Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εντάσσονται στον τρόπο που επηρεάζεται η καθημερινότητά μας από τις εκφάνσεις της κουλτούρας κάθε λαού έως τις συνήθειες και τον πολιτικό του βίο, με τρόπο που συμπαρασύρει ακόμα και ανθρώπους, ιδίως εκείνους που εκτίθενται δημόσια από το πόστο του ο καθένας, ώστε να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα. Αυτό που έγινε με την Kate Bush στην 4η σεζόν του Stranger Things και μετά με τους Fleetwood Mac και την Kylie Minogue στο TikTok, ίσως εξηγήσει καλύτερα αυτό που επιχειρούμε να πούμε.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, η μουσική βιομηχανία και η μέθοδος που ακόμα και… κλασικές επιτυχίες δεν μονοπωλούν μόνο το ενδιαφέρον των λεγόμενων Charts, μα υπάρχουν στις σύγχρονες πλατφόρμες ακρόασης συνολικά.

Πρόσφατο δημοσίευμα του Guardian, θίγει το ζήτημα επιτυχώς, παρουσιάζοντας τον τρόπο κατά τον οποίο ακόμα και πρωτοκλασάτοι αστέρες διεθνώς, καλλιτέχνες που έχουν αφήσει εποχή με τραγούδια που είδαμε να φιγουράρουν διαχρονικά πρώτα στις ραδιοφωνικές λίστες, επιδιώκουν την επαφή μέσω του Tik Tok με -μελλοντικούς- θαυμαστές τους, μια και αντιλαμβάνονται την εφαρμογή ως απόδειξη του εκσυγχρονισμού τους. Μια διαδικασία δηλαδή, που εκτός των υπολοίπων, τους κάνει μέρος της καθημερινότητας, ακροατών και χρηστών, μιας εποχής πολύ μακριά από την δική τους.

Απόδειξη του γεγονότος ότι δεν είναι ένας ιστο… χώρος για έφηβους και μοντέρνους χρήστες, πλέον, η εξελιγμένη κατανόηση του ψηφιακού κόσμου για τους μουσικόφιλους του πλανήτη, η «ανάγκη» σπουδαίων καλλιτεχνών όπως η Kate Bush και η Kylie Minogue, παράκαμψης των παραδοσιακών μέσων ακρόασης, ώστε να δοθεί αξία και χρόνος στις διαδικασίες που θα τις φέρουν σε επαφή στενότερη με θαυμαστές οι οποίοι στην πραγματικότητα γεννήθηκαν αρκετές δεκαετίες αφότου άρχισαν να κυκλοφορούν τα κομμάτια τους.

Ενδιαφέρον, εν προκειμένω, παρουσιάζει η τοποθέτηση της Darina Connolly, επικεφαλής του TikTok’s Label and Artist Partnerships, που μεταξύ άλλων σχολιάζει:

«Δεν έχουμε κανέναν περιορισμό ως προς το ποιος μπορεί να είναι επιτυχημένος. Η κοινότητα είναι πραγματικά «ανοιχτή» ως προς την ηλικία και το είδος, δεν την ενδιαφέρει πόσο καιρό ένας καλλιτέχνης κυκλοφορεί μουσική. Αν είναι ένα είδος μουσικής που δεν έχουν ακούσει ποτέ πριν, δεν πρόκειται να πουν «δεν πρόκειται να το ακούσω». Απλώς καταναλώνουν μουσική όλη την ώρα. Και αν ένα κομμάτι έχει απήχηση, για οποιονδήποτε λόγο, τότε τείνει να τα πάει πολύ καλά».

Οι Fleetwood Mac είναι βρετανόαμερικανικό ροκ συγκρότημα, το οποίο σχηματίστηκε το 1967 στο Λονδίνο, συνιστώντας διαχρονικά ένα από τα πιο επιτυχημένα σχήματα. Το παράδειγμα όμοιο. Κι όμως, κατά τους ιθύνοντες της εφαρμογής, το μονοπάτι που ακολουθούν ώστε να βρίσκονται εντός συναγωνισμού, απαντά εντός της πλατφόρμας.

Αξίζει να αναφερθεί ότι την περασμένη εβδομάδα, η Kylie Minogue έγινε η πρώτη γυναίκα άνω των 50 ετών που μπήκε στη λίστα αναπαραγωγής του Radio 1 του BBC, αφού ως γνωστόν ποτέ η μουσική της δεν περιοριζόταν εντός Αυστραλίας. H πρόσφατη επιτυχία της με το Padam Padam (Νο 8 στα charts του Ηνωμένου Βασιλείου) μπορεί να ανιχνευθεί στο TikTok, όπου την απολάμβανε και την κοινοποίησε η γνωστή πια… ως γενιά Z που «οδηγεί» τις εξελίξεις στο Tik Tok αναμφίβολα, παρά το γεγονός ότι οι νεανικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί αρνούνταν να παίξουν για εβδομάδες το παραπάνω κομμάτι.

Ας παρατηρήσουμε όμως ξανά την οπτική των ειδικότερων μια και η θέση τους εργασιακά τους φέρνει αντιμέτωπους με την γυμνή αλήθεια των… παρασκηνίων.

Η Connolly λοιπόν, σχολιάζει εδώ πως το Padam Padam ήταν επιτυχημένο διότι «είναι μια απόλυτη μελωδία. Είναι αισιόδοξο, είναι πιασάρικο, δημιουργεί φυσικά μια αίσθηση χαράς και γιορτής». Επισήμανε δε, ότι η LGBTQ+ κοινότητα το προώθησε αρκετά, μετατρέποντάς το σε γκέι καλοκαιρινό ύμνο. «Η Kylie είναι μια πολύ γνωστή σύμμαχος και τα τραγούδια της προωθούν πάντα την αποδοχή και την αυτοέκφραση, κάτι που πραγματικά αντηχεί σε αυτήν την κοινότητα», όπως σχολιάζει η Darina Connolly, επικεφαλής του TikTok’s Label and Artist Partnerships.

Η Kate Bush έδειξε τον δρόμο στην Kylie Minogue

Η επιτυχία του κομματιού απηχούσε εκείνη του Running Up That Hill της Kate Bush, το οποίο πέρυσι έτυχε αυξημένης προσοχής από το κοινό, αφού εμφανίστηκε στο Stranger Things του Netflix. Έγινε αμέσως viral στο TikT Tok, πριν καν φτάσει στην κορυφή του βρετανικού single chart, 37 χρόνια μετά την αρχική του κυκλοφορία!

«Η κοινότητα που παρακολουθούσε το Stranger Things ήρθε κατευθείαν στο TikTok», είπε ο Connolly. «Δεν είχαν ξανακούσει το τραγούδι, αλλά τους είχε εντυπωθεί, διότι το είχαν δει σε αυτή την πραγματικά επική τηλεοπτική στιγμή».

Ορισμένοι από τους πιο αφοσιωμένους στην πλατφόρμα και το έργο της, καλλιτέχνες είναι άνω των 70 ετών. «Ο Έλτον Τζον ξέρει απόλυτα πώς να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα και να διασκεδάζει μαζί της. Δημοσιεύει για τη μουσική του, τη ζωή του, ζωντανές εκπομπές, περιεχόμενο από τα παρασκήνια, φέρνει φίλους. Ο Rod Stewart είναι επίσης εξαιρετικά αφοσιωμένος, βοηθώντας το κοινό να βρει τη μουσική του, η οποία θα είναι και πάλι ολοκαίνουργια μουσική για πολλούς ανθρώπους», κατά την ίδια.

Το πρώτο κλασικό κομμάτι που πραγματικά απογειώθηκε στην πλατφόρμα, ήταν το Fleetwood Mac’s Dreams το 2020. Ο λόγος μοιάζει απλός. Ύστερα από την προβολή ενός βίντεο για πατινάζ, το κομμάτι σημείωσε αύξηση πωλήσεων 374% και ροές 89% μέσα σε λίγους μήνες.

Όταν ο τραγουδοποιός Mick Fleetwood έκανε TikTok, το τραγούδι μπήκε ξανά στο Billboard Hot 100 στο Νο 21 μετά από 43 χρόνια απουσίας, σκαρφαλώνοντας στο Top 10 στο Spotifys Global και χτύπησε το Νο 1 στο Apple Music, γεγονός που βοηθά να κατανοήσουμε την ανακύκλωση ποιοτικών, κλασικών τελικά μελωδιών, που θα ήταν αδιανόητο να μην παραμείνουν επιτυχίες διεθνώς.

Η πιο… «φωτογραφική» περίπτωση του θέματος, συναντά το Sure Thing του Miguel το οποίο κάνει την επανεμφάνισή του στο Tik Tok λόγω ενός επιτυχημένου remix. Ως αποτέλεσμα έχει την αύξηση της ακροαματικότητας του πρωτότυπου τραγουδιού και την μεγαλύτερη επιτυχία τελικά του τραγουδιστή παρά το γεγονός ότι στην αρχική του μορφή είχε κυκλοφορήσει το κομμάτι μια δεκαετία νωρίτερα.

Εν τω μεταξύ, επανεμφανίστηκε πρόσφατα λόγω ενός επιταχυνόμενου remix στο TikTok, με αποτέλεσμα το αρχικό τραγούδι να επανέλθει στα charts του Ηνωμένου Βασιλείου και του Billboard και έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία του τραγουδιστή, πάνω από μια δεκαετία αργότερα από την αρχική του κυκλοφορία.

Αντικειμενικά ή μη τα λόγια της αρμόδιας της εν λόγω πλατφόρμας, αντηχούν μια αποτύπωση του παλμού της κοινωνίας που αποδεικνύει ότι οτιδήποτε εκτίθεται στη γνώμη του κοινού, ανεξαρτήτως εποχής, δοκιμάζεται, παίρνει το χώρο και τον χρόνο που του αξίζει τελικά και δημιουργεί πρόσκαιρη ή διαχρονική επιτυχία, η οποία συνεχίζει να διαμορφώνει το ύφος της κουλτούρας που αντέχει το σύνολο:

«Το TikTok έχει αλλάξει εντελώς τη μουσική βιομηχανία. Υπάρχει εκδημοκρατισμός στην πλατφόρμα. Τα πάντα είναι έτοιμα. Χρειάζεται μόνο μια δημιουργία για να διαμορφώσει κανείς μια τάση, μια στιγμή μαγείας που μπορεί να οδηγήσει σε χιλιάδες και εκατομμύρια δημιουργίες και, τελικά, επιτυχία».