επιβίωσης.

Στη συνέχεια έρχεται η ιστορία των τύψεων. Ο θείος που φιλοξενεί τα αδέλφια στέλνει τον Λόγκαν σε ένα ακριβό σχολείο, εκείνος αντιδρά, δεν περνά καλά εκεί και αποφασίζει να επιστρέψει. Εν τω μεταξύ στα δύο αδέλφια έχει προσθετή και μια τρίτη. Όταν ο Λόγκαν επιστρέφει στο σπίτι, η μικρή κολλάει πολιομυελίτιδα και πεθαίνει. «Πάντα πίστευε πως ήταν εκείνος που την κόλλησε» τονίζει ο θείος, για να συμπληρώσει. «Δεν ξέρω καν, αν αυτό ισχύει. Αλλά η θεία μας και ο θείος μας σίγουρα δεν έκαναν τίποτα για να τον απορρίψει αυτή την ιδέα».

Η επιλογή αυτών των δύο άγνωστων ιστοριών από τον Γιούαν περιγράφουν μια ανθρώπινη πλευρά του Λόγκαν, που ούτε τα παιδιά του έχουν γνωρίσει. Ακούγονται ως επιχειρήματα που δικαιολογούν τον «βίαιο» βίο που επέλεξε -ίσως και ασυναίσθητα; Πέρα όμως από συναισθηματισμούς, είναι οι μήτρες του επερχόμενου κακού.

Στις επόμενες δύο παραγράφους ο Γιούαν επιχειρεί να σκιαγραφήσει το προφίλ του αδελφού του. Τι είδους άνθρωπος ήταν; Ποια η κληρονομιά του στον κόσμο; Ως ένας άνθρωπος που τον γνώριζε καλά, αλλά και αποστασιοποιημένος από την καθημερινότητα μαζί του, μοιάζει να είναι δίκαιος στην κρίση του.

Παρόλο που αρχικά υποστήριξε πως δεν βρίσκεται στο πόντιουμ για να κρίνει τον αδελφό του, «αυτό θα το κάνει η ιστορία» συμπληρώνει, ο Γιούαν δεν αποφεύγει να καταδικάσει τον αδελφό του, δίνοντας τα ελαφρυντικά των δύο ιστοριών από την παιδική τους ηλικία.

Δίνοντας και ένα επιπλέον ελαφρυντικό στον ίδιο του τον εαυτό και μερικούς ακόμη: «Τον αγαπούσα, υποθέτω, και υποθέτω ότι το κάνατε και κάποιοι από εσάς, με όποιον τρόπο θα μας επέτρεπε και θα μπορούσαμε εμείς να το καταφέρουμε. Αλλά δεν μπορώ παρά να πω ότι έχει κάνει μερικά από τα πιο τρομερά πράγματα». Το σφυροκόπημα που ακολουθεί είναι ανελέητο και συνοπτικό.

«Σκοτείνιαζε τους ουρανούς» περιγράφει , «έκανε τις καρδιές των ανθρώπων να κλείνουν. Τάιζε αυτή τη σκοτεινή φλόγα ανθρώπων, αυτήν την άσπλαχνη σκληρή φλόγα που κρατάει την καρδιά ζεστή, την ώρα που κάνει κρύα την καρδιά άλλων. Κρατάει κρυμμένο το σιτάρι του, ενώ ο άλλος πεινάει». Για να καταλήξει…

«Ήταν κακός, και έκανε μια κακή εκτίμηση του κόσμου και τροφοδότησε ένα συγκεκριμένο είδος ανεπάρκειας στους ανθρώπους. Ίσως έπρεπε να το κάνει επειδή ήταν ολίγιστος και ίσως το κάνω και εγώ για μένα, δεν ξέρω. Προσπαθώ… Προσπαθώ. Δεν ξέρω πότε, αλλά κάποια στιγμή αποφάσισε να μην προσπαθήσει άλλο και αυτό ήταν τρομερό, κρίμα. Στο καλό αδερφέ μου. Και ο Θεός να σε ευλογεί».

Ο επικήδειος του αδελφού είναι μια μεγάλη στιγμή για το Succession, η επίσημη αποκαθήλωση του κεντρικού πρωταγωνιστή γίνεται με μια επική ομιλία, στην οποία, για πρώτη φορά τόσο έντονα, αποκαλύπτονται κάποιες καλά κρυμμένες πτυχές του χαρακτήρα του Λόγκαν και τα γεγονότα που τις προκαλέσαν.

