Ολοκληρώθηκε η συνεδρίαση της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής στην οποία αναμένεται σφοδρή σύγκρουση για τα πεπραγμένα των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Η Επιτροπή εξετάζει την πορεία και εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση και θα μιλήσουν οι πρώην υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής, Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, καθώς και ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για ζητήματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.

Χρυσοχοΐδης: Η σύμβαση 717 κρίθηκε νόμιμη απο το Ελεγκτικό Συνέδριο το 2014

Η συνεδρίαση ξεκίνησε με την εισηγητική τοποθέτηση του κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη ο οποίος τον Σεπτέμβριο του 2014 υπέγραψε ως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της κυβέρνησης Σαμαρά την σύμβαση 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ο κ. Χρυσοχοϊδης τόνισε το έργο είχε κριθεί ως απόλυτης προτεραιότητας καθώς αφορούσε την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου το οποίο χαρακτηριζόταν από συστήματα ξεπερασμένης τεχνολογίας ή εκτός λειτουργίας.

Ο πρώην υπουργός υπογράμμισε ότι η σύμβαση 717 έλαβε την έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου το καλοκαίρι του 2014 και ακολούθως, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση ορίζοντας ως χρόνο υλοποίησης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2016.

«Η πρώτη δουλειά αναδόχου ήταν να κάνει λεπτομερή καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του δικτύου και του εξοπλισμού. Το έργο ήταν απολύτως αναγκαίο διότι εν μέσω μνημονίων και κρίσης η Ελλάδα και η ΕΕ αποφάσισε να ολοκληρώσει την υποδομή στον βασικό άξονα από το Ρίο εως Προμαχώνα. Ορισμένα έργα σήμερα έχουν ολοκληρωθεί αλλά αναμένεται να παραδοθούν. Σημαντικός παράγοντας για όλα αυτά είναι η ασφάλεια δικτύου γι αυτό και το έργο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης κρίθηκε αναγκαίο να υλοποιηθεί» τόνισε ο κ. Χρυσοχοΐδης.

Όπως εξήγησε «το έργο ονομάζεται ανάταξη και αναβάθμιση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα σημεία του δικτύου Αθήνα – Προμαχώνας. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φθαρμένο σύστημα αποφασίστηκε να γίνει η ταχύτερη αντικατάσταση των βλαβών. Το έργο έπρεπε να εκτελεστεί το συντομότερο. Ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πολλά συστήματα σηματοδότησης που τοποθετήθηκαν σε διαφορετικά χρονικά σημεία με άλλη τεχνική λογική φθαρμένα και εκτός λειτουργίας και εμείς θέλουμε να κάνουμε ενιαίο εκσυγχρονισμό . Αναβάθμιση σημαίνει πιστοποίηση του συστήματος με σύγχρονες πρακτικές και κανονισμούς της ΕΕ. Τηλεδιοίκηση είναι η εξ αποστάσεως απεικόνιση και χειρισμός της κυκλοφορίας».

«Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και τον Ιανουάριο του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου, δυο χρόνια μετά, την σύμβαση αυτή μαζί με τα όσα εξέθεσα καταθέτω και το χρονολόγιο που περιλαμβάνει όλα τα γεγονότα που προανέφερα για να ωριμάσει το έργο εως την υπογραφή της σύμβασης» ανέφερε ο κ. Χρυσοχοϊδης κλείνοντας την αρχική του τοποθέτηση.

Σπίρτζης: Η λογική όλοι έχουν ευθύνη σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών επί ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης ζητώντας να υπάρξει συνεδρίαση για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη

Ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για μεθόδευση να διαχυθούν οι ευθύνες για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. «Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, μια δική μου αμέλεια, ένα δικό μου λάθος δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης, είναι δικό μου. Η λογική όλοι έχουν ευθύνη σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη».

«Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες, συνολικές πολιτικές που έχουν οδηγήσει όχι μόνο τον σιδηρόδρομο αλλά όλη την Ευρώπη σε μια κακή πορεία, υπάρχουν παθογένειες στη χώρα μας αλλά και ευθύνες για το δυστύχημα που είναι προσωποποιημένες» πρόσθεσε ο κ. Σπίρτζης.

Τα βασικά σημεια της τοποθέτησης του Κώστα Καραμανλή

  • Να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του, να πούμε την αλήθεια και να αφήσουμε εκτός τις πολιτικές σκοπιμότητες.
  • Ο,τι πω θα είναι τεκμηριωμένο
  • Να αναφερθούμε στα γεγονότα ως έχουν
  • Η επιλογή του χρόνου να μιλήσω τώρα λογοδοτεί στην πολιτική και την προσωπική μου ηθική.
  • Την ώρα του πένθους οφείλουμε να σιωπούμε γι αυτό και δεν μίλησα
  • Οι περισσότεροι που μίλησαν το έκαναν για πολιτική σκοπιμότητα
  • Λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα από θέση του υπουργείου, γιατί συνέβη μία ανείπωτη τραγωδία στον τομέα εποπτείας μου
  • Εχω μάθει να αναλαμβάνω την ευθύνη που αναλογεί και να είμαι πιστός στο καθήκον
  • Η ανάληψη όμως της πολιτικής ευθύνης θα μείνει γράμμα κενό αν δεν αναζητηθούν τα διαχειριστικά λάθη. Ποιοι τα έκαναν, σε ποιο επίπεδο και τι πρέπει να κάνουμε για να μην ξανασυμβεί τέτοια τραγωδία
  • Πάμε να δούμε τη σύμβαση 717
  • Παραλάβαμε βαλτωμένο το έργο στο 18% και το πήγαμε στο 70%
  • Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε απολύτως καμία εργασία
  • Τι ακριβώς παραλάβαμε; Ποιο μέρος του έργου είχε παραδοθεί;
  • Στις 21/12/2016 έγινε η τελευταία παράδοση συστήματος σηματοδότησης
  • Προφανώς η αντιπολίτευση κάνει λόγο για ολοκλήρωση τον χρηματοδοτικών αναγκών

«Ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει ηλεκτρονικά τη διαδρομή»

Ωστόσο, στην τραγωδία των Τεμπών, όπως είπε ο πρώην υπουργός- ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, αλλά δεν το έκανε. «Ακόμη κι αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS θα είχε αποφευχθεί, αυτό δεν ισχύει», είπε.

«Από τη στιγμή που ο σταθμάρχης επέλεξε να χαράξει τη διαδρομή χειροκίνητα, όποιο σύστημα κι αν λειτουργούσε, δεν θα είχε αποτρέψει το ατύχημα, όφειλε να είχε χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία, όπως είχαν κάνει οι υπόλοιποι νωρίτερα. Ενώ είχε ξεχάσει και σε λάθος θέση τα κλειδιά», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Ολα τα συστήματα ακόμα και τα πιο άρτια καταλήγουν στους ανθρώπους τα χειρίζονται ή όπως στην περίπτωση εδώ στους ανθρώπους που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται, συμπλήρωσε.

«Δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα ότι στο σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, χρησιμοποιήθηκε στις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου, ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν το δυστύχημα. Το σύστημα τηλεδιοίκησης αποδεικνύεται και από το μαύρο κουτί», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι «δικλείδα ασφαλείας» ήταν οι δύο σταθμάρχες που θα έπρεπε να είναι μαζί με τον νέο σταθμάρχη στη Λάρισα. «Επίσης “δικλείδα ασφαλείας” ήταν και τα 12 λεπτά ποτ μπορούσε να δει στον πίνακα ότι το τρένο ήταν σε λάθος πορεία, όμως δυστυχώς ούτε αυτό το είδε».

«Όλοι οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Ποτέ στη ζωή μου δεν κρύφτηκα», είπε ο τέως υπουργός Μεταφορών.

Δείτε live τη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας