Πολύ υψηλές είναι φέτος οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με αποτέλεσμα η κυβέρνηση να ετοιμάζεται να παρέμβει με μέτρα που θα εξομαλύνουν την κατάσταση.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών απάντησε σε σχετική ερώτηση αν η κυβέρνηση εξετάζει μέτρα, καθώς ενώ οι τιμές των καυσίμων έχουν πέσει, ενώ το κόστος των εισιτηρίων παραμένει στα ύψη:

«Η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δεν αφήνει κανένα τέτοιο ζήτημα όπως αυτό -που είναι πολύ σημαντικό- στην τύχη του, με άμεσες παρεμβάσεις είτε σαν αυτές που έγιναν στην Eνέργεια και καλύφθηκαν οι αυξήσεις, είτε στην ακρίβεια τροφίμων».

Συμπλήρωσε ο κ. Μαρινάκης: «Ναι, το παρακολουθούμε το ζήτημα αυτό και θα ενημερωθείτε άμεσα για νεότερα από την κυβέρνηση».

Μειώθηκαν οι τιμές των καυσίμων, αλλά όχι τα ναύλα

Αν και το κόστος των καυσίμων έχει μειωθεί φέτος έως και 45,5% σε σύγκριση με πέρυσι, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν ίδιες με τις περυσινές -είχαν αυξηθεί 34% κατά μέσο όρο.

Η τιμή του χαμηλού σε περιεκτικότητα θείου καυσίμου Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) που καίνε τα συμβατικά πλοία από 1.100 ευρώ/τόνο το 2022 έπεσε στα 600 ευρώ το 2023 (μείωση 45,5%), ενώ το marine gas oil που καίνε τα ταχύπλοα από 1.200 ευρώ/τόνο έπεσε στα 700 ευρώ φέτος, με ποσοστό μείωσης 41,6%, ωστόσο ο καταναλωτής καλείται να πληρώνει τα ίδια ναύλα με αυτά που πλήρωνε στο peak της ενεργειακής κρίσης.

Τα έξοδα μετακίνησης όμως παραμένουν δυσβάσταχτα, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που ψάχνουν προσφορές ακόμα από αεροπορικές εταιρείες για να ταξιδέψουν σε κάποιο νησί.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προφασιζόμενες ζημία από τα τρία χρόνια κρίσης κατά την πανδημία, δεν έκαναν μειώσεις στα ναύλα ανάλογες του κόστους των καυσίμων.

Πανάκριβα είναι τα εισιτήρια για νησιωτικές συνδέσεις, κυρίως στις Κυκλάδες, αν λάβουμε υπόψη ότι για μία μετακίνηση από τη Μήλο στα Κουφονήσια το εισιτήριο με το ταχύπλοο κοστίζει 107,70 ευρώ για κράτηση που έγινε για τις 29 Ιουλίου. Για να πας από Μύκονο στην Αμοργό με το ταχύπλοο το κόστος αγγίζει τα 98,70 ευρώ.

Οι πολύ υψηλές τιμές στα εισιτήρια ωστόσο επηρεάζουν άμεσα όλη την τουριστική κίνηση καθώς βγάζουν την Ελλάδα εκτός ανταγωνισμού λόγω υψηλού κόστους.

Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση μελετά τρόπους που θα περιορίσουν το κόστος και θα συμβάλλουν θετικά στο τουριστικό προϊόν.

Σκέρτσος: «Να δοθούν εξηγήσεις από την ακτοπλοϊκή αγορά για τις αυξήσεις στα εισιτήρια»

Στην ακρίβεια αναφέρθηκε ο υπουργός Επικρατείας και ξεκαθάρισε: «Εμείς είμαστε απέναντι σε οποιαδήποτε αδικαιολόγητη αύξηση τιμών» και «όταν παρατηρούνται υπερβάσεις, θα υπάρχουν και πρόστιμα».

Συγκεκριμένα για τις ιδιαίτερα αυξημένες τιμές στην Ακτοπλοΐα είπε: «Προφανώς, εκεί βλέπουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που καταγράφονται κάποιες σημαντικές αυξήσεις. Εδώ πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ’ όψιν ότι οι τιμές των καυσίμων έχουν πέσει. Πρέπει να δοθούν κάποιες εξηγήσεις από την ακτοπλοϊκή αγορά, γιατί υπάρχουν αυξήσεις».

Και στη συνέχεια τόνισε για τη γενικότερη ακρίβεια που επικρατεί στην αγορά: «Είναι το Νο1 πρόβλημα για τα εισοδήματα, τα νοικοκυριά, για τους εργαζόμενους».

«Εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε για να έχουμε δυναμική ανάκαμψη της Οικονομίας και των εισοδημάτων», επέμεινε και έθεσε τον στόχο, «μέσα από μεγαλύτερες αυξήσεις των μισθών και των συντάξεων να μπορέσουμε να έχουμε την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και των πολιτών».

Επικαλέστηκε δε, στο σημείο αυτό, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο θα ψηφισθεί εντός του Ιουλίου και στο οποίο θα υπάρξει παράταση του market pass.

Σκέρτσος: Εποχικό φαινόμενο η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα

Για τον γενικό πληθωρισμό, επανέλαβε ότι «η Ελλάδα βρίσκεται στις πέντε χώρες της Ευρώπης που καταγράφουν την ταχύτερη μείωση».

Ενώ για την αύξηση των τιμών των τροφίμων απάντησε πως είναι «ένα εποχικό φαινόμενο» και σημείωσε: «Αυτή τη στιγμή υπάρχει αύξηση στις τιμές του ρυζιού, οφείλεται στις διεθνείς τιμές του.

Υπάρχει αύξηση στις τιμές του ελαιολάδου, που προκαλείται από την ξηρασία στις διάφορες χώρες. Υπάρχει αύξηση στα νωπά φρούτα, που οφείλεται στην κακοκαιρία του Μαΐου, καθαρά εποχικό φαινόμενο. Υπάρχει αύξηση στις τιμές της ζάχαρης, παρατηρείται αναταραχή στις διεθνείς τιμές της».

Συμπερασματικώς, «υποχωρεί ο ενεργειακός πληθωρισμός, έχει πλέον γυρίσει σε αρνητικές τιμές, αυτό πρέπει να έλθει και να επηρεάσει και τις τιμές των υπολοίπων αγαθών. Οι έλεγχοι είναι συνεχείς» ως προς το εύρος της κερδοφορίας, η οποία «δεν μπορεί να είναι αδικαιολόγητη σε σχέση με τα, προ κρίσης, επίπεδα», προσέθεσε.