Με το τέλος του επικήδειου του θείου τους, είναι η Σιβ που προτρέπει τον Κένταλ να ανέβει και να μιλήσει για την «άλλη πλευρά» του πατέρα τους. Η αναταραχή είναι ξεκάθαρή, αλλά ο «ολίγιστος» φιλόδοξος γιος δεν κατάφερε να αντιστρέψει το κλίμα υπέρ του πατέρα του -ίσως γιατί όλοι οι παραβρισκόμενοι γνωρίζουν την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα του θανόντα.

Succession

Ο -τύπου Ted Ex- επικήδειος του «απροετοίμαστου» (;) Κένταλ έμοιαζε σαν να πενθούσαν τον καπιταλισμό και όχι τον πατέρα τους, εστιάζοντας στα όσα ο πατέρας του «έχτισε». Για τον επίδοξο διάδοχο, η παρακαταθήκη του πατέρας τους δεν είχε να κάνει με κάποιες πτυχές του χαρακτήρα του -απαντώντας έτσι στον θείο του, αλλά με όσα κατάφερε να πετύχει, πάντα σε συνδυασμό με την αγριότητα που εξέπεμπε.

Την ώρα που ο Κένταλ προσπαθούσε να φιλοτεχνήσει ένα αφήγημα στο «τόσο φιλόδοξος που κανείς δεν μπορούσε να σταθεί εμπόδιο», η Σιβ προσπάθησε να προσεγγίσει την ανθρώπινη πλευρά του πατέρα της -πού να τη βρει. Έτσι, κατέληξε για άλλη μια φορά να τον κατηγορήσει για μισογυνισμό, στην ανάγκη της να δικαιολογήσει τον εαυτό της για τη μέτρια της καριέρα -ίσως.

Succession παρωδίες

«Γάμος δίχως κλάματα και κηδεία δίχως γέλιο» λέει ο θυμόσοφος λαός και ο δημιουργός του Succession, Τζέσσε Αρμστρονγκ, δεν είχε κανένα πρόβλημα να επιβεβαιώσει το γνωμικό.

Η ιστορία για το μαυσωλείο που αγόρασε ο Λόγκαν είναι πραγματικά αστεία. Δεν το έχτισε ο ίδιος, αλλά προτίμησε να το αγοράσει σε μια δημοπρασία, αφού ο ιδιοκτήτης του pets.com που το έχτισε, πτώχευσε. Αυτό είναι και το λογοπαίγνιο που κάνει η Σιβ, με το «Cat Food Ozymandias».

Το «Οzymandias*» αναφέρεται σε ένα διάσημο ποίημα του Πέρσι Σέλι, όπου ένας ταξιδιώτης βρίσκει ένα βάθρο στην έρημο που σηματοδοτεί τα μεγάλα έργα ενός νεκρού φαραώ. Το μόνο που μένει να δει κανείς είναι ερείπια και άμμος. Αντίστοιχα, ο πλούσιος ιδιοκτήτης του Pets.com απέκτησε έναν φανταχτερό μαυσωλείο για να αναγνωρίσει τα μεγάλα του επιτεύγματα στη ζωή, μόνο που στην πορεία η εταιρεία του κατέρρευσε ακριβώς όπως τα μεγάλα έργα του Φαραώ.

Μετά την εξήγηση του Κόνορ για το πώς αγόρασε τον τρόπο το συγκεκριμένο μαυσωλείο, η Σιβ έχει μια ακόμη επιτυχημένη ατάκα: «Σοβαρά; Μήπως το διεκδικούσαν ο Λιμπεράτσε και ο Λένιν;» αναρωτιέται, σχολιάζοντας την αισθητική.

«Πιστεύω πως το αγόρασε 5 εκατ. δολάρια» συνεχίζει ο Κόνορ, με τον Κένταλ να επικροτεί την κίνηση όταν ακούει την τιμή. «Αλλά αυτό είναι για πάντα» συμπληρώνει. Τότε η Σιβ, που οι σεναριογράφοι του Succession, της έδωσαν τις καλύτερες ατάκες του επεισοδίου, προσθέτει: «Και προφανώς εκπίπτει και από την εφορία, αφού είναι κατοικία… Αιώνια».

Λίγο αργότερα, ο Κένταλ τάζει μερικά ψίχουλα από το τραπέζι στον Χιούγκο. «Δεν θα συνεργαστούμε» του ξεκαθαρίζει, «θα είσαι ο σκύλος μου». «Γουφ» του απαντά δουλικά και χαρούμενος εκείνος, όπως σχεδόν κάθε δεύτερος χαρακτήρας στο σύμπαν του Succession.

*Διαβάστε το ποίημα Ozymandias πατώντας εδώ .