Η Μάντι Κοχ λατρεύει να κάνει κριτικές για τις αγαπημένες της ταινίες στο TikTok, όπου η ίδια διατηρεί λογαριασμό με περισσότερους από τρία εκατομμύρια ακόλουθους. Μάλιστα, η κριτική της για το «What Happened to Monday», έχει συγκεντρώσει πάνω από 24 εκατομμύρια προβολές.

Η Κοχ, η οποία τις περισσότερες φορές πληρώνεται από κινηματογραφικές εταιρείες για να προωθήσει τη δουλειά τους, αναφέρει στους New York Times ότι δημιουργεί τα συγκεκριμένα βίντεο για να συνδέει τους ανθρώπους που έχουν κοινό ενδιαφέρον την παρακολούθηση ταινιών και να τους γλιτώνει κόπο και χρόνο «από το να ψάχνουν να βρουν πραγματικά ”καλές” ταινίες».

«Δεν είμαι κριτικός ταινιών»

Η ίδια, παρόλο που έχει ένα τόσο δυνατό προφίλ στα social media και πληρώνεται αδρά για αυτό, κρατά χαμηλό προφίλ και περιγράφει τον εαυτό της ως ένα «απλό κορίτσι που αγαπά τις ταινίες», «influencer» ή ακόμη και «δημιουργό περιεχομένου», αλλά επ’ ουδενί «κριτικό ταινιών». «Απλώς δεν βλέπω τον εαυτό μου υπό αυτό το πρίσμα», εξήγησε στους nyt.

Η Κοχ, είναι 22 ετών, όπως ο Straw Hat Goofy και ο Cinema.Joe , που προσεγγίζουν εκατομμύρια ανθρώπους κάνοντας κριτική, ανάλυση ή προώθηση ταινιών. Αρκετοί νεαροί κερδίζουν πολλά χρήματα με αυτόν τον τρόπο — κυρίως από αναρτήσεις που χρηματοδοτούνται από στούντιο του Χόλιγουντ – επομένως, είναι διπλά προνομιούχοι, αφού έχουν κάνει το πάθος τους για τον κινηματογράφο επάγγελμα πλήρους απασχόλησης, τη στιγμή που γίνονται περικοπές στις θέσεις εργασίας κριτικών τέχνης στα δημοσιογραφικά γραφεία.

«Όταν διαβάζεις την κριτική ενός κριτικού, ακούγεται σχεδόν σαν να την έγραψε ένας υπολογιστής», είπε ο Κάμερον Κόζακ, 21 ετών, που αυτοαποκαλείται «κριτικός ταινιών» και έχει 1,5 εκατομμύριο ακόλουθους. «Αλλά όταν έχετε κάποιον στο TikTok τον οποίο παρακολουθείτε καθημερινά και γνωρίζετε τη φωνή του και τι του αρέσει, υπάρχει κάτι πιο προσωπικό με το οποίο μπορούν να συνδεθούν οι άνθρωποι».

Στο MovieTok — όπως είναι γνωστή η κοινότητα — οι πιο επιτυχημένοι χρήστες δημοσιεύουν τουλάχιστον μία φορά την ημέρα, βίντεο που συνήθως κυμαίνονται μεταξύ 30 και 90 δευτερολέπτων.

Άλλοι προσπαθούν να τραβήξουν την προσοχή του θεατή μέσα στα πρώτα τρία δευτερόλεπτα μιλώντας απευθείας στην κάμερα, ενώ ακόμη, πολλοί δημιουργοί, ειδικεύονται σε μια συγκεκριμένη θέση. Για παράδειγμα, ο Joe Aragon ( Cinema.Joe , 931.000 ακόλουθοι) είναι γνωστός για τις αναλύσεις του στα highlights. Ο Monse Gutierrez ( cvnela , 1,4 εκατομμύρια ακόλουθοι) και ο Bryan Lucious (stoney_tha_great , 387.000 ακόλουθοι) κατατάσσουν τις ταινίες τρόμου.

Σε αντίθεση με τα κινηματογραφικά τμήματα μεγάλων εφημερίδων ή περιοδικών, τα άτομα στο MovieTok γενικά δεν φιλοδοξούν να αξιολογήσουν κάθε ταινία. Και ενώ οι περισσότεροι εξέφρασαν θαυμασμό για την κατανόηση της ιστορίας του κινηματογράφου από τους παραδοσιακούς κριτικούς, χαρακτήρισαν τον επάγγελμα υπερεκτιμημένο και «ελιτίστικο».

Η επανάσταση του MovieTok

«Πολλοί από εμάς δεν εμπιστεύονται τους κριτικούς», είπε ο Lucious, 31. Ήταν ένας από τους πολλούς οι οποίοι «έκραξαν» το Rotten Tomatoes, γιατί οι βαθμολογίες των «Κορυφαίων Κριτικών» συχνά διαφέρουν πολύ από αυτές των περιστασιακών χρηστών. «Βλέπουν ταινίες και απλώς ψάχνουν κάτι για να κάνουν κριτική», είπε. «Οι τηλεθεατές παρακολουθούν ταινίες απλώς επειδή αναζητούν ψυχαγωγία»

Οι δημιουργοί του MovieTok δεν είναι οι πρώτοι στην ιστορία της κριτικής ταινιών που επαναστατούν εναντίον των μεγαλύτερων τους. Στη δεκαετία του 1950, ο François Truffaut, ο Jean-Luc Godard και άλλοι συγγραφείς του περιοδικού Cahiers du Cinéma αποκήρυξαν τον εθνικισμό της κυρίαρχης γαλλικής κριτικής. Στις δεκαετίες του 1960 και του 1970, η κριτικός Pauline Kael επιτέθηκε στον ηθικισμό που σχετίζεται με τον Bosley Crowther, έναν παλιό κριτικό κινηματογράφου των New York Times, και άλλους. Επίσης, σχετικά πρόσφατα, στη δεκαετία του 2000 οι μπλόγκερ ταινιών κατηγόρησαν τους κριτικούς του έντυπου τύπου για εχθρότητα στις ταινίες φαντασίας όπου πρωταγωνιστούν σούπερ ήρωες.

«Υπάρχει πάντα αυτή η υποτίμηση των αποκαλούμενων «άλλων» κριτικών, λέγοντάς τους «ελιτιστές» και ντεμοντέ», δήλωσε ο Mattias Frey, επικεφαλής του τμήματος ΜΜΕ, πολιτισμού και δημιουργικών βιομηχανιών στο Πανεπιστήμιο City του Λονδίνου και συγγραφέας του «The Permanent Crisis of Film Criticism».

Πώς βγάζουν χρήματα από το MovieTok;

Χωρίς τον μισθό ενός ειδησεογραφικού οργανισμού, οι δημιουργοί του MovieTok κερδίζουν χρήματα συνεργαζόμενοι με εταιρείες ψυχαγωγίας. Για παράδειγμα, μια χορηγούμενη ανάρτηση που προωθεί μια ταινία ή ένα reel μπορεί να αξίζει από $1.000 έως $30.000.

Είναι αδύνατο, φυσικά, να γίνει μια άμεση σύνδεση μεταξύ των influencer του TikTok και των πωλήσεων εισιτηρίων. Υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι ο αντίκτυπος μπορεί να είναι σημαντικός. Τα στελέχη της Sony ανέφεραν στους nyt τις καμπάνιες του MovieTok ως έναν λόγο για την ισχυρή απόδοση του «Insidious: The Red Door», του οποίου η κατασκευή κόστισε 16 εκατομμύρια δολάρια και απέσπασε εκπληκτικά 183 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

Η πληρωμή από τα στούντιο παρουσιάζει προφανή σύγκρουση συμφερόντων. Οι δημιουργοί μπορεί να είναι απρόθυμοι να μιλήσουν αρνητικά για τα προϊόντα μιας εταιρείας που τους πληρώνει (ή θα μπορούσε). Ενώ, οι παραδοσιακοί ειδησεογραφικοί οργανισμοί, συμπεριλαμβανομένων των The Times, πωλούν διαφημίσεις σε κινηματογραφικά στούντιο, δεν επιτρέπουν σε κριτικούς, ρεπόρτερ ή συντάκτες να δέχονται αποζημίωση από αυτά και γενικά διατηρούν ξεχωριστές τις συντακτικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Πολλοί στο MovieTok έχουν αναπτύξει έναν ad hoc κώδικα δεοντολογίας — αποδεχόμενοι πληρωμή μόνο για ανακοινώσεις τρέιλερ ή γενικές πληροφορίες, αντί για αληθινές κριτικές — αλλά είναι σε θέση να καταλάβουν ότι ενδέχεται να δεχτούν κατηγορίες για μεροληψία.

«Πάντα προσπαθώ να είμαι εξαιρετικά διαφανής με τους ακόλουθούς μου», είπε η Μέγκαν Κρουζ (jstoobs, 535.000 ακόλουθοι), σημείωσε, ενώ τέλος πρόσθεσε πως είναι σημαντικό να ξέρει ο κόσμος πότε γίνεται κάποια κριτική έχοντας το πλεονέκτημα της πληρωμής και πότε η ταινία είναι καθαρά αυθόρμητη επιλογή του δημιουργού.