Σε ένα πολύ κρίσιμο σημείο βρίσκονται οι απεργιακές κινητοποιήσεις από τους συγγραφείς και τους σεναριογράφους των τηλεοπτικών σειρών και κινηματογραφικών ταινιών του Χόλιγουντ. Όπως υποστηρίζουν, οι αμοιβές τους έχουν υποστεί ζημία λόγω της επανάστασης του streaming, η οποία είχε ως αποτέλεσμα μικρότερες τηλεοπτικές σεζόν και μικρότερες πληρωμές. 

Το αίτημα τους είναι η αύξηση των μισθών, ωστόσο για την ώρα, η πρόοδος στις συνομιλίες τους με τα στούντιο είναι ελάχιστη. Σε ένα email, η επιτροπή των διαπραγματευτών έγραψε πως τα στούντιο «δεν κατάφεραν να προσφέρουν ουσιαστικές απαντήσεις στα βασικά οικονομικά ζητήματα» και πρόσφεραν μόνο μικρές παραχωρήσεις σε ορισμένους τομείς.

Οι διαπραγματευτές του Σωματείου Συγγραφέων της Αμερικής (WGA) ζήτησαν από τα 11.500 μέλη τους να τους παράσχουν την εξουσιοδότηση προκειμένου να κηρύξουν απεργία μετά την 1η Μαΐου, εάν οι συζητήσεις για τη σύμβαση καταρρεύσουν. Η ψηφοφορία για την εξουσιοδότηση της απεργίας έχει ως στόχο να πιέσει εταιρείες όπως η Netflix Inc και η Walt Disney Co και να τις πείσει να αυξήσουν τις αμοιβές των συγγραφέων και των σεναριογράφων. 

Από την άλλη, αν δεν υπάρξει συμφωνία, τότε οι συγγραφείς δηλώνουν αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε μια απεργία που είναι δεδομένο πως θα ταράξει τα νερά μιας βιομηχανίας που τώρα ανακάμπτει από τη πανδημία. Είναι γεγονός πως ακόμα η κινηματογραφική επισκεψιμότητα παραμένει κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα.

Τις τελευταίες εβδομάδες, πάντως, στελέχη του  Χόλιγουντ άρχισαν να προετοιμάζονται για καθεστώς απεργίας, τόσο με το να συγκεντρώνουν όσο περισσότερα σενάρια γίνεται, όσο και να προετοιμάζονται για την παραγωγή άφθονων σειρών, που δεν θα χρειάζονται σεναριογράφους. 

Ο Ντέιβιντ Ζάσλαβ, διευθύνων σύμβουλος της Warner Bros. Discovery, της οποίας ανήκουν τα κινηματογραφικά και τηλεοπτικά στούντιο της Warner Bros, καθώς και το HBO, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι ελπίζει ότι θα επιτευχθεί συμφωνία. Πρόσθεσε ότι «μια απεργία θα είναι μια πρόκληση για ολόκληρο τον κλάδο». Όπως είπε, ωστόσο, η εταιρεία είναι προετοιμασμένη αν δεν αποφευχθεί η απεργία. 

Να σημειωθεί πως η τελευταία απεργία έλαβε χώρα το 2007 και το 2008, η οποία διήρκησε 100 ημέρες. Τότε, τα τηλεοπτικά δίκτυα μετέδιδαν επαναλήψεις και περισσότερα ριάλιτι. Αυτή η απεργία στοίχισε στην οικονομία του Λος Άντζελες περίπου 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Milken.

Σε δύσκολη συγκυρία για τα στούντιο η απεργία συγγραφέων και σεναριογράφων

Είναι γεγονός πως οι μισοί από τους σεναριογράφους τηλεοπτικών σειρών εργάζονται σήμερα με τον κατώτατο μισθό, σε σύγκριση με το ένα τρίτο τη σεζόν 2013-2014. Εκτός αυτού όμως, υπάρχουν και κακές συνθήκες εργασίας. «Οι συγγραφείς εργάζονται περισσότερες εβδομάδες για λιγότερα χρήματα», δήλωσε ο Eric Haywood, βετεράνος συγγραφέας, παραγωγός και μέλος της διαπραγματευτικής επιτροπής της WGA και συμπλήρωσε: «Και σε ορισμένες περιπτώσεις, οι βετεράνοι συγγραφείς εργάζονται για τα ίδια χρήματα ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, λιγότερα χρήματα από ό,τι έβγαζαν πριν από λίγα χρόνια».

Από την άλλη, η απεργία έρχεται σε μια δύσκολη συγκυρία μιας και υπάρχουν αρκετές οικονομικές προκλήσεις για όλα τα μέσα ενημέρωσης και τις υπηρεσίες ψυχαγωγίας.

Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, οι τιμές των μετοχών για αυτές τις υπηρεσίες σημείωσαν σημαντική πτώση, μετά τις πιέσεις από τη Wall Street να μειώσουν το κόστος και να καταστήσουν τις υπηρεσίες κερδοφόρες. Η Disney έκανε περικοπές και απέλυσε 7.000 υπαλλήλους. Η Warner Bros. Discovery είναι αντιμέτωπη με χρέος περίπου 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με αποτέλεσμα να αφήσει στο ράφι πολλές παραγωγές και να απολύσει χιλιάδες εργαζομένους. 

Βάσει του παραδοσιακού μοντέλου τηλεοπτικής μετάδοσης στην Αμερική, οι σεναριογράφοι παρήγαν περί τα 22 σενάρια ανά σεζόν, και κέρδιζαν πνευματικά δικαιώματα αν μια εκπομπή είχε καλές επιδόσεις. Ωστόσο, οι σειρές στρίμινγκ είναι πολύ πιο σύντομες, συχνά 8-10 επεισόδια, με αποτέλεσμα το κέρδος των δημιουργών σεναρίου να είναι πολύ πιο περιορισμένο. 

Τα στούντιο έχουν επίσης συρρικνώσει τον αριθμό των σεναριογράφων των σειρών, κάτι που οδηγεί στην αύξηση του λεγόμενου «mini room» – μικρών ομάδων που «γράφουν σενάρια σε συντομότερο χρονικό διάστημα με λιγότερους συγγραφείς», σύμφωνα με δικηγόρο του χώρου. 

*Με πληροφορίες από New York Times