Επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) είναι η Ιωάννα Τσιαπαρίκου η οποία, την Πέμπτη (02/03), υποστήριξε ότι «δεν ελέγχουμε την κατάσταση του δικτύου», στον απόηχο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Συγκεκριμένα, σε σχετικές δηλώσεις της στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ, η Ιωάννα Τσιαπαρίκου ανέφερε αρχικά: «Η ΡΑΣ είναι ένας ρυθμιστικός φορέας με πολλές και διαφορετικές αρμοδιότητες: Από τη ρύθμιση της αγοράς και τον ανταγωνισμό, τα δικαιώματα των επιβατών και την Εθνική Αρχή Ασφάλειας. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει αυτό που καταλαβαίνετε από τον τίτλο. Αφορά στην εποπτεία της τήρησης των διαδικασιών με βάση τα υφιστάμενα συστήματα και τις υποδομές που υπάρχουν αυτή τη στιγμή».

Ακόμα, η ίδια πρόσθεσε: «Πρέπει να τηρούμε, να βλέπουμε ότι οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και ο διαχειριστής υποδομής τηρεί αυτά που περιγράφονται στο σχέδιο διαχείρισης ασφαλείας του, με βάση τα υφιστάμενα συστήματα, δηλαδή ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται στη συγκεκριμένη περίπτωση. Ο σταθμάρχης δίνει εντολή στον μηχανοδηγό με τον τάδε τρόπο. Δεν εξετάζουμε κάτι άλλο. Γνωμοδοτικά, συμβουλευτικά σε τοποθετήσεις μας δημόσιες ή σε προτάσεις μας προς τους φορείς, μπορούμε να πούμε ότι “βεβαίως πρέπει να αυτοματοποιηθούν τα συστήματα και να ολοκληρωθούν τα έργα και οι εργολαβίες που είναι σε εξέλιξη”».

«Λειτουργούμε με 4 άτομα προσωπικό»

Τα συμπεράσματά της η Ρυθμιστική Αρχής Σιδηροδρόμων, όπως είναι φυσικό, τα κοινοποιεί σε υπουργεία ή αρμόδιους, όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή ο ΟΣΕ.

«Εκδίδουμε έκθεση ασφάλειας κάθε χρόνο είναι όλα δημοσιοποιημένα. Τι κάνουμε εμείς; Κάνουμε κάθε χρόνο ένα σχέδιο εποπτείας. Αν τηρούνται οι διαδικασίες σωστά, εντοπίζοντας τους πιθανούς κινδύνους, που θεωρούμε από διάφορες πηγές ότι προκύπτουν. Όπως καταλαβαίνετε, αυτό αφορά ένα τεράστιο έργο, το οποίο και εμείς, με βάση το υφιστάμενο προσωπικό, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι 4 άτομα στη Διεύθυνση Ασφάλειας που έχουμε, επικεντρωνόταν δειγματοληπτικά εκεί που θεωρούμε κάθε φορά ότι πιθανόν να προκύψουν κίνδυνοι» σημείωσε η πρόεδρος της ΡΑΣ.

Όσον αφορά στον έλεγχο του σιδηροδρομικού δικτύου, η Ιωάννα Τσιαπαρίκου τόνισε: ««Δεν ελέγχουμε την κατάσταση του δικτύου. Το επισημαίνουμε συνεχώς και σε δημόσιες και σε υπηρεσιακές παρεμβάσεις μας, ότι οφείλουν να συντηρούν το δίκτυο, αλλά μέχρι εκεί. Εμείς δεν ελέγχουμε αυτό το πράγμα. Ελέγχουμε αν τηρούν τη διαδικασία, η οποία καταρτίζεται από τον κάθε φορέα και μας κοινοποιείται. Όταν δεν τηρούνται, τους το κάνουμε γνωστό και υποχρεούνται να διορθώσουν άμεσα την ενέργειά τους σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και ανάλογα φυσικά με την επικινδυνότητα της παράλειψης ή της παραβίασης, εμείς έχουμε το δικαίωμα να υποβάλλουμε κάποια διοικητικά πρόστιμα».

Τι ισχύει για μηχανοδηγούς και σταθμάρχες

Η Ιωάννα Τσιαπαρίκου, στη συνέχεια της συνέντευξής της, αναφέρθηκε στο πιστοποιητικό μηχανοδηγών, επισημαίνοντας: «Ο κάθε μηχανοδηγός πρέπει να κατέχει ευρωπαϊκή άδεια οδήγησης, μετά από εγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης από εμάς. Αφού περάσει την εκπαίδευση, δίνει εξετάσεις, οι οποίες διοργανώνονται από εμάς, με τράπεζα θεμάτων, με πιστοποιημένους εκπαιδευτές και είναι αδιάβλητες. Αφού βγει η ευρωπαϊκή άδεια οδήγησης, μετά εκπαιδεύεται στο συγκεκριμένο τροχαίο υλικό που θα οδηγήσει και στο συγκεκριμένο τμήμα της υποδομής – από την εταιρεία (π.χ. Hellenic Train) – η οποία το εκδίδει και το πιστοποιητικό ασφάλειας είναι μετά η εξειδίκευση της εκπαίδευσής του».

Εν συνεχεία, η ίδια είπε για τους σταθμάρχες και τους εκπαιδευτές τους: «Οι εκπαιδευτές των σταθμαρχών, δεν είναι το ίδιο με των μηχανοδηγών. Εμείς υποχρεούμαστε να είναι ρυθμισμένο το επάγγελμα του μηχανοδηγού, δηλαδή υποχρεούμαστε να εποπτεύουμε όλη την εκπαίδευσή τους, το πρόγραμμα εκπαίδευσης, τις εξετάσεις όλα. Όλα τα άλλα κρίσιμα καθήκοντα ασφάλειας εκπαιδεύονται απευθείας από τον ΟΣΕ, ο οποίος εκδίδει και τα πιστοποιητικά τους».

Για το δυστύχημα στα Τέμπη, η Ιωάννα Τσιαπαρίκου δήλωσε: «Από χθες πήραμε απόφαση για αυτεπάγγελτο έλεγχο για να δούμε αν τηρήθηκαν οι διαδικασίες. Έχει αποσταλεί έγγραφο εντός 48 ωρών. Θα συλλέξουμε όλα τα απαιτούμενα έγγραφα που θα χρειαστούν στον έλεγχο. Και θα προχωρήσουμε. Μάλιστα, σήμερα θα βγάλουμε και δελτίο Τύπου και θα προχωρήσουμε και σε άλλον αυτεπάγγελτο έλεγχο. Σήμερα, πάλι, σε σχέση με την ενημέρωση των επιβατών για τα δικαιώματά τους από ‘δω και στο εξής».