Από τότε που το Instagram άλλαξε τον αλγόριθμό του πέρυσι για να δώσει προτεραιότητα σε βίντεο που μοιάζουν με TikTok, μια σειρά από νέες εφαρμογές προσπάθησαν να τοποθετηθούν ως κληρονόμοι της αρχικής αποστολής του Instagram: να μοιράζονται φωτογραφίες με φίλους. Οι BeReal, Grainery και Glass έχουν φτάσει σε διαφορετικά επίπεδα επιτυχίας στις προσπάθειές τους να γίνουν οπτικοί κοινωνικοί κόμβοι. Τώρα έρχεται ένας άλλος αντιρρησίας : το Lapse.

Ποιο είναι το Lapse

Η εφαρμογή με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο μετατρέπει ουσιαστικά το τηλέφωνό σας σε κάμερα μιας χρήσης και, στη συνέχεια, σας επιτρέπει να μοιράζεστε αυτές τις φωτογραφίες ώρες αργότερα με μικρές ομάδες φίλων. Στις 13 Νοεμβρίου, το Lapse κατέλαβε την τρίτη θέση στο γράφημα του Apple, App Store, για τις δωρεάν εφαρμογές iPhone στις ΗΠΑ, ξεπερνώντας το TikTok και την Google. Επίσης, ήταν στην κορυφή των τσαρτ του App Store στην κατηγορία φωτογραφιών και βίντεο.

Καθώς το Instagram και το TikTok δίνουν κίνητρα στους χρήστες να αυξήσουν τους ακόλουθούς τους και να συλλέγουν διαφημιστικές προσφορές, το Lapse βρήκε επιτυχία στο να ακολουθήσει τον αντίθετο δρόμο: προς μια δυνητικά πιο αυθεντική εμπειρία μεταξύ ανθρώπων που γνωρίζουν και κοινωνικοποιούνται ο ένας τον άλλον.

Ακόμη και σημαντικοί παράγοντες επιρροής που έχουν επωφεληθεί από το Instagram, όπως η Kylie Jenner, έχουν ζητήσει αυτού του είδους την αλλαγή: «Σταμάτα να προσπαθείς να είσαι TikToker», έγραψε στο Instagram πέρυσι σε μια ανάρτησή της. «Θέλω απλώς να δω χαριτωμένες φωτογραφίες των φίλων μου».

Αλλά αν αυτή η φόρμουλα μπορεί να καλλιεργήσει ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο για το Lapse και άλλες παρόμοιες εφαρμογές μένει να φανεί. Το Lapse έχει ήδη επικριθεί για τις τακτικές ανάπτυξής του, οι οποίες αναγκάζουν τους νέους χρήστες να προσκαλούν νέους φίλους στην πλατφόρμα προτού μπορέσουν να τραβήξουν φωτογραφίες. «Υπάρχει η αίσθηση ότι η δυναμική οπαδών-ακόλουθων των κοινωνικών μέσων δεν λειτουργεί», λέει η Harper Reed, επιχειρηματίας και τεχνολόγος. «Έτσι, οι άνθρωποι έχουν επικεντρωθεί στο να συρρικνώσουν αυτούς που ακολουθούν για να επιστρέψουν στη μικρή ομάδα. Αλλά νομίζω ότι η Lapse χρησιμοποιεί μια εντελώς επιθετική στρατηγική ανάπτυξης».

Η πρώτη λειτουργία του Lapse είναι μια κάμερα point-and-shoot, σχεδιασμένη από κάμερες φιλμ μιας χρήσης. Δεν μπορείτε να κάνετε μεγέθυνση ή να προσθέσετε φίλτρο. Αφού τραβήξετε μια φωτογραφία, “επεξεργάζεται” σε ένα “σκοτεινό δωμάτιο” για αρκετές ώρες. Οι φωτογραφίες που προκύπτουν τελικά δεν μπορούν να υποστούν καμία επεξεργασία.

Όπως και οι πραγματικές φωτογραφίες φιλμ, αυτές είναι συχνά ξεπλυμένες και κοκκώδεις. Αλλά πολλοί άνθρωποι προτιμούν αυτή την αισθητική, που προσελκύει μια αίσθηση νοσταλγίας και κάνει τις φωτογραφίες να φαίνονται πιο άμεσα κλασικές. «Έχει γίνει κάπως το βασικό μου εργαλείο κάμερας, κάτι που είναι κάπως γελοίο, γιατί έχει περάσει μόλις ένας μήνας», λέει ο Luke Yun, ένας ανεξάρτητος διευθυντής περιεχομένου με έδρα το Λος Άντζελες. «Αλλά όποτε θέλω να κάνω ένα καλό σουτ και ξέρω ότι ο Lapse θα κάνει καλή δουλειά, απλά θα το βγάζω και θα το χρησιμοποιώ».

Οι τακτικές του Lapse

Το Lapse εκμεταλλεύτηκε επίσης μια νέα δυνατότητα iPhone που κυκλοφόρησε πέρυσι, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να προσθέτουν το widget απευθείας στην οθόνη κλειδώματος τους. Οι χρήστες μπορούν πλέον να έχουν πρόσβαση στην κάμερα του Lapse με ένα μόνο πάτημα.

