Η βιωσιμότητα στη μόδα είναι ένα κεφάλαιο που έχει ανοίξει αλλά τείνει να κλείσει από τους ίδιους τους καταναλωτές. Δεν μπορεί όμως κανείς να κουνήσει το δάχτυλο σε όποιον αγοράζει από τα fast fashion μαγαζιά, τη στιγμή που ζούμε σε μια εποχή που θα σκεφτεί ο καθένας και τα 5 ευρώ που θα τα χαλάσει.

Φτάνοντας προς το τέλος της χρονιάς, εθιμοτυπικά και παραδοσιακά ήρθαν και οι μέρες που γίνονται οι απαραίτητες δημοσκοπήσεις στα πάντα. Τι αναζητήσαμε το 2022 στο Google, ποια ήταν τα δυσάρεστα και ποια τα ευχάριστα γεγονότα, τι ακούσαμε στο Spotify, ποια brands είχαν περισσότερο hype και ούτω καθεξής. Στο τελευταίο ερώτημα, που είναι σημαντικό για τον πλανήτη, τα πράγματα δεν πήγαν και πολύ καλά.

Την ώρα που η βιομηχανία της μόδας παλεύει να γίνει πιο φιλική με το περιβάλλον, κυκλοφορώντας πιο sustainable ρούχα, ο κόσμος όλος έχει πάθει έναν έρωτα με το Shein. Το ακούς παντού. Το συστήνει ο ένας στον άλλο. Οι οικονομικές τιμές το κάνουν θελκτικό προς το καταναλωτικό κοινό, ακόμα κι αν πρόκειται για ρούχα που είναι «κόπια» από μεγάλα brands και χειρότερης ποιότητας σε συγκρίση με εκείνα.

Το fast fashion στα… καλύτερά του και το Shein στην κορυφή

Αναφορικά με τα στατιστικά στοιχεία του Google research για το 2022, το Shein ήταν το πρώτο brand στις αναζητήσεις σε 113 χώρες, αφήνοντας πίσω και τον όμιλο Inditex, που περιλαμβάνει τα Zara, τα Bershka, τα Massimo Dutti κτλ. Καταστήματα δηλαδή που μέχρι πρόσφατα είχαν την πρωτοκαθεδρία και που επίσης είχαν (και έχουν) μπει στο στόχαστρο της γρήγορης μόδας, με influencers κάμποσο καιρό πριν να δηλώνουν πως πρέπει να μπούν όρια στις αγορές από αυτά.

Να, όμως, που το Shein δεν είχε πει την τελευταία του λέξη. Παρόλο που πριν λίγες εβδομάδες είχαν βγει στη δημοσιότητα οι απάνθρωπες συνθήκες εργασίας και οι κακοπληρωμές των εργαζομένων, μετά από ρεπορτάζ του Channel 4 που είχε εισβάλλει στα εργοστάσιά της incognito, δεν φαίνεται να άγγιξαν το Shein και οι πωλήσεις αυξήθηκαν κι άλλο, κάνοντας το δημοφιλές περισσότερο στην Γαλλία, στην Ιρλανδία, στην Ισλανδία, στο Σουδάν, στην Αίγυπτο και φυσικά στην Κίνα. Τότε η Shein είχε κάνει την ακόλουθη δήλωση: «Η μη τήρηση των προτύπων της Shein θα έχει ως αποτέλεσμα τη λήξη της συνεργασίας. Έχουμε ζητήσει συγκεκριμένες πληροφορίες από το Channel 4 για να διεξάγουμε περαιτέρω έρευνα».

Όπου βολεύει το #cancel

Μαθαίνοντας να κάνουμε #cancel τα πάντα γύρω μας, κατηγορώντας και κρίνοντας brands και πρόσωπα, είναι απορίας άξιο πως εξακολουθεί ο κόσμος να στηρίζει εταιρείες που κάνουν πραγματικό κακό και συμβάλλουν στην κλιματική κρίση. Υπάρχουν χιλιάδες δημοσιεύματα στο διαδίκτυο που προειδοποιούν για το μέλλον του πλανήτη. Καμπάνιες που προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν. Είναι υποκριτικό ο κόσμος να ζητά από τις κυβερνήσεις να δεσμευτούν και να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους στις COP, κι αν δεν το κάνουν να είναι στην γωνία να κράξει δίχως αύριο και εν τέλει ο ίδιος κόσμος να βάζει εξίσου το χέρι του στην καταστροφή. Για την ακρίβεια, στην COP27, έγινε μια ιστορική συμφωνία για τη δημιουργία ενός ταμείου σύμφωνα με το οποίο θα παρέχει οικονομική βοήθεια σε φτωχά έθνη που έχουν πληγεί από την κλιματική καταστροφή. Ουσιαστικά οι χώρες που έχουν μικρότερη συμβολή στην κλιματική κρίση σε σύγκριση με τα ανεπτυγμένα έθνη θα δεχτούν οικονομική βοήθεια, τη στιγμή που βιώνουν τις συνέπειες των καιρικών φαινομένων. Αλλά για να μετριαστεί η κλιματική καταστροφή, πρέπει να αλλάξει και ο τρόπος που ψωνίζουμε.

Από την άλλη, πρόσφατα είδαμε να γίνεται ένα μεγάλο #cancel στον οίκο Balenciaga που κυκλοφόρησε καμπάνια με μικρά παιδιά να ποζάρουν κρατώντας αρκουδάκια με BDSM αξεσουάρ, θεωρώντας πως προάγει την παιδική πορνογραφία. Η Balenciaga ζήτησε συγγνώμη αλλά έχασε την αίγλη της. Πώς γίνεται όμως το Shein να μην ενοχλεί και να μένει ακάθεκτο, όταν έχει παιδικά χέρια να εργάζονται γι’αυτό;

Είναι σαφές πως οι τιμές των ρούχων παίζουν σημαντικό ρόλο και αποτελούν μεγάλο δέλεαρ για τους καταναλωτές, αλλά πάντα υπάρχει λύση.  Ας σταματήσει επιτέλους ο κακός καταναλωτισμός ή τουλάχιστον, για την ώρα, ας περιοριστεί όσο το δυνατόν περισσότερο.