Η κυκλοφορία του trailer για το Asteroid City το μεσημέρι της Τετάρτης, ήρθε να υπενθυμίσει προς πάσα κατεύθυνση ότι ο Γουές Άντερσον, όσο κι αν τον κατηγορούν κατά καιρούς για κάποιες επιλογές του, όπως στο The French Dispatch, είναι ο κορυφαίος ζωγράφος του σινεμά.

Ναι, καλά διαβάζετε, ζωγράφος. Γιατί αυτό που κάνει μαζί με τον διευθυντή φωτογραφίας που έχει, τον Ρόμπερτ Γέομαν, είναι μοναδικό σε όλο το Χόλιγουντ. Τόσο μοναδικό που δεν χρειάζεται καν να επιχειρηματολογήσουμε γι’ αυτό.

Μπορούν απλώς να μπουν 10 στιγμιότυπα από τις ταινίες του και να τελειώσει εκεί η κουβέντα. Ακόμα κι αυτοί που μπορεί να είναι ερωτευμένοι με τον λόγο και να βγάζουν μπιμπίκια όταν τους λες πως η εικόνα μιλάει από μόνη της, θα σώπαιναν μπροστά στον Γουές.

Όλη του η φιλμογραφία είναι φανταστική, αλλά αυτό που έχει κάνει σε Grand Budapest Hotel, The French Dispatch και στο Asteroid City, δεν απαντάται πουθενά αλλού.

Κι είναι ο λόγος που του υποκλίνονται όλοι οι σπουδαίοι. Ο Σκορτσέζε, ο Σπίλμπεργκ, ο Ταραντίνο, όλοι. Είναι όντως ζωγράφος, γιατί τα frames συνθέτουν πίνακες που κάτι θα έχουν να πουν στους μελλοντικούς ανθρώπους σε 50-60 χρόνια. Όλα τα πόστερ των ταινιών του μπορούν να γεμίσουν ένα σπίτι και να νιώθεις ότι ζεις σε έναν παραμυθένιο κόσμο.

Το Asteroid City, που θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες και αποτελεί την πρώτη ταινία του Γουές με στοιχεία sci-fi, δεν χρειάζεται καν να κριθεί ως ταινία. Ας κριθεί και ως τέτοια, όταν κυκλοφορήσει, αλλά πριν απ’ αυτό, πρέπει να κριθεί για την εικόνα της, για την συνολική τέχνη που καταθέτει. Κι ας μην πάρει κινηματογραφική ανταπόκριση, όπως το The French Dispatch.

Ο Γουές Άντερσον είναι μια πιο φωτεινή, αλλά εξίσου πεσιμιστική, εκδοχή του Τζιμ Τζάρμους. Καταφέρνει να ενώσει πλειάδα σπουδαίων ηθοποιών, όπως στο Asteroid City (Τομ Χανκς, Μάργκοτ Ρόμπι, Σκάρλετ Γιοχάνσον, Τίλντα Σουίντον, Άντριεν Μπρόντι, Έντουαρντ Νόρτον, Μάγια Χοκ, Τζόφρι Ράιτ, Στιβ Καρέλ, Μπράιαν Κράνστον, Γουίλεμ Νταφόε), και τους βλέπει να ικανοποιούνται ακόμα κι από ένα 5λεπτο. Κι ας μη λένε πάνω από 5 ατάκες. Αρκεί να γίνουν μέρος αυτής της φωτογραφίας.

Ο Γουές Άντερσον, αυτό το παιδί από το Χιούστον, είναι ο Ιερώνυμος Μπος του σινεμά.

Κι αφού έπρεπε κάπως να αφιερώσουμε όσες λέξεις μπορέσαμε να συγκεντρώσουμε από το γλωσσολογικό μας εύρος, θα καταλήξουμε κι εμείς στις εικόνες. Που μια χαρά μπορούν και μιλάνε από μόνες τους.