Άλλες εφαρμογές κάμερας, όπως το Huji, προσφέρουν παρόμοια ποιότητα φωτογραφίας που μοιάζει με φιλμ. Αυτό που ξεχωρίζει το Lapse είναι το στοιχείο κοινωνικής δικτύωσης. Μόλις βγουν οι φωτογραφίες, μπορείτε να επιλέξετε είτε να τις κρατήσετε ιδιωτικές είτε να τις μοιραστείτε με τους φίλους σας. Οι κοινόχρηστες φωτογραφίες εμφανίζονται στη συνέχεια στις ροές των φίλων σας. Δεν υπάρχουν “μου αρέσει” στην εφαρμογή. μόνο αντιδράσεις και σχόλια emoji.

«Μεγάλη προτεραιότητα είναι ότι δεν θέλαμε να δημιουργήσουμε αυτή την αίσθηση ανταγωνισμού στην πλατφόρμα», λέει ο συνιδρυτής της Lapse, Ben Silvertown, ο οποίος δημιούργησε την εφαρμογή το 2021 με τον αδελφό του Dan. «Τα υπάρχοντα κοινωνικά δίκτυα έχουν δημιουργήσει αυτό το περιβάλλον που είναι τόσο μεγάλη πίεση».

Η συγκριτική περιστασιακή συμπεριφορά της εφαρμογής είναι ένας από τους λόγους που η Abbie Flake, φωτογράφος και φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο του Κεντρικού Αρκάνσας, συνέχισε να χρησιμοποιεί την εφαρμογή από τότε που την κατέβασε τον Σεπτέμβριο. Το χρησιμοποιεί κυρίως για να μοιραστεί αναμνήσεις με μια συγκεκριμένη ομάδα φίλων. «Καταργεί μέρος του Photoshop ή υπερεπεξεργασίας που μπορείτε να δείτε σε κάποιους άλλους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης, κάτι που σας δίνει μια λανθασμένη αντίληψη για τους ανθρώπους», λέει.

«Το Lapse μού δίνει περισσότερο ένα ωφέλιμο συναίσθημα όπου έχει να κάνει λιγότερο με την απόκτηση προσοχής και περισσότερο με τις πραγματικές αναμνήσεις».

Όσο και αν το Lapse έχει ευδοκιμήσει τους τελευταίους δύο μήνες, έχει επίσης χάσει ορισμένους υποψήφιους χρήστες λόγω των επιθετικών τακτικών προώθησης του. Όποιος θέλει να εγγραφεί πρέπει να δώσει στην εφαρμογή πρόσβαση στις επαφές του και, στη συνέχεια, να προσκαλέσει πέντε από τους φίλους του που δεν είναι ήδη στην εφαρμογή.

Σε αυτές τις προσκλήσεις, το Lapse συμπληρώνει αυτόματα τα μηνύματα κειμένου με ενθουσιώδη γλώσσα σχετικά με το Lapse, όπως “τι χαριτωμένο είναι αυτό”. Ο Dan Silvertown αναγνώρισε την κριτική και είπε ότι η εταιρεία σκέφτεται να καταργήσει την τακτική αυτή, ακόμα κι αν βλάπτει τους αριθμούς της εταιρείας. «Αν δεχθούμε βραχυπρόθεσμα ένα χτύπημα στις λήψεις της εφαρμογής ή χάσουμε θέση στο App Store, θα ήμασταν άνετοι με αυτό, εάν μας επιτρέψει να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο προϊόν μακροπρόθεσμα που οι χρήστες θα αγαπούν ακόμη περισσότερο».

Η επόμενη πρόκληση

Η επόμενη πρόκληση της Lapse θα είναι να δημιουργήσει ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο. Η εταιρεία ενισχύθηκε το 2021 από έναν κύκλο χρηματοδότησης 11 εκατομμυρίων δολαρίων. Προς το παρόν είναι εντελώς δωρεάν για τους χρήστες και δεν κερδίζει έσοδα. Άλλες εφαρμογές φωτογραφιών, όπως το Dispo και το BeReal, επιβραδύνθηκαν στην ανάπτυξη μετά από μια αρχικά εκρηκτική φάση ανάπτυξης. Και ο Dan Silvertown έχει πει σε προηγούμενες συνεντεύξεις του ότι θέλει το Lapse να αποφεύγει εντελώς τα μοντέλα δημιουργίας εσόδων που βασίζονται σε διαφημίσεις.

Ο Dan Silvertown είπε στο TIME ότι η εφαρμογή ενδέχεται να εφαρμόσει “κάτι που να ταιριάζει με τις λειτουργίες επί πληρωμή” στο μέλλον. «Αλλά δεν είναι προτεραιότητα αυτή τη στιγμή», λέει. «Έχουμε μερικούς καταπληκτικούς επενδυτές που είναι ευθυγραμμισμένοι μαζί μας στο γεγονός ότι η νούμερο ένα προτεραιότητα αυτή τη στιγμή θα πρέπει να είναι η κατασκευή ενός καταπληκτικού προϊόντος και η παροχή του σε όσο περισσότερους ανθρώπους μπορούμε».

Πηγή: Time.com